Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Wzorcowe stoisko mięsno-wędliniarskie – postaw na profesjonalizm!

Shop Doctor

Wzorcowe stoisko mięsno-wędliniarskie – postaw na profesjonalizm!

Piątek, 29 marca 2019 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 03/157. Marzec 2019
Odpowiedni wygląd stoiska i wyeksponowanie towaru w dziale mięsnym jest niezwykle istotne. Ważne są najmniejsze szczegóły, które potrafią skutecznie przyciągnąć klienta, bądź wręcz przeciwnie – zniechęcić go do danej placówki. Podpowiadamy na co warto zwrócić szczególną uwagę przy komponowaniu mięsno-wędliniarskiej lady. Higiena pracy i estetyka stoiska – to podstawa.
Lada mięsno-wędliniarska odgrywa bardzo duże znaczenie w każdym sklepie. Jak wskazują badania statystyczny Polak zjada już ok. 65 kg mięsa rocznie, co wpływa na duży popyt na tę kategorię.

Lada z mięsem i wędlinami to jedno z miejsc w sklepie spożywczym, gdzie szczególnie istotna jest estetyka i świeżość. Tuż po spełnieniu wszelkich wymogów i standardów Sanepidu ważna jest odpowiednia komunikacja z klientem. Pierwszym bodźcem trafiającym do klienta i decydującym o jego zakupach jest właściwa ekspozycja.

Jak przyznaje Paweł Waśko, Szef Działu Merchandisingu w ASM Sales Force Agency, należącej do ASM Group, odpowiednia ekspozycja ma ogromne znaczenie nie tylko w przypadku mięsa i wędlin ale wszelkich produktów dostępnych w sprzedaży, ponieważ takie działania pozytywnie wpływają na sprzedaż.

Zasady ekspozycji

Odpowiednie zaaranżowanie ekspozycji lady mięsno-wędliniarskiej w sklepie wymaga zastosowania odpowiednich zasad. Jak podkreśla ekspert ASM Sales Force Agency (ASM Group), istotne znaczenie ma przede wszystkim prezentacja towaru. „Przy budowaniu ekspozycji jest wiele aspektów, na które należy zwrócić uwagę. Pierwszy z nich to miejsce. W zależności od tego, czy produkty są umieszczone w ladach chłodniczych czy poza nimi, należy dostosować kolejne kroki optymalnej prezentacji” – wyjaśnia Paweł Waśko.

Ekspozycja powinna być przede wszystkim obfita, estetyczna i zachęcająca do zakupu. „W ladzie mięsno-wędliniarskiej należy zadbać o zasadę kontrastu. Produkty wędliniarskie są kolorystycznie do siebie zbliżone. Warto tak zestawić poszczególne produkty, aby obok siebie znalazły się te o zróżnicowanej barwie bądź odcieniu. Daje to klientom poczucie szerokiej i różnorodnej oferty. W przeciwnym razie, klient może odebrać podobne do siebie wędliny jako jeden rodzaj produktu” – wyjaśnia ekspert ASM Sales Force.

Kolejną istotną zasadą przy budowaniu ekspozycji z mięsem i wędlinami jest zasada widoczności. „Towar należący do tego samego segmentu produktowego należy grupować wydzielając strefy i podstrefy, czyli np. kiełbasy, szynki, następnie produkty z drobiu, wieprzowina, wołowina oraz drób. W ten sposób uzyskujemy przede wszystkim lepszą widoczność asortymentu, dzięki czemu klient szybciej dostrzeże produkt, którego szuka” – wyjaśnia Paweł Waśko, Szef Działu Merchandisingu w ASM Sales Force Agency, należącej do ASM Group.

Kolejną zasadą wymienianą przez eksperta ASM Sales Force jest ustawianie produktów w ladzie chłodniczej w kolejności pod względem poziomu cen. „Czytamy od lewej do prawej strony. Dlatego istotne jest zadbanie, aby produkty najdroższe i premium, w ramach poszczególnych stref, umieścić po lewej stronie, a tańsze odpowiednio bliżej prawej. Warto w tym przypadku pamiętać także o istotnej roli osoby sprzedającej produkty. Jeśli zbudujemy ekspozycję zgodnie z zasadą lewej strony, a jednocześnie zadbamy, aby najdroższe towary znajdowały się tuż przed osobą obsługującą stanowisko, stworzymy dodatkową okazję do kontaktu i aktywnej sprzedaży” – wyjaśnia Paweł Waśko.

W momencie kiedy strefy są już ułożone z uwzględnieniem kontrastu, widoczności i poziomu cen Paweł Waśko wskazuje na kolejny etap, jakim jest odpowiednie przystrojenie ekspozycji i estetyczne zaaranżowanie. „Obecnie klienci zwracają coraz większą uwagę na sposób eksponowania produktów. Odpowiednia prezentacja może zadecydować o zakupie lub zniechęcić do niego. Ważna jest również jakość obsługi. Wędliny i mięsa to specyficzna kategoria produktów, dlatego ważne jest, aby personel był odpowiednio przeszkolony i posiadał profesjonalną wiedzę, aby doradzić klientowi, które mięso ma wybrać do danej potrawy” – wyjaśnia Paweł Waśko.

Podstawową dewizą sprzedaży produktów jest zasada FIFO, czyli produkty, które trafiły do lady wcześniej niż inne, powinny być sprzedane w pierwszej kolejności, co zapewnia jakość i świeżość.

Wygląd w ladzie

Jak podkreśla dr Marek Borowiński, specjalista od zwiększania sprzedaży oraz Visual Merchandisingu, założyciel firmy Shop Doctor, prawidłowy podział mięsa jeżeli chodzi o ladę mięsno-wędliniarską powinien wiązać się przede wszystkim z ładną ekspozycją. „Jeśli w ladzie znajduje się mięso mielone to powinno być ono estetycznie poukładane w kuwetach. Jeżeli mamy różnego rodzaju mięsa, które można pokroić w plastry, np. wołowinę, to kroimy je i kładziemy na czarnych tackach. Czerwony kolor mięsa atrakcyjnie będzie odbijał się na takim tle” – podkreśla dr Marek Borowiński.

Jak wskazuje ekspert, w ekspozycji wędlin dobrze sprawdzać się mogą lady wielopoziomowe. „W tego rodzaju ladach wędliny można poukładać przekrojem i odpowiednio posortować. Np. oddzielnie wędliny oraz kiełbasy, które mogą być sprzedawane na wagę albo na sztuki, a cały asortyment powinien być tak podzielony, by przekrój produktów estetycznie się prezentował. Całość oczywiście powinna być odpowiednio doświetlona i posiadać widoczne ceny” – zaznacza dr Marek Borowiński.

Oznaczenia w ladzie

Bardzo istotne jest przede wszystkim oznaczenie ceny każdego produktu i ich widoczność dla klientów. „Jest to podstawowa zasada, w każdej z kategorii, jaką handlujemy. Szkoda, że sprzedawcy często o tym zapominają. Cena każdego z produktów musi być zawsze widoczna dla klienta” – podkreśla ekspert ASM Sales Force.

Z kolei jak zauważa dr Marek Borowiński, bardzo mało sklepów zaznacza promocje wędlin na cenówkach co prowadzi do tego, że są one jednolite i niczym się nie wyróżniają. „Klienci oczekują, że promocje będą odpowiednio widoczne, dlatego warto zaznaczyć to np. kolorem żółtym i czerwonym z napisem promocja”. Jeżeli w ladzie istnieją różne strefy to możemy to dodatkowo wykorzystać przeznaczając daną część na promocje odpowiednio to oznaczając np. napisem, oddzielając przejrzyście ten obszar. Na ladzie wędliniarskiej można dodać także inne oznaczenia, które wskazują na dodatkowe korzyści dla konsumentów. Może to być naklejka lub napis „produkty regionalne” jeżeli takie znajdują się w ofercie. Jeżeli dany zakład wędliniarski jest bardzo dobrze znaną marką to należy również wyróżnić poszczególne produkty. Dodatkowo w przypadku, gdy część wędlin jest wytwarzana bez GMO albo nie posiada konserwantów czy innych dodatków, to warto to zaznaczyć naklejając na ladę chłodniczą informacje o tym. Wyróżnienie dodatkowych właściwości w produktach dla klientów jest ważne, ponieważ coraz większa część konsumentów zwraca uwagę na skład produktów oraz tzw. „czystą etykietę” – zaznacza Dr Marek Borowiński.

Dopasowanie zamówień

Kolejnym istotnym aspektem jest dostosowanie wielkość zamówień do potrzeb sklepu. „Wydaje się to być oczywiste, ale często właśnie z nadmiaru zamówień wynikają straty. Jeżeli nie dopasujemy wielkości zamówień do rzeczywistego zapotrzebowania, świeżość produktu może być wątpliwa. A jak wiemy, jest ona najważniejsza. Klient, który dokona zakupu i w domu rozczaruje się jakością towaru, może zrezygnować z kolejnych wizyt w tym sklepie. Dlatego chociaż właściwa ekspozycja czy rodzaj oświetlenia odgrywają kluczową rolę, to przede wszystkim należy postawić na jakość i świeżość produktów. Nie można zapominać o kontroli warunków przechowywania produktów oraz daty ważności” – podkreśla Paweł Waśko. Jak dodaje ekspert ASM Sales Force Agency (ASM Group) warto zadbać o dostępność produktów regionalnych dostawców – takiej oferty nie powinno zabraknąć szczególnie w małych sklepach.

Jak zauważa dr Marek Borowiński, istotna jest również odpowiednia wielkość lady chłodniczej. „Lada chłodnicza powinna zostać dobrana w taki sposób, by towar był ułożony gęsto sprawiając tym samym wrażenie obfitości. W przypadku mniejszej ilości produktów niż można zamieścić w ladzie – klient ma wrażenie braków, czy nawet wyobrażenie o tym, że są to końcówki towarów a tym samym mogą się u niego pojawić wątpliwości na temat ich świeżości” – wyjaśnia ekspert.

Otoczenie lady

Jak przyznają eksperci – istotne jest również otoczenie stoiska mięso-wędliniarskiego. „Na szczycie lady powinny pojawić się przyprawy czy sosy – produkty komplementarne do kategorii. Jeżeli w ladzie mamy również sery, ustawienie na ladzie ketchupów oraz musztard z pewnością dobrze wpłynie na sprzedaż. W przypadku sklepów spożywczych należy skupić się na ustawieniu w dodatkowym miejscu na ladzie z wędlinami tylko podstawowych przypraw. Jest to impuls do wywołania reakcji. Dzięki temu zachęcamy klienta, by po resztę przypraw udał się do części samoobsługowej” – wyjaśnia dr Marek Borowiński.

Przestrzeń za ladą wędliniarską to kolejna możliwość wykorzystania otoczenia do komunikacji z klientem. „Mogą znajdować się tam produkty, które mogą być przechowywane poza ladą. Jest to również idealne miejsce na ekrany, monitory czy tablice z informacjami, np. o promocjach” – wyjaśnia dr Marek Borowiński.

Jak dodaje ekspert ważna jest również przestrzeń przed ladą. „W tym miejscu nie powinny znajdować się żadne dodatkowe produkty i wystawki, które uniemożliwiają podejście do samej lady. Są to pewnego rodzaju blokady, które mogą negatywnie wpłynąć na sprzedaż” – dodaje dr Marek Borowiński.

Ekspert ASM Sales Force Agency (ASM Group) wskazuje na możliwość ekspozycji produktów wędliniarskich w innych miejscach w sklepie. „Detaliści, którzy borykają się z problemem miejsca w ladzie, mogą skorzystać z oferty producentów oferujących dodatkowe ekspozytory i stojaki. Dzisiaj dostępna jest masa produktów, które mogą być przechowywane poza ladą. Świetnym przykładem są kabanosy. Warto zadbać także o cross-merchandising – produkt należący do kategorii wędlin warto dodatkowo wyeksponować poza ciągiem chłodniczym ustawiając przy komplementarnej kategorii, w przypadku kabanosów np. przy piwie. W ten sposób możemy znacznie zwiększyć sprzedaż.” – zaznacza Paweł Waśko.

Odpowiednie ustawienie produktów, grupowanie wg rodzaju, cen czy nawet koloru, informacje o promocjach produktach regionalnych, naturalnych czy z innymi wartościami dodanymi aż wreszcie całe otoczenie lady – odpowiednie zadbanie o stoisko mięso-wędliniarskie wymagana nie lada wysiłku, by wszystko było spójne, estetyczne a tym samym atrakcyjne dla klienta. Pozytywny odbiór i lojalność klienta zaowocują, dlatego warto zadbać o wszystkie aspekty, które mogą zachęcać do zakupów.

Monika Kociubińska
Redaktor



tagi: mięso , wędliny , placówki handlowe , ekspozycja towarów , stoisko , konsument ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51