Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Higiena – kosmetyki i akcesoria

Drogeria

Higiena – kosmetyki i akcesoria

Poniedziałek, 14 września 2020 Autor: Anna Pańczyk, HURT & DETAL Nr 09/175. Wrzesień 2020
Produkty do higieny całego ciała to podstawowa kategoria w każdym sklepie. Muszą być nie tylko skuteczne w dbaniu o czystość, ale także posiadać właściwości pielęgnacyjne i cieszyć przyjemnym zapachem. Preparaty do mycia ciała, do higieny intymnej, ale także produkty pierwszej potrzeby jak papier toaletowy czy pasta do zębów – wszystkie powinny znaleźć się na sklepowej półce.
Pierwszy kwartał bieżącego roku utwierdził konsumentów w przekonaniu o niebagatelnej roli higieny stosowanej na co dzień oraz nieskazitelnej czystości w mieszkaniu. Jak wskazują dane CMR, sprzedaż podstawowych artykułów higienicznych wzrosła w tym czasie w porównaniu do roku 2019. Konsumenci poszukują nowych rozwiązań, ale także sięgają po sprawdzone marki. Jak powinna prezentować się półka drogeryjna w sklepie?

Podstawa półki drogeryjnej

Podstawowymi pozycjami na półce drogeryjnej w sklepach małoformatowych do 300 mkw. są papier toaletowy, ręczniki papierowe oraz chusteczki higieniczne i nawilżane, które zgodnie z danymi CMR odpowiadają za ponad połowę wartości sprzedaży produktów higienicznych. Wartość sprzedaży tych kategorii w pierwszym kwartale bieżącego roku wzrosła o blisko 32% w zestawieniu z rokiem ubiegłym.

„Raczej nikogo nie zdziwi, że za większość sprzedaży zarówno pod względem wartości, jak i liczby transakcji odpowiada papier toaletowy” – przyznaje Ewa Pikuła, analityk danych sprzedażowych CMR. Konsumenci mogli znaleźć ten produkt w około 75% wszystkich sklepów małoformatowych do 300 mkw. oraz wybierać spośród 6 różnych wariantów.

Kolejną istotną kategorią, która pod względem wartości sprzedaży znalazła się na drugim miejscu, są ręczniki papierowe. Podobnie jak papier toaletowy, w okresie od stycznia do marca 2020 roku, konsumenci mogli znaleźć je w ¾ sklepów małoformatowych. Detaliści zadbali w tym czasie o różnorodność półki oferując klientom średnio 4 różne warianty tego produktu.

Jak informuje Ewa Pikuła: „Wśród producentów liderem w okresie styczeń-marzec 2020 roku pozostał Delitissue, który z marką Regina odpowiadał za blisko 20% wartości sprzedaży. Niewiele mniej, bo blisko 17% wartości sprzedaży uzyskał Velvet Care (marka Velvet)”. Jak dodaje analityczka CMR, nie należy zapominać o produktach marek własnych, które w analizowanym okresie odpowiadały łącznie za blisko 24% wartości sprzedaży.

Świeżość podczas kąpieli

„Największym wzrostem sprzedaży mogą pochwalić się produkty do mycia ciała. W okresie styczeń-marzec 2020 roku wszelkie mydła, płyny do kąpieli oraz żele pod prysznic zwiększyły swoją sprzedaż w porównaniu do roku poprzedniego o ponad 80%” – informuje analityczka danych sprzedażowych CMR.

Najważniejszą pozycją w sklepach małoformatowych we wspomnianym okresie okazały się mydła w kostce oraz płynie, które wspólnie odpowiadały za ponad 70% wartości sprzedaży. „W analizowanym czasie odnotowano również wzrost w przypadku średniej liczby wariantów na sklep. W marcu 2019 roku wybór klientów ograniczał się do około 11 pozycji, natomiast w tym roku małopowierzchniowe sklepy oferowały blisko 18 różnych produktów, w tym 6 wariantów mydła w kostce i po 5 różnych opakowań mydła w płynie i żelu pod prysznic” – wylicza Ewa Pikuła.

W tym czasie mydła w kostce dostępne były w 80% wszystkich placówek do 300 mkw. W niewiele mniejszej liczbie, bo w 6 na 10 sklepów małoformatowych, konsumenci mogli znaleźć mydła w płynie.

Analityczka CMR wskazuje na trzech głównych producentów w kategorii: „Liderem produktów do mycia pozostają marki takie jak Luksja i Carex, które w analizowanym okresie odpowiadały za ponad 15% udziałów w wartości sprzedaży. Na drugim miejscu z niewiele niższym, bo blisko 14% udziałem znalazła się firma Colgate-Palmolive (m.in. marki Palmolive, Protex). Pierwszą trójkę producentów zamyka Pollena Ostrzeszów z marką Biały Jeleń, która odpowiadała za około 10% wartości sprzedaży”.

Żeńska część asortymentu

Niezwykle istotną grupą konsumentów są kobiety. Półka dedykowana żeńskiej części klienteli, a więc płyny, żele oraz chusteczki do higieny intymnej, ale również podpaski, wkładki i tampony, w okresie od stycznia do marca 2020 roku odnotowała 14% wzrost wartości sprzedaży w porównaniu z rokiem ubiegłym odpowiadając za ponad 15% wartości sprzedaży produktów higienicznych.

„Za znaczną część, bo ponad 96% wartości sprzedaży odpowiadają podpaski, wkładki i tampony, które klientki mogły znaleźć w 8 na 10 placówek do 300 mkw.” – informuje Ewa Pikuła.

Mimo zdecydowanie niższej, bo zaledwie 3,5% wartości sprzedaży, nie bez znaczenia okazują się także kosmetyki do higieny intymnej, które – jak dodaje analityczka CMR – w pierwszym kwartale tego roku odnotowały 38% wzrost wartości sprzedaży w porównaniu z pierwszym kwartałem 2019 roku.

Największym wyborem spośród analizowanych kategorii charakteryzowały się podpaski – konsumentki w analizowanym czasie mogły wybierać spośród 8 różnych ich wariantów. Mniejszy, jednak nadal istotny wybór klientki sklepów małoformatowych do 300 mkw. miały w kategorii tamponów – 3 warianty, wkładek – 2 warianty oraz kosmetyków do higieny intymnej – 2 warianty.

„Liderem wśród producentów tej kategorii są Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych z marką Bella, które odpowiadają za około 45% wartości sprzedaży. Na drugim miejscu z trochę niższym wynikiem (37% udziałów w wartości sprzedaży) znalazł się Procter & Gamble (m.in. marki Naturella, Always)” – podsumowuje Ewa Pikuła.

Pielęgnacja jamy ustnej

Środki do pielęgnacji jamy ustnej są kategorią, która w pierwszym kwartale 2020 roku odpowiadała za 6% wartości sprzedaży artykułów higienicznych, jednak podobnie jak pozostałe kategorie w okresie tym odnotowała istotny wzrost – o blisko 15% – w porównaniu do roku 2019.

Jak wynika z danych CMR, za zdecydowaną większość udziałów, bo około 84%, w analizowanym okresie odpowiadały pasty do zębów, które dostępne były w 7 na 10 sklepów małego formatu w 5 różnych wariantach na placówkę. „Za niewielki udział (bo około 16%) odpowiadały dostępne w połowie sklepów małego formatu szczoteczki do zębów” – dodaje analityczka CMR.

Jak wskazuje Ewa Pikuła: „Liderem pod względem wartości sprzedaży jest firma Colgate-Palmolive, odpowiedzialna za marki Colgate, Colodent oraz Elmex, które uzyskały blisko 60% udziałów. Na drugim miejscu z blisko 25% znalazł się Procter & Gamble (marki Blend-a-Med, Oral B)”.

Półka drogeryjna to przede wszystkim środki higieny będące produktami pierwszej potrzeby. W zdecydowanej większości kategorii w bieżącym roku odnotowano istotne wzrosty w wartości sprzedaży. Wskazuje to na umacniającą się w świadomości konsumentów rolę higieny i czystości. Na tendencje widoczne w pierwszym kwartale roku na paragonach Polaków na pewno niemały wpływ miała nowa sytuacja, z którą przyszło się mierzyć konsumentom. Dlatego też, w okresie jesiennym na półkach sklepowych nie może zabraknąć podstawowej oferty drogeryjnej, która z pewnością przyciągnie wzrok klientów. 

Anna Pańczyk
Redaktor





tagi: higiena , kosmetyki , akcesoria ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51