Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Imprezowe menu – na Sylwestra i karnawał

Kampanie i Promocje

Imprezowe menu – na Sylwestra i karnawał

Wtorek, 08 grudnia 2020 Autor: Monika Kociubińska, HURT & DETAL Nr 12/178. Grudzień 2020
Świętowanie Nowego Roku nieodłącznie wiąże się z rozpoczęciem karnawału. A więc – zabawa! Jak się do niej przygotować? Najlepiej zacząć od ułożenia imprezowego menu.
Jak będzie wyglądał karnawał? Tego jeszcze nikt nie wie, ale z pewnością nie zabraknie chociażby domówek w niewielkim gronie najbliższych przyjaciół czy rodziny. A tutaj niezbędne są przekąski i dania serwowane zarówno na ciepło, jak i na zimno. W tym okresie warto zwrócić uwagę na kategorie związane z przygotowaniem przystawek, dań na ciepło, sałatek, jak również na przekąski słone i napoje.

Przekąski i przystawki

Proste w przygotowaniu drobne przekąski na jeden kęs czy bardziej pracochłonne przystawki to zdecydowany niezbędnik każdego przyjęcia. Mają one za zadanie zabić pierwszy głód oraz umilić gościom czas w oczekiwaniu na danie główne. Przekąski wyłożone na deskach, np. faszerowane jajka, galaretki czy przygotowane pizzerinki oraz miniburgery, sprawdzą się znakomicie w tej roli. Najprostszym i najmniej pracochłonnym sposobem na ten rodzaj przysmaków jest wyłożenie różnych smacznych składników na talerzach bądź deskach, mogą być to wędliny, warzywa czy sery.

Julia Kijo z Centrum Monitorowania Rynku przyznaje, że karnawał to wyjątkowy czas dla producentów kabanosów i przekąsek mięsnych. W okresie styczeń-luty 2020 roku liderem w sprzedaży kabanosów został producent Tarczyński uzyskując ponad 80% udziałów wartościowych w tej kategorii. Zgodnie z danymi instytutu, wynik ten był o ok. 8 p.p. wyższy niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Na kolejnym miejscu pod względem sprzedaży kabanosów w sklepach małego formatu uplasował się Sokołów uzyskując ok. 10% udziałów w wartości sprzedaży kategorii.

„Kabanosy Tarczyński w styczniu 2020 r. konsumenci mogli znaleźć w 9 na 10 sklepów małego formatu, co równało się z prawie 20% większą dostępnością niż w odpowiadającym okresie roku 2018” – zaznacza Julia Kijo. Klienci sklepów małoformatowych, według CMR, mogli wybierać spośród ok. 5 wariantów kabanosów w sklepie małego formatu. Najwięcej wśród nich – często ponad 4 – oferuje Tarczyński.

Popularną kategorią w okresie karnawału są także przekąski mięsne. Zgodnie z kategoryzacją CMR, takim mianem określane są produkty takie jak chipsy i batony mięsne, snacki mięsne, artykuły najczęściej o mniejszej gramaturze bazujące na mięsie. „Analizując tę kategorię można zauważyć znaczącą przewagę firmy Sokołów w sprzedaży zarówno wolumenowej, jak i wartościowej. W okresie styczeń-luty 2020 odpowiadała ona za prawie 90% wielkości sprzedaży tego segmentu w sklepach małoformatowych. Kolejnym liczącym się producentem w sklepach do 300 mkw. na rynku przetworów mięsnych jest Tarczyński, który w omawianym okresie uzyskał udziały wolumenowe w sprzedaży tej kategorii na poziomie ponad 5%” – wymienia Julia Kijo z CMR.

Według Centrum Monitorowania Rynku, produkty marki Sokołów dostępne były w ok. 80% sklepów małego formatu sprzedających wspomnianą kategorię na początku roku 2020, podczas gdy produkty marki Tarczyński można było znaleźć w 1 na 6 placówek do 300 mkw. Konsument miał do wyboru średnio 2 warianty przekąsek mięsnych.

Kilkugodzinna zabawa wzmaga głód. A ten najlepiej zaspokoją dania gorące: mięsa w przeróżnej postaci, tarty, pieczenie, zupy, makarony, jak również ryby, które mogą być pieczone, smażone, zapiekane oraz marynowane w zalewie.

Deska serów

Z dziurami lub bez, z mleka krowiego, koziego bądź owczego – wybór jest ogromny zwłaszcza, że sery różnią się także konsystencją, regionem pochodzenia, technologią produkcji, stopniem dojrzałości i przede wszystkim – smakiem. Natomiast im bardziej różnorodne produkty, tym ciekawsza deska z przekąskami. Warto połączyć sery pleśniowe, takie jak np. camembert czy brie, z wariantami półtwardymi, choćby cheddar oraz twardymi, jak parmezan. Powinny być ułożone od najłagodniejszych do najostrzejszych, a poszczególne gatunki nie mogą się stykać. Przed podaniem należy je wcześniej wyjąć z lodówki, by zostały zaserwowane w temperaturze pokojowej dzięki czemu nabierają wyrazistego smaku i właściwej konsystencji. Sery kroi się w zależności od kształtu, te o okrągłej podstawie – jak tort, podłużne – w plastry o grubości ok. 1 cm, typu ementaler podaje się w dużych trójkątnych plastrach.

Nie bez znaczenia są dodatki, które jeszcze bardziej podkreślają ich smak. Jest kilka składników, które wyjątkowo dobrze smakują w towarzystwie serów. Są to wędliny, najlepiej długodojrzewające, kabanosy bądź salami. Spośród owoców, warzyw i pikli przy desce serów dobrze będą komponowały się winogrona, jabłka czy gruszki, oliwki, pomidorki koktajlowe, suszone pomidory oraz ogórki kiszone. Żurawina, morele, śliwki, rodzynki, daktyle, orzechy włoskie i laskowe to niektóre z bakalii i suszonych owoców, które również dobrze smakują w towarzystwie serów. Do tego obowiązkowe jest pieczywo, np. chrupiąca bagietka, krakersy czy grzanki. Dodatkowo przy desce serów można umieścić sosy, np. musztardę, pesto, jak również miód akacjowy czy konfiturę żurawinową.

Na desce serów idealnie odnajdą się także serki góralskie. W tym przypadku można położyć różne ich rodzaje – oscypek, serek wędzony, osełkę i inne. Można je podać w formie koreczków: pokrojone w równą kosteczkę, nadziane na wykałaczkę razem z połówką winogrona, pomidorka koktajlowego czy kawałkiem szynki. Na imprezie doskonale sprawdzą się również serki góralskie na ciepło. Jednym z pomysłów jest owinięcie kawałków wybranego przysmaku plastrem boczku i zapieczenie w piekarniku. Takie danie podajemy zaraz po przyrządzeniu, najlepiej z sosem żurawinowym. Innym pomysłem są mini bułeczki również zapiekane w piekarniku z serkiem góralskim i innymi dodatkami.

Rynek serów góralskich charakteryzuje się rozdrobnieniem sprzedaży wśród wielu producentów. Zgodnie z danymi CMR, 1/3 wartości sprzedaży tej kategorii w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w okresie styczeń-luty 2020 przypadała na produkty SM Mlekovita. Kolejni istotni producenci to Marfor i Milk Trade, z których każdy odpowiada za ok. 15% wartości sprzedaży serków górskich. Produkty marki Mlekovita charakteryzują się największą dostępnością w tej kategorii. W analizowanym okresie styczeń-luty 2020 r. konsument mógł je dostać w co najmniej 60% sklepów małoformatowych. W asortymencie placówek do 300 mkw. na początku roku 2020 były dostępne ok. 2 warianty serków górskich w średniej cenie niecałych 6 zł za opakowanie.

Podstawą apetycznie podanych przekąsek są nie tylko dobrze dobrane gatunki serów, ale i estetycznie wyglądająca deska. Deski do serów mogą być wykonane z naturalnego drewna, solidnego marmuru, trwałego kamienia lub eleganckiego szkła. Mogą również przybierać przeróżne kształty – okrągłe, prostokątne, z uchwytem lub z nóżkami. Doskonale nadają się do podawania zarówno serów wraz z różnymi dodatkami, jak również sprawdzą się przy serwowaniu sushi. Talerz z serami musi być na tyle duży, by pomieścił kawałki rożnych gatunków sera oraz dodatki: wędliny, owoce czy orzechy.

Sałatki

Chyba na żadnej imprezie nie może zabraknąć sałatki. Może być to klasyczna sałatka jarzynowa lub coś bardziej wyszukanego. Tutaj potrzebnych jest wiele składników. Podstawa to warzywa i owoce, pikle oraz sosy. Dodatkami mogą być tak naprawdę przeróżne składniki, od makaronów i ryżu, przez ryby, szynki czy mięso, po jajka i sery.

Według danych CMR kolejnym produktem wyróżniającym się pod względem sprzedaży jest mozzarella. Stanowi ona nie tylko składnik sałatek, ale też innych przekąsek i przystawek. Julia Kijo z instytutu informuje, że liderem w kategorii serów białych mozzarella w sklepach małoformatowych jest Lactalis, ze swoją główną marką Galbani. „W okresie styczeń-luty 2020 r. producent ten odpowiadał za 30% wartości sprzedaży w tej kategorii, co umożliwiła mu m.in. dostępność produktów w co drugim sklepie małoformatowym do 300 mkw. Marka Zottarella (Zott), pomimo mniejszej dystrybucji w analizowanym okresie, uzyskała podobne udziały wartościowe co wymieniony konkurent, obejmując 1/4 wartości sprzedaży serów mozzarella w sklepach do 300 mkw.” – wymienia ekspertka CMR.

W analizowanym okresie konsumenci w sklepie małego formatu statystycznie mieli do wyboru co najmniej 2 warianty serów mozzarella w średniej cenie powyżej 4 zł. Najchętniej wybierano produkty tej kategorii w mniejszych opakowaniach do 150 g, chociaż jak zauważa CMR, w ostatnim czasie warianty z większą gramaturą coraz częściej pojawiają się w koszyku zakupowym.

Słone przekąski

Słone przekąski to jedna z częściej kupowanych kategorii produktów w sklepach małoformatowych do 300 mkw. Centrum Monitorowania Rynku podaje, że w okresie styczeń-luty 2020 roku ich udziały w liczbie transakcji wyniosły ponad 6%. Chipsy, słone paluszki, orzeszki, bakalie czy popcorn dla wielu osób stanowią idealną przekąskę między posiłkami oraz podczas spotkania ze znajomymi.

„Największym segmentem kategorii słonych przekąsek w tym formacie sklepów są chipsy, chrupki i prażynki, które w okresie karnawału można znaleźć w praktycznie każdym sklepie małoformatowym do 300 mkw. W karnawale 2020 roku osiągnęły ponad 60% udziałów wartościowych tej kategorii. Za blisko 70% wartości sprzedaży tego segmentu odpowiadały same chipsy. Niekwestionowanym liderem wśród producentów jest firma PepsiCo (m.in. Lay’s, Cheetos, Star Chipsy i Star Snacki), która wygenerowała w tym czasie blisko 70% wartości sprzedaży chipsów, chrupek oraz prażynek. Na drugim miejscu znalazł się Lorenz (m.in. Crunchips). Marki własne w sklepach małego formatu odpowiadają za niewielki udział w wartości sprzedaży chipsów, chrupek i prażynek” – wymienia Ewa Pikuła z CMR.

Segmentem, który odpowiadał za ponad 20% wartości sprzedaży słonych przekąsek są orzeszki, bakalie, popcorn oraz chipsy owocowo-warzywne. Według danych CMR w okresie styczeń-luty 2020 r. ok. 8 na 10 wszystkich sklepów małego formatu posiadało w swoim asortymencie orzeszki, bakalie oraz popcorn, natomiast owocowo-warzywne chipsy można było dostać w niewielkiej liczbie placówek. „W tym segmencie za blisko połowę wartości sprzedaży odpowiadały orzeszki. Wśród producentów można wyróżnić Mirasol oraz Intersnack z marką Felix, którzy uzyskali po 10% udziałów w wartości sprzedaży tego segmentu. Trzecim dość istotnym producentem jest Lorenz, który z marką Nic Nac’s odpowiadał za ponad 9% wartości sprzedaży. W tym segmencie duże znaczenie mają produkty oferowane pod marką sieci lub dystrybutora, które w czasie karnawału odpowiadały za ponad 20% wartości sprzedaży” – zaznacza Ewa Pikuła. W okresie styczeń-luty 2020 r. w sklepach małoformatowych średni asortyment wynosił 20 produktów, a same orzeszki odpowiadały za blisko 10 opakowań. Wśród producentów największy wybór zapewniał Intersnack – 4 warianty, natomiast produkty sprzedawane pod marką własną sieci bądź dystrybutora wynosiły 6 opakowań.

Ostatnim segmentem w kategorii słonych przekąsek są słone paluszki, precle, talarki oraz krakersy i chrupki chlebowe. Z danych CMR wynika, że w czasie ostatniego karnawału takie produkty odpowiadały za ok. 15% wartości sprzedaży słonych przekąsek, a paluszki, precle, talarki i krakersy można było kupić w prawie wszystkich sklepach małego formatu. „Chrupki chlebowe okazały się być mniej popularne i mogliśmy je dostać w ok. połowie osiedlowych sklepów” – przyznaje Ewa Pikuła z CMR. Z danych instytutu wynika, że za ok. 70% wartości sprzedaży segmentu odpowiadały paluszki, precle i talarki. Liderem wśród producentów jest Lajkonik, który w analizowanym czasie odpowiadał za ponad 35% wartości sprzedaży, natomiast jego największym konkurentem jest Aksam, który uzyskał ponad 25% udziałów wartościowych sprzedaży. Marki własne odpowiadają za niewielki udział w wartości sprzedaży tego segmentu. Sklepy małego formatu posiadają niewielki asortyment, który w analizowanym okresie wynosił ok. 13 produktów, z czego ok. 9 opakowań stanowiły słone paluszki, precle i talarki. Wśród producentów największy wybór zapewniali liderzy – ok. 5 wariantów należało do Lajkonika, natomiast Aksam zapewniało 4 opakowania.

Napoje

Na karnawałowych imprezach nie może zabraknąć napojów bezalkoholowych – zarówno gazowanych, jak i niegazowanych. Z uwagi na popularność obu kategorii trudno na rynku znaleźć sklep, który nie miałby w ofercie takich produktów. Wybór jest bardzo szeroki, na półce znajdziemy średnio aż 45 różnych wariantów napojów gazowanych i 35 niegazowanych. W napojach gazowanych ponad połowa sprzedaży wartościowej rynku sklepów małoformatowych należy do koncernu Coca-Cola (wiodące marki: Coca-Cola, Fanta, Sprite), na drugim miejscu z 30% udziałem w rynku plasuje się PepsiCo (wiodące marki: Pepsi, Mirinda, 7UP). Drugoligowi gracze z udziałami w granicach 2-6% to Colian, Zbyszko, Hoop i Orangina. W napojach niegazowanych prym wiedzie firma Maspex z blisko 80% udziałem w rynku (marki Tymbark, Kubuś, Caprio), drugie miejsce zajmuje producent Hortex (ok 6%).

Dań, przystawek, sałatek czy przekąsek, które idealnie wpisują się w imprezowe menu jest naprawdę sporo. Producenci również dostarczają wiele inspiracji kulinarnych z wykorzystaniem ich produktów. Okres sylwestrowo-karnawałowy to nie tylko czas imprezowania to również odpowiedni moment na zaskoczenie gości wyjątkowym menu!

Monika Kociubińska
Redaktor





tagi: Sylwester , karnawał , produkty spożywcze , alkohole , sprzedaż , handel , konsument , rynek spożywczy ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51