Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Licencje – jak skutecznie dotrzeć do konsumenta i zwiększyć sprzedaż?

Wywiady

Licencje – jak skutecznie dotrzeć do konsumenta i zwiększyć sprzedaż?

Poniedziałek, 18 stycznia 2021 Autor: Tomasz Pańczyk, HURT & DETAL Nr 01/179. Styczeń 2021
Za nami trudny rok. Wielu przedsiębiorców przygotowuje się do okresu „po pandemii”, analizuje pomysły na wyróżnienie się na rynku i odrobienie strat. Jednym ze sposobów są licencje, które pomagają nawiązać silną więź emocjonalną z daną grupą docelową. W temat wprowadza nas Magdalena Gorzkowska – Chief Licensing Officer w BRANDtoBRAND.
Czym jest licencja?

Zacznę od definicji. Licencjonowanie jest procesem użyczenia zastrzeżonych praw własności intelektualnej do wykorzystania w połączeniu z produktem, usługą lub promocją. Oznacza to, że czasowo możemy korzystać z praw do używania nazwy, logo, materiałów graficznych czy wizerunku znanej marki. Stajemy się wówczas licencjobiorcą.

Dlaczego licencje pomagają rozwijać sprzedaż?

Marki licencyjne mają zbudowaną wysoką pozycję w świadomości konsumenta. Oczywiście jest to efekt odpowiednich działań marketingowych i procesu budowania pozycji rynkowej. W efekcie pojawia się silny popyt na wszelkie produkty konsumenckie związane z daną marką. Sytuacja ta dotyczy różnych grup docelowych, a szczególnie silnie widoczna jest wśród dzieci, które niesamowicie identyfikują się z bohaterami ulubionych bajek, filmów, gier itp. Dzieci kolekcjonują wszystko co jest związane z danym tytułem i mają duży wpływ na decyzje zakupowe dorosłych. W okresie pandemii młodsi odbiorcy zaczęli spędzać więcej czasu surfując po internecie, grając w gry lub oglądając seriale, co zwiększyło popyt na określone licencje. Wśród wyższych przedziałów wiekowych również popularnością cieszy się wiele marek, na które udzielane są licencje, np. ze świata rozrywki, mody, sportu czy ogólnie – stylu życia.

Jak wybrać spośród wielu różnych znanych marek? Gdzie je znaleźć?

Najważniejsze jest określenie, w jakiej grupie docelowej chcemy zaistnieć lub rozwinąć sprzedaż. Następnie sprawdzamy, jakie licencje są przeznaczone dla tej grupy, a kolejno – czy są wolne dla naszej kategorii produktów. W Polsce branża FMCG jest w tendencji wzrostowej jeśli chodzi o korzystanie z licencji, pojawia się coraz więcej firm doceniających siłę innych marek. Dotarcie do odpowiednich licencjodawców, wdrożenie się w tę tematykę i rozpoznanie rynku wymaga czasu i wysiłku. BRANDtoBRAND pomaga firmom przejść przez ten etap oraz przez kolejne, jak: negocjacje z licencjodawcą, akceptacja produktów, ustalenie działań marketingowych oraz realizacja zapisów kontraktu. Działamy z pozycji doradcy przeprowadzając licencjobiorcę przez cały proces, krok po kroku.

Jak konsumenci reagują na produkty licencyjne?

Licencje pomagają szybciej i bardziej skutecznie dotrzeć do danej grupy docelowej. Producenci czasami traktują je jako alternatywę do długookresowego i kosztownego procesu budowania świadomości własnej marki. W tym przypadku korzystając z licencji można wyróżnić się na rynku i szybciej wygenerować wzrosty sprzedaży. Jeśli natomiast mamy już silną markę, warto zadbać o stworzenie co-brandingu z marką licencyjną. Wówczas korzystamy z efektu synergii. Niezależnie od tego, na jakim etapie rozwoju jest licencjobiorca, wdrożenie popularnej marki czy grafiki na produkcie oraz w komunikacji wywołuje spontaniczną reakcję konsumentów. Chętniej sięgają oni po ofertę, która odwołuje się do ich pozytywnych skojarzeń, koresponduje z zainteresowaniami czy stylem życia. Obecność licencji wywołuje u odbiorcy emocje, których sam generyczny produkt nie jest w stanie wywołać.

Czy na etapie dystrybucji posiadanie licencji również ma znaczenie?

Oczywiście. Jeśli za naszymi produktami stoi zwiększony popyt, to tym samym mamy przewagę konkurencyjną w kanałach sprzedaży. Zarówno kupcy w sieciach handlowych, jak i pośrednicy hurtowi łatwiej decydują się na wybór produktów, które wpisują się w trendy rynkowe i cieszą się popularnością. Zwiększa to prawdopodobieństwo sukcesu sprzedażowego. Innym ważnym aspektem jest to, że wprowadzając – poza podstawową ofertą – serię produktów licencyjnych mamy szansę uzyskać dodatkową przestrzeń na półkach sklepowych. Przykładem może być tutaj marka Lego, której popularność nie budzi żadnych wątpliwości. Dzięki różnorodnym seriom opartym również na licencjach, klocki Lego zajmują duże powierzchnie na półkach sklepowych, dzięki czemu marka jest bardzo widoczna, a konsumenci często dokonują wyboru pomiędzy różnymi jej seriami. Same bazowe klocki nie wygenerowałyby takiej sprzedaży.

Jak wygląda cały proces pozyskania licencji, czy jest to duża inwestycja?

W uproszczeniu, koszt licencji sprowadza się do prowizji od każdej sprzedanej sztuki produktu licencyjnego. Warunki współpracy ustalane są indywidualnie. W przypadku szczegółowych pytań, zapraszam do bezpośredniego kontaktu: magda.gorzkowska@brandtobrand.pl. A Czytelnikom miesięcznika Hurt & Detal życzę wszystkiego najlepszego w nowym roku!

Dziękuję za rozmowę.
Tomasz Pańczyk



tagi: BRANDtoBRAND , Magdalena Gorzkowska , rynek , ekonomia , marketing , sprzedaż , handel , sprzedaż , hurt , detal , konsument ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51