Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Na dobry początek dnia

Kategorie produktów

Na dobry początek dnia

Piątek, 19 marca 2021 HURT & DETAL Nr 03/181. Marzec 2021
Jedno z powiedzeń brzmi: „śniadanie zjedz jak król, obiad jak książę a kolację jak żebrak”. Nie bez powodu, ponieważ jest w nim wiele prawdy. Śniadanie jest powszechnie uznawane za najważniejszy posiłek dnia. Dlatego tak istotne jest, aby było zbilansowane, syte, pełne węglowodanów, białka oraz witamin.
Z badań1 opublikowanych w naukowym czasopiśmie „Journal of the American College of Cardiology” płynie jasny wniosek – o którym intuicyjnie wiedziano od dawna – śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Regularne pomijanie śniadań może skutkować przedwczesną śmiercią, związaną z chorobami układu krążenia. Na podstawie analizy zebranych danych stwierdzono, że śmiertelność (wynikająca z przyczyn sercowo-naczyniowych) osób niejedzących codziennie śniadań jest o 87% większa w stosunku do ludzi, którzy je spożywają. Konkretniej – mówiono o większym prawdopodobieństwie zachorowania na cukrzycę, nadciśnienie i możliwości wystąpienia zaburzeń lipidowych.

Zjedzenie pierwszego posiłku dnia nie powinno być przykrym obowiązkiem, ale przyjemnością. Szczególnie istotne jest, aby przyrządzane przez nas potrawy były zróżnicowane. Warto urozmaicić swój śniadaniowy repertuar – do klasycznych jajek sadzonych na boczku dodać szpinak przesmażony z musztardą; zwykłą owsiankę na mleku ożywić dodatkiem malin, miodu i migdałów; do ciasta z naleśnikami dodać jogurt i świeże banany. Wystarczy odrobina chęci i kapka czasu, aby prozaiczny posiłek zamienić w mini-ucztę.

Produkty nabiałowe

Nabiał to niewątpliwie jedna z najważniejszych kategorii w przypadku kompletowania koszyka na śniadanie idealne. Mleko dodaje się nie tylko do kawy, ale i płatków śniadaniowych. Inną alternatywą są jogurty, które również znajdą zastosowanie jako baza pożywnych koktajli. Oprócz tego niezastąpiony jest ser – zarówno ten żółty, jak i topiony – który idealnie sprawdzi się do kanapek. Z kolei sery białe można jeść zarówno na słono, w postaci twarożku, jak i na słodko (stanowią smakowite połączenie z dżemem czy miodem).

Wszystkie produkty z kategorii nabiału powstają z mleka, które bogate jest w składniki mineralne. Zawierają witaminy A, D i te z grupy B – poza tym dostarczają organizmowi białko, stanowiące źródło energii. Wielu konsumentów jest jednak uczulonych na laktozę – typ cukru, który występuje w mleku. Z myślą o nich producenci poszerzają portfolio produktów pozbawionych laktozy, które zazwyczaj wyróżnia fioletowa szata graficzna.

Z danych CMR wynika, że w porównaniu do ubiegłego roku wartość sprzedaży mleka zwiększyła się o 9% (podczas gdy wolumen odnotował 3% wzrost). Na półkach sklepowych w lutym 2020 dostępnych było średnio 10 wariantów mleka. Można było je kupić w ponad 90% sklepów do 300 mkw., a średnia cena za opakowanie o pojemności 1 l wynosiła 3 zł. Litr mleka bez laktozy był o złotówkę droższy.

„Za największe udziały mleka w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w lutym 2020 roku odpowiadała Spółdzielnia Mleczarska Mlekpol. Spółdzielnia Mleczarska Mlekovita i Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Piątnicy w tym czasie odpowiadały łącznie za ponad 30% udziałów w wartości sprzedaży mleka. Klienci sklepów małoformatowych najczęściej kupują mleko o pojemności 1 litr. W lutym 2020 roku najchętniej kupowano Polskie Mleko Świeże (SM Mlekovita) w butelce plastikowej 1 litr 2% tł. i 3,2% tł. oraz Mleko Łaciate 3,2% tł. w kartonie 1 l” – informuje Katarzyna Cieślik, analityczka danych CMR.

Oprócz produktów mlecznych, warto także pamiętać o jogurtach. Jest to dobra alternatywa dla tych, którzy cierpią z powodu nietolerancji laktozy ze względu na to, że drobnoustroje znajdujące się w jogurtach w całości lub większości rozkładają dwucukry mleczne. Poza tym warto dodać, że jogurty zawierają wapń, witaminy z grupy B i aminokwasy. Ich spożycie wspomaga procesy trawienne i zapobiega obstrukcji, a także chroni przed miażdżycą. Dodatkowo, warto spożywać jogurty podczas kuracji antybiotykowej – ze względu na działanie osłonowe.

Kategoria jogurtów jest szeroka, mowa bowiem nie tylko o jogurtach łyżeczkowych, ale i wariantach naturalnych oraz pitnych. Według danych CMR w lutym 2020 roku odnotowała wzrost wartości sprzedaży o ok. 6% (w ujęciu rok do roku), a wolumen wartości sprzedaży zwiększył się o 1%. Produkty tej kategorii były dostępne w blisko 90% placówek o powierzchni do 300 mkw. Na sklepowych półkach można było odnaleźć przeciętnie około 16 wariantów jogurtów łyżeczkowych, około 5 wariantów naturalnych i około 9 wariantów pitnych.

„Klienci sklepów małoformatowych w lutym 2020 roku najwięcej wydali na jogurty łyżeczkowe producenta Zott (który odpowiadał za około 40% udziałów w wartości sprzedaży) oraz producentów Danone i Bakoma, którzy łącznie posiadali ok. 45% udziałów w sprzedaży. Najchętniej kupowano produkty łyżeczkowe o wielkości 150 g, najczęściej były to jogurty Jogobella Zott o różnych smakach (m.in. malina, poziomka, brzoskwinia, truskawka). Zott, Bakoma i Danone odpowiadali także za największe udziały w wartości sprzedaży jogurtów naturalnych, w lutym 2020 roku odpowiadali za niemal 70% udziałów w sklepach małoformatowych. Najczęściej kupowanymi markami jogurtów naturalnych w tym czasie były Zott Primo, Bakoma Naturalnie Gęsty i Danone Jogurt Naturalny. Za największe udziały w wartości sprzedaży jogurtów pitnych w lutym 2020 roku odpowiadał Danone, który w tym czasie posiadł niemal połowę udziałów w wartości sprzedaży. Istotne znaczenie mieli także Bakoma i SM Mlekpol. W lutym 2020 roku pięć najczęściej kupowanych jogurtów pitnych miało smak truskawkowy lub truskawkowy z innymi owocami. Najczęściej wybierano Danone Gratka do Picia w butelce 170 g” – dodaje Katarzyna Cieślik z CMR.

A w misce…

Sposobem na szybki i pożywny posiłek są płatki śniadaniowe, zbożowe, kukurydziane, a także granola czy muesli. Uwielbiane szczególnie przez dzieci, są proste w przygotowaniu i można je zjeść w okamgnieniu na różne sposoby – na zimno, na ciepło, z jogurtem lub mlekiem...

Z myślą o najmłodszych, producenci wzbogacają płatki śniadaniowe w witaminy i składniki mineralne. Węglowodany, wapń, żelazo, błonnik, witamina E, C i te z grupy B, a także tłuszcze – to tylko niektóre z możliwych dodatków, jakie można odnaleźć na etykietach płatków śniadaniowych. Oprócz nich, w tej kategorii warto wspomnieć o granoli – czyli mieszance płatków zbożowych, suszonych owoców i rodzynek z miodem (która powinna być zapieczona w piekarniku do chrupkości). Może być nie tylko podstawą śniadania, ale i składnikiem ciast albo deserów. Poza tym na uwagę zasługują muesli, które są mieszanką podobną do granoli (tyle że niepoddaną obróbce termicznej i bez dodatku substancji słodzących). Co ciekawe, klasyczne szwajcarskie muesli podaje się zmiksowane z jogurtem do konsystencji musu.

Z danych zebranych przez analityków CMR wynika, że wartość sprzedaży płatków śniadaniowych i zbożowych w sklepie do 300 mkw. wzrosła rok do roku o 16% (luty 2019 vs. luty 2020). Płatki śniadaniowe znajdowały się w ofercie niemal 90% sklepów małego formatu, a płatki zbożowe dostępne były w 80% placówek. Na sklepowej półce w lutym ubiegłego roku. odnaleźć można było 10 wariantów płatków śniadaniowych i 5 wariantów płatków zbożowych.

„Liderem sprzedaży płatków śniadaniowych w ujęciu wartościowym była firma Nestlé, która w lutym 2020 generowała ponad 60% wartości sprzedaży. Na kolejnych miejscach znalazły się firmy Maspex i Sante. Wśród najbardziej popularnych marek znalazły się Nestlé Corn Flakes, Lubella Mlekołaki i Nestlé Cini Minis – łącznie te marki odpowiadały za niecałą połowę wartości sprzedaży płatków śniadaniowych. Klienci sklepów małoformatowych najchętniej kupowali płatki śniadaniowe z dodatkami, najczęściej kupowanymi produktami w tej kategorii w lutym 2020 roku były Nestlé Corn Flakes w torebce 250 g, Mlekołaki Choco Muszelki w opakowaniu 250 g i Mlekołaki Choco Kulki w opakowaniu 250 g. Za największe udziały w wartości sprzedaży płatków zbożowych w lutym 2020 roku odpowiadali PPZ w Stoisławiu, Kupiec i Melvit, którzy łącznie posiadali ponad 60% udziałów. Najczęściej kupowanymi płatkami zbożowymi były płatki w opakowaniach 500 g: Płatki Owsiane Górskie Ekstra Młyny Stoisław, Płatki Owsiane błyskawiczne Kupiec i Płatki Owsiane Górskie od Melvit” – dodaje Katarzyna Cieślik z CMR.

Na kanapce

Trudno wyobrazić sobie kanapki bez kategorii produktów smarownych. Masła i margaryny dostarczają organizmowi tłuszczów, które wbrew powszechnej opinii (spożywane w odpowiednich dawkach) nie są wcale szkodliwe. Pełnią w organizmie ważne funkcje, takie jak transport witamin A, D, K i E; są niezbędne do produkcji hormonów i enzymów, a także wspierają układ odpornościowy i wspierają pracę mózgu. Jak z kolei wybrać co jest lepsze – masło czy margaryna? To zależy od wielu czynników, a najważniejszym z nich są indywidualne preferencje smakowe. Z jednej strony masło zawiera witaminy i z tego względu poleca się je dzieciom, zaś z drugiej margaryna ma w swoim składzie nienasycone kwasy tłuszczowe, co sprawia, że rekomenduje się jej spożycie seniorom.

Oprócz wymienionych już wyżej serów żółtych i białych, nieodłącznym elementem każdej kanapki jest również wędlina. Drobiowa lub wieprzowa, kiełbasa, szynka, schab – na sklepowych półkach dostępnych jest naprawdę wiele opcji. Warto jednak pamiętać o zmieniających się preferencjach konsumentów w tym względzie. Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oszacowała w zgodzie z obserwowanym trendem zdrowotnym, że kupujący coraz częściej sięgają po wyroby drobiowe. W roku 1990 obywatele państw należących do OECD (grupa 37 wysoko rozwiniętych krajów, w tym Polska) spożywali średnio ok. 17,4 kg mięsa drobiowego w skali roku. Trzydzieści lat później, w roku 2020, liczba ta wzrosła do ok. 31,3 kg.

Ponadto z badań przeprowadzonych przez firmę Biostat dotyczących preferencji żywnościowych polskich konsumentów wynika, że łatwość i szybkość przygotowania posiłków z wyrobów drobiowych jest najważniejsza dla 40% ankietowanych. 30% uczestników badania podkreśliło, że drób jest dla nich atrakcyjny, ponieważ daje wiele możliwości przygotowania potraw. Z kolei 25% respondentów przyznało, że lekkostrawność jest dla nich najważniejszą determinantą wyboru w przypadku zakupu mięsa.

W kubku i szklance

Na dobry początek dnia powinno wypić się szklankę wody, najlepiej z odrobiną miodu, sokiem z cytryny i szczyptą soli. Taki naturalny, domowy izotonik jest nie tylko tani i łatwy w przygotowaniu, ale i uzupełni niedobór elektrolitów i nasyci pragnienie. Potem najczęściej na śniadanie przygotowuje się kawę albo herbatę – kto jest w stanie odmówić sobie przyjemności, która wiąże się ze spożyciem kubka ciepłego, aromatycznego napoju?

Jakie korzyści płyną z picia wody? Pomaga usuwać toksyny z organizmu, pomaga zwalczać infekcje bakteryjne i wirusowe, jest przenośnikiem witamin i minerałów… korzyści jest o wiele więcej, a regularne picie wody powinno wejść w nawyk szczególnie dzieciom i nastolatkom. Dlatego warto uzupełnić sklepowe półki o warianty przeznaczone specjalnie dla nich.

Z danych CMR wynika, że klienci sklepów małego formatu w roku 2020 wydali na kawę ok. 0,3% więcej niż w analogicznym okresie w stosunku do roku ubiegłego. Pandemia COVID-19 sprawiła, że kawę kupowano rzadziej, jednak jednocześnie zanotowano wyższy wolumen przy pojedynczej transakcji. Wzrosło zainteresowanie większymi opakowaniami.

Największe znacznie na rynku kaw ma wariant mielony, którego sprzedaż generuje niemal 3/5 udziałów wartościowych kategorii. Nieco ponad 1/5 obrotów kawy przypada na kawę rozpuszczalną. Kategoria ta jest dostępna w prawie każdym sklepie małego formatu, a na półkach dostępnych jest około 26 wariantów kaw. Prym wśród producentów wiedzie Jacobs Douwe Egberts, generując ponad 30% udziałów w wartości sprzedaży całego wolumenu. O połowę niższe udziały posiada Strauss Cafe Poland, z główną marką MK Cafe Premium.

„Kwarantanna miała pozytywny wpływ na sprzedaż najzdrowszej spośród kaw – kawy ziarnistej, którą cechuje także długi termin przydatności. Pozostanie w domach pozwalało na dłuższe przyrządzanie kawy czy korzystanie z domowych ekspresów. Wartość sprzedaży dla kawy ziarnistej w sklepach małoformatowych do 300 mkw. wzrosła, co wynikało głównie ze znacznie większej liczby zakupionych opakowań. W co trzeciej placówce małego formatu można zaopatrzyć się w produkty tej podkategorii. Na sklepowych półkach znajdują się ich ok. 3 warianty. Najpopularniejszą marką jest Lavazza producenta Luigi Lavazza, która odpowiedzialna jest za nieco ponad 1/3 udziałów wartościowych kaw ziarnistych. Ich najlepiej sprzedający się produkt to Lavazza Qualita Oro kawa ziarnista, w torebce 250 g” – informuje Paula Sobol, analityczka danych CMR.

Pożywne śniadanie może być najprzyjemniejszą częścią poranka. Z tego względu warto wstać nieco wcześniej, by przygotować i spożyć bez pośpiechu pierwszy posiłek dnia. Odpowiednio zbilansowane śniadanie dostarczy nam nie tylko wrażeń smakowych i estetycznych, ale przede wszystkim siły potrzebnej do wykonywania czekających nas obowiązków. Nabiał, płatki śniadaniowe i zbożowe, produkty smarowne, a także składniki kanapek to jedne z wielu propozycji, z których można przygotować śniadanie idealne.

Małgorzata Duży
Redaktor





1 praca zbiorowa, „Association of Skipping Breakfast With Cardiovascular and All-Cause Mortality” [w]: „Journal of the American College of Cardiology”.
https://www.jacc.org/doi/full/10.1016/j.jacc.2019.01.065
2 „Konsumenci coraz częściej wybierają wyroby drobiowe”, OECD, Sosnowiec 22.02.2021 r.


tagi: śniadanie , dieta , produkty spożywcze , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , przemysł spożywczy ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51