Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Pupil na wakacjach

Kategorie produktów

Pupil na wakacjach

Czwartek, 14 lipca 2022 HURT & DETAL Nr 07/197. Lipiec 2022
Już co drugi właściciel czworonogów zabiera swojego pupila na wakacje – nad rzekę, w góry czy nad morze. Gdzie by się nie wybrali – odpowiednia karma to gwarancja zadowolenia i zwierzaka i jego opiekuna. Czy w każdym sklepie znajdziemy produkty dla psa bądź kota?
Psy posiada ponad 55% Polaków, z kolei koty 42,8%. Tylko 22,6% respondentów nie ma żadnego zwierzęcia domowego – wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research1. Posiadanie zwierząt domowych zyskało na popularności zwłaszcza w pandemii, co pokrywa się z rosnącym rynkiem karm. Jednocześnie badanie Mars Petcare i Research Now SSI pokazuje, że 65% właścicieli czworonogów zabiera swojego pupila na wakacje. Najczęściej decydują się na to ludzie młodzi, do 34. roku życia. Większość podróżuje ze zwierzakiem po kraju, ale 17% zabiera pupila także za granicę.

Rynek i sprzedaż

Według Euromonitor International w 2020 roku polski rynek karm dla zwierząt domowych odnotował 6% wzrost wolumenu i 4% wzrost wartości sprzedaży r/r – osiągając odpowiednio 387 tys. ton i 914 mln euro. Dane ze sklepów małoformatowych wskazują na niewielkie spadki sprzedaży w 2021 roku w porównaniu do roku poprzedniego, ale wszystko wskazuje na to, że zmieniły się nieco kanały dystrybucji.

Według ankiety przeprowadzonej przez SW Research w kwietniu, właściciele psów lub kotów najczęściej dokonują zakupów akcesoriów dla pupili na Allegro (37,7%), w hipermarketach/supermarketach (37,6%) oraz w lokalnych sklepach zoologicznych (37,4%).

Karma dla psów

Dane CMR wskazują, że sprzedaż wolumenowa karmy dla psów odnotowała 2% spadek. To dane za okres od stycznia do grudnia 2021 w porównaniu do roku 2020.

Karma mokra dla psów stanowi ponad 67% udziałów wartościowych, karma sucha – blisko 33% w kategorii karmy dla psów w placówkach małoformatowych do 300 mkw. „Największe znaczenie w tej kategorii mają produkty marek własnych. Udziały wartościowe produktów marek własnych stanowią ponad 38% udziałów wartościowych w tej kategorii w sklepach małoformatowych do 300 mkw.” – przyznaje Magdalena Wilgatek, Business Development, CMR.

Na kolejnych miejscach zestawienia CMR pod względem sprzedaży w kategorii karmy dla psów znalazł się Mars z marką Pedigree oraz Dolina Noteci z marką Rafi. Najczęściej kupowaną karmą suchą dla psów w sklepach małoformatowych jest Chappi Adult z wołowiną, drobiem i warzywami (Mars) w torebce 500 g.

Karma dla psów dostępna jest średnio w 8 sklepach na 10. Spośród sklepów sprzedających karmę dla psów aż ¾ z nich posiada w swojej ofercie produkty producenta Mars. Średnia cena za puszkę karmy w 2021 roku dla psów wynosiła około 4,12 zł, zaś za saszetkę – 2,10 zł. Klienci sklepów małoformatowych mają do wyboru spośród średnio 10 różnych wariantów karmy dla psów.

Karma dla kotów

Podobnie jak w przypadku karmy dla psów, również sprzedaż wolumenowa karmy dla kotów spadła rok do roku o ponad 3% w sklepach małoformatowych do 300 mkw. (2021 vs 2020).

Mokra karma dla kotów stanowi około 76% udziałów wartościowych w kategorii karmy dla kotów. Udziały wartościowe w sprzedaży w sklepach małego formatu są dość wyrównane dla karmy w saszetkach i puszkach – stanowią łącznie blisko 60%.

W całej kategorii wiodącym producentem jest Mars i to jemu przypada ponad 42% udziałów wartościowych. Jak przyznaje Magdalena Wilgatek, duże znaczenie mają podobnie jak w kategorii karmy dla psów – produkty marek własnych – utrzymują one blisko 27% udziałów wartościowych w kategorii karmy dla kotów w sklepach małoformatowych.

Poza tym popularne są również produkty producenta Nestlé (Purina Felix, Purina Gourmet, Purina Firskies, Purina One). Najpopularniejszym wariantem kupowanym w sklepach małoformatowych wśród karmy dla kotów jest Kitekat z Kurczakiem w galaretce (Mars) w torebce 100 g.

Karma dla kotów dostępna jest w blisko 80% placówek małoformatowych z czego w około 7 na 10 sklepów znajdziemy produkty producenta Mars. Średnia cena za saszetkę karmy dla kotów w 2021 roku wynosiła 2,10 zł. Średnio mamy do wyboru 11 różnych wariantów karmy dla kotów dostępnych w sklepach małoformatowych do 300 mkw.

Liczy się jakość

Zarówno w przypadku karm dla psów, jak i tych dla kotów trend premiumizacji produktu stał się jeszcze bardziej widoczny niż przed pandemią. Według Euromonitor International segment karm premium zyskuje na wartości w stosunku do alternatyw cenowych i ekonomicznych. Najbardziej dynamicznie rozwijającymi się kategoriami na polskim rynku żywności dla zwierząt były karmy mokre dla psów i kotów, które odnotowały silny, dwucyfrowy wzrost2.

Znaczenie produktów premium na rynku potwierdzają badania SW Research3, które wskazują jakie czynniki są brane pod uwagę przy zakupie akcesoriów dla pupili. Na pierwszym miejscu respondenci wskazali na jakość produktu (57,6%). Na kolejnych miejscach znalazła się cena produktu (48,7%), preferencje zwierzęcia/zwierząt (42,6%), zaufanie do marki (25,1%) oraz opinie o produkcie (23,8%).

Kierunki rozwoju

W kategorii karm dla zwierząt domowych dużą rolę odgrywają wszelkiego rodzaju smakołyki. Sprawdzają się jako nagroda, przekąska na spacerze czy przy zabawie. Dlatego lądują w koszyku zakupowym u niemal każdego właściciela czworonoga. Właśnie w tej kategorii pojawiło się wiele innowacji, a pandemia nie miała na nią zauważalnego wpływu – najbardziej udane nowości kładły nacisk na funkcjonalność, minimalne przetwarzanie, a także trend zrównoważonego rozwoju4.

Na znaczeniu również w żywieniu pupili zyskuje zdrowie i ekologia. Z badania „Współpraca zwierzoludzka – psy i koty wśród Polaków” przeprowadzonego przez 3D Market na zlecenie dystrybutora marki Brit wynika, że większość właścicieli pupili stara się łączyć opiekę nad zwierzętami z troską o środowisko. W ramach ekologicznej współpracy z pupilem aż 78% ankietowanych zapewnia, że sprząta po swoim psie na spacerach, dla 68% właścicieli kotów i 62% właścicieli psów istotny jest wybór ekologicznej karmy. Ponad połowa ankietowanych zwraca uwagę na kupowanie artykułów w opakowaniach przyjaznych środowisku i nadających się do recyklingu.

Jednym z rozwiązań ekologicznych w żywieniu pupili okazuje się być owadzie białko uznane jako superfood – jedzenie przyszłości zarówno w diecie ludzkiej jak i zwierzęcej. Jak wynika z zapewnień dystrybutora marki Brit żywność na bazie owadów zużywa tylko 2% gleby i 4% wody na kilogram białka w porównaniu z produkcją żywności opartej na wołowinie. Według ekspertów taka dieta jest zupełnie bezpieczna dla zwierzęcych alergików. Na rynku już się pojawiły przysmaki i pełnowartościowe karmy dla psów i kotów z proteinami insektów.

Szczęśliwy pupil to zadowolony właściciel. Żywienie zwierząt jest więc niezwykle ważne. Jak pokazały badania – cena nie jest priorytetem, liczy się jakość. Dlatego często to właśnie etykieta ma największe znaczenie przy zakupie tego rodzaju produktów.

Monika Książek
Redaktor




1 źródło: SW Research, badanie wykonane w kwietniu 2022 r. na grupie 552 osób.
2 źródło: https://rynekzoologiczny.pl/wiedza/rynek-karm-dla-zwierzat-w-polsce-niewzruszony-pandemia-covid-19/
3 źródło: SW Research, badanie wykonane w kwietniu 2022 r. na grupie 552 osób.
4 źródło: https://rynekzoologiczny.pl/wiedza/rynek-karm-dla-zwierzat-w-polsce-niewzruszony-pandemia-covid-19/


tagi: rynek FMCG , sprzedaż , handel , pokarm dla zwierząt , pupil na wakacjach , przemysł spożywczy ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51