Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Trendy zmierzają „ku zeru”

Kategorie produktów

Trendy zmierzają „ku zeru”

Piątek, 17 marca 2023 HURT & DETAL Nr 03/205. Marzec 2023
Polacy coraz chętniej sięgają po trunki bez procentów. Ten niesłabnący od lat trend wciąż się rozwija i zatacza coraz szersze kręgi na kolejne kategorie. A wszystko zaczęło się od piwa 0,0%. Tempo wzrostu tej kategorii prawdopodobnie nie zwolni. Prawdziwie spektakularne wzrosty może przynieść także segment bezalkoholowego wina, wciąż niewielkiego, aczkolwiek błyskawicznie rozwijającego się segmentu, zwłaszcza w kategorii win musujących.
NoLo (zbitek słów no alcohol, low alcohol) – moda na bezalkoholowe i niskoalkoholowe trunki zatacza coraz szersze kręgi, nie tylko wśród młodych, pełnoletnich konsumentów do 25. roku życia, ale także różnych grup wiekowych, i niezależnie od płci. W roku 2023 zdecydowanie będzie kontynuowany ten trend. Co więcej – z pewnością będzie się rozwijał.

Wszystko zaczęło się od piwa

Gotowość firm pokazuje ich portfolio, w ostatnim czasie mocno rozbudowywane pod kątem produktów o niższej lub zerowej zawartości alkoholu. A wszystko tak naprawdę zaczęło się od… piwa. Pierwsze rzemieślnicze piwa bezalkoholowe zaczęły pojawiać się na rynku w 2016 roku. W tym czasie na rynku obecne już były bezalkoholowe i niskoalkoholowe piwa z browarów Grupy Żywiec, Kompanii Piwowarskiej czy grupy Carlsberg Polska – w tym m.in. szeroko reklamowane przez Penelope Cruz piwo Karmi. W 2014 roku browary koncernowe wypuściły na rynek 6 nowych piw o zawartości do 0,5% alk. oraz 1 nowe piwo Radler do 2% alk. Rok później wśród nowości pojawiło się 1 piwo do 0,5% i 2 piwa do 2%. Dopiero od 2017 roku, wraz ze wzrostem dynamiki nowych piw bezalkoholowych wprowadzanych na rynek przez browary rzemieślnicze, wzrosła również liczba premierowych piw poniżej 0,5% w wydaniu dużych browarów koncernowych. Szczególnie rekordowym pod tym względem był rok 2018. Na rynku pojawiło się wtedy 17 rzemieślniczych piw do 0,5%, 20 piw do 2% oraz 11 koncernowych piw do 0,5%1. Według danych NielsenIQ, w 2018 r. nastąpił rekordowy wzrost wolumenu i wartości piw 0,0% – odpowiednio o 85 i 80%. Dwucyfrowy poziom wzrostu utrzymał się również w kolejnych latach.

Polacy pokochali NoLo

Od kilu lat, w światowej konsumpcji alkoholu, dominuje trend NoLo, w którym miejsce mocnych trunków zajmują napoje niskoalkoholowe lub całkowicie pozbawione procentów. W Polsce ten kierunek zapoczątkowała branża piwowarska i konsekwentnie rozwija segment „zerówek”, co roku poszerzając ofertę o kolejne piwne propozycje. Trwająca od ponad 5 lat, na krajowym rynku browarniczym, rewolucja 0,0% jest odzwierciedleniem zmian, jakie zaszły w upodobaniach konsumentów – a ci świadomie rezygnują z alkoholu, poszukując w złotym trunku przede wszystkim smaku i orzeźwienia. „Potwierdza to, odnotowany w 2022 r., dalszy wzrost sprzedaży „zerówek”, na które Polacy wydali o 128 mln zł więcej, niż w 2021 (to w przybliżeniu całkowita, roczna wartość kategorii takiej jak popcorn). Liderami tego wzrostu były bezalkoholowe specjalności (wzrost sprzedaży wolumenowej o 21,8%) oraz bezalkoholowy, smakowy lager (wzrost o 5%). Watro podkreślić, że przy zmieniającym się modelu konsumpcji piwa, którego średnia zawartość alkoholu spada, zmienia się również samo postrzeganie piw 0,0%. Kiedyś „zerówki” uważane były – niesłusznie – za piwa mało męskie, a dziś równie chętnie jak kobiety sięgają po nie mężczyźni, którzy cenią sobie smak piwa, ale nie chcą lub nie mogą pić alkoholu. Obserwując rosnącą od kilku sezonów wartość sprzedaży piw bezalkoholowych oraz zwiększający się ich udział w rynku browarniczym, można stwierdzić, że piwa bez zawartości procentów już na stałe wpisały się w styl życia Polaków, dlatego bez wątpienia producenci piwa będą silnie rozwijać tą kategorię” – komentuje Bartłomiej Morzycki, Dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie.

Trend nabiera dynamiki

Konsumenci podchodzą do napojów alkoholowych z coraz większą uważnością. Znaczenie ma degustacja, celebracja, a wino doskonale odpowiada na te potrzeby.

„Z uwagą obserwujemy trend „NoLo” i sukcesywnie wprowadzamy na rynek produkty winiarskie o niższej czy zerowej zawartości alkoholu” – przyznają szefowie polskich firm winiarskich zrzeszonych w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa i potwierdzają: trend nabrał ostatnio wyjątkowej dynamiki.

„To trend, który przyszedł do nas z Zachodu” – tłumaczy Paweł Gąsiorek, Prezes Domu Wina. „Mówili mi o nim koledzy z Europy Zachodniej, USA i Australii już parę lat temu. Tam od dekady rośnie konsumpcja win o obniżonej i zerowej zawartości alkoholu. To zjawisko wpisuje się w zmianę stylu życia, stawiającą na pierwszym miejscu zdrowie i ekologie. Ludzie chcą pić wino, aby czerpać z tego przyjemność bez narażania się na poranny ból głowy” – dodaje Paweł Gąsiorek.

Na rynku pojawiło się nowe pokolenie konsumentów. „Z pewnością każda generacja wchodzi w dorosłe życie z innym bagażem doświadczeń” – zauważa Hanna Hausman, Kierownik Marketingu w firmie Henkell Friexenet Polska. „Generacja Z wyrosła w pełnej dostępności internetu, a bycie w ciągłym zasięgu stało się już w ich przypadku normą. Taki styl życia nie pozostaje bez wpływu na postawy konsumenckie. Ten trend doskonale odpowiada zatem na potrzeby tego pokolenia: nie rezygnujemy z celebracji, a jednocześnie cały czas jesteśmy „online”. Producenci z naszej branży powinni być na to gotowi” – podkreśla Hanna Hausman.

Szykują się wzrosty

Wnioski i obserwacje firm winiarskich potwierdzają dane i badania. „Rynek napojów bezalkoholowych jest jeszcze we wczesnej fazie wzrostu. Być może piwo bezalkoholowe ma niewielką przewagę, więcej lat doświadczeń i bardziej dopracowaną recepturę. Ale to te niszowe segmenty rozwijają się w zawrotnym tempie” – przyznaje Anna Wagner, Client business partner w NielsenIQ. Z badań firmy NielsenIQ wynika też, że co prawda konsumenci zaczęli oszczędzać i ograniczać swoje wydatki, ale alkohole w wersji 0% wydają się wychodzić z tego obronną ręką.

Z kolei instytut IWSR Drinks Market Analysis Limited przewiduje, że konsumpcja bezalkoholowych odpowiedników i napojów niskoalkoholowych na świecie wzrośnie o 31% do 2024 roku.

Konsumentów do trunków zero procent przekonywać nie trzeba. Rosnąca oferta napojów bezalkoholowych jest odpowiedzią na ich oczekiwania i trendy rynkowe. Poza brakiem skutków ubocznych – charakterystycznym dla alkoholi – oferta zero procent charakteryzuje się przede wszystkim wysoką jakością przejawiającą się w smaku i aromacie nie odbiegającym od ich alkoholowych odpowiedników. A więc zero procentuje!

Monika Górka
Zastępca Redaktora Naczelnego



Fot: AdobeStock


1 źródło: www.targipiwne.pl


tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51