HURT & DETAL Nr 9 (19) / 2007

Prezerwatywy

Tomasz Pańczyk

Nie ma szans istnieć obecnie na rynku mając ubogą ofertę prezerwatyw. Teraz trzeba wychodzić na przeciw potrzebom klientów, dostarczając im coraz więcej możliwości wyboru. Już skończyły się czasy, kiedy były tylko gładkie, przezroczyste prezerwatywy o wątpliwej jakości. Teraz kupujący zwracają uwagę na wszystko, co może dać im dodatkową radość w czasie seksu.

Prezerwatywy

Rynek prezerwatyw szacuje się na ok. 150 mln zł rocznie. Najbardziej rozwijającymi się segmentami rynku są prezerwatywy z tzw. wyższej półki cenowej oraz prezerwatywy zapewniające dodatkową stymulację w czasie kontaktów seksualnych. - informuje Michal Drozd, junior brand manager Durex, SSL Healthcare Polska sp. z o. o.
Polski rynek zdominowany jest przez trzech głównych graczy. Durex jest zdecydowanym nr 1 na tym rynku z ponad 38% udziałem w sprzedaży wartościowej (MEMRB, dane za okres: styczeń–luty 2007).

„Na popularności najbardziej zyskały prezerwatywy kolorowe, smakowe i prążkowane, drastycznie straciły – pudrowane.” – mówi Iwona Garlicka z firmy Perfekt Trading Group, producenta prezerwatyw Perfekt Condoms. Najbardziej rozwijającymi się segmentami rynku są prezerwatywy z tzw. wyższej półki cenowej oraz prezerwatywy zapewniające dodatkową stymulację w czasie kontaktów seksualnych. Może to świadczyć o tym, iż konsumenci cenią sobie nie tylko poczucie bezpieczeństwa i pewność, ale też starają się urozmaicić życie intymne, poszukują nowych doznań i stają się coraz bardziej otwarci na potrzeby partnera.

„Z naszych obserwacji wynika, że następuje sukcesywne przesunięcie preferencji konsumentów z sektora tanich prezerwatyw do klasy premium. Przewidujemy też dalsze wzmacnianie się sektora premium. W obu sektorach liczą się znane marki z ugruntowaną pozycją. Sprzedaż markowych wyrobów jest korzystna dla obu stron, czyli dla konsumentów i firm handlowych” – zaznacza Lucjan Exner reprezentujący markę Unimil.

Jak podkreśla natomiast Remigiusz Lament Account manager Reflex – Viva – Alt, bardzo często są wybierane prezerwatywy o kolorze związanym z zapachem prezerwatywy, np. o zapachu bananowym w kolorze żółtym, czy o zapachu wisienki w kolorze czerwonym. ”Rewelacyjnym pomysłem było wprowadzenie na rynek prezerwatywy w kolorze czarnym o powiększonym rozmiarze (Black XXL). Zbieramy o niej same pochlebne opinie” – zapewnia Remigiusz Lament. Dodaje, że firma ma w planach wprowadzenie nowych produktów.
Jeśli chodzi o wielkość opakowań – nadal dominującym w Polsce formatem są opakowania po 3 sztuki, ale podobnie jak w innych kategoriach produktów FMCG, rośnie też sprzedaż produktów w opakowaniach większych, np. takich po 12 sztuk. Dominującym kanałem sprzedaży są apteki, a najbardziej dynamicznie rozwijającym się kanałem są obecnie supermarkety.
Pojawiają się też nowe produkty związane z życiem intymnym. Jako światowy lider w kategorii Durex nie poprzestaje jedynie na sprzedaży prezerwatyw. Badania konsumenckie prowadzone w Polsce i wielu innych krajach na świecie, obejmują nie tylko aspekty związane z użytkowaniem produktów ale przede wszystkim skupiają się na zachowaniach seksualnych i zmianach zachodzących w intymnej sferze życia. Lepsza znajomość potrzeb konsumentów odzwierciedlona jest w ofercie rynkowej marki Durex, w której poza prezerwatywami można obecnie znaleźć również produkty urozmaicające życie seksualne – serię Durex Play. W skład tej serii wchodzi m.in. kolekcja lubrykantów oraz nowość wprowadzona w 2006 roku – nakładka wibracyjna Durex Play Vibrations Ring - mówi Michal Drozd z SSL Healthcare Polska sp. z o. o.
Prezerwatywa wyprodukowana z lateksu naturalnego pozostaje od ponad 100 lat najskuteczniejszym środkiem zapobiegającym przenoszeniu zakażeń drogą kontaktów seksualnych. Prawidłowo użytkowana jest skutecznym środkiem antykoncepcyjnym.
A w dobie zagrożenia AIDS jest, w opinii Światowej Organizacji Zdrowia, najlepszym sposobem powstrzymania i zapobiegania AIDS.
Jak informuje Iwona Garlicka z firmy Pertekt Trading Group, obserwuje się napływ towarów importowanych z Chin i Tajlandii, które mają złą jakość i niską atrakcyjność opakowania.
Warunkiem skuteczności prezerwatywy jest jej wysoka jakość, 100% kontrola oraz produkcja nadzorowana według najwyższych standardów światowych.
Tym warunkom w pełni odpowiadają prezerwatywy marki „Perfekt” – podkreśla Iwona Garlicka. „Prezerwatywy marki Perfekt oferowane są w 5 rodzajach; super cienkie, aromatyzowane, prążkowane, z wypustkami oraz ekstra mocne. Produkowane są w nowoczesnej zbudowanej w 2003 roku fabryce, według najnowszej technologii i pod nadzorem certyfikowanego systemu jakości. Certyfikację przeprowadziła norweska firma DNV. Produkcja jest zgodna ISO 9001: 2000, ISO 13 485:2003, ISO 4074 : 2002 oraz Dyrektywą UE 93/42. Produkowane są na najlepszych światowych surowcach i ciągach produkcyjnych według profesjonalnych standardów produkcyjnych. Gwarantują klientom wysoki stopień zabezpieczenia oraz komfort użytkowania” – zapewnia przedstawicielka Perfekt Trading Group.
Mamy coraz większą świadomość seksualną społeczeństwa i trzeba koniecznie zapewnić odpowiednią gamę rodzajów. Prezerwatywa musi być atrakcyjnym produktem, nie tylko koniecznym. Możliwości są oczywiście ograniczone, ale zawsze udaje się wymyślić coś nowego