Rüsselsheim. Opel kontynuuje ofensywę zgodności z normą Euro 6d‑TEMP, obejmując nią model Astra. Wszystkie silniki benzynowe i wysokoprężne montowane w tym kompaktowym bestsellerze będą zgodne z rygorystyczną normą emisji spalin 6d‑TEMP, która uwzględnia emisję w rzeczywistym ruchu mierzoną na drogach publicznych i wchodzi w życie od września 2019 roku dla wszystkich nowo rejestrowanych pojazdów. Na początek będą to mocne jednostki benzynowe i Diesla o pojemności 1,6 litra, które zadebiutują w pięciodrzwiowej Astrze Hatchback, a po kilku tygodniach trafią także do kombi Sports Tourer.
Wyposażony w sześciostopniową przekładnię manualną lub automatyczną silnik benzynowy 1.6 o mocy 147 kW/200 KM rozwija moment obrotowy 300 Nm, a więc na poziomie zbliżonym do diesla. Może on rozpędzić Astrę hatchback lub Sports Tourer do prędkości maksymalnej 235 km/h, zapewniając przyspieszenie od 0 do 100 km/h w odpowiednio 7,8 i 7,9 sekundy (zużycie paliwa[1] w wersji hatchback: 8,4–8,2 l/100 km w cyklu miejskim, 5,4–5,0 l/100 km poza miastem, 6,5–6,2 l/100 km w cyklu mieszanym; emisja CO2: 151–144 g/km; zużycie paliwa[1] w wersji Sports Tourer: 8,5–8,3 l/100 km w cyklu miejskim, 5,5–4,9 l/100 km poza miastem, 6,6–6,2 l/100 km w cyklu mieszanym; emisja CO2: 151–144 g/km). Ceny nowego Opla Astry ze żwawym silnikiem 1.6 Turbo zaczynają się od 89 800 zł[2] (sugerowana cena detaliczna z VAT w Polsce).
W celu ograniczenia emisji cząstek stałych benzynowy silnik 1.6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa został wyposażony w filtr cząstek stałych (GPF), zapewniający optymalną regenerację (tj. utlenianie cząstek gromadzących się w filtrze).
Turbodiesel 1.6 w Astrze hatchback, rozwijający moc 100 kW/136 KM i 320 Nm momentu obrotowego (zużycie paliwa[1] z sześciobiegową przekładnią manualną: 5,5–5,3 l/100 km w cyklu miejskim, 4,1–3,9 l/100 km poza miastem, 4,6–4,4 l/100 km w cyklu mieszanym; emisja CO2: 121–116 g/km; zużycie paliwa[1] z sześciobiegową przekładnią automatyczną: 6,1–5,9 l/100 km w cyklu miejskim, 4,2–3,9 l/100 km poza miastem, 4,9–4,6 l/100 km w cyklu mieszanym; emisja CO2: 130–122 g/km), jest wyposażony w układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), którego zadaniem jest dalsze obniżenie emisji tlenków azotu. Astra z SCR zgodna z Euro 6d‑TEMP nie będzie więc podlegała potencjalnym zakazom wjazdu pojazdów z silnikami Diesla do centrów miast. Ceny oszczędnego nowego Opla Astry 1.6 Diesel zaczynają się od 83 400 zł[3] (sugerowana cena detaliczna z VAT w Polsce).
W procesie selektywnej redukcji katalitycznej płyn AdBlue jest wtryskiwany do spalin. Roztwór rozkłada się do amoniaku, który pozostaje na podłożu katalizatora. Tlenki azotu (NOx) dostające się do katalizatora ze spalinami są następnie wybiórczo redukowane do azotu i pary wodnej.
Szybkie wdrażanie zgodności z normą Euro 6d‑TEMP wpisuje się w strategię marki Opel, która chce być liderem redukcji emisji spalin w samochodach. Kolejnym etapem w realizacji tego celu będzie wprowadzenie czterech zelektryfikowanych modeli do 2020 roku, w tym nowej generacji Corsy, która będzie dostępna także jako samochód w pełni elektryczny, oraz Grandland X, który będzie pierwszym modelem hybrydowym typu Plug-In marki Opel. Do 2024 roku Opel zamierza osiągnąć pełną elektryfikację. Wszystkie modele samochodów osobowych tej marki będą oferowane w wersjach z hybrydowym lub akumulatorowym napędem elektrycznym — obok wersji z silnikami spalinowymi.
Lekka, oszczędna, zwrotna: Astra zaprojektowana pod kątem maksymalnej efektywności
Astra — wybrana „Samochodem Roku 2016” w Europie — jest jednym z najlepiej sprzedających się modeli Opla. Lekka, oszczędna i zwrotna, a przy tym oferująca wysoki komfort Astra hatchback i kombi Sports Tourer wyróżnia się efektywnością każdego podzespołu.
Mimo kompaktowych wymiarów zewnętrznych Astra zapewnia szczególnie dużo miejsca na nogi, zwłaszcza pasażerom podróżującym na tylnej kanapie. Pojemność bagażnika w wersji Sports Tourer wynosi nawet 1630 litrów, a dostęp do przestrzeni ładunkowej jest łatwiejszy dzięki opcjonalnej elektrycznie otwieranej i zamykanej tylnej klapie, reagującej na przesunięcie stopy pod tylnym zderzakiem.
Oprócz licznych systemów wspomagających kierowcę, takich jak alarm przedkolizyjny z automatycznym hamowaniem awaryjnym czy system ostrzegania przed niesygnalizowaną zmianą pasa ruchu z asystentem pasa ruchu, wyposażenie Astry — po raz pierwszy w tej klasie samochodów — może obejmować także w pełni diodowe reflektory matrycowe. System IntelliLux LED, złożony z 16 segmentów diodowych — po 8 z każdej strony pojazdu — automatycznie i nieustannie dostosowuje długość i rozkład wiązki świetlnej do każdej sytuacji, bez oślepiania pojazdów najeżających z przeciwka.
Na liście dostępnych opcji są także systemy multimedialne obsługiwane za pomocą ekranu dotykowego, przycisków na kierownicy i systemu rozpoznawania mowy. Umożliwiają one również obsługę odpowiednio wyposażonych smartfonów przez system sterowania głosem, taki jak Siri lub Google, oraz są kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto.
Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi mogą być dostępne tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.
[1] Dla celów porównawczych pomiary według WLTP przeliczono na wartości NEDC.
[2] Sugerowana cena detaliczna Opla Astry hatchback w wersji wyposażenia Dynamic.
[3] Sugerowana cena detaliczna Opla Astry hatchback w wersji Enjoy.