Inspiracją do przygotowania raportu był bardzo wysoki odsetek porzucanych koszyków w sklepach internetowych – w roku 2013 na rynkach USA i UK odsetek ten wyniósł aż 61% . Według opinii klientów to właśnie błędy w obszarze użyteczności są najczęstszymi powodami porzucania koszyków. Dlatego w raporcie analizie poddano użyteczność na etapie kompletowania listy zakupów (poruszanie się po sklepie, umieszczanie produktów w koszyku) i wyjścia do kasy (podanie danych klienta, wyboru sposobu dostawy i opcji towarzyszących złożeniu zamówienia).
„Zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie tak złożonej analizy, by sprawdzić czy e-sklepy w Polsce są odpowiednio zaprojektowane pod kątem użyteczności serwisu internetowego. Tym samym czy w pełni wykorzystują potencjał zakupowy oferując klientom wygodę i prostotę robienia zakupów” – powiedział Jacek Popko, pomysłodawca raportu, Usability LAB, działu badawczego agencji KKVLAB.
Metodologia badania
Do badania wykorzystano autorską metodę badawczą „Indeks Użyteczności Sklepu Internetowego”, która zapewnia porównywalność wyników pomiędzy sklepami działającymi w różnych branżach. Każdy sklep poddano wnikliwej ocenie, analizując blisko 200 kryteriów użyteczności z czterech obszarów: dostępności, ergonomii, architektury informacji oraz odporności na błędy użytkownika.
Użyteczność po polsku
Analiza zbiorczych wyników uzyskanych przez e-sklepy w poszczególnych obszarach pokazała, że najlepiej wypada architektura informacji (średnia ocen 68%), nieco gorzej ergonomia i odporność na błędy (63%), najsłabiej zaś dostępność (53%). W praktyce oznacza to, że sklepy najbardziej dbają o to, by oferta była dobrze wyeksponowana, jeżeli zaś chodzi o wyjście do kasy lub wsparcie dla szerokiej gamy urządzeń i systemów, a także spełnienie potrzeb osób z ograniczeniami, np. niedowidzących, sytuacja przedstawia się nieco gorzej. Średnia ocen wszystkich analizowanych sklepów wyniosła 64%.
„Średnia ocena na poziomie 64% to i dużo i mało. Oznacza to, że kluczowe e-sklepy działające w Polsce rozumieją znaczenie użyteczności serwisu www w procesie sprzedaży, jednak nie w pełni wykorzystują jej potencjał. Mam nadzieję, że to badanie pomoże sklepom w poprawie użyteczności, co w konsekwencji sprawi, że polscy klienci będą mogli kupować w Internecie jeszcze szybciej i jeszcze wygodniej” – dodaje Krzysztof Bartnik, redaktor naczelny ekomercyjnie.pl
TOP 5 – najlepsi z najlepszych
Wśród najwyżej ocenionych znalazły się sklepy: Mediamarkt.pl (82%), Cyfrowe.pl (78%), Answear.com (75%), Oponeo.pl (73%) i Zalando.pl (72%). Bardzo dobrze wypadły dwa sklepy: Mediamarkt.pl oraz Cyfrowe.pl, które pomimo faktu, że na pierwszy rzut oka mają mniej nowoczesny interfejs od pozostałych sklepów mogą pochwalić się dbałością o funkcjonalności, o których zapomina większość graczy na rynku. Mediamarkt.pl jako jedyny z analizowanych jest przyjazny dla tabletów i smartfonów, obecnie tak często używanych przez kupujących. Cyfrowe.pl swoją wysoką pozycję zawdzięcza bardzo dobrej architekturze informacji, która spełniała postawione kryteria w 82%. Trzeci na podium Answear.com został niekwestionowanym liderem w kategorii ergonomii, uzyskując w niej 85%.
Raport w pełnej krasie do pobrania
Pełna wersja raportu „Użyteczność detalicznych sklepów internetowych w Polsce w 2013 roku” liczy 75 stron i jest dostępna na stronie www.usability-lab.pl/raporty, a w niej między innymi: szczegółowa prezentacja wyników we wszystkich czterech analizowanych obszarach, a także analiza błędów i przykłady najlepszych praktyk z zakresu użyteczności w kontekście głównych etapów ścieżki zakupowej (strona główna, lista produktów, wyniki wyszukiwania, karta produktu, koszyk, formularze zamówienia). Do tego subiektywne zestawienie wszystkich wad i zalet każdego z 20 przebadanych sklepów oraz lista 50 kryteriów użyteczności, jakie warto sprawdzić w ramach każdego sklepu internetowego.
O raporcie „Użyteczność detalicznych sklepów internetowych w Polsce w 2013 roku”
Badanie przeprowadzone w sierpniu i wrześniu 2013 roku. Ocenie poddano 20 sklepów internetowych działających na polskim rynku o największej liczbie odwiedzin (wg. Megapanel/PBI za styczeń – kwiecień 2013 r.), przy czym nie brano pod uwagę serwisów takich jak porównywarki cenowe, agregatorzy ofert, kluby zakupowe oraz sklepy B2B, które z definicji mocno różnią się funkcjonalnie od sklepów detalicznych. Na liście badanych sklepów znalazły się (kolejność alfabetyczna):
Aledobre.pl, Alma24.pl, Answear.com, Bonprix.pl, Cyfrowe.pl, Empik.com, Euro.com.pl, Intymna.pl, Komputronik.pl, Mediamarkt.pl, Merlin.pl, Militaria.pl, Motostrada.pl, Narzedzia.pl, Oponeo.pl, Perfumeria.pl, Redcoon.pl, Szkla.com, Tchibo.pl, Zalando.pl.
tagi: Usability LAB , eKomercyjnie.pl , e-sklepy ,
"Złote Innowacje FMCG & Retail" to prestiżowy konkurs...
Jak połączyć nowe technologie z relatywnie tradycyjną...
"Katalizatorem innowacji są zmiany klimatyczne" –...
Zawieszono ponad 282 tys....
Ministerstwo Finansów ogłosiło nowe limity podatkowe, które...
Branże energochłonne liderem takich inwestycji...
Przez ostatnie trzy lata wynagrodzenie minimalne rosło w...
Biznes apeluje o większą stabilizację prawa i obciążeń...