Zawsze przed świętami staramy się wysprzątać nasze mieszkania i domy wyjątkowo dokładnie. Czyścimy, ścieramy, wycieramy, myjemy, pucujemy – absolutnie wszystko i w każdym, nawet najbardziej ukrytym kącie. Myjemy okna, pierzemy zasłony, firanki, ozdobne poduchy, dywany, wykładziny. Dokładnie odkurzamy meble, szafki, za szafkami, raz do roku odsuwamy najcięższe meble, by i za nimi usunąć nawet najdrobniejszy pyłek kurzu. Pucujemy kafelki w łazience, całą armaturę – jednym słowem – robimy wielkie świąteczne porządki!
A do tego pierzemy nie tylko ubrania, ale i delikatne wełniane koce, narzuty, obrusy, serwety i serwetki. Istny szał sprzątania! Ale nim się za to wszystko zabierzemy, robimy wielkie zakupy chemiczne. Nie ma co ukrywać – głównie w marketach. Ale jeśli zabraknie nam, w trakcie porządków, mleczka do czyszczenia mebli, płynu do mycia podłogi, preparatu do usuwania plam, czy preparatu ułatwiającego prasowanie – wówczas dokupimy go w naszym ulubionym osiedlowym sklepie. I na taką ewentualność warto być przygotowanym!
W sklepie ogólno-spożywczym Iwona, zlokalizowanym w Piasecznie przy ulicy Pomorskiej wybór chemii jest naprawdę imponujący, zwłaszcza, że jest to średniej wielkości, o powierzchni 60 mkw., placówka. Do dyspozycji klientów jest również spożywka, alkohol, wiele świeżych produktów, w sumie kilka tysięcy pozycji, ładnie wyeksponowanych na półkach, ladach oraz w strefie kasy. Nie dziwi zatem fakt, że jak jest dobry dzień, zakupy robi tutaj i tysiąc klientów. A są to głównie okoliczni mieszkańcy willowej części Piaseczna, graniczącej z Zalesiem.
Przed świętami ekspozycja nie ulega zmianie, dochodzi jedynie dekoracja oraz choinka. I oczywiście produkty okolicznościowe, czekoladowe mikołaje, bombonierki, alkohole w eleganckich zestawach. Dodatkowo starannie uzupełniany jest asortyment chemiczny. „Wiadomo, że po większe zakupy klienci udają się do supermarketów, ale są i zapominalscy, którzy w ostatniej chwili przypominają sobie, że brakuje im jakiegoś detergentu. I wówczas zakupu dokonują w sklepie osiedlowym. Różnica w cenie nie jest kolosalna, wręcz bym powiedziała, że – przynajmniej u nas – minimalna” – mówi Monika Ludwińska, ekspedientka i dodaje, że przed świętami okoliczni mieszkańcy naprawdę dużo sprzątają i wówczas wzrasta sprzedaż produktów chemicznych.
„Jak zabraknie komuś płynu do mycia podłóg, to przecież nie będzie jechał po niego do Auchan. Więcej kosztowałaby go benzyna, niż kilka groszy różnicy w cenie” – mówi pani Monika. Jak podkreśla, warto posiadać zróżnicowaną ofertę detergentów, klient musi mieć wybór. Dodatkowo konsumenci zostali rozpieszczeni przez producentów bogactwem najróżniejszych specyfików i bezpowrotnie minęły czasy, kiedy jeden płyn służył do mycia podłogi drewnianej, z paneli, marmurowej czy z terakoty. Teraz do każdego rodzaju wybiera dedykowany preparat.
„Dlatego u nas są różnego rodzaju płyny i mleczka do podłóg, mebli, łazienki, wc, kuchni, chusteczki nawilżane do rozmaitych zastosowań, posiadamy szeroką gamę preparatów do prania, są to i proszki, i żele, kapsułki, płyny do płukania, odplamiacze do tkanin białych i kolorowych, również te specjalistyczne dedykowane dzieciom, wybielacze, odświeżacze powietrza, preparaty do zmywarek, płyny do ręcznego mycia naczyń, do mycia okien, prania dywanów, tapicerki” – wymienia ekspedientka i dodaje, że regał z chemią nie może świecić pustkami.
Ale nie tylko należy postawić na bogactwo samych produktów, ale i spory wybór producentów. Każdy klient preferuje bowiem swoje ulubione marki i powinny one być dostępne. Unilever, Henkel, Gold Drop, Sarantis, Pollena, Global Cosmed, Libella, Reckitt Benckiser, Clovin, Procter&Gamble, Lakma, PZ Cussons, Inco-Veritas – to tylko nieliczni gracze na rynku chemicznym, warto o nich pamiętać, są bowiem producentami artykułów do których klienci mają zaufanie.
W placówkach średniej wielkości i tych dużych bez większego problemu można wygospodarować miejsce na różnego rodzaju produkty chemiczne, znacznie trudniej tego dokonać w małym sklepiku. Czy właściciele tych ostatnich powinni zrezygnować z tego asortymentu? Absolutnie nie! Każdy z nas podczas dużych zakupów w markecie może zapomnieć o proszku do zmywarki, płynie do prania dywanów czy mleczku do czyszczenia mebli – nie są to bowiem artykuły spożywcze kupowane codziennie, tylko preparaty po które sięgamy nieco rzadziej. I gdy o jakimś zapomnimy, chętnie udamy się po niego do najbliższego sklepu czy sklepiku. Dodatkowo niektóre z tych produktów do lekkich nie należą, zatem wolimy je kupić po sąsiedzku, niż dźwigać z odległego marketu.
A jak do świąt szykują się sieci drogeryjne? Eliza Panek-Dorosz, Rzecznik Prasowy Rossmann podkreśla, że w grudniu pojawi się wiele specjalnych promocji.
„Święta to okres, kiedy dobrze sprzedają się towary z działu chemia gospodarcza. Co roku oprócz tradycyjnych środków czystości dobrze rotują nowości ułatwiające sprzątanie i utrzymanie porządku i ładnego zapachu w domu. Są to np. wszelkiego rodzaju pianki szybko czyszczące tapicerkę i dywany. Na święta producenci odświeżaczy powietrza i pachnących akcesoriów przygotowują też specjalne świąteczne linie zapachowe, np. o zapachu cynamonu lub choinki” – mówi Eliza Panek-Dorosz i dodaje, że w sieci Rossmann przed świętami będą dostępne bardzo atrakcyjne zestawy kosmetyków.
Przedświąteczne promocje szykuje również sieć Drogerie Natura, gdzie chemia jest kategorią uzupełniającą.
„Produkty chemiczne są w Drogeriach Natura kategorią uzupełniającą. Dbamy o to by przez cały rok oferta zaspakajała podstawowe potrzeby każdego gospodarstwa domowego. Nie zmieniamy asortymentu w związku z okresem świątecznym, natomiast przygotowujemy specjalne promocje. Dzięki nim nasze klientki mogą połączyć przyjemne zakupy w drogerii z obowiązkiem zakupu produktów chemicznych, które nabywają w atrakcyjnych cenach. W sklepach powstają specjalne stoiska z promowanymi artykułami. Dodatkowo wykorzystywane są POSy. W Drogeriach Natura oferta dobrana jest w taki sposób, by odpowiadała na uniwersalne potrzeby. W okresie przedświątecznym zauważamy znaczny wzrost na wszystkich produktach z kategorii. W procesie decyzyjnym kluczowe znaczenie w kategoriach chemicznych ma oferta cenowa” – mówi Aleksandra Borycka, Dyrektor Marketingu w Drogeriach Natura.
Maja Święcka
tagi: sprzątanie , porządki , chemia , detergenty , Maja Święcka ,
"Złote Innowacje FMCG & Retail" to prestiżowy konkurs...
Jak połączyć nowe technologie z relatywnie tradycyjną...
"Katalizatorem innowacji są zmiany klimatyczne" –...
Zawieszono ponad 282 tys....
Ministerstwo Finansów ogłosiło nowe limity podatkowe, które...
Branże energochłonne liderem takich inwestycji...
Przez ostatnie trzy lata wynagrodzenie minimalne rosło w...
Biznes apeluje o większą stabilizację prawa i obciążeń...