Wyniki ostatnich badań agencji Saatchi&Saatchi X mogą dla wielu być zaskoczeniem. Przy coraz szybszym trybie życia oraz wszechobecnym konsumpcjonizmie, klienci decydują się na wybór konkretnych słodkości dopiero przy sklepowej półce. Na potwierdzenie statystyka – w 1995 roku decyzję o wyborze produktu w sklepie podejmowało 70% konsumentów, dzisiaj jest to już 82%.
Niewątpliwie jest to wyzwaniem dla wszystkich producentów słodyczy. Tych kilka sekund może okazać się znaczące w procesie sprzedaży, co jest z kolei znamienne w perspektywie wyników finansowych przedsiębiorstwa. Firmy robią więc wszystko co w ich mocy, aby wśród bogactwa słodkości przebić się do świadomości konsumenta ze swoim produktem.
Lokowanie produktów
Pierwszym krokiem producentów powinno być ustalenie z detalistami miejsca, w którym produkt byłby w asortymencie sklepu dobrze eksponowany. Klienci zazwyczaj sięgają po wyroby na wysokości ich wzroku, chociaż niekoniecznie należą one do najtańszych. Te znajdziemy na najniższych półkach.
Konsument robiący zakupy w supermarkecie, mający mało czasu na podjęcie decyzji, nie analizuje dokładnie wszystkich produktów, tylko zazwyczaj wkłada coś do koszyka już po 3 sekundach. Właśnie dlatego firmy poddają się procesowi chłodnej kalkulacji i dodatkowo płacą za ekspozycję swoich produktów, co w dłuższej perspektywie im się zwraca.
„Działania merchandisingowe pełnią dziś niezwykle ważną rolę w perspektywie procesu sprzedaży i umiejętne lokowanie produktów na półkach ma znaczący wpływ na szybkie decyzje klientów. Jesteśmy tego świadomi, dlatego też dopełniamy wszelkich starań, aby nasze wyroby były odpowiednio eksponowane we wszystkich miejscach sprzedaży” – tłumaczy Arkadiusz Drążek z firmy Brześć z branży cukierniczej.
Klient kupi pozytywne emocje
Przedstawiciel agencji prowadzącej badania zachęca cukierników, aby ci produkując nowe wyroby, zadbali o ich atrakcyjne opakowanie oraz kolorystykę. Pomaga to wzbudzić u konsumentów pozytywne emocje, tak aby chętnie zaglądali w sklepach do działu ze słodyczami i wyrobami cukierniczymi.
Wszystkie wyroby powinny być właściwie komunikowane – jako radosne, dobrze się kojarzące, poprawiające nastrój. Różnorodna kolorystyka na opakowaniu tylko temu sprzyja, powinna też dawać do zrozumienia, jak smakują poszczególne produkty.
Mogłoby się wydawać, że proces decyzyjny u konsumentów to problem złożony, tymczasem wyniki badań pokazują, że jest to z reguły działanie instynktowne, opierające się na skojarzeniach. W interesie producentów słodyczy jest, aby te skojarzenia były pozytywne.
tagi: konsument , sprzedaż , sklep , roducenci słodyczy i wyrobów cukierniczych ,
W listopadzie 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
ALDI kontynuuje dynamiczną ekspansję na polskim rynku...
Najwięcej konsumentów chce kupić podarunki dla 4-5 osób –...
Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów...
Może objąć technologie pochłaniania CO2...
Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla...
Prognozy na najbliższe miesiące są zróżnicowane, a...
Już ponad 38% dorosłych Polaków słyszało o tym, że ktoś...