Średnio w ofercie sklepu spożywczego, ogólno-spożywczego, spożywczo-chemicznego znajdują się 33 różne warianty produktów chemii gospodarczej. Największy wybór klienci mają spośród detergentów do prania oraz płynów do mycia naczyń – na półce można znaleźć po 8 różnych wariantów o zróżnicowanych wielkościach, wariantach zapachowych, rodzajach opakowań, przeważnie kilka marek kilku producentów. Jak podają dane Centrum Monitorowania Rynku, detergenty do prania oraz płyny do mycia naczyń to również najważniejsze kategorie pod względem generowanych obrotów – połowa udziałów w wartości sprzedaży chemii gospodarczej należy do tych dwóch kategorii. „Mniejsze znaczenie mają płyny do płukania tkanin, środki do toalet oraz uniwersalne środki czyszczące, gdzie w obrębie każdej kategorii dostępnych jest 5-6 różnych wariantów i które łącznie odpowiadają za 1/3 obrotów chemii gospodarczej. Środki do mycia szyb, wybielacze i odplamiacze, odświeżacze powietrza, środki do pielęgnacji mebli i drewna mają już marginalne znaczenie w sprzedaży. W miesiącach świątecznych, dla wybranych kategorii środków chemii gospodarczej, tj. uniwersalne środki czyszczące, środki do mycia szyb, środki do podłóg i dywanów półka sklepu małoformatowego zwiększa się o 1-2 produkty” – mówi Anna Gałczyńska z CMR.
Sprzedaż detergentów do prania zdominowana jest przez 4 zagraniczne koncerny: Procter & Gamble, Reckitt Benckiser, Henkel oraz Cusson. Procter & Gamble pozostaje liderem kontrolując ok. 37% rynku, a jego główna marka Vizir generuje aż 1/4 obrotów całej kategorii środków do prania. Kolejne 25% udziałów należy łącznie do marki E (Cusson), Bryza (Reckitt Benckiser), Dosia (Reckitt Benckiser). Najpopularniejsze warianty środków do prania, to proszki w małych opakowaniach: Vizir 280g do prania białych i kolorowych tkanin oraz Dosia 300g do tkanin kolorowych (dane CMR, lipiec 2014).
W sprzedaży środków do mycia naczyń, od lat pozycja lidera jest niezmienna – Grupa Inco z marką Ludwik odpowiadająca za blisko 39% udziałów w wartości sprzedaży tej kategorii. „Jednak na popularności zyskuje marka Fairy, która odpowiada już za 1/4 udziałów w wartości sprzedaży środków do mycia naczyń. Trzecią pozycję w rankingu marek zajmuje Pur z ok. 15% udziałami w wartości sprzedaży. Top 3 produktów zajmuje Ludwik miętowy 500 g i 100 g oraz Fairy lemon 500 ml” – zaznacza ekspert z CMR.
Spośród uniwersalnych środków czyszczących najbardziej popularne są uniwersalne płyny czyszczące oraz mleczka do czyszczenia, które odpowiadają za 80% udziałów w wartości sprzedaży tej kategorii. Mniejsze znaczenie mają spraye i proszki czyszczące. Najlepiej rotują płyn Ajax Floral Fiesta w litrowym opakowaniu oraz mleczko Cif Lemon z mikrogranulkami 250 ml. Średnio w ofercie sklepu handlu tardycyjnego znajdują się 4 różne produkty należące do uniwersalnych środków czyszczących.
W kategorii środków do czyszczenia toalet ok. 70% wartości sprzedaży realizuje 2 producentów: Unilever z marką Domestos oraz Henkel z marką Bref. Spośród płynów do toalet najlepiej rotują Domestos Pine Fresh 500 ml i 750 ml, natomiast spośród kostek do toalet Bref Power Aktive 50 g: lemon, pine oraz ocean breeze (dane CMR, lipiec 2014). Jak zgodnie podkreślają detaliści, na sklepowych półkach warto ustawić również i tych mniejszych graczy, których produkty są równie atrakcyjne dla klientów. Gold Drop, Sarantis, Hal, SC Johnson, Libella, Lakma Strefa, Global Cosmed i Velvet to również ważni gracze na rynku chemicznym. Według badania TGI Millward Brown (lipiec 2013-czerwiec 2014) 81% gospodarstw domowych deklaruje używanie domowych środków czyszczących, takich jak płyny, mleczka i proszki, 23,47% 2 razy w tygodniu, 21,63% 3-4 razy w tygodniu, 11,26% 5-6 razy w tygodniu, 16,4% raz dziennie, 7,95% częściej niż raz dziennie oraz 13,58% i 5,72% raz w tygodniu, lub rzadziej niż raz w tygodniu. Do najczęściej używanych produktów należą: Cif Cream, Ajax, Domestos 24h (Atlantic/Citrus/Pine/Pink), Sidolux, Cif Power Cream, Clin, Cillit - kamień i rdza, Tytan, Ajax Floral Fiesta, Cif Active Gel, Dosia, Cillit Bang, Ajax Gel, Cif Super Cream, Kret mleczko, Ajax Professional, Mr Muscle i Mr Proper, Cif Brilliance, Yplon, Silux, Clorox, Frosch, Claris, Sansed, Brait i Dix.
Natomiast najpopularniejszymi detergentami do prania są: Vizir, Persil (proszek), Ariel (proszek), Bryza, E Color, Rex (proszek), E do białego, Bonux, Persil (żel), Dosia, Perwoll (płyn), Ariel (płyn), Perła, Woolite, OMO, Ludwik, Perła, Woolite, Black, Kokosal (płyn), Lovela, Rex (żel), Jelp, Biały Jeleń, Booster, IXI, Dreft, Flesz i Yplon. Używanie detergentów do prania deklaruje aż 96,5% gospodarst domowych, z czego 51,82% 2-3 razy w tygodniu, 27,29% raz w tygodniu, 8,4% 2-3 razy w miesiącu, 7,07% raz dziennie lub częściej, 3,87% rzadziej niż raz w miesiącu oraz 1,55% raz w miesiącu.
W sklepie Boma należącym do Marzeny Gęsiny wybór chemii jest dość spory. Detalistka dba o to, aby na półce byli różni producenci, z produktami o zróżnicowanych cenach. Jak przyznaje ekspedientka Małgorzata Jarema, nie ma reguły jaki produkt wzbudzi zainteresowanie klienta. Raz postawi na międzynarodową, droższą markę, przy kolejnych zakupach sięgnie po produkt polski, równie dobry jakościowo, ale o niższej cenie. „Chemia najlepiej sprzedaje się w okresach przedświątecznych, przed Bożym Narodzeniem oraz Wielkanocą. Wówczas robimy większe porządki, myjemy okna, dokładniej wycieramy kurze, także w tych trudnodostępnych miejscach, czyścimy meble tapicerowane, pierzemy firany, zasłony, dywany. Odzwierciedlenie znajduje to w koszyku zakupowym. Klienci sięgają także po specjalistyczne preparaty do armatury, pianki, mleczka” – wymienia ekspedientka i dodaje, że przed świętami więcej sprzedaje się preparatów do prania i płukania tkanin. „Przy półce chemicznej jest znacznie większy ruch, klientki, bo to one głównie kupują detergenty, czytają etykiety, analizują skład, przeznaczenie, sposób zastosowania, porównują ceny. Rośnie grono tych, dla których ważna jest ekologia i o takie preparaty, przyjazne dla środowiska, pytają” – mówi pani Małgorzata.
Agnieszka Gothold, ekspedientka w sklepie w Zalesiu Dolnym podkreśla, że artykuły chemiczne powinny być obecne w każdej placówce, szczególnej uwagi wymagają wczesną wiosną i późną jesienią. Klienci poszukują promocji, nowości, ale także tych dobrze znanych, obecnych na rynku od wielu lat. „Sprowadzamy także detergenty pod specjalne zamówienia klientów, dbamy o każdego, dlatego zapewne taki ruch jest u nas każdego dnia” – podkreśla pani Agnieszka. W okresie przedświątecznym sprzedaż chemii wzrasta, co istotne, ceny w małych sklepach handlu tradycyjnego nie muszą być znacznie wyższe od tych w marketach. Wręcz przeciwnie! „Ostatnio dla przykładu porównałam cenę ręczników papierowych i u nas była ona niższa, niż ta w pobliskim supermarkecie. Wszystko zależy od tego, jak bardzo właściciel dba o swój biznes. Jeśli porównuje ceny w hurtowniach, szuka promocji, stosuje rozsądne marże, może naprawdę odnieść sukces, mieć wielu klientów” – zapewnia ekspedientka. Płyny do szyb, wspomniane ręczniki papierowe, chusteczki w pudełkach, proszki i mleczka do czyszczenia, płyny do mycia naczyń, saszetki do prania firan oraz worki na śmieci, gąbki i rękawiczki jednorazowe – te produkty zwiększają rotację w okresie przedświątecznym.
Dobrym pomysłem na biznes jest prowadzenie specjalistycznego sklepu chemiczno-kosmetycznego, przykładem tego są Drogerie Jawa Katarzyny Olczak. Bogactwo asortymentu, staranna ekspozycja, obecność wielu nowości i dbałość o promocje szczególnie wyróżniają placówkę. Tutaj chemia rotuje dobrze cały rok, jak podkreśla właścicielka, nie odczuwa ogólnego sprzedażowego boomu przed świętami. Natomiast w tym czasie lepiej rotują niektóre produkty. Przede wszystkim różnego rodzaju chusteczki nawilżane, najpopularniejsze to zdecydowanie Jana Niezbędnego. Zainteresowaniem cieszą się odświeżacze do powietrza, tutaj popularną marką jest Kolorado, a także produkty Gold Drop, Global Cosmed, SC Johnson i Velvet, zwłaszcza nieocenione podczas świątecznych porządków ręczniki papierowe. „Przed Bożym Narodzeniem klienci chętnie kupują różnego rodzaju ściereczki Jana Niezbędnego oraz mopy Jana Niezbędnego” – wymienia ekspedientka Anna Orzechowska.
tagi: porządki , sprzątanie , święta , asortyment ,
W listopadzie 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
ALDI kontynuuje dynamiczną ekspansję na polskim rynku...
Najwięcej konsumentów chce kupić podarunki dla 4-5 osób –...
Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów...
Może objąć technologie pochłaniania CO2...
Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla...
Prognozy na najbliższe miesiące są zróżnicowane, a...
Już ponad 38% dorosłych Polaków słyszało o tym, że ktoś...