Stefania Błażewicz, detalistka z Piaseczna, która sklep "AS" prowadzi od 10 lat, z zadowoleniem podkreśla, że ludzie coraz bardziej dbają o zwierzęta. To już nie resztki z pańskiego stołu lądują w misce, pupilom serwowana jest gotowa, zbilansowana karma, dobrana pod kątem ich indywidualnych potrzeb. Inaczej bowiem musi być skomponowany posiłek przeznaczony dla szczeniaka i kociaka, a inaczej dla psiego czy kociego seniora. Na rynku dostępne są karmy dedykowane małym zwierzakom, tym dużym, a nawet poszczególnym rasom psów i kotów. Różny wiek, aktywność, tryb życia, stan zdrowia wpływają na odmienne zapotrzebowanie na witaminy, składniki budulcowe i energetyczne. Stąd na rynku dostępna jest szeroka gama żywności dla zwierząt, mokrej, suchej, w opakowaniach począwszy od małych saszetek, na kilkunastokilogramowych workach skończywszy, o składzie dostosowanym do najróżniejszych potrzeb. Bogactwo smaków również imponuje, dostaniemy karmę z cielęciną, kurczakiem, wołowiną, królikiem, jagnięciną, indykiem, łososiem, dziczyzną, z warzywami, mieszankami różnych mięs, np. z wołowiną i indykiem, z wołowiną i kurczakiem, z królikiem i indykiem, z rybami morskimi, a także kompozycje niczym menu z restauracji: kaczka z zielonym groszkiem, czy jeleń z jabłkiem.
„Klienci częściej, niż jeszcze kilka lat temu wybierają karmę premium, doskonale przyjęła się nowość – mokra karma dla psów Dolina Noteci Premium bogata w kurczaka, indyka, dziczyznę oraz wołowinę. Dobrze rotuje Rafi w puszce z drobiem, kaczką, wołowiną, a także Pupil dla psów i dla kotów. Ciekawą propozycją, nowością jest Whiskas w saszetce o połowę mniejszej, niż te dostępne na rynku, idealna porcyjka na jeden posiłek” – wymienia detalistka i podkreśla, że zwłaszcza koty preferują świeżo podane mokre jedzenie. Po 30-40 min. od otwarcia saszetki, lub puszki raczej już resztą nie będą zainteresowane. Do najpopularniejszych kocich marek niewątpliwie należą: Kitekat, Whiskas i Purina One, warto także pamiętać o: Friskies, Royal Canin, Perfect Fit, Darling, Felix, Rafi, PreVital, Butcher's, Sheba i Pupil. Spośród najważniejszych psich marek należy wymienić: Chappi, Pedigree, Frolic, Royal Canin, Purina, Pupil, Friskies, Darling, Rafi, Dolina Noteci, Eucanuba, Butcher's oraz Teo i Roksy.
Czy w placówkach handlu tradycyjnego powinien być dostępny szeroki asortyment karmy dla zwierząt? „Zdecydowanie tak. Klient lubi mieć wybór. Oczywiście po większe zakupy uda się do marketu, bądź sklepu zoologicznego, ale są sytuacje, kiedy zakupu dokona w sklepie tuż za rogiem. Do wyboru powinno być kilka marek, z półki premium, ekonomicznej i najtańszej. Oferowanie jednej kociej i jednej psiej karmy jest błędem. Ofertę warto wzbogacić także o przysmaki, a jeśli placówka jest duża, to można zaoferować karmę dla zwierząt cierpiących na alergie. Ale nawet w najmniejszym sklepiku radziłabym wystawić przynajmniej kilku producentów” – podpowiada detalistka. Karma sucha czy mokra? „Jedną i drugą ustawmy na półce. Zwierzaki wolą co prawda mokrą, ale to sucha pozwala im zachować zdrowe dziąsła i zęby. Zauważyłam, że klienci zaczęli czytać etykiety, analizują skład, dlatego robiąc zakupy w hurtowni również powinniśmy zapoznać się z zawartością poszczególnych karm. Najważniejsze, aby były bogate w witaminy, zwłaszcza A, D i E, jak na przykład PreVital” – radzi pani Stefania, która jest miłośnikiem zwierząt i przypomina o akcji „Kupując - pomagasz”, jednej z największych charytatywnych na rzecz psów i kotów. Organizowana jest corocznie przez Pedigree i Whiskas z okazji Światowego Dnia Zwierząt. Jej cel to nakarmienie maksymalnej liczby zwierząt przebywających w polskich schroniskach oraz edukacja miłośników i właścicieli zwierząt domowych w zakresie odpowiedzialnej opieki i adopcji. Od 2012 r. schroniska otrzymują rokrocznie dwa miliony posiłków. Wystarczy kupić opakowanie karmy oznaczone logo akcji i na stronie www.kupujacpomagasz.pl wskazać schronisko. Jeden kupon to jeden posiłek.
Jakie ilości suchej karmy zjadają nasze zwierzaki? Według badania TGI Millward Brown (lipiec 2013-czerwiec 2014) sucha karma podawana jest w 11,5% gospodarstw domowych, w których są koty i w 24,2% posiadających psy. Tygodniowo 0,5 kg karmy dla kotów podaje 45,87% z nich, kilogram 30,89%, 1,5 kg 14,68% oraz 2 kg lub więcej 8,57%. 33,23% gospodarstw domowych podaje około 1 kg karmy dla psów tygodniowo, 24,76% około 2 kg, 20,44% około 3 kg, 9,21% około 4 kg oraz 12,37% 5 kg lub więcej. Obecnie Polacy na karmę dla zwierząt wydają rocznie ponad 2 mld złotych. Czy to dużo czy mało? Z całą pewnością jest to rynek z olbrzymim potencjałem, bowiem mieszka z nami 8 mln psów i ponad 6 mln kotów, a z roku na rok przybywa opiekunów, którzy wybierają gotową karmę, zamiast tej przyrządzanej osobiście. Zatem do producenckiego stołu zasiądzie w najbliższym czasie jeszcze całkiem spore grono nowych łakomych zwierzaków.
tagi: zwierzęta , karma , pies , kot , pożywienie ,
W listopadzie 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
ALDI kontynuuje dynamiczną ekspansję na polskim rynku...
Najwięcej konsumentów chce kupić podarunki dla 4-5 osób –...
Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów...
Może objąć technologie pochłaniania CO2...
Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla...
Prognozy na najbliższe miesiące są zróżnicowane, a...
Już ponad 38% dorosłych Polaków słyszało o tym, że ktoś...