Sprzedaż alkoholi to jedna z głównych działalności niejednego sklepu spożywczo-przemysłowego. Zazwyczaj przez cały rok największą popularnością wśród alkoholi cieszą się piwa oraz wódki. Oczywiście każda pora roku czy sezon świąteczny determinują rotację różnych kategorii. Zima to zazwyczaj najlepszy czas na alkohole mocne, kolorowe, a także likiery. Święta – czy to Bożego Narodzenia czy Wielkanocne, to z kolei większy wybór na półkach wśród zestawów prezentowych, a Sylwester to przede wszystkim wina musujące i również wódki, zarówno czyste jak i kolorowe. Podczas karnawałowych weekendów na paragonie dodatkowo pojawiają się także piwa, wina oraz alkohole z kategorii brown spirits. Jednak podczas imprez domowych – tak jak wielu mamy gości, tak wiele gustów i preferencji alkoholowych, dlatego też ważna jest różnorodność na półce.
„Okres zimowy, wliczając w niego oczywiście czas karnawałowy to najlepszy sezon na alkohole mocne i kolorowe. Mam tu na myśli głównie wódki smakowe, wśród których bardzo dobrze sprzedają się Lubelska i Soplica” – mówi Marcin Kośla, właściciel sklepu Limonka w Pruszkowie. Wśród smaków zarówno imprezowych, jak i kojarzonych głównie z okresem zimowym prym wiedzie tradycyjny smak lubiany przez Polaków – cytrynówka. Oprócz klasycznych smaków, klienci sklepu Limonka w Pruszkowie chętnie próbują nowości. Jak przyznaje pan Marcin, chętnie kupowany jest także smak czarnej porzeczki marki Lubelska. Jeżeli chodzi o markę Soplica króluje orzech laskowy i pigwa.
Wódki czyste, które są idealną bazą do wielu drinków – to kategoria, która pod względem wolumenu sprzedaży zajmuje drugie miejsce w palcówce przy ul. Bolesława Prusa. „Żubrówka Biała, Czysta de Luxe Żołądkowa Gorzka i Krupnik – to trzy marki najlepiej sprzedających się wódek czystych w moim sklepie. Dalsze pozycje zajmują Wyborowa i Soplica. Podobnie jest w moim drugim sklepie w Brwinowie” – mówi pan Kośla.
W kategorii whisky, jak przyznaje właściciel sklepu, wszystko zależy od tego jaki klient i na jaką okazję go wybiera. Kiedy whisky kupowana jest jako upominek imprezowy klienci stawiają na znaną markę. Dlatego też w każdym sklepie niezastąpione okazują się być marki Jack Daniel’s i Johnnie Walker. Chociaż, według detalisty klienci coraz częściej interesują się także nowościami. Ostatnio na popularności w sklepie Limonka zyskał na przykład Long John. „W tym segmencie w moim sklepie górna półka cenowa nie przekracza 150-200 zł” – mówi detalista. Wśród produktów prezentowych od samych świąt przez cały okres karnawału dobrze rotują alkohole premium w zestawach z gratisem, w ładnym opakowaniu. Patrząc w tych kategoriach, imprezowym prezentem może być także wino. „Wina to segment rynku, który rozwija się w moich sklepach bardzo dobrze. Powoli badamy rynek i wpasowujemy się z ofertą w oczekiwania klientów. Konsumenci oczekują od win coraz więcej, oryginalnego smaku, popularnością cieszą się także wina hiszpańskie, włoskie i chilijskie. Jeżeli chodzi o sprzedaż ilościową prym wiodą marki takiej jak Cervantes, Te Negro , czy wina hiszpańskie Alikante – po nie klienci wracają najczęściej. Jeżeli chodzi o rodzaj zazwyczaj wybierają wina czerwone półwytrawne. Oczywiście w żadnym sklepie nie może zabraknąć także najlepiej sprzedających się marek takich jak Carlo Rossi, El Sol czy Fresco” – dodaje pan Marcin.
A wracając do drinków – jak przyznaje kupiec, wermut to także idealna baza, zwłaszcza dla kobiecych drinków. Ciociosan, Totino, Istra – te marki pan Marcin wymienia jako najlepiej rotujące. Wszystko tak naprawdę zależy od upodobań gości na imprezie.
Ciekawa sytuacja jest także w kategorii piw. Jak przyznaje pan Marcin w sklepie w Pruszkowie króluje Perła Chmielowa i Eksportowa, natomiast w sklepie w Brwinowie (znajdującym się w niedalekiej odległości) prym wiedzie piwo Królewskie. „Warto pamiętać, że klienci szukają także piw niszowych, niedawno wprowadziliśmy Piwo Podlaskie i Piwo Mazurskie z małego browaru z Białegostoku, poczekamy i zobaczymy jak się przyjmie. Ale na przykład piwa Browaru Amber, jak na przykład Amber Czarny Bez ma swoich klientów, podobnie jak Złoty Bażant, Pszeniczne czy Złote Lwy, dobrze rotują także niszowe piwa z Grupy Żywiec – Białe i Marcowe, ale także Kasztelan Niepasteryzowany oraz Łomża Niepasteryzowana. I tak jak piwa lekkie i owocowe dobrze sprzedawały się latem, tak podczas imprez również w okresie zimowym, klienci chętnie wracają do nich. Mamy więc na półce zarówno markę Redd’s, jak również Somersby czy Desperados” – podsumowuje piwne preferencje Marcin Kośla.
Jeżeli chodzi o wybory klientów w kategoriach alkoholowych w sklepie Limonka pan Kośla obserwuje przywiązanie do marki. „Zazwyczaj decydują się na towary sprawdzone, niezależnie od kategorii. Stawiają na znaną markę. Jeżeli kupują coś innego to często za radą sprzedawcy. I tutaj on odgrywa dużą rolę, ponieważ jeżeli zarekomenduje trunek, który spełni oczekiwania klienta, wtedy on nabierze zaufania do sprzedawcy, chętnie skorzysta z jego rad w przyszłości i będzie wracał do sklepu” – dodaje. Dlatego też, jak podkreśla detalista, warto uczestniczyć w różnego rodzaju szkoleniach i pogłębiać swoją wiedzę. „Udostępniliśmy półki z alkoholami, tak aby klient miał czas przejrzeć interesującą go kategorię, przeczytać etykietę i zastanowić się co wybrać. Zwłaszcza w kategoriach takich jak wina czy whisky” – dodaje.
Weekendowe szaleństwo
Alkohole to kategoria mająca duże znaczenie w obrotach sklepu, który prowadzi Mariusz Konowałek w Świdniku. Sklep widnieje pod szyldem sieci abc. Jak przyznaje detalista – znaczące obroty odnotowywane są w weekendy.
„Wśród kategorii alkoholowych w okresie sylwestrowo-karnawałowym, właśnie w weekendy prym wiedzie piwo. Zarówno to najtańsze, w ofercie promocyjnej oraz inne marki. W moim sklepie najlepiej sprzedaje się Perła w puszce, butelce, jak również piwa ze Zwierzyńca – Zwierzyniec, Dzikie Ale, Dymione, Ordynackie” – mówi detalista ze Świdnika. Na półkach w sklepie pana Mariusza znajdziemy także piwa z Browaru Pinta, Ciechan, a także marki takie jak Żywiec oraz Tyskie.
Drugą kategorią, która zaraz po piwach dobrze sprzedaje się przez cały rok w sklepie w Świdniku są wódki, zarówno czyste, jak i kolorowe. „Prym wiodą marki z portfolio Stock Polska, szczególnie ich sprzedaż wzrosła, kiedy w sklepie pojawiła się lodówka firmowa. Drugie miejsce zajmuje marka Żubrówka, zarówno Biała, jak też Bison Grass czy nowa Żubrówka Złota. Trzecie miejsce zajmuje marka Krupnik oraz Wyborowa. Wśród kolorowych, oprócz smaków Lubelskiej, dodatkowo powodzeniem cieszą się smaki Soplicy oraz marka Absolwent. Wśród wódek smakowych królują pojemności 100 i 200 ml, w weekendy 0,5 l i 1 l. Jeżeli chodzi o smaki prym wiedzie antonówka, cytrynówka, ananas – moim zdaniem są to idealne bazy do różnych kombinacji drinkowych. Jednak muszę przyznać, że wciąż w koszyku zakupowym ląduje wódka czysta plus sok jabłkowy, czasem pomarańczowy lub Coca-Cola” – mówi pan Mariusz.
Alkohole to segment dominujący również w sklepach państwa Kamińskich, którzy prowadzą pięć placówek spożywczo-przemysłowych w Chełmie. Kategorią, która rotuje najlepiej są piwa. Drugie miejsce zajmują wódki, trzecie wina. „Wśród piw króluje Perła – w butelce i puszcze, dalej w zależności od sklepu – w jednym klienci chętnie kupują Heineken, Carlsberg, Żywiec, w innym tańsze. W jednej placówce dobre sprzedaje się piwo z małego browaru – Jagiełło, w innym Tatra czy Żubr. Tak naprawdę – w poszczególnych placówkach to klient wybiera jakie piwo kupuje najchętniej, po części to także my kształtujemy rynek, trzecim elementem równie ważnym jest współpraca z przedstawicielem handlowym danej firmy. Jeżeli również on stara się, często odwiedza sklep, oferuje promocje, pokazuje nowości, dba o półkę – to produkt ma duże szanse stać się hitem sprzedażowym” – mówi Artur Kamiński, właściciel. „Bardzo dobrze współpracuje nam się z przedstawicielami Perły-Browarów Lubelskich, Grupy Żywiec i Kompanii Piwowarskiej” – dodaje Renata Kamińska.
Jeżeli chodzi o wódki zarówno czyste, jak i kolorowe dobrze rotują marki Stock Polska, CEDC czy Sobieski. „Wśród wódek czystych – po pierwsze Żołądkowa Gorzka Czysta de Luxe, po drugie Żubrówka Biała, po trzecie Krupnik” – mówi pan Artur. „Ze smakowych wersji – prym wiodą smaki Lubelskiej, przede wszystkim cytrynówka, grejpfrut, na drugiej pozycji znajduje się Soplica ze smakami pigwy oraz orzecha laskowego” – przyznaje pani Renata.
Wśród win wybierane są tanie marki jak Fresco, Sophia w wersjach półsłodkiej i półwytrawnej. Są też klienci, którzy cenią sobie znane marki i wybierają najczęściej w sklepie w Chełmie – Carlo Rossi i El Sol. „Wśród wermutów mamy Cin&Cin, Cinzano, Totino i to one rotują najlepiej, Martini jest zbyt drogi jak dla naszych klientów, chociaż mamy go na półce” – dodaje pan Kamiński. Jeżeli chodzi o asortyment do drinków niezastąpiony jest Gin Lubuski. „Wiem, że niedawno pojawiła się także nowość – Lubuski Vodka, zobaczymy jak przyjmie się na rynku, wówczas ją wprowadzimy na nasze półki. Jesteśmy ostrożni z nowościami, chociaż akurat w tym przypadku wydaje mi się, że znana marka wypromuje ten produkt” – dodaje pan Artur. Jak zgodnie przyznają państwo Kamińscy, którzy mają niemałe doświadczenie w handlu detalicznym, jeszcze kilka lat temu w okresie od grudnia, przez noc Sylwestrową, aż po cały karnawał, bardzo dobrze sprzedawały się wina musujące. „Kiedyś sprzedawaliśmy tanie wina musujące w ilościach paletowych. Teraz niestety sprzedaż spadła, klienci kupują je w jeszcze niższych cenach w dyskontach” – mówi właściciel sklepu.
Okres sylwestrowo-karnawałowy nierozerwalnie związany jest z czasem zimowym. Dlatego też wybory zakupowe, zwłaszcza w kategoriach alkoholowych często są podobne. Sam dzień Sylwestra oraz każdy weekend karnawałowy to wzmożona rotacja w większości segmentów alkoholowych. Jak zgodnie przyznają detaliści są to przede wszystkim wódki czyste, kolorowe oraz piwa. Trzecią pozycję zajmują wina, zarówno musujące w okresie sylwestrowym jak również czerwone, białe w wersjach półsłodkich i półwytrawnych, a także wermuty, które dobrze smakują w połączeniach drinkowych. Idealnym składnikiem drinków jest popularny gin, który najczęściej pijemy w połączeniu z tonikiem. Nie należy zapominać także o kategoriach brown spiritis, wśród których królują whisky, przede wszystkim popularne od lat marki oraz zestawy prezentowe w eleganckich opakowaniach. Alkohol to podstawa, ale do komponowania drinków nie może zabraknąć niezbędnych dodatków takich jak soki, i napoje gazowane.
tagi: alkohole , drinki , Sylwester , impreza , karnawał ,
W listopadzie 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
ALDI kontynuuje dynamiczną ekspansję na polskim rynku...
Najwięcej konsumentów chce kupić podarunki dla 4-5 osób –...
Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów...
Może objąć technologie pochłaniania CO2...
Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla...
Prognozy na najbliższe miesiące są zróżnicowane, a...
Już ponad 38% dorosłych Polaków słyszało o tym, że ktoś...