Napoje energetyczne to jedna z najdynamiczniej rozwijających się kategorii na polskim rynku spożywczym. Dane z okresu listopad 2013 – październik 2014 wskazują obecną wartość całego segmentu wynoszącą 874 mln zł, co stanowi wynik aż o 83 mln zł lepszy, niż w analogicznym okresie przed rokiem1). Rynek napojów izotonicznych to z kolei kategoria, w której sprzedaż ustabilizowała się na wysokim poziomie. W ciągu ostatniego roku Polacy kupili ponad 50,8 mln sztuk izotoników. Wartość rynku wyniosła tym samym ponad 143 mln zł2). W porównaniu do poprzedniego roku, cały rynek odnotował kilkuprocentowe spadki – jak wynika z informacji Pauliny Włodarskiej-Grodzińskiej, Dyrektor Marketingu, FoodCare.
Razem a jednak osobno
Dwie kategorie zbliżone jednak warto znać różnicę gdyż ich skład zdecydowanie się różni, co może mieć istotne znaczenie. Dla sportowców, którzy pod wpływem wysiłku naruszają swoją gospodarkę mineralną, chcą mieć więcej energii i zwiększyć wytrzymałość organizmu proponujemy napoje izotoniczne. Natomiast energetyki zawierają głównie kofeinę oraz cukier, są przeznaczone dla osób, które krótkotrwały wysiłek fizyczny i psychiczny chcą uzupełnić zastrzykiem energii. Poprawiają koncentrację, przeciwdziałają zmęczeniu, zwiększają wydolność organizmu.
Według danych Millward Brown 18% badanych respondentów zadeklarowało spożycie napojów energetyzujących i izotonicznych, z czego 30,67% spożywa je 2-3 razy w miesiącu, 22,93% raz w miesiącu, 19,46% raz w tygodniu lub częściej, 15,90% 2-3 razy w roku, 11,04% raz w roku lub rzadziej. Do marek spożywanych najczęściej należą: Tiger 25,11%, Red Bull 17,28%, Black 14,52% oraz Powerade, Burn, Oshee, Isostar, XL Energy Drink, Demon i Plusssz Active. Do znanych marek należą także: Egoo, Gatorade, Green-up, Monster, Mountain Dew Adrenaline, Rockstar, 4Move.
Zastrzyk energii od rana
Black, Umba, Tiger, Red Bull, Las Vegas, Oshee, Powerade to napoje energetyczne i izotoniczne dostępne w sklepie w Mińsku Mazowieckim. „Napoje energetyczne sprzedają się bardzo dobrze każdego dnia, najczęściej przez mężczyzn w wieku między 30 a 45 rokiem życia, jadących rano do pracy, prawdopodobnie spożywane są zamiast kawy” – informuje Aneta Szulim. Najlepiej sprzedają się marki Tiger, Umba oraz Black, ponieważ są jednymi z tańszych. Jeśli chodzi o pojemności to zdecydowanie częściej kupowane są te mniejsze w puszkach. Pani Aneta nie zauważa zmian w sprzedaży w ciągu roku, jedynie w dni wolne od pracy zauważalny jest spadek sprzedaży. „Napoje izotoniczne nie osiągają tak wysokiej sprzedaży jak energetyczne, spowodowane jest to ich przeznaczeniem. Jednak jak każdy produkt ma swoich nabywców” – dodaje ekspedientka.
W asortymencie sklepu zauważyć można, że na rynku jest coraz więcej nowych marek. „Nowością u nas w sklepie jest marka Czesio, oferująca napoje energetyczne po dość niskiej cenie, o różnych smakach. W związku, że klienci przy zakupie tych produktów sugerują się wyłącznie ceną, produkty tej marki również dobrze się sprzedają” – mówi pani Aneta.
Klasyczna oferta
W sklepie pana Andrzeja klientami najczęściej kupującymi napoje energetyczne jest młodzież. Marki, które wybierają to Tiger, zaraz za nią Black. „Najlepszym okresem sprzedaży energetyków jest lato, wtedy sprzedaż zdecydowanie wzrasta. Zimą – trochę mniejsza ale również na zadowalającym poziomie” – informuje właściciel. Biorąc pod uwagę napoje izotoniczne zauważalne jest to, że większość klientów to aktywni fizycznie ludzie. „Latem rowerzyści często po drodze kupują takie napoje, czy osoby uczęszczające na siłownię” – zaznacza Andrzej Sobczak. A wśród takich napoi marki dostępne to Oshee czy Powerade. Również w sklepie pana Andrzeja większość klientów przy zakupie napojów energetycznych nie zwraca uwagi na skład czy markę, szukają po prostu korzystnych cen. Jeśli chodzi o nowości w tym dziale, klienci są przywiązani do klasycznych smaków i nie kuszą ich nowe pojawiające się warianty dlatego też w sklepie pana Andrzeja znajdziemy tylko podstawowy asortyment. Osobiście pan Sobczak nie jest za sprzedawaniem napoi energetyzujących osobom niepełnoletnim, twierdzi, że nie są one dla każdego i osoby spożywające takie produkty powinny zapoznać się z etykietą na opakowaniu.
Rynek napojów energetyzujących oraz izotonicznych jest duży i wciąż rośnie. Na rynku pojawiają się nowe marki i produkty po różnych cenach. Jest więc w czym wybierać. Wystarczy tylko odpowiednia oferta na półce, a zyski same zaczną się tworzyć!
Monika Kociubińska
tagi: Napoje energetyzujące , izotoniczne , energetyki ,
W listopadzie 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
ALDI kontynuuje dynamiczną ekspansję na polskim rynku...
Najwięcej konsumentów chce kupić podarunki dla 4-5 osób –...
Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów...
Może objąć technologie pochłaniania CO2...
Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla...
Prognozy na najbliższe miesiące są zróżnicowane, a...
Już ponad 38% dorosłych Polaków słyszało o tym, że ktoś...