Polacy lubią sprzątać!66% ankietowanych planuje zacząć porządki z początkiem wiosny. Ponad połowa respondentów (53%) uważa tą czynność za przyjemną. Prawie wszyscy będą sprzątać sami lub z rodziną. Najważniejsze wiosenne „misje” to gruntowne wysprzątanie mieszkania (43%), auta (41%) i odświeżenie szafy oraz garderoby (46%). To panie (63%) raczej niż panowie (33%) wybiorą się na zakupy w poszukiwaniu nowych ubrań. Wiosenne porządki wg kobiet, to również czas zadbania o siebie, dlatego planują zainwestować w zabiegi pielęgnacyjne (30%), zajęcia ruchowe (36%) i kulturalne(22%). Panowie z zadań wiosennych najbardziej lubią sprzątanie auta (24%). Jednogłośnie zarówno dla pań, jak i panów najmniej lubianym punktem wiosennych porządków jest mycie okien (36% kobiet, 40% mężczyzn).

76% zapytanych przez PAYBACK respondentów deklaruje, że chemię gospodarczą kupi w hipermarketach i dyskontach. Z usług sklepów online oraz dostawy bezpośrednio na wskazany adres skorzysta zaledwie 2% osób. Poziom wydatków na artykuły czyszczące jest taki sam jak w 2014 roku
1). 31% ankietowanych wyda na chemię gospodarczą od 51 do 100zł. Prawie połowa natomiast zainwestuje więcej niż 100zł.
Rodzinny czasNajważniejszą wartością świąt wielkanocnych dla większości Polaków jest czas spędzony z rodziną (70%). Przy stole Wielkanocnym zasiądziemy przeważnie w gronie najbliższych (74%), we własnym domowym zaciszu (64%), z więcej niż pięcioma osobami (50%). Dla co drugiej ankietowanej osoby wymiar religijny jest bardzo istotny. Dodatkowo 32% zapytanych uznaje, że Wielkanoc, to doskonały czas na wypoczynek.
Świąteczne wydatkiNa wielkanocne zakupy spożywcze co drugi Polak zamierza przeznaczyć podobną sumę jak w roku ubiegłym- od 200 do 500zł. 28% osób deklaruje, że wyda mniej niż w poprzednich latach. Poza artykułami spożywczymi, kupimy również akcesoria świąteczne: palemki oraz kwiaty ozdobne(50%), słodycze ze świątecznych edycji (63%) oraz akcesoria do dekorowania pisanek (44%). Słabnie popularność kartek świątecznych. W tym roku wyśle je 40% ankietowanych, to o 6 punktów procentowych mniej niż w 2014.
Sprawdzone metody Polaków na oszczędzanieZ przeprowadzonej ankiety wynika, iż dwie na trzy osoby stara się oszczędzić na zakupach wielkanocnych. Najpopularniejszym sposobem jest przygotowanie listy niezbędnych rzeczy i ścisłe jej przestrzeganie w markecie, sklepie czy to na bazarku (63%). Innymi metodami są korzystanie z wyprzedaży i promocji (56%); wykorzystanie punktów zebranych w programach lojalnościowych (28%); kupowanie tańszych produktów np. marki własnej sklepu (44%); rozłożenie wydatków w czasie (41%); unikanie kuszących ofertami miejsc i sytuacji (19%); zaopatrzenie się w mniejszą ilość rzeczy, za to markowych (15%).
Wolę pomóc, niż znaleźć się w takiej sytuacjiPonad połowa osób wesprze uboższych w okresie około świątecznym. Przeważnie kupi konkretne produkty ze sklepów (48%) lub marek (40%) biorących udział w specjalnych akcjach charytatywnych. Co trzecia osoba przekaże datki pieniężne, a co czwarta przygotuje paczki z żywnością. 6% osób natomiast przekaże punkty zebrane w programach lojalnościowych na dane organizacje lub akcje charytatywne.
1) Wg wyników ankiety nt. wielkanocnych wydatków Polaków przeprowadzonej w 2014 roku w ramach PAYBACK Opinion Poll. Kolejne dane dot. zeszłego roku podano także na podstawie wyników tejże ankiety.
-------------------
PAYBACK Opinion Poll
To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK metodą ankiety online, na grupie 977 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat, dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.