Jak zbudować przestrzeń świąteczną w sklepie spożywczym, tak aby każdy klient czuł się zadowolony z kompleksowej oferty, robił zakupy zrelaksowany i spokojny – że kupi to, co jest potrzebne? Cennych porad udziela Karolina Karolczak, Dyrektor Marketingu Handlowego, Agros-Nova Holding.
Kompleksowa oferta dla każdego klienta – czy to w ogóle możliwe?
Zacznijmy od początku, od Adama i Ewy. Tak! Bo klientów musimy podzielić według płci. Kobiety i mężczyźni na zakupach zachowują się zupełnie inaczej. Aby skutecznie do nich dotrzeć należy odpowiednio skonstruować ofertę. Mężczyźni są zadaniowcami, mają listę zakupów od żony i wybierają tylko potrzebne produkty. Często bywa tak, że nawet jeżeli obok produktu z listy jest wielka promocja produktu konkurencyjnego, oni nie zwrócą na to uwagi. Jedyną kategorią, w której mężczyźni są podatni na upusty cenowe są produkty alkoholowe. Kobiety prezentują dwojakie podejście. W pierwszej odsłonie są podróżnikami w sklepie. Lubią być odkrywcami i łowcami promocji. Wielokrotnie analizują jakość, rodzaj produktu, markę, rekomendację. Tutaj wielokrotnie dają się skusić na degustacje – dzięki, którym poznają nowe smaki, aromaty, trendy rynkowe. W drugiej odsłonie Polki na zakupach spożywczych poszukują sprawdzonych, tradycyjnych marek, dzięki którym mają pewność, że podadzą na stół najlepszej jakości potrawy sporządzone ze sprawdzonych składników.
Czyli kobiety na zakupach widzą więcej?
Kobieta jako lubiąca podróżować po sklepie, zwraca uwagę na wygląd placówki handlowej czy witrynę sklepową. Na zakupach ważna jest dla niej wygoda. Jest zainteresowana reklamą z jasnym komunikatem, szczególnie podkreślającą okazje cenowe. Panowie w sklepie zmierzają w konkretnym celu. Lubią produkty markowe, sprawdzone, często analizują usłyszane reklamy, aby nie zostać oszukanym. Nie zadają też pytań sprzedawcom, gdy tymczasem kobiety lubią z nimi rozmawiać, prosić o radę i ocenę dokonywanego zakupu.
Według jakich zasad polscy kupcy powinni przygotować sklep na święta?
Wielkanoc to nie czas eksperymentów, to czas częstowania rodziny, znajomych przyjaciół – tym, co najlepsze. Zasada numer 1 dla detalisty podczas świąt – zaopatrz się w sprawdzone marki liderów w danych kategoriach, znanych Polakom od pokoleń. Podczas świąt potrzeby konsumentów są bardziej przewidywalne, produktami kupowanym najchętniej są żurek, chrzan, barszcz, majonez, koncentrat pomidorowy. Zasada numer 2 – należy pogrupować asortyment tak, aby odpowiadał na potrzeby konsumenta podczas świąt. Warto na przykład przy warzywach ustawić majonez, zbudować strefę tzw. miniaturek do świątecznego koszyczka, a króliczki i słodycze wielkanocne postawić obok kasy.
Zasadna numer 3 – konsument doskonale wie co chce kupić. Fachowa, szczera porada, zwrócenie uwagi na produkty uzupełniające sprawi, że stanie się lojalnym klientem nie tylko podczas świąt.
Jak ważne są świąteczne promocje?
Konstruując mechanizmy promocyjne, trzeba pamiętać, aby oferować odpowiedni produkt w odpowiedniej cenie – dla odpowiedniego profilu konsumenta. Klient doskonale wie, kiedy jest oszukiwany. Każdy lubi też dokonywać zakupów, kiedy atmosfera w sklepie jest przyjazna – warto wstawić kilka elementów świątecznych. Chcemy robić zakupy w sklepie, w którym pachnie wypiekami i świeżym pieczywem, tam gdzie sprzedawca poleci nam najlepszy asortyment, dzięki któremu nasze święta będą niezapomniane!
Wszystkim Czytelnikom i całemu zespołowi Hurt&Detal w imieniu firmy Agros-Nova, składam najserdeczniejsze życzenia – zdrowych i pogodnych świąt!
Dziękuję za rozmowę.
Monika Dawiec