Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Wielkanocny dzwonek!

Kategorie produktów

Wielkanocny dzwonek!

Niedziela, 15 marca 2015 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 03/109. Marzec 2015
Przed detalistami pracowity okres, wzmożony ruch w sklepie, zabiegani klienci, ciągłe uzupełnianie towarów na półkach... Polscy kupcy dokładają wszelkich starań, by klient już dziś wchodząc do sklepu czuł zbliżające się Święta Wielkanocne i mógł zapoznać się z ofertą, zanim zacznie wielkie zakupy.
Kategorie, na których powinni skupić się detaliści to przede wszystkim produkty używane do tradycyjnych potraw. Zapytaliśmy kupców, które produkty w ich sklepach zyskują na znaczeniu w okresie Świąt Wielkanocnych.

Mocne kategorie

Produkty dedykowane Świętom Wielkanocnym można podzielić na dwie grupy. Pierwsza – to te produkty, których kształt nawiązuje do jajka lub zajączka, a są to najczęściej słodycze czekoladowe. Druga grupa, to produkty które będą wykorzystane do przygotowania znakomitych potraw wielkanocnych oraz ciast.

W sklepie pana Dariusza zlokalizowanym w Kobyłce, tradycji dopełniają mazurki i inne gotowe ciasta na wagę, które pojawiają się w sklepie właśnie w okresie przedświątecznym. „Większość osób poświęca swój czas przed świętami, aby samodzielnie przygotować tradycyjne potrawy i ciasta. Wtedy właśnie w sklepie kupowane są tylko składniki na nie. Jednak grono osób nie mogące pozwolić sobie na dłuższe przygotowania, zamawia równie smaczne gotowe ciasta u nas w sklepie” – dodaje właściciel.

Pan Dariusz dokłada wszelkich starań, aby produkty świąteczne wyróżniały się w sklepie w sposób szczególny. Dużą wagę przykłada również do kategorii warzyw i owoców, które są doskonałym akcentem wiosennym podczas Świąt Wielkanocnych. Polskie pomidory, ogórki, sałata, szczypior, rzodkiewki, młode ziemniaki, jabłka – stanowią znakomite dodatki do potraw, ale też tworzą wiosenny nastrój w sklepie. Na uwagę zasługuje również pieczywo, które jak informuje właściciel – jest nieprzeciętne. „Jako jedyny sklep posiadamy pieczywo z pobliskiej piekarni, po które klienci przyjeżdżają nawet z innych miejscowości” – podkreśla właściciel.

Pieczywo, warzywa, również świeża wędlina, to główne kategorie, na których w tym okresie skupia się właściciel, i jak się okazuje z pozytywnym efektem. „Jeśli chodzi o wędlinę i wyroby mięsne, to w okresie świątecznym z wyprzedzeniem robione są zamówienia przez naszych klientów. Swojskie wyroby: szynki, kiełbasy, balerony są strzałem w dziesiątkę w handlu tradycyjnym. W asortymencie typowym na święta mamy również, bardzo chwaloną przez klientów rybę. Jest ona mrożona, jednak po rozmrożeniu nie ma w sobie wody i zachowuje świeżość, ponieważ jest odparowana. Doceniają ją również ze względu na unikatowość. Produkt ten na ogół nie jest spotykany w marketach” – informuje detalista. „Ryby dostępne mamy na wagę (solone, z cebulką, z salsą), pakowane w słoikach oraz pojemniczkach (w pomidorach, śmietanie, w sosie koperkowym czy z żurawiną). Jeżeli chodzi o marki, to są to Lisner, Graal, Kapitan Navi, Albatros”.

Tradycyjne i nowoczesne potrawy

Babki wielkanocne, kolorowe mazurki z bakaliami, torty, ciasta biszkoptowe, serniki – na każdym stole świątecznym ciasta obecne są zwykle w kilku rodzajach. Produkty do pieczenia ciast kupowane przed Wielkanocą, w sklepie „Płonka” w Ostrowie Wielkopolskim, to przede wszystkim: proszek do pieczenia, cukry wanilinowe, drożdże i aromaty do ciast. Poza tym cukier, mąka, jajka, budyń, galaretki, soda, również sery, twarogi na sernik, dodatki w postaci bakalii, ananasy czy brzoskwinie w syropie. Masy makowe, mak z dodatkami czy mak mielony szczególnie zyskują wtedy na popularności. „Marki, które posiadam w ofercie z dodatków (w postaci proszku) to Delecta, Cykoria, Gellwe, Appetita; bakalie: Helio, Jutrzenka, Nux, Fresco; masy Bakalland; brzoskwinie Sandra. Jeżeli chodzi o margaryny do pieczenia, to klienci najchętniej wybierają marki: Palma z Bielmaru, Kasia oraz Mleczna z Kruszwicy” – informuje właściciel.
Przyprawy typowo wielkanocne, to przede wszystkim różnego rodzaju mieszanki do mięs, marynaty Kamis, Knorr oraz wszystkie inne: Winiary, Galeo, Prymat, Podravka.

„W tej chwili zainteresowaniem cieszą się oleje z przyprawami, bądź ziołami. Bardzo dobrze sprzedaje się Olej Kujawski z czosnkiem, bazylią oraz czosnkiem i bazylią. Oczywiście olej zwykły również należy do produktów typowych przy okazji świąt. Króluje wtedy Kujawski, ale wybierane są też tańsze marki, w zależności od możliwości finansowych klienta. Marki dostępne to Oliwier, Olek, Oleo, Niezbędny, a także oliwa Basso” – mówi Rafał Płonka.

Majonez, tradycyjnie już kojarzony z okresem wielkanocnym, kiedy to przygotowujemy różnego rodzaju sałatki, ale również stanowi świetny dodatek do jaj, których w tym okresie konsumujemy najwięcej. Oprócz majonezu, typowym dodatkiem świątecznym jest chrzan. Motyl, Develey, Krakus to marki najchętniej wybierane przez klientów. „Coraz częściej chrzan jest kupowany z dodatkiem żurawiny, bądź z wasabi. Zmieniają się gusta klientów, nowości produktowe zyskują na znaczeniu. Można powiedzieć, że ludzie eksperymentują w przygotowaniu potraw świątecznych, dodając do menu nowe potrawy” – przyznaje detalista.

Większa sprzedaż dotyczy jajek, co związane jest to przede wszystkim z tradycją. „Malowane jako ozdoba, na twardo z dodatkami, bądź w innej postaci jako składnik potraw – są obecne obowiązkowo na każdym świątecznym stole. Klienci nie muszą zwracać uwagi na to skąd pochodzą, ponieważ zwykle my dbamy o to, by były to dobrej jakości jajka pochodzące z chowu wolnowybiegowego” – zapewnia właściciel. Również w okresie przedświątecznym w sklepie pojawiają się barwniki oraz naklejki do ozdabiania jajek.

„Same święta i przygotowania są dobrym okresem w handlu, mamy wtedy wielu klientów, którzy robią duże zakupy. Jednak w święta i parę dni po nich następuje zastopowanie. Kiedyś ten szał przedświątecznych zakupów był bardziej odczuwalny i pomimo dni wolnych osiągaliśmy 2-3 razy wyższe dochody” – wspomina pan Rafał.

Oferta uzupełniana na bieżąco

Sklep w Wołominie jest przygotowywany do świąt już na miesiąc wcześniej. Wówczas widoczne są pierwsze elementy wielkanocnego wystroju. Produkty typowo świąteczne również pojawiają się z wyprzedzeniem, a tuż przed świętami dostępne są na półkach w zwiększonej ilości.

„Produkty cieszące się szczególnym zainteresowaniem w tym okresie to: biała kiełbasa, szynki, balerony, jajka, chrzan, żurek, barszcz biały, majonez oraz różnego rodzaju dodatki do ciast. Oferujemy również ciasta, na które przyjmujemy specjalne zamówienia od naszych klientów, a które sprowadzamy z piekarni. Są to zwykle serniki, mazurki, makowce oraz babki” – informuje Anna Kamińska, właścicielka.

Najczęściej kupowaną marką chrzanu  w sklepie pani Anny jest marka Mosso w wariantach: tradycyjnym, z żurawiną, śmietankowym oraz chrzan delikatesowy. Wśród majonezów prym wiodą marki Winiary oraz Kielecki. Do produktów zamawianych na święta należy większość przypraw mokrych, sosy: tatarski, czosnkowy – Winiary, musztardy w różnych rodzajach – Kamis, Roleski oraz ćwikła – Urbanek. Przyprawy sypkie wybierane w tym okresie to przede wszystkim marynaty do mięs oraz sól zmiękczająca mięso, a także podstawowe takie jak czosnek, majeranek, sól, czy pieprz – marki Kamis, Appetita, Prymat. „Kupowane są również w większych ilościach flaki wołomińskie” – przyznaje pani Anna.

„Z kategorii bakalii najbardziej poszukiwane są przez naszych klientów rodzynki, śliwka suszona, wiórki kokosowe, migdały. Jeżeli chodzi o marki, to są to Bakalland, Helio, Kresto. Kolejne produkty towarzyszące pieczeniu ciast, to proszek do pieczenia (Delecta), aromaty, dodatki do pierników, masy makowe i kajmakowe (Bakalland), brzoskwinie (Sandra), ananasy (Splendor). Cukier wanilinowy, cukier puder i cukier zwykły również plasują się wysoko na liście przedświątecznych zakupów”.

Oleje, margaryny, masła, oliwy oraz smalec, stanowią podstawową ofertę w kategorii tłuszczowej. Olej Kujawski, Wielkopolski, Oliwier, oliwa Costa d’Oro to najczęstsze wybory z tej kategorii w wołomińskim sklepie.

Jak zapewnia detalistka – „wyroby mięsne pochodzą z miejscowych masarni i robione są na specjalne zamówienie. Należą one do droższych produktów, jednak jest grono klientów, którzy zamawiają duże ilości właśnie na święta. Oprócz tego przez naszych klientów kupowane są wyroby mięsne, takie jak szynki, kiełbasy i wędliny marki Cedrob, Sokołów, Madej Wróbel, JBB.

Słodycze wybierane w tym okresie, to głównie czekolady, ale również bombonierki zyskują na znaczeniu. Merci, Toffifee, czekolady Wedel, Ptasie Mleczko oraz czekolady Milka – przeważnie smakowe: toffee, jogurtowe, oreo to najczęściej wybierane pozycje z tej kategorii.

Świąteczne symbole

Do produktów typowych na Święta Wielkanocne pani Ilona, właścicielka sklepu w Kaliszu, zalicza przede wszystkim jajka w każdej postaci. Czekoladowe, czy to na wagę czy do święconki, kurczaczki, zajączki, baranki z masła, czy też z cukru. Wśród marek pod jakimi dostępne są te produkty znajdują się m.in. Terravita, Odra, Goplana, również zajączki Lindt. „Bardzo dobrze sprzedają się w tym okresie szyneczki w kształcie jajka przeznaczone specjalne do koszyczka wielkanocnego. Wszystkie produkty typowe do święconki zamawiane są w dużych ilościach” – informuje detalistka. Święta Wielkanocne w handlu kojarzone są również ze wszystkimi produktami, które w okresie tym zyskują okazjonalne, świąteczne opakowania. Do produktów takich należą przede wszystkim słodycze. „Trudno oszacować poziom sprzedaży tych produktów, ponieważ co roku on się zmienia. Dobrą stroną takich opakowań jest jednak to, że nakładki ze świątecznym motywem można łatwo zdjąć, a sam produkt sprzedać po sezonie” – dodaje właścicielka. Czekolady, które bardzo dobrze się sprzedają w tym okresie to, Goplana, Wawel, Milka oraz Wedel.

Święta są okresem, kiedy na znaczeniu zyskują produkty w większych opakowaniach. „Jeśli jest kupowany majonez, to najczęściej Winiary, a przed świętami również w większej pojemności – 700 ml” – zapewnia detalistka.

Podczas zakupów świątecznych nie może zabraknąć tradycyjnych produktów, takich jak biała kiełbasa czy żurek i barszcz biały. Jednak jak przyznaje pani Ilona – „tradycja zupy świątecznej na śniadanie w postaci żurku z białą kiełbasą i jajkiem odchodzi powoli w zapomnienie wśród mieszkańców naszego osiedla”. Detalistka przypomina również, że w wielu domach przygotowywany będzie bigos, dlatego należy zadbać o dobrą kapustę kiszoną, a przy okazji o ogórki kiszone.

Jak mówi pani Ilona – „jajka na stole wielkanocnym niekoniecznie muszą się wiązać z potrawą – teraz są często tylko ozdobą”. Barwienie jajek jest wielkanocną tradycją, a barwniki i naklejki, to główne sposoby na ich ozdabianie. Co ważne, to właściwości barwiące ma również cebula, a konkretnie jej wierzchnia warstwa. „Zdarzyła się sytuacja, że klientka pytała o łupiny od cebuli, które były jej potrzebne właśnie do barwienia jajek” – wspomina detalistka.

Jeśli chodzi o półkę chemiczna, to zdecydowanie wzrasta sprzedaż płynów do mycia szyb oraz płynów uniwersalnych do czyszczenia. Przed świętami producenci zwykle robą promocje również na produkty z chemii gospodarczej, co powoduje większe zainteresowanie kategorią chemiczną. Klienci jednak robią zakupy na ostatnią chwilę, a towar jest uzupełniany na bieżąco. „W poprzednim roku w okresie przedświątecznym zostały wprowadzone terminale płatnicze, które zwiększyły zainteresowanie klientów zakupami w sklepie. Zauważamy, że są robione większe zakupy oraz w większych ilościach” – przyznaje Ilona Cicha. Na półce „królują” marki Tytan, Ajax oraz Clin.

Jakość i ceny idą w górę

Właścicielka sklepu w Sieradzu, Daniela Olczyk zakupy przedświąteczne określa jako doraźne. „Klienci dokupują to, o czym zapomnieli podczas zakupów w markecie. Oferta świąteczna jest wprowadzona w naszym sklepie zwykle na dwa tygodnie wcześniej, aby klient mógł się zapoznać z asortymentem, a później przyjść po konkretny produkt.
Wraz z okresem wielkanocnym rozpoczyna się sezon świeżych warzyw, nowalijek. Nawet ze względu na to, że te produkty są potrzebne do przygotowania bardziej ciekawych potraw, trzeba zwrócić na nie uwagę w przedświątecznych zakupach. Pomidory, ogórki, sałata, rzodkiewka, szczypiorek, świeża natka pietruszki, również owoce w tym okresie zyskują na znaczeniu”
– informuje właścicielka.

Kolejną kategorią, która nie tylko na święta, ale również przez cały okres Wielkiego Postu wykazuje zwiększoną sprzedaż, to ryby. „Mrożone, wędzone makrele czy dorsz, śledzie w occie, po kaszubsku, płaty solone matiasy, koreczki, śledzie z żurawiną, z suszonymi pomidorami czy z czosnkiem niedźwiedzim, porcjowane lub na wagę. Również parę gatunków śledzi w occie w słoikach, to produkty, które kupowane są najczęściej” – przyznaje pani Daniela.

Na Wielkanoc musi być oczywiście żurek i barszcz w butelce oraz w proszku. Winiary, Krakus są najczęściej wybieranymi markami.
Kukurydza, groszek, fasola, buraczki, ćwikła, marchewka z groszkiem, ogórki i papryka konserwowa, ogórki kiszone – te produkty również zyskują na znaczeniu. „Najczęściej wybierane przez naszych klientów marki z tej kategorii, to: Bonduelle, Słoneczny Ogród, Kwidzyn, Pudliszki, Dawtona, Provitus, Victus, Krakus, Rolnik, Motyl, Urbanek, Jamar oraz Mosso”.

Napoje gazowane cieszące się największą popularnością w sklepie Danieli Olczyk to Pepsi, Coca-Cola, Tonic, Sprite, oranżada Hellena. Coraz lepiej sprzedaje się również woda: Nałęczowianka, Cisowianka czy Żywiec Zdrój. Wśród soków klienci najchętniej kupują produkty marki Hortex. Smaki, które wiodą prym to jabłkowy i pomarańczowy.
Okazjonalnie są kupowane również lepsze gatunki herbaty.

„W okresie przedświątecznym zauważam, że klienci chcą zaakcentować święta „bogatszym” stołem. Wzrost sprzedaży, większy koszyk zakupowy oraz sprzedaż produktów droższych, o wyższej jakości” – tak charakteryzuje okres przedświąteczny detalistka.

Generalne porządki, które wykonujemy na wiosnę, powodują wzrosty sprzedaży w kategoriach chemii gospodarczej. Jak przyznaje pani Olczak, klienci jej sklepu najchętniej kupują płyny do szyb, środki czyszczące – do kuchni czy toalet. W okresie przedświątecznym dobrze sprzedają się także ręczniki papierowe, ściereczki, gąbeczki czy zmywaki. W ofercie sklepu nie brakuje także płynów do mycia podłóg, kostek WC oraz odświeżaczy powietrza. Półka chemiczna w sklepie w Sieradzu jest skomponowana na każdą kieszeń, klienci znajdą w nim produkty z każdej półki cenowej.

Wszystkim polskim kupcom życzymy jak najwyższej sprzedaży w okresie przedświątecznym i Świąt spędzonych w rodzinnej atmosferze, przy znakomitych potrawach i wypiekach!

Monika Kociubińska

tagi: święta , wielkanocne , sklepy , klienci , raport , wywiad ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51