Bonduelle – lider w przetwórstwie warzyw – wspiera rozwój świadomości zdrowego odżywiania. O kampanii edukacyjnej, wsparciu marketingowym oraz nowych produktach w portfolio opowiada Anna Telakowiec, Dyrektor Marketingu w Bonduelle Polska w rozmowie z Tomaszem Pańczykiem, Redaktorem Naczelnym miesięcznika Hurt&Detal.
Jaki był rok 2014 dla Grupy Bonduelle Polska?
2014, to kolejny dobry rok dla naszej firmy w Polsce i na świecie. Utrzymaliśmy wyniki lidera w kategoriach warzyw apertyzowanych w Polsce, rozwijamy gamę mrożonek. Celem Bonduelle było utrzymanie wysokich udziałów lidera markowego w rynku – mimo wzrostu znaczenia sprzedaży segmentu w dyskontach. I to nam się udało. Udziały Bonduelle w rynku polskim poza dyskontami urosły zarówno ilościowo jak i wartościowo, co oznacza, że Polacy doceniają wysoką jakość, za którą są w stanie zapłać nieco więcej.
Bonduelle napędza rozwój kategorii warzyw apertyzowanych w Polsce…
W kategorii warzyw apertyzowanych pierwsze miejsce zajmuje kukurydza, drugie groszek. Oba segmenty charakteryzuje stabilizacja w rynku. Najdynamiczniej – zarówno ilościowo, jak i wartościowo – rośnie segment fasoli w puszce. Dynamiki temu wzrostowi nadała firma Bonduelle, wprowadzając między innymi gamę czterech fasol „Gotowanych na parze” – warzyw przygotowanych w unikalnej technologii, co było impulsem do rozwoju tego segmentu rynku.
Fasole – to zarówno w Polsce, jak i całej Europie, segment najszybciej rosnący w kategorii warzyw apertyzowanych. Zauważamy, iż Polacy są spójni w wyborach konsumenckich z resztą Europy. Podobnie jak Europejczycy jesteśmy również otwarci na nowe pomysły i ciekawi nowych kuchni i smaków – na przykład meksykańskich. Bonduelle Polska rozwijając portfolio produktowe bazuje na tych trendach. Nie zapominamy także o aspekcie wykorzystywania fasoli w tradycyjnej polskiej kuchni. W tym sezonie proponujemy kolejne nowości w segmencie fasoli w sosach. Konsekwentnie od lat budujemy wartość tej kategorii i wciąż udostępniamy innowacyjne propozycje.
Skąd pochodzą warzywa Bonduelle?
Sprawujemy ścisłą kontrolę nad warzywami, które uprawiamy. Uprawy i produkcja odbywa się w Polsce w dwu fabrykach. Na pięknych i czystych Kujawach – w fabryce w Gniewkowie – uprawiane i produkowane są nasze mrożonki oraz groszek w puszkach. Uprawy warzyw dla Bonduelle odbywają się w ścisłej, wieloletniej współpracy z polskimi rolnikami, podejmując szereg działań na rzecz zrównoważonego rozwoju i ograniczenia użycia środków ochrony roślin. Nasza druga fabryka jest zlokalizowana w Ruchocicach, tam odbywa się produkcja pieczarek. Warto zwrócić uwagę, iż dbając o najwyższą jakość warzyw, uprawy wysokiej jakości kukurydzy Bonduelle są w miejscach o długim nasłonecznieniu: na Węgrzech i w południowej Francji, dzięki czemu kukurydza Bonduelle jest naturalnie słodka. Takich warunków nie zapewniłaby uprawa kukurydzy w Polsce. Warto zwrócić uwagę, iż kukurydza Bonduelle jest niemodyfikowana genetycznie (bez GMO).
Jakie są kluczowe aspekty dla dalszego rozwoju rynku przetwórstwa warzyw w Polsce?
Rynek przetwórstwa warzyw w Polsce opiera się na dwóch filarach. Pierwszy to eksport, który wzrasta i jest motorem napędowym rynku. Drugi to konsumpcja wewnętrzna w danym kraju. I tutaj mamy jeszcze wiele do zrobienia, ponieważ Polacy jedzą mniej warzyw niż Europejczycy – według danych GUS średnie ich spożycie w Polsce – po wyłączeniu ziemniaków – to około 5 kg na osobę. Potrzebne są zatem programy edukacyjne, ukazujące korzyści ze spożywania warzyw i wpływające na zmianę nawyków żywieniowych Polaków, aby zgodnie z zaleceniem sięgali po warzywa pięć razy dziennie. Z drugiej strony badania pokazują, że świadomość konsumentów w tym zakresie rośnie, a co za tym idzie – rynek przetwórstwa warzyw ma duży potencjał.
Wprowadzając na rynek produkty w puszkach „Gotowane na Parze” i warzywa mrożone „Już przygotowane na parze”, rozpoczęliście nową epokę kulinarną …
Z racji kategorii, w których oferujemy swoje produkty – szybkość i łatwość przygotowania zdrowych posiłków leży u podstaw działalności Bonduelle. Aby ułatwić spożywanie warzyw oraz przyspieszyć przygotowanie zdrowego posiłku rozwijamy gamę mrożonych warzyw „Już przygotowanych na parze”. Również gamę warzyw w puszkach poszerzamy o groszek „Gotowany na parze”. Dzięki produktom Bonduelle – czas przygotowania posiłku można skrócić nawet do 3-5 minut – przy zachowaniu maksimum wartości warzyw. Od początku 2015 roku prowadzimy szeroką akcję edukacyjną w internecie – na naszej stronie udostępniamy proste przepisy z wykorzystaniem warzyw. Współpracujemy także z blogerami kulinarnymi, którzy przygotowując zdrowe posiłki korzystają z naszych produktów. Podpowiadamy też Polakom jak w prosty sposób włączyć zdrowe warzywa do codziennej diety. Dodatkowo przed Wielkanocą odbyła się duża kampania telewizyjna. Działalności reklamowe w tych mediach będziemy kontynuować. Oczywiście istotnym elementem wsparcia sprzedaży naszych produktów są działania bezpośrednio w handlu detalicznym – zarówno nowoczesnym, jak i tradycyjnym. Odpowiednia ekspozycja i wyróżnienie produktów Bonduelle na półce to istotny element strategii marketingowej.
Jak więc polski kupiec powinien zagospodarować ograniczone miejsce na półce?
Półka nie jest z gumy – nie zmieścimy na niej wszystkiego. Z punktu widzenia strategii sprzedażowej istotne jest, aby w ofercie sklepu były produkty zróżnicowane cenowo. Tani asortyment buduje sprzedaż ilościową, półka premium generuje wzrosty wartości koszyka zakupowego.
Czy w związku z planami rozwoju Bonduelle na polskim rynku, można spodziewać się w najbliższym czasie wielu nowości produktowych?
Tak jak wspominałam, wciąż wprowadzamy innowacje na rynku warzyw apertyzowanych i mrożonek. Niedawno pojawił się groszek „Gotowany na parze”, odnawiamy także gamę fasoli w sosach. Na okres grillowy idealnie sprawdzi się nasza nowość – fasola w sosie barbecue. Na lato przygotowujemy także kolejną propozycję – ale o tym wkrótce. Do końca roku na rynku pojawi się sporo nowych produktów Bonduelle. O wszystkim oczywiście będziemy informowali na bieżąco.
Dziękuję za rozmowę.