Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Biesiadowanie pod chmurką

Raporty

Biesiadowanie pod chmurką

Czwartek, 14 maja 2015 Autor: Monika Dawiec, HURT & DETAL Nr 05/111. Maj 2015
Piękna pogoda zachęca do spędzania czasu w plenerze. Co ze sobą zabrać? Lista jest bardzo długa… Romantyczny piknik nad rzeką czy w parku, przyjacielska wyprawa rowerowa, grillowe party w ogrodzie a może pod namiot na biwak? Pomysłów na spędzanie wolnego czasu na świeżym powietrzu jest wiele. Podstawą jest odpowiedni prowiant. Bo biesiadowanie pod chmurką to już pewnego rodzaju sztuka, którą na nowo tworzymy podczas każdego spotkania w plenerze. Wszystko zależy od naszej fantazji i pomysłowości.
Co robimy przy grillu

Majówka oficjalnie rozpoczęła sezon na spotkania z rodziną i przyjaciółmi na świeżym powietrzu, szczególnie przy grillu. Jak wynika z badania opinii społecznej przeprowadzonej na zlecenie marki Coca-Cola*, aż 55% Polaków wskazuje, że najbardziej ceni w grillowych spotkaniach wspólne spędzanie czasu z rodziną i znajomymi. 31% z nas wskazuje na możliwość spędzania czasu na świeżym powietrzu, 8% na dodatkowe rozrywki jak gry towarzyskie, a tylko 6% na jedzenie. Co ciekawe, na znaczenie jedzenia częściej wskazują mężczyźni (10%) niż kobiety (2%) i mieszkańcy dużych miast (15%).
Gdy spotykamy się przy grillu najczęściej po prostu rozmawiamy. 75% ankietowanych podaje, że właśnie rozmowy i wspólne spędzanie czasu najczęściej towarzyszy nam podczas grillowania. W dalszej kolejności znalazło się słuchanie muzyki (35%) czy opalanie się (12%). Okazuje się więc, że grillowanie to przede wszystkim okazja do spotkania z najbliższymi i dzielenia się radością. Bo przecież razem smakuje lepiej!
„Kiedy niespełna 15 lat temu na podwórkach naszych sąsiadów, zaczęły się pojawiać niezgrabne urządzenia, składające się z trzech nóg i dużej misy, z których niemiłosiernie się dymiło, a do nozdrzy dolatywał zapach pieczonego mięsa, nikt nie mógł przypuszczać, że potrzeba będzie tylko kilku sezonów na to, żeby grillowanie stało się narodowym sportem Polaków. Od tego czasu wiele się zmieniło. Wyrosło bowiem całe pokolenie, które nie pamięta czasów „sprzed grilla”. Dla nich grill – nie tylko jako urządzenie do pieczenia mięsa, ale również, a może przede wszystkim, jako forma spędzania czasu – wydaje się czymś oczywistym, na stałe wpisanym w krajobraz imprez rówieśniczych i rodzinnych” – mówi dr Tomasz Sobierajski, Socjolog, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego.

Portret Polaka

Polacy są zgodni, najlepszą porą na organizację grilla jest weekend. A szczególnie sobota kiedy organizuje go zazwyczaj 72% Polaków. 30% z nas wskazuje na niedzielę, a 19% na piątek. Od poniedziałku do czwartku spotkania na świeżym powietrzu organizuje zaledwie 3% z nas. Gdy spotykamy się podczas grilla lubimy by trwał ponad 2 godziny. 39% ankietowanych wskazuje, że grillują co najmniej 2-3 godziny, 35% zasiada do stołu na 4-5 godzin, a 15% spędza w ten sposób ponad 5 godzin. Zaledwie 11% Polaków wskazuje, że na grillowanie poświęca do 1 godziny.
Choć jedzenie nie jest najważniejszym powodem do spotkania na świeżym powietrzu, to jest nieodzownym elementem każdego grilla. Podczas majówki najczęściej na naszym ruszcie znajdzie się kiełbasa, która jest ulubioną potrawą 29% Polaków. Równie często będzie można spotkać karkówkę (25%) i szaszłyki (13%). Mniejszą popularnością cieszą się takie potrawy jak skrzydełka z kurczaka (10%), kaszanka (7%), ryba (5%), warzywa (3%) i stek (2%).

Piknikowe zakupy

Miesiące późnowiosenne oraz letnie sprzyjają wyjazdom na łono natury i spędzaniu wolnego czasu na spotkaniach towarzyskich – a do połączenia tych dwóch aktywności doskonale nadaje się piknik. Co zabieramy na takie spotkania? Co można powiedzieć o kategoriach obecnych w koszyku piknikowym? Szybki wgląd do danych transakcyjnych agregowanych przez Centrum Monitorowania Rynku Sp. z o.o. pozwoli znaleźć odpowiedzi na takie pytania.
Żaden grill nie obędzie się bez ulubionego keczupu czy musztardy. Jak przyznaje Karol Wojsz, ekspert z CMR, w wypadku tego pierwszego udziały rynkowe od dłuższego czasu dzielą między sobą Agros-Nova, Heinz i Unilever, które łącznie posiadają ok. 70% udziałów w sklepach małoformatowych. Największym uznaniem Polaków cieszy się marka Pudliszki, a tuż za jej plecami plasuje się Tortex, a później Kotlin i Włocławek. „W takiej samej kolejności ustawiają się marki w kategorii dystrybucji – Pudliszki osiągają 60% poziom, a ostatni z wymienionych – Włocławek, 20% – co oznacza, że warianty tej marki można znaleźć w co piątym sklepie posiadającym w swym asortymencie keczupy. Najlepszą rotacją charakteryzują się Tortex i Włocławek (ok. 40%), natomiast gorzej w tym względzie wypadają Pudliszki, dla których wskaźnik ten wynosi ok. 25%. Średnia cena najpopularniejszego i najlepiej rozdystrybuowanego SKU w tym segmencie – 480 g ketchupu łagodnego z Pudliszek na przestrzeni ostatniego roku systematycznie spada i wynosi obecnie ok. 4,9 zł. Na sklepowych półkach z reguły znajdziemy 6 wariantów keczupów, a każdy z głównych graczy jest reprezentowany przez 2-3 wersje swoich produktów” – dodaje Karol Wojsz.
Jak wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku – jeśli chodzi o musztardę, liderem jest Roleski z 35%, a drugie miejsce należy do marki  Kamis z 16-17%. Najwyższą dystrybucją odznacza się Musztarda delikatesowa lidera segmentu, której różne warianty można spotkać w co trzecim sklepie sprzedającym musztardy. Jej średnia cena oscyluje wokół 2,2 zł za opakowanie i mniej więcej tyle wynosi średnia dla kategorii, natomiast Kamis charakteryzuje się średnią ceną wyższą, bo wynoszącą ok. 2,9 zł. Wskaźnik rotacji dla wspomnianych marek również od siebie odbiega – lepiej prezentuje się Roleski, mogący pochwalić się 54% udziałami w sklepach sprzedających, w wypadku Kamis – są to 24%.
Według eksperta CMR, warto na pewno jeszcze zajrzeć na półkę z przyprawami do grilla, które pozwolą nadać odpowiedniego smaku głównemu punktowi każdego towarzyskiego spotkania na łonie natury. Najwyższymi udziałami wartościowymi wykazują się tu produkty najważniejszych przyprawowych marek: grillowe mieszanki Kamis i Prymat – ich dystrybucja rośnie od kwietnia do sierpnia, wtedy też odznaczają się najwyższą sprzedażą. „Oczywiście poprawia się także ich rotacja, która w pozostałych miesiącach nie należy do najwyższych, ale jest to produkt typowo sezonowy, w który niewiele sklepów zaopatruje się poza miesiącami letnimi. Średnie ceny dla takich miksów przyprawowych nie odbiegają znacząco od pozostałych produktów sygnowanymch markami Kamis i Prymat – wynoszą odpowiednio ok. 2 zł i ok. 1,3 zł” – dodaje Karol Wojsz.

Ważne ekspozycje

Długi weekend majowy rozpoczął sezon na biesiadowanie pod chmurką. „To słoneczna pogoda generuje wzrost obrotów w niektórych kategoriach produktowych. W naszym sklepie przełomową datą był 30 kwietnia” – mówi Iwona Wojtkowska-Syl, kierownik Stokrotki w Wyszkowie.
Co roku w sezonie grillowo-piknikowym w sklepie widoczne są dodatkowe ekspozycje, które tematycznie związane są z biesiadowaniem w plenerze. Wyspy czy wystawki z węglem, grillami czy na przykład produktami typu musztarda czy napoje – uatrakcyjniają alejki zakupowe w sklepie i zachęcają do przejrzenia wystawionej oferty.

Mięsne preferencje

W kategorii mięsa surowego w sezonie grillowym najlepiej sprzedaje się drób – skrzydełka oraz wieprzowina – karkówka i boczek. Jak przyznaje kierownik Stokrotki, klienci najchętniej kupują mięso na wagę, które sami marynują czy przyprawiają według własnych upodobań smakowych. „Sezonowo udostępniamy także mięsa paczkowane – dedykowane na grilla. Króluje tu marka Sokołów” – mówi pani Iwona. Kolejną kategorią mięsną skierowaną na grilla i najchętniej kupowaną w tym okresie są kiełbasy i kaszanki.
Jak wiadomo biesiadowanie pod chmurką to nie tylko grill. Na wyprawę plenerową, wycieczkę rowerową czy biwak chętnie zabierane są produkty o przedłużonej trwałości – jak kabanosy, suche kiełbasy czy wędliny paczkowane. „W tej kategorii prym wiodą marki jak Morliny, Krakus czy Tarczyński” – dodaje pani Iwona.
Na biwak pod namiotem niezastąpione okazują się być konserwy w puszkach i dania gotowe w słoikach. „Jak konserwa to Krakus, jak danie w słoiku to Pamapol i Łowicz. To najczęstsze wybory w naszej Stokrotce” – dodaje kierownik sklepu.

Przyprawy i dodatki

Kamis i Prymat to marki, które wiodą prym w kategorii przypraw. W Stokrotce najlepiej sprzedają się mieszanki ziołowe i przyprawy dedykowane na grilla w większych gramaturach, na przykład w tubach – które idealnie sprawdzają się podczas przygotowywania potraw w plenerze. W kategorii ketchupów jak przyznaje pani Iwona prym wiodą trzy marki: Hellmann’s, Tortex i Pudliszki. Jeżeli chodzi o musztardy – niezastąpiona jest marka Kamis i Roleski, wśród sosów królują czosnkowe marki Develey. „W tej kategorii również ważne jest funkcjonalne opakowanie” – dodaje kierownik.

Napoje i przekąski

Lato to czas zwiększonej rotacji wśród wód, soków i napojów. „W kategorii soków w sklepie prym wiedzie marka Tymbark oraz marka własna Stokrotki – Gardina, dobrze rotują też napoje i nektary Garden. Jeżeli chodzi o napoje gazowane – numerem jeden jest Coca-Cola, wśród wód mineralnych Nałęczowianka, Żywiec i Cisowianka. Nowości w kategorii napojów są niezwykle ważnym motorem napędowym tej kategorii. Polacy chętnie próbują nowych smaków soków, natomiast w kategorii napojów gazowanych skłaniają się ku klasyce” – dodaje pani Iwona.
Wśród przekąsek latem najchętniej szukamy wafelków czy batonów ale z małą ilością czekolady – lub całkowicie bez niej. Najczęściej wybieranymi w Stokrotce w Wyszkowie są Góralki i Knoppers. Jak przyznaje pani Iwona na wycieczki za miasto czy wycieczkę rowerową chętnie jemy kanapki – kupowane są wówczas sery Hochland i Serenada od Spomlek oraz kabanosy paczkowane.
Prym wiodą także chipsy Lay’s, których zarówno małe jaki mega ekonomiczne gramatury idealnie wpasowują się w klimat grillowy i wycieczkowy.

Ulubione na grilla

Łukasz Stramik, właściciel sklepu w Dąbkowicach Górnych pod Łowiczem przyznaje, że okolica, w której znajduje się jego placówka handlowa sprzyja wzmożonej rotacji związanej z produktami grillowymi czy biwakowymi. W okolicy znajdują się niewielkie kąpieliska, działki rekreacyjne, gdzie podczas weekendu przyjeżdża wiele osób z Łodzi czy Warszawy.
„Tak naprawdę pierwsze biesiady pod chmurką rozpoczęły się przed weekendem majowym. Kiedy na niebie pojawi się trochę słońca – w powietrzu unoszą się zapachy grillowanych potraw” – mówi z uśmiechem pan Łukasz.
Wówczas w sklepie w Dąbkowicach Górnych detalista zauważa zwiększoną sprzedaż wśród produktów jak: węgiel, brykiet, jednorazowe grille, tacki, kiełbasa czy kaszanka. „To asortyment kupowany w pierwszej kolejności. I w tych kategoriach klienci mojego sklepu szukają produktów najtańszych” – dodaje.
Jak zauważa pan Stramik – inaczej jest w kategoriach przypraw – tutaj klienci stawiają na jakość i wybierają marki Kamis, Prymat i Knorr. „Najchętniej kupowane są mieszanki ziołowe dedykowane konkretnym rodzajom mięsa – do steka, kurczaka czy karkówki, a także te do potraw z grilla” – mówi detalista.  
Wśród ketchupów w sklepie można kupić Tortex, Pudliszki, Familijny, Dawtona. W kategorii musztard – prym wiedzie Kamis w grillowych tubach oraz francuska w słoiczku, drugie miejsce zajmuje marka Roleski. Dla klientów szukających najniższej ceny dostępna jest musztarda Familijna.

Na wycieczkę i biwak

„W sklepie mam również ofertę dla klientów wyjeżdżających gdzieś dalej na weekend. Chętnie wówczas kupowane są konserwy – Krakus, Pamapol i Sokołów oraz pasztety – Podlaski, Drop i Profi – w małych opakowaniach, a także konserwy rybne. Na dłuższe wyjazdy niezastąpione są dania gotowe w słoikach. Tutaj numerem jeden jest Pamapol, drugie miejsce zajmuje marka Łowicz. Bardzo dobrą rotacją cieszą się także produkty marki własnej – Dania Kachny – dobra cena i wysoka jakość” – opowiada pan Łukasz.
Lato to przede wszystkim napoje. W sklepie pana Stramika wówczas bardo dobrze rotują Coca-Cola w puszce, Pepsi, a także Hoop Cola, Hellena i Zbyszko. Wśród soków prym wiedzie Tymbark i Hortex. Oczywiście niezastąpione są także wody mineralne – Muszynianka, Cisowianka i Żywiec Zdrój – to wiodące marki.
Razem z napojem chętnie kupowane są małe przekąski w postaci wafelków lub batonów. „Jeżeli nie ma upału klienci wybierają batony Snikers, Mars, Twix. Dobrze rotują także wafelki – z niewielką ilością czekolady jak Górlaki. Dalsze pozycje zajmują Grześki i Prince Polo” – dodaje pan Łukasz.

Smaki w plenerze

„W moim sklepie grillową podstawą są na pewno kiełbasy i kaszanki. W okresie grillowym mamy zazwyczaj bardzo dobre promocje na wysokiej jakości kiełbasy paczkowane, znanych na rynku producentów. Oczywiście klienci poszukują również przypraw, kiedy planują wypad na piknik. Zaopatruję się wtedy w poszerzoną ofertę przypraw do grilla, przeróżnych mieszanek czy soli czosnkowych” – mówi Marzena Zulewska ze sklepu Żabka. Niezbędne w tym czasie są także ketchupy i musztardy. Tutaj duże znaczenie ma opakowanie. Klienci wybierają wersje tych produktów w tubach, właśnie ze względu na sposób i wygodę użycia. Jeśli chodzi o napoje, największą popularnością cieszą się gazowane i markowe, a w upalne dni przede wszystkim z lodówki. „Klienci nie wyobrażają sobie spotkania przy grillu również bez piwa. W moim sklepie mają dość szeroki wybór w tym zakresie. Kobiety wybierają wtedy wersje smakowe, mężczyźni zaś klasycznie podchodzą do tematu i wybierają te marki, które smakowały im również zimą. Jeśli chodzi o piwa smakowe, to zauważam, że ich sprzedaż uzależniona jest właśnie od pogody. Jednak duże znaczenie też mają promocje cenowe” – dodaje pani Marzena.
Jak przyznaje ajentka sklepu Żabka – klienci rozglądają się także za przekąskami, które łatwo spożyć podczas pikniku. „Mam na myśli na przykład paluszki, talarki czy krakersy w niedużych paczkach. Zwykle kiedy zbliża się sezon grillowy, zmieniam nieco ekspozycję w sklepie. Przy wejściu wyróżniam ofertę produktów przydatnych podczas wycieczek w plener, takich jak: jednorazowych kubeczków, talerzyków, słomek, patyczków do szaszłyków, worków na śmieci i oczywiście grilli jednorazowych i brykietów” – podsumowuje.
Sezon na pikniki, biwaki i grillowanie – w pełni. Polacy uwielbiają przyjęcia na tarasie, w ogrodzie i wycieczki poza miasto, kiedy majowo-czerwcowa pogoda rozpieszcza słońcem! Są to idealne okazje do spotkania z przyjaciółmi, spędzenia trochę czasu we dwoje czy wyjechania za miasto z dziećmi. Na grilla pamiętajmy o szerokim wyborze mięs i przypraw, a także sosów mokrych.
Dla biwakowych klientów, którzy do plecaka pakują niezbędny prowiant i ruszają przed siebie polecamy dania gotowe, konserwy w puszkach czy pasztety oraz –wszystko to co można przekąsić, kiedy podczas wycieczki dopadnie nas głód.
Dla tych, którzy wolą pozostać w mieście i spotkać się z przyjaciółmi na imprezie tarasowej, warto mieć w sklepie gotowe sałatki oraz wybór ulubionych przekąsek.
Biesiadowanie pod chmurką to czysta przyjemność, także dla detalistów, którzy w tym czasie notują zwiększone obroty.
Warto wykorzystać ten czas w handlu i posiadać w sklepie różnorodną ofertę, zwracając szczególną uwagę na asortyment dedykowany na konkretne okazje czy nowości produktowe.

Monika Dawiec


tagi: Biesiadowanie , raport , rowery , grill , wakacje ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51