Grupa Muszkieterów jest zrzeszeniem ponad 270 niezależnych polskich przedsiębiorców, zarządzających supermarketami spożywczymi Intermarché oraz supermarketami typu „dom i ogród” Bricomarché. O systemie franczyzy, korzyściach z prowadzenia biznesu pod logo Grupy i początkach współpracy z Muszkieterami – opowiada jeden z nich.
Grupa Muszkieterów jest największą pod względem obrotów grupą franczyzową w Polsce w swojej kategorii. Liczy obecnie 226 supermarketów Intermarché, 119 sklepów Bricomarché oraz 57 przymarketowych stacji paliw. Grupa działa we wszystkich województwach. Większość supermarketów zlokalizowana jest w zachodniej oraz południowej części Polski. Stale jednak rośnie liczba sklepów, które otwierane są w województwach wschodnich.
Świeżo, tanio… w Intermarché
Intermarché to jedna z największych sieci franczyzowych pod względem obrotów w kategorii supermarketów spożywczych. Sklepy Intermarché zlokalizowane są zarówno w małych i średnich miejscowościach, jak i w większych miastach. Obecnie pod szyldem sieci działa 226 punktów sprzedaży w całej Polsce. Powierzchnia handlowa sklepów wynosi od 400 do 2 800 mkw.
W zależności od wielkości oraz rodzaju sklepu, Intermarché oferuje od 15 000 do 25 000 artykułów spożywczych i przemysłowych. Sieć specjalizuje się w produktach świeżych, takich jak owoce, warzywa, nabiał, pieczywo oraz mięso. Sklepy przynależące do tej sieci posiadają często także własne piekarnie, wędzarnie oraz oferują rozbiór mięsa. Dzięki temu klienci mogą zakupić tradycyjne wyroby, produkowane na miejscu według polskich receptur. W ofercie sieci znajdują się także produkty ekologiczne oraz bio. Znaczącą część gamy stanowi ponad 2 000 produktów marek własnych Intermarché. Klienci znajdą również w ofercie wiele produktów niedostępnych w sklepach innych sieci w Polsce, między innymi wyroby delikatesowe, wytwarzane we Francji w 64 fabrykach należących do Grupy. W sklepach dostępna jest także obszerna oferta win, które dobierane są przez enologa Intermarché.
Warunki członkostwa
Członkiem „społeczności Muszkieterów” może zostać każda osoba, która wykazuje cechy przedsiębiorcy i posiada środki finansowe niezbędne do rozpoczęcia działalności gospodarczej. Osoby przystępujące do Grupy Muszkieterów muszą spełniać określone warunki. Będąc już właścicielem supermarketu, Muszkieter nie może prowadzić innej działalności gospodarczej. Formalnym wymogiem jest także wkład własny w wysokości 400 tys. zł lub 20% całej inwestycji. Kwota ta stanowi kapitał początkowy niezbędny do uruchomienia działalności. Istotne jest to, że kwota inwestowana przez nowego członka organizacji nie jest zapłatą za licencję. Udział finansowy, który ponosi przedsiębiorca przystępujący do Grupy Muszkieterów, jest kapitałem własnym, który od początku pracuje na wyniki prowadzonej przez niego spółki.
Członkostwo w organizacji wiąże się ponadto z zaakceptowaniem Karty Muszkietera, określającej zasady działania, standardy i misję Grupy. Nowi członkowie odbywają także kilkumiesięczne specjalistyczne szkolenia w Polsce i we Francji.
Jak zostałem Muszkieterem
Mirosław Szawerdo – właściciel Intermarché w Myśliborzu i Dębnie – współpracę z Grupą Muszkieterów rozpoczął od 6-miesięcznego szkolenia, podczas którego miał okazję zdobyć wiele przydatnej wiedzy z zakresu zarządzania sklepem, a także poznać know how całej Grupy. „Istotną częścią szkolenia była rozbudowana część praktyczna, która stanowiła przygotowanie do pracy w handlu, jak i współpracy z Grupą Muszkieterów” – opowiada Mirosław Szawerdo.
Dlaczego pan Mirosław został Muszkieterem? Otóż jak przynaje – zainspirowali go znajomi, którzy od lat z powodzeniem prowadzili sklepy Bricomarché. „Postanowiłem pójść w ich ślady i w ten sposób zdecydowałem się dołączyć do Grupy Muszkieterów. Ponadto istotnym kryterium był dla mnie model franczyzy i znana marka, za którą idzie długoletnia tradycja pracy w handlu z ogromnym potencjałem na polskim rynku” – dodaje.
Determinacja i poświęcenie procentują
Każdy właściciel sklepu Grupy Muszkieterów pełni dwie funkcje: prowadzi własny biznes oraz działa na rzecz struktur całej Grupy, co zajmuje ok. 2 dni w tygodniu. Jak przyznaje pan Szawerdo, dzięki takiemu podziałowi ma się realny wpływ nie tylko na własne przedsiębiorstwo, ale także politykę handlową i rozwój całej sieci franczyzowej. „Obecnie pełnię funkcję członka zarządu Grupy Muszkieterów w Polsce” – mówi.
Na pytanie, czy struktura franczyzowa może być dobrym startem dla początkujących przedsiębiorców, stawiających pierwsze kroki w biznesie – Mirosław Szawerdo odpowiada krótko i zdecydowanie – tak! „Uważam, że franczyza jest bardzo dobrym pomysłem dla początkujących przedsiębiorców. Warto jednak pamiętać, że w strukturę franczyzową, jak w każdy inny biznes, wpisane jest ryzyko, długoletnie poświęcenie, ale też oczywiście nasz wielki sukces. Prowadzenie sklepu w ramach Grupy Muszkieterów codziennie ubogaca mnie o nowe i cenne doświadczenia. Każdego dnia mam do czynienia z wyzwaniami, które zdecydowanie mnie rozwijają. Natomiast jeśli chodzi pracę w centrali to jest ona okazją do poszerzenia biznesowych horyzontów” – opowiada jeden z Muszkieterów.
Co jest gwarancją sukcesu w biznesie pana Mirosława? Jak sam przyznaje przede wszystkim determinacja, poświęcenie, obowiązkowość i umiejętność podejmowania ryzyka.
Grupa Muszkieterów oferuje jedyny tego typu model franczyzowy funkcjonujący w Polsce, który uwzględnia rodzinny i prospołeczny charakter przedsiębiorstwa.
„Nasze firmy to przede wszystkim przedsiębiorstwa rodzinne, prowadzone przez polskie małżeństwa. Przekłada się to na wielkie zaangażowanie, równy podział obowiązków związanych z biznesem oraz poczucie bezpieczeństwa. Ponadto w firmie o charakterze rodzinnym pracownik ma poczucie większej stabilności, co w mojej opinii jest niezwykle istotne” – mówi.
Fundacja Muszkieterów
W roku 2002 polscy Muszkieterowie, idąc za przykładem swoich francuskich kolegów, powołali do życia Fundację Muszkieterów, której jedną z podstawowych zasad jest wspieranie idei społecznej odpowiedzialności biznesu. Członkami Fundacji są wszyscy przedsiębiorcy należący do Grupy. Zgodnie z wartościami Muszkieterów dotyczącymi dzielenia się zyskami z potrzebującymi, Fundacja podejmuje na co dzień liczne inicjatywy dobroczynne i akcje społeczne w miejscowościach, w których działają sklepy Intermarché i Bricomarché, pomagając osobom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej lub materialnej, przede wszystkim dzieciom.
„Do Fundacji należy każdy właściciel sklepu. Prowadzimy bardzo dużo centralnych akcji, z których wiele jest cyklicznych. Tutaj mogę wymienić na przykład budowę placów zabaw dla dzieci. Ponadto angażujemy się też indywidualnie i lokalnie odpowiadając na potrzeby mieszkańców danego miasta” – podsumowuje.
Inicjatywy społeczne Grupy Muszkieterów znalazły się jako przykłady dobrych praktyk w „Raporcie Odpowiedzialny Biznes w Polsce”, przygotowywanym przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. W raporcie zostały wyróżnione akcje takie jak: „Konwój Muszkieterów”, „Olimpijska Akademia Muszkieterów”, wewnętrzny konkurs Grupy „Międzynarodowe Forum Innowacji” oraz „Place Zabaw Muszkieterowie”. Ostatnia z kampanii otrzymała również wyróżnienie w konkursie „Złote Spinacze” w kategorii Społeczna Odpowiedzialność Biznesu oraz znalazła uznanie na międzynarodowym Forum Innowacji Grupy Muszkieterów w Paryżu.
Monika Dawiec