Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Na ciepło czy na zimno

Kategorie produktów

Na ciepło czy na zimno

Czwartek, 12 maja 2016 HURT & DETAL Nr 05/123. Maj 2016
Niektórzy nie wyobrażają sobie poranka bez aromatycznej kawy albo podwieczorku bez gorącej herbaty. Kultura picia tych naparów jest mocno zakorzeniona w polskiej tradycji, a producenci wychodzą naprzeciw oczekiwaniom swoich odbiorców i cały czas wprowadzają na rynek nowe produkty.
Kawa czy herbata? Badania preferencji konsumenckich nie dają jednoznacznej odpowiedzi, która z pozycji jest chętniej wybierana przez konsumentów. W jednych analizach przeważają kawy, a w innych herbaty. Jedno jest pewne – popularność tych produktów jest tak duża, że każdy detalista powinien zarezerwować w swoim sklepie specjalne miejsce na ten asortyment.

Kawa

Jak potwierdza Centrum Monitorowania Rynku – trudno znaleźć sklep małoformatowy do 300 mkw., który nie miałby w ofercie ani jednej kawy. W marcu 2016 r. kategoria ta była dostępna w 97% wszystkich placówek tego formatu. Przy tym kawa mielona znalazła się w 99% sklepów. Natomiast miksy i kawy rozpuszczalne – w 91%. Mniej popularna okazuje się kawa zbożowa. Była dostępna w 75% placówek małoformatowych, a cappuccino można było kupić w 71% takich sklepów. Tylko co piąty miał natomiast w swojej ofercie kawę ziarnistą. Marginalne znaczenie ma zaś kawa w kapsułkach, którą oferowały tylko nieliczne placówki. CMR podkreśla, że średnio w jednym sklepie małoformatowym do 300 mkw. jest do wyboru ok. 23-24 różnych produktów.

„Największy udział w wartości sprzedaży całej kategorii kawy ma firma Mondelez (marki Jacobs, Maxwell House), za nią plasują się Strauss Cafe (marki MK Cafe, Prima, Eite Fort, Elite Pedro’s ) i Nestlé (Nescafé)” – wymienia Elżbieta Szarejko z CMR.

Instytut sprawdził też rynek kawy pod kątem producentów. CMR podaje, że najważniejsi producenci kawy mielonej to Strauss Cafe (27% w wartości sprzedaży), Prima (22%), Mondelez i Tchibo. Z kolei marki, które generują największe obroty, to Prima Finezja, Jacobs Krönung i MK Cafe Premium. W okresie kwiecień 2015 r. – marzec 2016 r. najczęściej do koszyków klientów trafiały kawy Prima Finezja w opakowaniu 100 g i 250 g, Tchibo Family Mielona 100 g i Jacobs Krönung 250 g (dane: CMR).

Patrząc na sprzedaż kawy rozpuszczalnej to największą wykazują się firmy Nestlé (43% udziałów w wartości sprzedaży) i Mondelez (prawie 41%). W tym segmencie najistotniejszymi markami są Nescafé Classic, Jacobs Cronat Gold i Jacobs Krönung. CMR zbadał ten produkt również pod kątem rotacji. W ciągu ostatnich 12 miesięcy najczęściej na paragonach z kawą rozpuszczalną można było znaleźć Nescafé Classic w dwugramowej saszetce (kupowana w co trzeciej transakcji z tą kategorią) oraz w słoikach 100 i 200 g. Wysoko w zestawieniu znalazły się również Nescafé Creme Sensazione, Nescafé Gold i Nescafé Espresso w saszetkach oraz Jacobs Cronat Gold w słoikach 100 i 200 g.

Polacy najczęściej przygotowują kawę na ciepło. Natomiast w sezonie letnim popularna staje się również mrożona – podawana z zimnym mlekiem, kostkami lodu bądź lodami. Taki specjał dostępny jest nie tylko w kawiarniach, można go przygotować samodzielnie korzystając z przepisów umieszczanych na opakowaniach czy wybierając produkt specjalnie przeznaczony do przygotowywania w ten sposób. M.in. Mokate oferuje innowacyjne Ice Latte w duosaszetce, również firma Krüger ma w ofercie różne warianty ice coffee. Z kolei np. Jacobs proponuje wykorzystanie kaw rozpuszczalnych do napojów na zimno.

Herbata

Herbata to jeden z podstawowych produktów w asortymencie sklepów małoformatowych do 300 mkw. Przynajmniej jeden jej wariant ma w ofercie 90% takich placówek. CMR zbadał, że sprzedaż tej kategorii charakteryzuje się sezonowością – najwięcej transakcji ma miejsce zimą, najmniej natomiast w miesiącach letnich. Klienci sklepów małoformatowych mogą wybierać spośród średnio 17 różnych wariantów herbat.

Najczęściej w sklepach pojawia się herbata czarna ekspresowa. Jak podaje CMR, w marcu 2016 r. była ona obecna w 98% sklepów sprzedających produkty z tej kategorii. Natomiast owocową ekspresową można było kupić w 74% takich placówek, a ziołową w torebkach – w 71%.

Instytut CMR podaje, że liderem sprzedaży herbat w sklepach małoformatowych jest Unilever (marki Lipton i Saga). Firma ta, w okresie od kwietnia 2015 r. do marca 2016 r. miała około 44% udziałów w sprzedaży tej kategorii. Na kolejnych pozycjach plasują się Mokate (marki Minutka, Loyd Tea), Herbapol (Herbaciany Ogród, Herbapol Lublin) oraz Posti.

Jeśli chodzi o poszczególne warianty herbat, to najczęściej kupowanym produktem był Lipton Yellow Label Tea w opakowaniu 25 torebek. Do koszyków klientów często trafiały też większe opakowania tego produktu, a także czarna Minutka i Saga. Jeśli chodzi o dostępność poszczególnych marek, to prawie każdy sklep prowadzący sprzedaż herbat ma w ofercie Liptona i Sagę. Często pojawia się też Minutka i Posti (dane: CMR).

„W okresie od kwietnia 2015 r. do marca 2016 r. około 50% obrotów kategorią generowały herbaty czarne ekspresowe, niemal 15% przypadało na herbaty owocowe w torebkach, a prawie 9 na ekspresowe ziołowe” – wymienia Elżbieta Szarejko z CMR.

Na paragonach

We Wrzosowie położonym niedaleko Radomia, kawa i herbata to obowiązkowa pozycja na półce.
„Z kaw najpopularniejsze u mnie w sklepie są mielone. Tu mamy dostępne Jacobs, Tchibo, Prima. Te produkty wybierają stali klienci – okoliczni mieszkańcy i robotnicy, którzy z racji tego, że w pobliżu trwa wiele remontów i są budowane nowe domy, bardzo często przyjeżdżają w te strony” – opowiada Zofia Kaczmarczyk, właścicielka sklepu spożywczo-przemysłowego przy ul. Baśniowej.

W kategorii kaw rozpuszczalnych możemy znaleźć w sklepie obecnie Jacobsa: Krönung, Cronat Gold i Velvet; Nescafé: Classic i Sesazione Créme oraz Tchibo Family.

„Cappuccino wybierane jest zazwyczaj przez starsze osoby. Tu niezmiennie od wielu lat najlepiej rotuje marka Mokate. Podobnie jest z kawami zbożowymi, też sięgają po nie starsi klienci. Wiele osób przerzuciło się właśnie na taki rodzaj kawy z tradycyjnych mielonych czy rozpuszczalnych” – wskazuje Zofia Kaczmarczyk. Właścicielka opowiada, że wielu klientów mówi jej, że jest to spowodowane obawą o choroby serca czy ich problemami z krążeniem oraz przekonaniem, że są to kawy zdecydowanie zdrowsze i łagodniejsze dla organizmu.

Sposoby przyrządzania kawy w tych okolicach też są tradycyjne. Zakupem towarzyszącym kawie jest tu zazwyczaj mleko, śmietanka czy cukier. O przyprawy czy dodatki klienci nie pytają.

Jeśli chodzi o drugą kategorię, to we Wrzosowie bardzo dobrze sprzedają się herbaty zielone. Tu zdecydowanie największą rotacją wykazują się produkty oferowane przez Posti. Jak opowiada pani Zofia, popularne są też herbaty owocowe. Szczególnie w tej kategorii w okresie wiosenno-letnim właścicielka sprowadza na półki szerszy asortyment. Przez cały rok dostępne są natomiast produkty Sagi – owoce leśne i malina, które kupowane są zdecydowanie najczęściej.

Z czarnych herbat na półkach w sklepie pani Zofii są zarówno sypane jak i ekspresowe. Klienci mogą wybierać spośród produktów Sagi, Yunann, Lipton, Minutki, Posti.

W Starachowicach w Delikatesach Centrum jest szeroki wybór zarówno kaw jak i herbat. „Mamy w ofercie kawy ziarniste, mielone, rozpuszczalne, cappuccino czy nawet zielone – te ostatnie mają opinię najzdrowszych i sprzyjających odchudzaniu. Produkty z tej kategorii mamy dostępne w bardzo różnych gramaturach” – opowiada kierowniczka, Magdalena Cygan. W ofercie znajdują się produkty Dougwe Egberts, Sahara, Jacobs, Nescafé, Woseba, Prima, Mokate, Krüger, Tchibo, MK Cafe, Maxwell House, Pedros, Fort, Lavazza czy Amigos.

Z saszetek na półce można znaleźć produkty Nescafé i Mokate. Jeśli chodzi o cappuccino to sklep oferuje jedynie różne warianty Mokate, m.in. orzechową, waniliową czy z magnezem. Zbożowe kawy nie są tu popularne, ale część osób decyduje się właśnie na taki produkt. Najczęściej marek Inka i Anatol. Towarem, który tutaj zdecydowanie trafił w gusta klientów jest kawa zielona. Kierowniczka tłumaczy, że kupują ją szczególnie panie, które chodzą na fitness i chcą podtrzymać efekty swoich ćwiczeń czy wspomóc odchudzanie.

Herbaty to w Starachowicach kategoria, która wykazuje się sporą sezonowością. Inne sprzedają się wiosną i latem, a inne, gdy na zewnątrz robi się chłodniej. Najlepszym okresem na sprzedaż herbat jest zdecydowanie jesień i zima. Czarne kupowane są na bieżąco przez cały rok, natomiast zimą zdecydowanie preferowane są owocowe, m.in. malinowe, o smaku dzikiej róży, owoców leśnych i wielu innych. W tej grupie bardzo popularna jest Saga. Bardzo dobrze sprzedają się także herbaty Herbapolu, Loyda czy Posti. Poza tymi markami, na półce można znaleźć Vitax, Lipton, Minutkę, BiFix czy Dilmah.

Kierownicza starachowickiej placówki opowiada, że w ich sklepie częściej sprzedają się herbaty ekspresowe niż sypane. W dużych ilościach rotuje Minutka i Loyd.

Właściwy dobór asortymentu w kategorii kaw i herbat może znacznie wpłynąć na wzrost sprzedaży. Trzeba go dostosować do klienta, a także do pory roku. Dobrym rozwiązaniem jest np. wprowadzanie nowości i obserwowanie rotacji tych produktów.

Joanna Kowalska


tagi: kawa , herbata , produkty , sprzedaż , konsument ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51