W 1996 roku spotkała się grupa Kupców ze Śląska na czele z Janem Kanią, Andrzej Muchą Błażejem Ślęzakiem i powołali do życia Polską Sieć Handlową Rabat. Inspiracją powołania do życia Sieci była świadomość istniejącego zagrożenia ze strony pojawiających się i rosnących w siłę konkurencyjnych sieci zachodnich: super i hipermarketów oraz dyskontów. Wiele z nich, pomimo bardzo preferencyjnych warunków prowadzenia działalności handlowej w Polsce, zakończyło działalność ogłaszając upadłość, bądź sprzedając się swojej konkurencji, a RABAT DETAL działa i kończy dzisiaj 20 lat. Celem stworzenia takiej organizacji było jak wspomniałem nie tylko przetrwanie na coraz trudniejszym rynku, ale również stworzenie możliwości rozwoju polskim placówkom handlowym. W 2001 roku Sieć zmienia zasadniczo swój charakter działania i zmienia osobowość prawną spółki. Zatrudniając nowy zarząd Spółka przejęła prawo własności do znaku handlowego Rabat od spółki akcyjnej, utrzymując nazwę dodając do niej jedynie słowo „Detal” – wskazując na detaliczny charakter sieci. Ostateczna ewolucja logotypu zakończyła się i z takiego:

Z impetem ruszyły w początkowym okresie prace związane z promocją i rozwojem na terenie województw górnośląskiego, małopolskiego i opolskiego, zaś w latach kolejnych tj. 2004 – na dolnośląskim, 2006 – na wielkopolskim, kujawsko – pomorskim, lubuskim, 2014 – podkarpackim, łódzkim, lubelskim. Ilościowa dynamika rozwoju Sieci jest bardzo duża, bo każdego roku utrzymuje się stabilny przyrost z 35 USH w roku 2001, do prawie 1000 placówek detalicznych na dzisiaj.
W 2008 roku Rabat Detal sprzedał większościowy pakiet udziałów firmie Eko Holding, zaś w 2013 Grupa PGD odkupiła udziały w spółce Rabat Detal i stała się jego największym udziałowcem.
Dzisiaj Sieć działa w trzech formatach:
- Sklepy monopolowe,
- Sklepy convenience,
- Sklepy ogólnospożywcze.
Dla każdego z tych formatów Rabat Detal ma przygotowaną strategię działania pozwalającą na efektywne mierzenie się z konkurencją zarówno z tą z kanału nowoczesnego jak i z tradycji tej osieciowanej jaki niezrzeszonej. Na dzisiaj Sieć oferuje swoisty rodzaj synergii wynikający z połączenia potencjału Franczyzobiorcy z doświadczeniem Sieci Rabat Detal. Wynika z niego oferta dla sklepów na którą składają się:
- wycena inwestycji i współfinansowanie wyposażenia,
- przygotowanie aranżacji i wizualizacji sklepu,
- bardzo dobre warunki zakupowe,
- działania Marketingowe,
- system informatyczny,
- profesjonalna pomocy w prowadzeniu placówki handlowej poprzez pracowników z różnych działów (rozwoju sieci, handlowego, marketingu, informatycznego, analiz),
- wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu i organizowaniu sklepów samoobsługowych,
- partnerskie podejście do współpracy – PEŁNA DECYZYJNOŚĆ W ZARZĄDZANIU SKLEPEM,
Wynika z tego, że już od początku współpracy Sieć oferuje pomoc w planowaniu sali sprzedaży, Category Management w wielu kategoriach, czy szeroko pojętego merchandisingu w pozostałych grupach asortymentowych. Zapewnia również szerokie wsparcie marketingowe. Już od momentu planowania otwarcia, poprzez uroczyste uruchomienie, a następnie całoroczną aktywizację sprzedaży przy wykorzystaniu narzędzi bezpośrednio dopasowanych do wielkości Sklepu, jego asortymentu i specyfiki rynku lokalnego. Główne narzędzia to plakaty promocyjne, czy gazetki oraz materiały reklamowe w Sklepach, takie jak: foldery, ulotki oraz organizowane regularnie akcje konsumenckie: konkursy, loterie, etc.
Sieć prowadzi również szkolenia dla pracowników w ramach powołanej do życia Akademii Lidera Sieci Rabat. Jej celem jest podniesienie efektywności działań handlowych Franczyzobiorców poprzez szkolenia i doradztwo z zakresu:
- „Aktywnej Obsługi Klienta w sklepie – różnica między podawaniem a sprzedawaniem – NACISK NA SUGERACJĘ”,
- „Merchandising w handlu detalicznym, czyli jak z zyskiem ustawić sklep spożywczy”,
- „Merchandising i obsługa klienta na Stoisku Monopolowym, oraz czy wiem co mam w ofercie, czyli od Burbona do Whisky”,
- „Merchandising, obsługa klienta i minimalizowanie strat na Stoisku Mięsno-Wędliniarskim”,
- „Zarządzanie Kategorią Alkohole”, „Zarządzanie Kategorią Napoje”,
- „Zarządzanie marżą i ceną – metody efektywnego zwiększania zysku poprzez efektywne zarządzani marżą, czyli jak budować wizerunek TANIEGO SKLEPU”,
- „Zarządzanie wskaźnikami ekonomicznymi w handlu detalicznym – czyli optymalizacja rotacji i wydajnością z metra kwadratowego”,
- „Zarządzanie personelem w sklepie, czyli jak motywować sprzedawców do skutecznego sprzedawania”.
W efekcie tych 20 lat współpracy z polskimi przedsiębiorcami Sieć Rabat Detal, dostarczając pisywane rozwiązania, stara się pomagać małym i średnim sklepom stawiać czoła ekspansji dyskontów oraz super i hipermarketom, szukających dzisiaj nowych lokalizacji nawet w małych miejscowościach. Małe sklepy tradycyjne muszą ciągle poszukiwać rozwiązań podnoszących ich efektywność handlową, takie rozwiązania proponuje Rabat Detal. Sieć Sklepów Rabat Detal dostarcza dla nich gotowe rozwiązania, które umożliwiają zdobycie wyraźniej przewagi konkurencyjnej, dlatego z dumą obchodzi jubileusz 20 – lecia działalności, pamiętając, że „wszystko zaczęło się od chałwy i sklepu na Sokolskiej”.