Latem konsumenci częściej poszukują też produktów, które nie tylko gaszą pragnienie, ale również dają uczucie orzeźwienia. Zwłaszcza w sklepach małoformatowych niezwykle ważne jest zapewnienie zapasu zgodnie z rotacją produktu, czyli optymalne wykorzystanie powierzchni półki.
Dlatego warto zadbać o zapewnienie wystarczająco dużej powierzchni dla kategorii wody i unikać przewartościowania pozostałych kategorii napojowych, w szczególności soków i napojów niegazowanych. Pozwoli to uniknąć braków produktu na półce – zjawisko to zmniejsza zadowolenie kupujących z zakupów i może prowadzić do spadku obrotów sprzedaży wody, jako kluczowej kategorii w sklepie. W związku z tym, w oparciu o dane rynkowe, rekomendujemy wprowadzenie na półce proporcji, które są optymalne: przeznaczenie na wodę około 50% półki, około 25% na napoje gazowane, około 20% na soki, nektary i napoje niegazowane oraz ok. 5% na pozostałe kategorie napojowe (np. energetyki lub izotoniki).
Szczególnie w najmniejszym formacie sklepów warto skupić się na produktach od najmocniejszych na rynku marek oraz zapewnieniu najlepiej rotującym wariantom odpowiedniego zapasu na półce dzięki zastosowaniu multifacingu. Ogromne znaczenie w sezonie letnim ma także dostępność schłodzonych napojów. Umieszczenie najlepiej rotujących SKU w lodówkach może przynieść detalistom wymierne korzyści. Aby zwiększyć sprzedaż warto również postawić dodatkową ekspozycję paletową, stojak albo kartonowy stand.
Żywiec Zdrój jest liderem rynkowym w kategorii wody2, a znajomość marki Żywiec Zdrój wynosi aż 97%3. Można więc stwierdzić, że konsument mówi woda – myśli Żywiec Zdrój. Wśród najczęściej występujących skojarzeń z marką wymienić można natomiast „smaczna” oraz „zdrowa”. Warto więc zadbać o to, żeby w sezonie letnim konsument mógł odnaleźć na półce swoje ulubione produkty.
2Żywiec Zdrój S.A. za Nielsen - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (jako suma rynków: Hipermarkety, Supermarkety bez Dyskontów, Dyskonty, Duże Sklepy Spożywcze z włączeniem Sieci Chemicznych, Średnie Sklepy Spożywcze, Małe Sklepy Spożywcze, Sklepy winno-cukiernicze, Kioski, Stacje benzynowe), udziały wartościowe sprzedaży w skumulowanym okresie styczeń 2016 - grudzień 2016 w kategorii Woda
3Źródło: MillwardBrown dla Żywiec Zdrój, tracking wód butelkowanych, 1.02-18.12.2016, CAWI, n=2192, osoby w wieku 18-55 kupujące wodę butelkowaną przynajmniej raz w tygodniu.
tagi: woda , napoje , fmcg , lato , sklep , małoformatowy ,
W listopadzie 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
ALDI kontynuuje dynamiczną ekspansję na polskim rynku...
Najwięcej konsumentów chce kupić podarunki dla 4-5 osób –...
Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów...
Może objąć technologie pochłaniania CO2...
Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla...
Prognozy na najbliższe miesiące są zróżnicowane, a...
Już ponad 38% dorosłych Polaków słyszało o tym, że ktoś...