Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Kawa na 1000 sposobów

Kategorie produktów

Kawa na 1000 sposobów

Poniedziałek, 16 października 2017 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 10/140. Październik 2017
Czarna czy biała, z cukrem czy bez, rano czy wieczorem – każdy ma indywidualny sposób na picie kawy. W ofercie sklepów detalicznych stała się produktem obowiązkowym, a coraz więcej placówek decyduje się na sprzedaż gorącego napoju przygotowywanego na miejscu.
„Kawosze” z pewnością znają pozytywne właściwości ich ulubionego napoju. Kawa to przede wszystkim bogate źródło kofeiny. Ta z kolei ma działanie nie tylko pobudzające, ale też pozytywnie wpływa na metabolizm, a także działa leczniczo na bóle głowy. Picie kawy zmniejsza też m.in. ryzyko zachorowania na marskość wątroby, chorobę Parkinsona czy raka jelit.

Na paragonie

Kawa znajduje się w ofercie niemal wszystkich małoformatowych sklepów w Polsce – podaje CMR. Według danych instytutu, w okresie od stycznia do maja tego roku miało ją w sprzedaży 95-97% placówek handlowych do 300 mkw. Najpopularniejszym i wciąż najczęściej wkładanym do koszyków wariantem jest kawa mielona.

Jeśli chodzi o całość kategorii to liderem wartości sprzedaży w sklepach o powierzchni do 300 mkw. jest Jacobs Douwe Egberts – podaje CMR. W okresie od początku tego roku do końca czerwca firma osiągnęła wynik prawie 35% udziałów. W czołówce znaleźli się też Strauss Cafe Poland, Nestlé i Tchibo. Wysokie wyniki we wspomnianym okresie odnotowali również m.in. Woseba, Mokate, Astra czy Grana.

Mielona czy rozpuszczalna?

W małym formacie sklepów spożywczych lepiej niż rozpuszczalna sprzedaje się kawa mielona. Dlatego też obszerniejsza jest półka z tym drugim wariantem. Jak podaje CMR, najwyższe udziały wartościowe sprzedaży kawy mielonej przypadają obecnie Jacobs Douwe Egberts. W pierwszym półroczu tego roku firma uzyskała wynik blisko 40%. 26% przypada z kolei dla Strauss Cafe Poland. Na trzecim uplasowała się Tchibo, a dalej znalazła się Woseba. CMR zaznacza, że wśród marek kawy mielonej najlepiej w sklepach do 300 mkw. zarobiła Prima Finezja. Jej udziały wartościowe w okresie od stycznia do czerwca tego roku wyniosły prawie 21%. Wysoko znalazły się również Jacobs Krönung, Woseba, MK Cafe Premium i Tchibo Family. Poza tym popularne w tym czasie były też Elite Fort, Elite Pedros, Astra, MK Cafe i Lavazza.

W segmencie kawy rozpuszczalnej najlepiej zarabiającą firmą w sklepach o powierzchni do 300 mkw. jest Nestlé. CMR wyliczył, że w pierwszym półroczu 2017 r. osiągnęła ponad 42% udziałów wartości sprzedaży. Dalej, z podobnym wynikiem znalazło się Jacobs Douwe Egberts. Trzecie miejsce to Tchibo. Jeśli chodzi o marki kawy rozpuszczalnej to na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o wielkość sprzedaży w małym formacie sklepów, znalazła się Nescafé Classic. Wysokie miejsca w zestawieniu CMR miały też Jacobs Cronat Gold, Jacobs Krönung, Nescafé Creme Sensazione i Tchibo Family. Znaczące miejsce w sprzedaży miały również Jacobs Velvet, Nescafé Gold, Nescafé, MK Cafe Premium i Tchibo For Black’n White.

Cappuccino i kawa zbożowa

Oferta cappuccino w sklepach małego formatu nie jest zbyt rozbudowana. W sklepach, gdzie jest ona dostępna, występuje średnio ok. 3 wariantów. Jak wyliczył CMR, w sklepach małoformatowych najwięcej udziałów wartościowych w sprzedaży w kategorii cappuccino ma Mokate. Instytut podaje, że w pierwszym półroczu tego roku wynosiły one niemal 89%. Dalej znaleźli się Jacobs Douwe Egberts i Nestlé.

Z kolei kawa zbożowa na półce statystycznego sklepu do 300 mkw. prezentuje się zazwyczaj w ilości ok. 2 wariantów. CMR policzył, że wśród producentów z najwyższymi udziałami wartościowymi w sprzedaży w placówkach tego formatu znaleźli się Grana i Bakalland. Ich wyniki to odpowiednio 61 i 34%. W zestawieniu CMR znaleźli się też Nestlé i Mokate. Najchętniej kupowane marki w segmencie kawy zbożowej to Inka, Delecta, Kujawianka i Mokate Caffeteria.

Na półce

W rzeszowskich Delikatesach Centrum kawa to popularna pozycja na paragonach. Klasycznie, najczęściej wybierana jest wersja mielona. Katarzyna Surdel, która jest kierowniczką zmiany, zaznacza, że większość klientów odwiedzających sklep bardzo dużą uwagę zwraca na cenę produktu, dlatego też większość asortymentu kawowego to średnia półka cenowa.

„Z kaw mielonych bardzo chętnie kupowana jest Prima czy Fort. Ta pierwsza ma szczególnie stałych zwolenników wśród starszych klientów. Oprócz tego oczywiście bardzo dobrze rotuje Tchibo Family. Klienci bardzo lubią promocje, więc w tej kategorii również staramy się je robić. Wtedy chętnie wybierają nawet te marki, które zazwyczaj trochę słabiej rotują” – podsumowuje detalistka. Na półce z kawą mieloną jest też Tchibo Black&White, Gala, Amigos, Pedros, Kimbo, Woseba czy MK Cafe (w wersjach Mildano, Sahara i Premium).

Kawy rozpuszczalne są nieco mniej popularne niż mielone, ale również odznaczają się dobrą sprzedażą. „Amigos, Jacobs i Nescafe – wśród kaw rozpuszczalnych to właśnie te kupowane są najczęściej. Jeśli chodzi z kolei o pojemność, to klienci lubią opakowania 200 g. Mniejsze też są kupowane, ale rzadziej” – opowiada kierowniczka. Oczywiście półka z kawami rozpuszczalnymi jest znacznie szersza, aby dopasować się do potrzeb większości klientów. Znajdziemy tu oprócz wspomnianych marek Tchibo Family, Black&White, Gold Crema i Exclusive, Woseba Arabica, Mokate Caffee Premium i MK Cafe Gold.

Do sklepu przychodzi też wielu amatorów kawy zbożowej, dlatego w ofercie są produkty dopasowane do ich potrzeb. Wśród nich znajduje się Inka, Kujawianka i Anatol. Natomiast wśród cappuccino dostępne są różne smaki Cappuccino Mokate.

Mówiąc o kawie nie można zapomnieć o zabielaczach. Jak opowiada kierowniczka rzeszowskiego sklepu, najczęściej kupowane jest mleko. Marka z kolei nie ma znaczenia, ponieważ wszystkie rotują podobnie. Są to m.in. Wypasione od Mlekovity, Łaciate, Hej, Krasnystaw, Mleko Gostyńskie czy Łowickie. Ze śmietanek najchętniej wybierane są z kolei produkty SM Gostyń.

Kawa podana w sklepie

Jak wynika z badania Cafe Monitor ARC Rynek i Opinia, Już co trzecia osoba pijąca kawę na mieście korzysta z oferty kawowej sklepów spożywczych i punktów sprzedaży. Najbardziej znaną i najczęściej odwiedzaną siecią sklepów oferujących kawę na wynos jest Żabka. Jednak badani wymieniali też często Fresh Market oraz 1 Minute. Okazuje się, że z oferty kawowej sklepów spożywczych najczęściej korzystają mężczyźni i osoby młode – do 29 roku życia.

W sklepie „Wedelek” w Sandomierzu, który zlokalizowany jest przy głównym rynku, właściciele zdecydowali się na sprzedaż gorącej kawy na miejscu. Decyzja okazała się bardzo dobrym pomysłem, ponieważ oferowany napój cieszy się bardzo dużym powodzeniem.

„Przychodzi do nas wielu turystów, którzy z chęcią kupują kawę z ekspresu. Jest to dla nich wygodne, gdy chcą napić się czegoś ciepłego, bez konieczności zajmowania stolika w kawiarni i czekania na zamówienie. Do tego klienci chwalą smak sprzedawanej przez nas kawy, a my przykładamy szczególną wagę do tego, by oferować produkt wysokiej jakości” – opowiada Ryszard Bargiel, właściciel sklepu.

„Klient, który przychodzi do naszego sklepu oczekuje produktów wysokiej jakości, dlatego mamy ograniczony asortyment, dobrany właśnie pod ich preferencje” – dodaje detalista. Zaznacza, że właśnie z tego powodu wielu klientów poszukuje kaw ziarnistych. Na półce dostępne są marki Lavazza, Movenpick i Segafredo. Z tych produktów też przygotowywana jest oferowana w sklepie kawa na wynos.

Patrząc na trendy rynkowe warto pomyśleć o rozbudowaniu oferty kawowej w sklepie. Warto też pomyśleć o możliwości zaoferowania klientom zakupu ciepłej kawy na wynos. Może to korzystnie wpłynąć na zarobki detalisty.

Joanna Kowalska

tagi: kawa , rynek , konsument , sprzedaż , rynek ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51