Analitycy zestawili wyniki dziesięciu największych producentów (według wartości sprzedaży). Każdemu z nich przyznawali punkty w pięciu obszarach: cena, dystrybucja, udział rynkowy, kontrybucja do wzrostu oraz dedykowane produkty. Każdy z tych obszarów ma swoją konkretną wagę w końcowym wyniku producenta. Im więcej punktów zdobył producent tym bardziej zrównoważona jest jego strategia dystrybucyjna i cenowa wobec różnych rodzajów sklepów. Oznacza to, że taki producent nikogo nie dyskryminuje poprzez zróżnicowanie oferty asortymentowej i cen.
Wyniki rankingu producentów mleka ze względu na ich strategie stosowane wobec sklepów małoformatowych:
- OSM RADOMSKO 92
- OSM KRASNYSTAW 86
- MLEKPOL 84
- ZOTT 74
- OSM WART-MILK 58
- MLEKOVITA 56
- OSM ŁOWICZ 46
- POLMLEK 37
- OSM PIĄTNICA 36
- MÜLLER DAIRY 28
Pierwsze dwa miejsca zajmują mleczarnie, których produkty rzadko można kupić w dyskontach, a jeżeli tam są, to ceny ich asortymentu nie różnią się znacząco od cen w sklepach małopowierzchniowych. OSM Radomsko (mleka „Ale!”, „Dobre!”, „Hej!”) i OSM Krasnystaw („Twoje Zdrowie”) przede wszystkim koncentrują się na sprzedaży w swoich macierzystych regionach i utrzymywaniu dobrej oferty we wszystkich rodzajach sklepów, w tym w niezależnym handlu detalicznym. Promocji sprzedaży w dyskontach nie organizuje właściwie cała pierwsza piątka rankingu. Mlekpol, największy producent mleka w Polsce („Łaciate”, „Białe”, „Zambrowskie”, „Mazurski Smak”), stosuje porównywalne ceny na całym ryku, choć zdarza mu się też mieć promocje niektórych produktów w dyskontach.
Jeszcze niewielki, ale szybko rosnący udział w polskim rynku mają mleka smakowe. Spośród ujętych w rankingu dwóch producentów, wyspecjalizowanych w takim asortymencie, zdecydowanym liderem sprzedaży jest Müller Dairy („Müllermilch”), który jednak nie stosuje zrównoważonej strategii sprzedaży i zamyka zestawienie. Lepiej wypadł Zott („Monte Drink”, „Serduszko”), który w rankingu zajął 4. miejsce.
Miejsca 5-10 zajmują producenci, którzy są intensywnie promowani w dyskontach. Często ich asortyment jest tam eksponowany jako produkty pierwszego wyboru albo ich zakup w większej ilości jest premiowany niższą ceną. Dotyczy to czołowych graczy na rynku – Mlekovita i OSM Piątnica, średnich – OSM Łowicz i Polmlek oraz producenta mleka smakowego Müller Dairy.
- Prognozy Euromonitora przewidują, że sprzedaż mleka w Polsce w ciągu najbliższych 5 lat będzie rosnąć i to mimo spadku liczby ludności. Uważamy, że znaczący udział w tym wzroście może mieć niezależny handel detaliczny. Warunkiem koniecznym jest jego sprawiedliwe traktowanie przez wszystkich producentów – mówi Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash.
W porównaniu do ubiegłorocznego rankingu swoje wyniki najbardziej poprawiła Mlekovita („Mlekovita”, „Polskie”, „Twój Kubek”, „Wypasione”, „Wydojone”), awansując z miejsca dziewiątego na szóste. Największy spadek w rankingu zanotował Polmlek („Uchate”, „Łagodne”), który był trzeci, a teraz jest siódmy.
- W sklepach małoformatowych podobnie jak w dyskontach i hipermarketach można organizować promocje sprzedaży i kampanie edukacyjne, które wpływają na zwyczaje żywieniowe Polaków. Ważne, żeby wszyscy najwięksi producenci nie ignorowali możliwości i potrzeb niezależnych detalistów i ich klientów – mówi Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu.
Ranking „Równi w Biznesie” został przygotowany przez analityków Grupy Eurocash w oparciu o posiadane dane agencji badawczej Nielsen za okres od sierpnia 2017 do lipca 2018 r. Jest on wspólną inicjatywą Grupy Eurocash, lidera w hurtowej dystrybucji produktów FMCG w Polsce i Polskiej Izby Handlu, największego w naszym kraju reprezentanta handlu detalicznego i usług.