Jak wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Circle K
1, Polacy dbając o swoje samochody w sezonie zimowym, oprócz wymiany opon i płynu do spryskiwaczy (74%) i chłodnic (49%), decydują się także na przegląd u mechanika (33%) i zaczynają garażować samochód (25%). Wraz z nastaniem niskich temperatur, kierowcy borykają się m.in. z odmrożeniem zamka w drzwiach (53%), zamarzniętym płynem do spryskiwacza (43%) lub przerwą pracy silnika podczas jazdy (32%). Dla właścicieli aut z silnikiem diesla najczęstszym utrapieniem jest brak możliwości uruchomienia pojazdu (53%) lub uruchomienie go dopiero po wielu próbach (60%). Mimo to tylko 11,4% kierowców wskazuje jako przyczynę niską jakość paliwa, a zaledwie 5,5% – zanieczyszczenie filtra.
Jednak nie wszyscy badani zdają sobie sprawę z tego, jak ważna jest odpowiednia jakość paliwa. Uczestnicy ankiety, w odpowiedzi na pytanie o rodzaj paliwa tankowanego podczas ostatniego sezonu zimowego, wskazywali odpowiednio na: standardowy olej napędowy (diesel) – 46%, olej napędowy premium (29%), olej napędowy zimowy (23,5%), uniwersalny całoroczny olej napędowy (15%) oraz olej napędowy arktyczny (4,9%). Warto zwrócić uwagę na fakt, że aż 15% badanych deklaruje, że przez cały rok tankuje olej uniwersalny, pomimo, że nie jest on dostępny cały rok. Pokazuje to niską świadomość, czym w ogóle jest paliwo zimowe.
Niskie temperatury wpływają na ograniczenie właściwości eksploatacji oleju napędowego, dlatego w zimowych warunkach silnik potrzebuje paliwa, które pozwoli przygotować go do niezakłóconej pracy. Odpowiedzią Circle K na zimowe wyzwania jest paliwo milesPLUS diesel arktyczny i jego dwie kluczowe cechy: obniżona do -32°C Temperatura Zablokowania Zimnego Filtra (TTZF) oraz gwarantowana temperatura mętnienia maks. -22°C, które redukują możliwość blokady silnika. Ponadto diesel arktyczny milesPLUS wzbogacono o składniki uszlachetniające, które oczyszczają i zabezpieczają silnik.
Podczas tankowania pojazdu w zimie warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach:
- Aby nie dać się zaskoczyć niskim temperaturom lub nagłemu pojawieniu się warunków klimatycznych jak z dalekiej północy, najlepiej rozpocząć tankowanie oleju arktycznego odpowiednio wcześniej.
- Tankowanie należy zawsze przeprowadzić do pełna, ponieważ wilgotne powietrze gromadzące się w silniku skrapla się i w ten sposób woda przedostaje się do paliwa.
- Kierowcy powinni także pamiętać o niemieszaniu paliwa klasy arktycznej z innymi olejami napędowymi. Dodanie nawet niewielkiej ilości innego gatunku pogarsza właściwości niskotemperaturowe paliwa.
1 Badanie przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Circle K, 2018.