Jak się miewa branża mięsna w obliczu mody na wegetarianizm? Jak dotrzeć do współczesnego konsumenta? Prezentujemy przegląd najważniejszych trendów w branży mięsnej na rok 2019.
Rynek mięsa to jeden z najprężniej rozwijających się segmentów gospodarki żywnościowej zarówno w Polsce jak i na świecie. Obecnie produkcja zwierzęca wywiera silną presję na środowisko, z kolei opinia konsumencka skupia coraz większą uwagę na jakości mięsa przy zachowaniu odpowiedniego dobrostanu zwierząt.
Spożycie mięsa
Struktura spożycia poszczególnych gatunków mięsa w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat nieco się zmieniła. Coraz częściej sięgamy po mięso drobiowe. Z kolei spożycie wołowiny znacznie spadło. Według danych publikowanych przez Krajową Radę Drobiarstwa, w 2000 roku przeciętny Polak spożywał ponad 66 kg mięsa i podrobów rocznie. Największą część konsumpcji mięsa stanowiła wieprzowina – 39 kg na osobę rocznie. Na kolejnym miejscu znajdował się drób – prawie 15 kg rocznie na osobę. Najrzadziej spożywanym mięsem była wołowina – ponad 7 kg rocznie na osobę. Z kolei w 2016 roku, przeciętny krajan spożył ponad 77 kg mięsa, z czego 40 kg wieprzowiny, ponad 29 kg drobiu i ponad 2 kg wołowiny. Według prognozowanych danych pochodzących z IERiGŻ-PIB w 2019 roku spożycie na osobę będzie wynosiło 76 kg, w tym 39 kg wieprzowiny, 28 kg drobiu i ponad 3 kg wołowiny.
Oczekiwania konsumentów
Konsumenci mają na rynku bardzo szeroki wybór spośród różnorodnych mięs i wędlin w wielu kanałach dystrybucji. Powoduje to, że Polacy stają się coraz bardziej wymagający w codziennych zakupach – są świadomi konsumowanej żywności. Zaczynają tym samym poszukiwać z jednej strony wyrobów tradycyjnych, ekologicznych czy prozdrowotnych. Z drugiej – mają być to produkty szybkie w przygotowaniu. W związku z tym coraz częściej w sklepach pojawiają się gotowe do odgrzania lub dokończenia w końcowej fazie tradycyjne mięsa z przyprawami i dodatkami. Konsumenci coraz większą wagę przykuwają do etykiet, gdzie wypatrują produktów korzystnych dla zdrowia, ekologicznych i składających się z naturalnych składników. Większość Polaków oczekuje, że kupione przez nich mięso będzie łatwe w przygotowaniu, smaczne oraz pożywne. Jednocześnie obawiają się cholesterolu, nadmiaru kalorii i chemicznych dodatków. Istnieje jednak kilka głównych trendów, które na rynku już się zadomowiły, a producenci starają się dopasować do nich swoją ofertę.
Jakość
Jest to niewątpliwie jeden z najważniejszych aspektów, na który konsumenci zwracają szczególną uwagę. Potwierdza to zdecydowana większość badań rynkowych. Konsumenci najczęściej utożsamiają jakość z wysoką mięsnością danego produktu. Najczęściej sięgają po takie warianty, które wyraźnie komunikują na opakowaniu o wysokiej zawartości mięsa. Wysoka jakość produktu przejawia się także brakiem konserwantów w składzie. Wszelkiego rodzaju polepszacze smaku, glutaminian i związki „E” na etykiecie zniechęcają konsumentów do zakupu. Natomiast wysoko ceniona jest naturalność, krótki skład produktu czy ekologiczne opakowanie. Takie produkty są kojarzone jako bezpieczne i zdrowe. Producenci odpowiadając na ten trend „czyszczą składy”, wprowadzają produkty bez glutenu czy antybiotyków.
Ekologia
Dla konsumentów obecnie coraz większe znaczenie ma środowisko naturalne, a tym samym jego ochrona. Dzięki temu świadomość na temat szkodliwości branży mięsnej na środowisko to kolejny kluczowy czynnik kształtujący branżę. Szczególnie dotkliwy jest ten trend dla drobiarstwa. A konsumenci sprzeciwiają się hodowaniu kur w klatkach na rzecz wolnego wybiegu. Dodatkowo za bardziej ekologiczne i korzystniejsze dla zwierząt konsumenci uznają hodowanie ras kur wolno rosnących.
Lokalność
Coraz częściej konsumenci stawiają na produkty regionalne. Dużo częściej w ich koszykach lądują artykuły z Polski. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez portal Reklama FMCG oraz Grupę Mobilną Qpony-Blix, konsumenci w różny sposób rozpoznają produkty lokalnych wytwórców. Jednak największe znaczenie ma opakowanie – 36%. Potem są wymieniane dane producenta – 19%. Następnie jest wskazywana etykieta – 12%.
Z badania wynika również, że wśród lokalnych produktów konsumenci najchętniej kupują mięso i wędliny – 39%. Kojarzą się one z tradycją i nieprzemysłowym wytwarzaniem.
Moda na wegetarianizm
Ograniczenie spożycia mięsa przez konsumentów to kolejna kwestia, która jest kluczowa dla producentów. Mimo, że zagraża ona branży mięsnej to znajomość czynników sprzyjających rozwojowi wegetarianizmu może sprawić, by zadziałały na niekorzyść tej tendencji. Czynniki te zostały przedstawione w raporcie pt. „Globalne trendy branży mięsnej” przygotowanym przez Bord Bia Insight Centre (komórkę Irlandzkiej Rady ds. Żywności). Jednym z trendów opisywanych w raporcie jest intensywny styl życia, który wpływa na poszukiwanie przez konsumentów coraz lepszych sposobów zarządzania swoim życiem i czasem. Wobec tego na zainteresowaniu zyskują marki, które reagują na zmieniającą się rzeczywistość dostarczając rozwiązania produktowe zapewniające natychmiastową satysfakcję. Kolejny trend to dzielenie się doświadczeniami, czyli inaczej – docenianie prostych przyjemności życia i czerpanie radości ze spędzania czasu z najbliższymi. W związku z tym konsumenci poszukują produktów, których format i rozmiar porcji dostosowany jest do grupy i umożliwia dzielenie się posiłkiem, różnorodny wybór i niestandardową ofertę również do spożywania poza domem. Kolejnym istotnym czynnikiem dla dzisiejszego konsumenta jest zdrowie i dobre samopoczucie. Na znaczeniu zyskują produkty nieprzetworzone, bez zbędnych dodatków i GMO. Wykorzystanie technologii do rekomendacji co, jak i kiedy jeść zadowoli konsumentów. Konsumenci będą także poszukiwać między innymi zdrowych źródeł białka. Kolejny przedstawiony trend w raporcie dotyczy odpowiedzialności. Konsumenci chcą prowadzić ekologiczny i etyczny styl życia i w związku z tym oczekują odpowiedzialnych marek produktów żywnościowych działających na rzecz ograniczenia zjawiska marnowania żywności. Obecnie konsumenci coraz częściej podchodzą do kupowanych produktów na poziomie emocjonalnym. Oznacza to, że oczekują zapewnienia, że działanie producenta jest zgodne z ich własnymi wartościami. Kolejną kwestią, która zyskuje w oczach konsumentów są prawdziwe produkty wytwarzane z prawdziwych składników i przez prawdziwych ludzi. Poszukiwanie informacji o pochodzeniu produktu, procesie produkcji i dystrybucji staje się dla odbiorców bardzo istotne. Niekiedy zaufanie do marek zostaje obniżone na skutek ujawnianych nieprawidłowości związanych z bezpieczeństwem produktu. W rezultacie konsumenci oczekują pełnej przejrzystości na temat pochodzenia produktu i jego składników.
W obliczu zmieniającego się rynku pod wpływem narastających trendów producenci stale obserwują zmiany, by dopasować ofertę do oczekiwań. W obliczu niektórych z nich muszą się zmierzyć z dużymi wyzwaniami, by branża na tym nie straciła. W związku z tym już dzisiaj widoczne są liczne kampanie promujące polskie mięso. Często mają na celu zwiększenie świadomości konsumentów na temat walorów mięsa oraz walkę ze stereotypami żywieniowymi.
Monika Kociubińska
Redaktor