Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Słodycz w słoiku

Kategorie produktów

Słodycz w słoiku

Piątek, 31 maja 2019 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 05/159. Maj 2019
Smak lata można zatrzymać na wiele sposobów. Między innymi poprzez samodzielnie przygotowane przetwory ze świeżych, pachnących owoców. Ich zrobienie wymaga zazwyczaj czasu, cierpliwości i znajomości receptur. Producenci fiksów i cukrów żelujących postarali się jednak, by stworzenie idealnego dżemu czy powideł było możliwe dla wszystkich. Sprawdzamy jakie produkty oferuje rynek.
Jak przygotować idealne przetwory? Każda gospodyni ma własny sekret. Jednym z nich jest użycie fiksu lub cukru żelującego zaufanej marki. Z racji faktu, że wykorzystywane są one do przygotowania sezonowych wyrobów, są dostępne tylko przez kilka miesięcy w roku. Zatem na sklepowej półce muszą pojawić się zanim jeszcze owoce dojrzeją i zostaną zebrane.

Wsparciem sprzedaży może być usytuowanie w okolicach typowo wakacyjnych kategorii i odpowiednie wyróżnienie ekspozycji. Ale przede wszystkim – wzbogacenie oferty o najbardziej znane i najlepiej rotujące marki.

Tendencje rynkowe

„Z roku na rok moda na gotowanie wśród Polaków przybiera na sile. Coraz większą popularnością cieszą się wszelkiego rodzaju kursy gotowania, warsztaty kulinarne. Rośnie liczba blogów poświęconych gotowaniu, a niezmienną popularnością wśród telewidzów cieszą się wszelkiego rodzaju programy oraz reality show powiązane z kulinariami. Z drugiej strony coraz więcej konsumentów stawia na zdrowy tryb życia i zdrową żywność bez sztucznych barwników czy aromatów. Domowe przetwory owocowe idealnie wpisują się w ten trend. Dzięki możliwościom jakie dają fiksy czy cukry żelujące ich przygotowanie jest szybkie i proste. Dodatkowo podążając za trendami ograniczającymi spożycie cukru, mieszanki żelujące typu 2:1 czy 3:1 pozwalają przygotować mniej słodkie i kaloryczne przetwory. Nie powinno więc dziwić, że coraz więcej konsumentów sięga właśnie po tego typu produkty, aby zaopatrzyć się w pyszne i zdrowe przetwory owocowe na zimę” – wyjaśnia Renata Jakubowska z CMR.

CMR potwierdza, że rynek fiksów i cukrów żelujących charakteryzuje się dużą sezonowością. „Wraz z nadejściem sezonu na truskawki (przełom maja/czerwca) wzrasta zainteresowanie produktami żelującymi i trwa ono do końca sezonu owocowego (wrzesień-październik). Sezon nie trwa długo, a dodatkowo w zależności od pogody, wielkości zbiorów i cen owoców rynek środków żelujących może się wahać rok do roku. Tzw. „sezon” generuje ponad 90% rocznej sprzedaży mieszanek żelujących, a w 2018 roku sam czerwiec był miesiącem, w którym wydatki konsumentów na zakup mieszanek żelujących wyniosły ok. 39% całorocznego budżetu przeznaczonego na ten cel” – informuje ekspertka instytutu.

Renata Jakubowska podkreśla, że w tym okresie zdecydowanie wzrasta także dostępność omawianej kategorii. Jak wynika z analiz CMR, środki żelujące można wówczas znaleźć w ponad połowie sklepów małoformatowych do 300 mkw. w Polsce (poza sezonem dostępność produktów żelujących nie przekracza kilku procent). „Pomimo zwiększonej dostępności w okresie czerwiec-wrzesień wybór produktów nie jest dużo szerszy niż poza sezonem. W czerwcu 2018 r. przeciętny konsument w takcie zakupów mógł wybierać spośród zaledwie 2-3 wariantów fiksów i cukrów żelujących w sklepach małoformatowych do 300 mkw., ale decydując się na kupno nabywał od razu 2-3 opakowania, a średnio wydał na ten cel nieco ponad 9 zł” – dodaje Jakubowska.

Domowy smak ze sklepu

W sklepie Fantazja w Łukowie cukier i produkty żelujące do przygotowywania domowych przetworów są bardzo popularne w sezonie, gdy pojawiają się owoce, i nie tylko. „Zanim jeszcze truskawki i inne owoce dojrzeją, klienci poszukują cukru i cytryn, które niezbędne są do soków i konfitur z kwiatów białego bzu. Przetwory te nie tylko mają oryginalny, pyszny smak, ale też stanowią bardzo bogate źródło witamin” – opowiada Hanna Sawicka, właścicielka placówki.

„Sezon na przetwory rozpoczyna się w pełni gdy tylko pojawią się truskawki, a więc w czerwcu. Później oczywiście są maliny, agrest, aronia i inne owoce. Jeśli chodzi o produkty konserwujące to mam w ofercie żelfixy i dżemixy. Ale trzeba podkreślić, że wiele osób wraca do tradycji i do przygotowania dżemów, konfitur czy marmolad korzystają z metody długiego smażenia, a do tego potrzebny jest wyłącznie zwykły cukier, dlatego w sezonie zbioru owoców sprzedaje się w dużych ilościach” – opowiada detalistka.

Hanna Sawicka podkreśla, że możliwość zakupu fiksów i cukrów żelujących jest dużym ułatwieniem dla wielu gospodyń. Gdy pracy w sezonie jest dużo, nie każdy może sobie pozwolić na wielodniowe przesmażanie i poświęcenie tak wielu godzin na jeden rodzaj dżemu czy konfitury. „Cena takich produktów nie ma znaczenia. Jeżeli ich potrzebujemy to kupimy niezależnie od kwoty jaką trzeba zapłacić. Co więcej – znaczenie traci też cena owoców, które potrafią być dość drogie. Do tego dochodzą koszty słoików, pokrywek i długie godziny spędzone na przygotowywaniu przetworów. Jednak dla klientów robiących własne konfitury najważniejszy jest uzyskany efekt – aromat, zachowanie prawdziwego smaku i świadomość, że własnoręcznie przygotowane dżemy są pełne witamin i z minimalną ilością substancji konserwujących” – wyjaśnia właścicielka sklepu. Wśród marek wspomnianych produktów w ofercie placówki są dostępne wyroby Diamant, Dr. Oetker, Delecta i Emix.

Detalistka opowiada, że z roku na rok obserwuje coraz większe zainteresowanie robieniem własnych przetworów. Po cukier zwykły i żelujący bądź fiksy przychodzą coraz to młodsze osoby i próbują swoich sił w domowych wyrobach. Jednak najczęściej są to kobiety. Pani Hanna ocenia, że stanowią one ok. 80% klientów przychodzących po produkty do przygotowania domowych przetworów.

Fiksy i cukry żelujące

Mimo iż każdy może przygotować przetwory w inny sposób, to mają one jeden wspólny mianownik. A mianowicie – potrzebne produkty. Ciężko wyobrazić sobie dżem czy marmoladę bez słodkiego wspomagacza w postaci cukru czy innej substancji słodzącej.

„Pomimo, że oferta cukrów wzbogaciła się o produkty, w których biały cukier lub jego część zastąpiono stewią lub cukrem trzcinowym, to zdecydowanie większa popularnością cieszy się segment fiksów, który w okresie od czerwca do września 2018 roku stanowił ponad 90% całej kategorii. Kupując produkt z tej kategorii konsument najczęściej wybiera markę Dr. Oetker zarówno w segmencie fiksów jak i cukrów. Według danych CMR w szczycie sezonu, tj. w okresie od czerwca do września 2018 roku marka Dr. Oetker generowała ok. 54% wartości sprzedaży całej kategorii w sklepach małoformatowych do 300 mkw. Na drugim i trzecim miejscu uplasowały się odpowiednio Delecta (Bakalland) oraz Diamant (Pfeifer & Langen) z łącznymi udziałami rynkowymi na poziomie ok. 37%. Wymienione marki w takcie sezonu cieszą się także wyższą dostępnością od swoich konkurentów, jednak to Dr. Oetker oraz Delecta są osiągalne w największej ilości sklepów małoformatowych do 300 mkw.” – podsumowuje Renata Jakubowska z CMR.

Półki z cukrem zwykłym czy żelującym, a także fiksami, powinny zostać zatowarowane nawet na kilka tygodni przed planowanym sezonem. Pozwoli to osobom planującym przygotować przetwory, zaplanowanie zakupów i wybranie na nie placówki, w której zauważyły interesującą je kategorię. Warto sezonowo wyróżnić wspomniany asortyment, by zagwarantować sobie zyski z jego sprzedaży.

Joanna Kowalska
Redaktor




tagi: przetwory , owoce , produkty , rynek , dieta ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51