Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Dyskonty w natarciu. Włoska branża detaliczna

Kategorie produktów

Dyskonty w natarciu. Włoska branża detaliczna

Czwartek, 17 października 2019 HURT & DETAL Nr 10/164. Październik 2019
Jaka jest struktura branży detalicznej we Włoszech?

Strukturę branży detalicznej we Włoszech charakteryzuje rozdrobnienie z dominującą pozycją różnego typu obiektów wielkopowierzchniowych. Pokaźny udział w rynku mają supermarkety (38,3%), za nimi plasują się hipermarkety (26,6%) i dyskonty (18,5%). W tym segmencie wyróżnia się EUROSPIN, dyskont z 33,7% udziałów w rynku, za nim plasuje się Esselunga z 25,2% udziałów oraz sieć Conad, operująca zarówno na polu supermarketów, jak i sklepów tradycyjnych, a także Coop Italia, obecny na rynku z super i hipermarketami. Resztę dzielą między siebie mniejsi gracze, czyli różne sieci tradycyjnych sklepów z obsługą klienta przy ladzie, którym przypada 11,6% i apteki z 5% udziałów w rynku.

Liderem pośród sieci handlowych było ESD, którego udział w rynku wynosił 17,9%, jednak po niedawnym przejęciu Auchan przez Conad układ sił ulegnie zmianie.

Jakie trendy w branży detalicznej występują we Włoszech?

Obserwując włoską branżę detaliczną można wyróżnić dwa główne trendy. Po pierwsze – niezachwiane umacnianie się pozycji dyskontów, których udział w rynku powiększa się stale od 12 lat. Dzieje się to kosztem supermarketów oraz tradycyjnych, małych sklepów. Powoli zaczynają też tracić hipermarkety. Po drugie – widać wyraźną tendencję do koncentracji rynku wokół najsilniejszych graczy. Ci stawiają na powiększanie powierzchni handlowej obiektów przez przejęcia i otwarcia nowych placówek. Jednak na tle innych krajów Europy Włochy pozostają rynkiem wyraźnie rozdrobnionym.

Jakie wyzwania stoją przed rozwojem handlu detalicznego na rynku włoskim?

Wśród wyzwań, które stoją przed włoską branżą detaliczną jest m.in. racjonalna organizacja punktów sprzedaży w lokalnej sieci dystrybucji. Chodzi tu przede wszystkim o uwzględnienie zapotrzebowania na mniejsze formaty oraz o dogodną dla klientów lokalizację, również w przypadku sklepów wielkopowierzchniowych. Z drugiej strony inwestycje w remonty istniejących już placówek mogą okazać się równie efektywne co nowe otwarcia.

Kolejny obszar, w którym jest wiele do zrobienia na włoskim rynku, to e-commerce. Zamówienia przez internet i dostawy do domu wymagają wielu nakładów na rozwój. Do wyzwań zaliczyłbym też powolną, ale stałą koncentrację rynku detalicznego i nieprzerwany wzrost znaczenia dyskontów.

W jaki sposób Modern-Expo spełnia oczekiwania sektora detalicznego i klientów na rynku włoskim?

Ze względu na rozdrobnienie i idące za tym zróżnicowane wymagania sektora detalicznego we Włoszech przede wszystkim stawiamy na elastyczność w stosunku do klienta. To pozwala nam na dostosowanie naszej oferty do specyficznych wymogów każdej placówki handlowej. Na wachlarz rozwiązań spełniający oczekiwania włoskiego rynku, oprócz klasycznych systemów regałowych, kasjerskich i lodówek, składają się innowacyjne rozwiązania kasowe. Dzięki naszemu doświadczeniu jesteśmy w stanie określić strategiczne potrzeby danego sklepu i zgodnie z nimi zaaranżować całą przestrzeń tak, by stała się elementem łańcucha generującego zyski, a przy tym była przyjazna dla konsumentów, nowoczesna, praktyczna i estetyczna.

Jakie technologie wspierają pracę detalistów, a jakie wspierają proces zakupów klientów?

Sprzedawcy w coraz większym stopniu polegają na technologii. Kasy samoobsługowe i systemy kolejkowe wpływają na optymalizację pracy, a także pomagają utrzymać zadowolenie i lojalność konsumentów. Te same rozwiązania wspierają również proces zakupów z perspektywy klienta.

W sieci supermarketów Esselunga próbowano wdrożyć technologiczną innowację i wprowadzić do obiektów kasy niewymagające obsługi kasjerów. Wystarczyło umieścić towary na rolce, a skanowanie kodów kreskowych odbywało się automatycznie. Jednym z najbardziej docenianych na rynku usprawnień, które jako pierwsze zastosowano w sieci Esselunga, był system kas samoskanujących. Dzięki nim klient może pakować towary podczas zakupów, oszczędzając sobie czas potrzebny na skasowanie produktów.

Jakie metody zakupów są najpopularniejsze w twoim kraju?

Według danych z 2018 roku ponad połowa (56,5%) włoskich klientów chętnie odwiedza supermarkety znajdujące się w ich pobliżu, głównie ze względu na wygodę i uprzejmość personelu. Na drugim miejscu są duże supermarkety i hipermarkety, w których zazwyczaj robi zakupy 50,8% wszystkich klientów. Przyciąga ich szeroki asortyment i niższe ceny. Świeże produkty włosi kupują w niezależnych sklepach wielobranżowych. Preferują je ze względu na dogodną lokalizację i umiejętności obsługi, z podobnych powodów odwiedzają również sklepy specjalistyczne. Do zyskujących na popularności dyskontów zagląda jedna trzecia kupujących, dla których kluczowe są względy ekonomiczne.

Jak wynika z badań, z możliwości realizowania zakupów spożywczych przez internet korzysta jedynie 3,3% Włochów. Nie jest to duża liczba, jednak w porównaniu z poprzednimi latami wartość rynku e-commerce wzrosła aż o 34%. Digital Innovation Lab oszacowało, że w 2018 r. ten kanał dystrybucji żywności był wart ponad 1 miliard euro.

Jak popularny jest hybrydowy model e-commerce typu „Click&Collect”?

Chociaż nie zrealizowano dotychczas przekrojowych badań na temat wdrożenia we Włoszech rozwiązań opartych na Click&Collect widać, że ten trend zyskuje tu na popularności. Prawie każda z sieci obecnych na rynku oferuje swoim klientom możliwość zakupów on-line z odbiorem w sklepie. Przykładowo Esselunga zainwestowała w system „Clicca e Vai”, z kolei „Conad a casa” konkurencyjnej sieci pozwala zdecydować, czy odebrać towary bezpośrednio ze sklepu, czy dostarczyć je do domu. Na lokalnym rynku wyróżniło się Simply (Auchan Retail), które w czerwcu 2016 r. wdrożyło system „Spesa Simply”, umożliwiający dostarczenie zakupów spożywczych do domu, odbiór w sklepie lub odbiór z samochodu, bez konieczności wysiadania z niego.

Wiele sieci wdrożyło model „Click&Collect”, jednak na razie ta usługa dostępna jest przeważnie w pobliżu dużych miast, głównie na obszarze północnych Włoch.

Jakie innowacje w handlu detalicznym zyskują największą popularność wśród włoskich konsumentów?

Do najbardziej popularnych wśród klientów innowacji można zaliczyć kasy samoobsługowe i systemy samoskanowania, ze względu na oszczędność czasu, jaką im oferują. Ponieważ wśród włoskich konsumentów dominują osoby dojrzałe, e-commerce nie ma tu aż takiego znaczenia jak w innych krajach Europy. Klienci nadal lubią chodzić do supermarketów i osobiście wybierać produkty spożywcze.

Spójrzmy w przyszłość. Jak będzie wyglądał włoski przemysł detaliczny za 10 lat, jakie zmiany technologiczne w handlu detalicznym nastąpią w ciągu następnej dekady?

Za 10 lat prawdopodobnie pogłębią się tendencje, które aktualnie dostrzegamy – koncentracja graczy na rynku, wejście zagranicznych sieci – przede wszystkim dyskontów, takich jak Aldi i Lidl, ale również sklepów proximity. Oczywiście e-handel będzie nadal się rozwijał, ale może za 10 lat nie zastąpi jeszcze fizycznych sklepów – przynajmniej we Włoszech, gdzie konsumenci wciąż preferują tradycyjne zakupy.

Roberto Rivi – Expert/Italy
Modern–Expo Group


Modern_Expo_logo.jpg


tagi: Modern–Expo Group , dyskont , branża detaliczna , ekonomia , finanse , sprzedaż , konsument ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51