VALINA to pierwszy samoobsługowy terminal płatniczy, który obsługuje zarówno płatności, zgodnie ze standardami PCI PTS 4.x oraz SRED, jak również szereg aplikacji dodatkowych, dzięki działaniu w oparciu o otwarty system operacyjny Android. Za jego sprawą, urządzenie jest wyjątkowo wydajne i elastyczne. Międzynarodowy standard systemowy pozwala bowiem na łatwą integrację z zewnętrznymi aplikacjami i poszerza funkcjonalność terminala. Dzięki Androidowi, VALINA może również być wielofunkcyjnym ekranem, umożliwiającym m.in. wybór produktów, ich personalizację, płatność, a następnie realizację zamówienia. Dodatkowo, ekran może wyświetlać użytkownikowi reklamy czy umożliwić mu korzystanie z kuponów rabatowych oraz mobilnych portfeli. Jednocześnie, VALINA może być łatwo zintegrowana z dowolnym urządzeniem samoobsługowym – bez potrzeby posiadania dodatkowego, skomplikowanego okablowania. Spełnia także wymogi certyfikacji EVA (Europejskiego Stowarzyszenia Vendingu), dzięki swojej lekkiej budowie i niewielkim wymiarom.
- Fakt, że VALINA spełnia standardy EVA pozwala nam mieć nadzieję, że już wkrótce stanie się ona urządzeniem pierwszego wyboru dla wszystkich dostawców maszyn samoobsługowych i jednocześnie pomoże w upowszechnieniu tego typu rozwiązań w Polsce. Główną przewagą terminala jest fakt, że umożliwia zupełnie nowe doświadczenie zakupowe klienta. Przede wszystkim VALINA, zamiast dotychczas znanych modułów, tj. czytników kart oraz klawiatury, składa się z zaledwie jednego urządzenia. Na jednym ekranie użytkownik może bardzo szybko wybrać, kupić i odebrać produkt. Atrakcyjny interfejs pozwala na zwiększoną interakcję, niezależnie od tego czy mówimy o automacie z kawą, biletomacie, samoobsługowej stacji paliw, ładowarce aut elektrycznych czy parkometrze. To wartość dodana, zarówno dla klienta końcowego, jak i operatora maszyn, który nowy terminal może wykorzystać nie tylko do procesu płatności - podkreśla Artur Żymańczyk, Country Manager Poland w SIX Payment Services.
Oszczędność i optymalizacja
Sercem terminala VALINA jest nowoczesny, wydajny procesor, który gwarantuje błyskawiczną realizację oraz bezpieczeństwo transakcji. Dodatkowo, urządzenie posiada odpowiednie certyfikaty IK09 oraz IP65: jest pyłoszczelne, odporne na wodę oraz uszkodzenia fizyczne, np. ataki wandalizmu. Może niezakłócenie pracować w ekstremalnych warunkach pogodowych od -20°C do nawet 70°C. Dzięki temu sprawdzi się w warunkach zewnętrznych, w tym np. przy ruchliwych ulicach w dużych miastach.
VALINA akceptuje wszystkie typy kart (także z EMV) oraz płatności zbliżeniowe NFC. Jednocześnie pozwala na realizację elektronicznych transakcji, zarówno zbliżeniowych, jak i stykowych, także tych zabezpieczonych kodem PIN. Jest to możliwe, ponieważ VALINA, jako pierwszy samoobsługowy terminal w historii, uzyskała certyfikat PayCert, potwierdzający bezpieczeństwo operacji płatniczej, także w przypadku wpisywania PIN-u na ekranie dotykowym. Urządzenie spełnia również wymogi obowiązującej od 14 września 2019 roku dyrektywy PSD2, umożliwiając tzw. silne uwierzytelnienie klienta. W wybranych przypadkach, zależnych od metody płatności, terminal poprosi płacącego o autoryzację, np. za pomocą kodu PIN.
- Za sprawą unikalnych rozwiązań technologicznych, VALINA jest bezpieczna i ergonomiczna, a przez to także bardziej wydajna i oszczędna dla operatorów maszyn samoobsługowych, np. vendingowych. Dzięki specjalnym czujnikom, urządzenie oszczędza energię, gdy nie jest używane. Dodatkowo, bez problemu można włączyć do procesu sprzedażowego nowe elementy, takie jak skanowanie kart lojalnościowych czy kuponów. Dostawcy, którzy chcieliby lepiej poznać swoich klientów, mają także szansę skorzystać z danych back-office i analizować je pod kątem optymalizacji sprzedaży – dodaje Artur Żymańczyk z SIX Payment Services.
Zrównoważone rozwiązanie
VALINA to jednak nie tylko mnogość funkcji i prostota, zarówno w instalacji, jak i w użytkowaniu. Twórcy terminala nie zapomnieli również o kwestiach ekologii i zrównoważonego rozwoju. Worldline od lat stara się tworzyć produkty przyjazne środowisku, czego dowodem są wysokie pozycje w rankingach przedsiębiorstw zaangażowanych społecznie, m.in. czwarte miejsce w globalnym zestawieniu Sustainalytics. W przypadku terminalu VALINA, użyte materiały mogą zostać poddane recyklingowi, a dzięki wbudowanym czujnikom, urządzenie przechodzi w stan uśpienia, gdy nie jest używane. Tym samym, oszczędza energię elektryczną i ogranicza wpływ na środowisko. Wyjątkowa trwałość sprzętu sprawia, że nie będzie konieczności jego częstej wymiany, a tym samym generowania dodatkowych ilości elektrośmieci.
VALINA jest także przyjazna osobom niepełnosprawnym. Dzięki swojej konstrukcji, terminale mogą być montowane na wysokości dostępnej osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Ponadto jako pierwsza spośród tego typu urządzeń może być bez problemu obsługiwana przez osoby niewidome i niedowidzące. Dzięki wdrożeniu funkcjonalności głosowej, możliwości zwiększenia kontrastu oraz zastosowaniu tłoczonych dotykowych identyfikatorów replikujących standardowy układ klawiatury, osoba niewidoma bądź niedowidząca jest w stanie swobodnie zlokalizować odpowiednie numery na ekranie terminala oraz wprowadzić poprawnie i bezpiecznie kod PIN.
VALINA jest już dostępna w sprzedaży. Jako jedno z pierwszych przedsiębiorstw w Europie i pierwsze w Polsce, rozwiązanie VALINA właśnie wprowadza w swojej sieci automatów biletowych dla transportu miejskiego i kolejowego spółka OTIEuropa ASEC - wiodący operator systemów biletowych w Polsce.
Dystrybutorem terminala na polskim rynku jest SIX Payment Services, spółka przejęta przez Worldline w grudniu ubiegłego roku. Jako strategiczni partnerzy, Worldline oraz SIX Payment Services uzupełniają się pod kątem rozwiązań dla sektora płatności oraz współpracują, by tworzyć jak najlepsze produkty dla klientów, czego przykładem może być właśnie nowy terminal VALINA.
Film przedstawiający wszystkie funkcjonalności terminalu VALINA można zobaczyć tutaj.
Ze specyfikacją techniczną można zapoznać się
tutaj.