Podczas weekendu GP Włoch, Muzeum Alfy Romeo będzie gospodarzem MonzaDays 2020, by wspólnie ze wszystkimi fanami uczcić historyczną więź światowej marki z legendarnym torem.
Przez dwa dni dominującym tematem będzie Formuła 1, łącząca przeszłość i teraźniejszość. Sesja kwalifikacyjna oraz GP Włoch będą transmitowane na żywo na dużym ekranie w holu Giulii, w otoczeniu samochodów, które zapisały się w historii sportów motorowych, a także bolidu Alfa Romeo Racing ORLEN C39 (startującego w Mistrzostwach 2020 roku) i Giulii GTA.
W sobotę, 5 września o godz. 16:00, zaraz po kwalifikacjach, w ramach cyklu imprez zakulisowych, odbędzie się seminarium poświęcone jednemu z rozdziałów historii Alfy Romeo: 4-cylindrowemu silnikowi turbo, który był długo testowany i nigdy „nie dotarł” na tor, częściowo ze względu na zakończenie umowy z zespołem Ligier.
Główna część imprezy, pt. „Pit- Stop, wyzwanie w boksach" odbędzie się w niedzielę 6 września, po GP Włoch. Podczas zorganizowanego wspólnie z zespołem Alfa Romeo Racing ORLEN seminarium zaproponowane zostanie unikalne porównanie przeszłości z teraźniejszością. Co się dzieje podczas pit-stopu? Co robi zespół Formuły 1 w tych gorączkowych, fascynujących chwilach, które mogą zaważyć na losie wyścigu? I wreszcie, jak zmieniała się procedura od 1950 roku po dzień dzisiejszy?
O współczesnym pit-stopie dyskutować będą technicy z zespołu Alfa Romeo Racing ORLEN. Alessandro Agansati, inżynier systemowy pojawi się w Muzeum osobiście, a Xevi Pujolar, kierownik działu inżynierii toru, połączy się z toru Monza. Pokazane zostaną również wyjątkowe filmy, w których udział wezmą również Beat Zehnder, dyrektor sportowy oraz Camilo Zürcher, Car Chief Antonio Giovinazziego.
Dyskusja rozpocznie się od sezonu 2020 i potoczy się wstecz aż do roku 1950, kiedy to nie było pistoletów pneumatycznych do odkręcania śrub koła, a zespół Alfy Romeo składał się z zaledwie 3 osób, które, jak usłyszymy od Lorenza Ardizio, kustosza Muzeum Alfa Romeo, były w stanie przeprowadzić pit-stop w zaledwie 22 sekundy.
Fani i pasjonaci marki będą mogli doświadczyć emocji związanych z szybką zmianą opon, podczas imprezy Pit Stop Experience, której gospodarzem jest Alfa Romeo Racing ORLEN. Po uprzedniej rezerwacji, goście mogą uczestniczyć w tym ekscytującym zespołowym wyścigu z czasem zarówno w sobotę, jak i niedzielę. Dostępność miejsc podlega aktualnym ograniczeniom w zakresie bezpieczeństwa i reżimu sanitarnego.
Zwieńczeniem wydarzenia będzie „Race Anatomy”, studio podsumowujące GP prezentowane przez Sky Sport F1, i transmitowane na żywo z sali Giulia w Muzeum Alfy Romeo o godzinie 19:00 w niedzielę.
Przez cały weekend, na wewnętrznym torze Muzeum, przed Alfa Romeo Motorhome, odbywać się będą specjalne parady modeli Alfa Romeo ze wszystkich epok. Parada rozpocznie się o godz. 11:00 zarówno w sobotę, jak i niedzielę. Wszystkie imprezy - seminaria, pokazy, Pit Stop Experience, parady - są wliczone w cenę biletu wstępu do Muzeum. Ze względu na reżim sanitarny liczba odwiedzających jest ograniczona a wstęp możliwy jest wyłącznie po wcześniejszej rezerwacji. Rezerwacji można dokonać e-mailem pod adresem info@museoalfaromeo.com.
Od godz. 10:00 do godz. 18:00 w sobotę i niedzielę goście będą mogli zwiedzić również Magazyn, w którym zgromadzono setki samochodów, silników, pucharów i innych przedmiotów, które nie są wystawiane na stałe w Muzeum. Wstęp tylko po wcześniejszej rezerwacji. Więcej informacji i rezerwacje: collezione@museoalfaromeo.com. Muzeum Alfy Romeo jest przygotowane na powitanie publiczności przy zachowaniu reżimu sanitarnego, mając na celu ochronę zdrowia zarówno odwiedzających, jak i personelu.
Alfa Romeo i Monza: historia pełna sukcesów
Alfa Romeo zdobyła swoje pierwsze zwycięstwo w GP Monza w 1924 r. z Ascarim za kierownicą GP Tipo P2 i wygrała pierwsze Mistrzostwa Świata Grand Prix na torze Monza w 1925 r. dzięki Gastone Brilli-Periemu, również za kierownicą GP Tipo P2. To zakończyło dwuletni cykl nieprzerwanych zwycięstw, pozwalając zdobyć marce zasłużone laury. Tor Monza był także miejscem innych historycznych wyścigów, zwycięstw i wyzwań: począwszy od GP Włoch w 1931 r., w którym Campari i Nuvolari zwyciężyli za kierownicą Alfy 8C 2300 (samochód zyskał później przydomek „Monza”), po dominację Nuvolariego i Caraccioliego w dwóch wyścigach GP rozegranych na torze Brianza w 1932 roku. Włoscy kierowcy prowadzili wówczas nowy model GP Tipo B, który zwyciężył także w następnym roku.
Po II wojnie światowej, Alfetta zdominowała pierwsze dwa mistrzostwa Formuły 1, a GP Włoch nadal był decydującym wyścigiem. W 1950 roku, Farina triumfował za kierownicą GP Tipo 158. W 1952 roku, Alfa Romeo wycofała się niepokonana z F1, pozostawiając wyścigi i zwycięstwa swoim modelom Sport i Turismo. Tor Monza był miejscem pierwszego zwycięstwa Giulii TZ, a także ojczyzną 4-godzinnych wyścigów - często będących domeną bezkonkurencyjnej GTA - oraz wyścigów długodystansowych na 1000 km. Seria zwycięstw, które doprowadziły Tipo 33 do zdobycia tytułu mistrza świata w 1975 roku, rozpoczęła się rok wcześniej na torze Monza, kiedy to trzy Alfy 33 TT12 „stanęły” na podium przed rozemocjonowaną lokalną publicznością.