Perfetti Van Melle to jeden z największych producentów branży FMCG, a tym samym pionier w wyznaczaniu kierunków rozwoju całego sektora. Jakie są najsilniejsze trendy na rynku słodyczy, które będą nam towarzyszyć w 2021 roku? Jaki jaki wpływ na działalność przedsiębiorstwa miał wybuch pandemii COVID-19 i czy obecnie stan epidemiczny ma znaczenie?
Dokładnie zidentyfikowaliśmy i opisaliśmy skutki trwającej pandemii. Są to przede wszystkim rzadsze zakupy, większy koszyk zakupowy, efekt trade-up, mniej impulsów, skupienie się konsumentów na dobrze znanych markach, zmiana dynamiki kanałów sprzedaży, przejście na model pracy zdalnej, znaczne ograniczenie podróży, purpose brands itp. Poznaliśmy i udokumentowaliśmy negatywny wpływ obecnej sytuacji na kategorie słodyczy oraz gum. Jedno z pytań, przed którym obecnie stajemy, to które z tych trendów będą dominować w naszym życiu w przyszłości i w jakim stopniu. To, co wydarzyło się latem 2020 r. – gdy życie prawie wróciło do normalności, jak gdyby pierwsza fala pandemii nie miała miejsca – to wyzwanie dla osób, które twierdzą, że nastąpiła rewolucja. W powrocie do względnej normalności powinny pomóc nam szczepienia. Wierzę, że choć „nowa normalność” będzie w pewien sposób różnić się od przeszłości, którą znamy, to nasza potrzeba i chęć jedzenia słodyczy nie zmieni się, a co więcej – będzie wzrastać.
Jakie są plany rozwojowe – nowe produkty, kampanie, inwestycje?
Innowacyjność jest wpisana w DNA Grupy Perfetti Van Melle, dlatego również w 2021 roku będziemy wprowadzać na rynek ciekawe nowości. Musimy jednak pamiętać, że wraz z rozwojem dyskontów oraz sklepów typu convenience, w których znajduje się mniejsza liczba SKU, możliwości wprowadzania nowych produktów są mniejsze i trzeba brać to pod uwagę. W naszych tegorocznych planach ważne miejsce zajmują także działania dedykowane produktom, które wprowadziliśmy na rynek w 2020 roku, a którym nie mogliśmy poświęcić odpowiedniej uwagi ze względu na pandemię COVID-19. Są to m.in. cukierki Mentos 2 Hours Clean Breath, czyli odświeżające oddech, miętowe pastylki o wydłużonym (bo aż dwugodzinnym) działaniu oraz pierwsza kwaśna guma do żucia od Mentos – Sour Gum bez cukru, która ożywiła zbyt funkcjonalny i monotonny rynek.
W 2021 roku planujemy również zwiększyć poziom inwestycji, aby rozwijać nasze marki i wspierać ich kategorie, a także wprowadzić kilka – ale niezbyt dużo – nowych produktów skierowanych do określonej grupy odbiorców w każdej z naszych marek. Póki co są one jednak objęte ścisłą tajemnicą.
Jakie produkty są obecnie na topie sprzedażowym?
Naszymi bestsellerami niezmiennie pozostają cukierki do żucia Mentos oraz lizaki Chupa Chups. Produkty te od dziesięcioleci są częścią naszego życia, a my stale je modyfikujemy. W 2020 r. wprowadziliśmy na przykład cukierki z limitowanej edycji Mentos This or That (klasyczne dropsy do żucia zostały opatrzone nadrukami-pytaniami), a także innowacyjne kształty i smaki Chupa Chups, takie jak np. Crazy Dips (musujące lizaki w kształcie stóp), a także nowe kolekcje XXL. Mamy również silną pozycję na rynku gum do żucia, na którym zdecydowanymi bestsellerami pozostają bezcukrowe gumy Mentos Pure Fresh i guma balonowa Chupa Chups.
CSR czy, obecnie bardzo istotne, bezpieczeństwo i zdrowie to filary działalności firmy – w jakie projekty ostatnio zaangażowała się Grupa?
Zdrowie i bezpieczeństwo zawsze były kluczowymi wartościami dla Grupy Perfetti Van Melle. Nasze produkty są bezpiecznie produkowane i dystrybuowane od początku pandemii – w tym zakresie nic się nie zmieniło. Zdrowie i bezpieczeństwo pracowników jest naszym priorytetem i udało nam się osiągnąć w tym zakresie bardzo dobre wyniki. Zapewniliśmy wszystkie narzędzia (maski, płyny dezynfekujące, rękawice, tryb pracy zdalnej itp.) oraz szkolenia (dotyczące bezpieczeństwa, stresu, pracy online itp.), aby nasi pracownicy mogli bezpiecznie pracować, a także emocjonalnie radzić sobie z nową sytuacją niezależnie od tego, czy w ramach swoich zadań odwiedzają sklepy, czy – jak pracownicy biurowi – spędzają cały dzień przed ekranem komputera. Grupa Perfetti przekazała darowiznę w wysokości 2 milionów euro na rzecz szpitala w Mediolanie (Włochy są naszym rynkiem macierzystym), a PVM Polska przekazała produkty w ramach akcji „Wzywamy Posiłki”, aby wesprzeć personel medyczny, który wykonuje w Polsce wspaniałą pracę. Nasze działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu to także wieloletnie i cykliczne zaangażowanie w sprzątanie lasów oraz Poland Business Run. Startując w zeszłorocznym biegu pracownicy PVM wsparli działania na rzecz osób z niepełnosprawnościami narządów ruchu.
Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska
tagi: Perfetti Van Melle Polska , słodycze , rynek spożywczy , FMCG , nowości , produkty , innowacje , przemysł spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , hurt , detal , pandemia , covid-19 ,
W listopadzie 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
ALDI kontynuuje dynamiczną ekspansję na polskim rynku...
Najwięcej konsumentów chce kupić podarunki dla 4-5 osób –...
Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów...
Może objąć technologie pochłaniania CO2...
Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla...
Prognozy na najbliższe miesiące są zróżnicowane, a...
Już ponad 38% dorosłych Polaków słyszało o tym, że ktoś...