10 grudnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka, jest to również rocznica podpisania Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Lidl Polska od lat podejmuje wiele działań w celu zapewniania godnych warunków każdemu – od łańcucha dostaw przez pra-cowników i ich rodziny. W tym celu Grupa Schwarz, której częścią jest Lidl, opracowała Kodeks Etyczny, a także przystąpiła do inicjatywy ONZ „Global Compact”, deklarując przy tym realizację 10 podstawowych zasad. Sieć zaangażowała się także w inicjatywę Women’s Empowerment Principles, która koncentruje się w szczególności na wspieraniu i wzmac-nianiu pozycji kobiet.
Sieć Lidl Polska jest świadoma, że zasady społecznej odpowiedzialności biznesu nakładają na przed-siębiorstwa obowiązek dbania o przestrzeganie praw człowieka, nie tylko w ramach własnej dzia-łalności, ale także, poprzez relacje biznesowe z innymi podmiotami, w całym łańcuchu wartości. Firma od zawsze podkreśla, że dbałość o obszar społeczny to jeden z filarów działalności CSR sieci. Lidl wypracował szereg własnych standardów mających na celu respektowanie praw człowieka w całym łańcuchu dostaw. Odnoszą się one zarówno do dostawców, partnerów biznesowych, jak i pracowników.
Kodeks Etyczny
Grupa Schwarz, której częścią jest Lidl Polska, przykłada ogromną wagę do zrównoważonego roz-woju w obszarze społecznym i ekologicznym w zakresie współpracy z partnerami biznesowymi, jak również w całym łańcuchu dostaw. Specjalnie w tym celu opracowano Kodeks Etyczny Grupy. Za-kłada on m.in. zakaz dyskryminacji, uczciwe traktowanie i oferowanie równych płac, ponadto określa jasno maksymalne godziny pracy i zasady wynagrodzeń za nadgodziny. Sprecyzowane przez markę wymogi dotyczą nie tylko samej firmy, ale również partnerów biznesowych i lokalnych dostawców. Oprócz możliwości zgłaszania naruszeń, Lidl Polska prowadzi audyty w miejscach, co do których istnieje ryzyko naruszania podstawowych praw jednostki. Co ważne, sieć proponuje godne warunki i oferuje konkurencyjne wynagrodzenie pracownikom sklepu – od 3 550 zł brutto do 4 350 zł brutto na początku zatrudnienia oraz wzrost płacy od 3 650 zł brutto do 4 550 zł brutto po roku, a po dwóch latach stażu pracy od 3 900 zł brutto do 4 800 zł brutto.
Global Compact
Sieć Lidl Polska, jako część Grupy Schwarz, przystąpiła do inicjatywy ONZ – „Global Compact”, któ-ra od 2000 roku stanowi największy na świecie projekt skupiający biznes działający na rzecz zrów-noważonego rozwoju. W ramach przynależności do inicjatywy ONZ „Global Compact” Lidl Polska zadeklarował realizację 10 podstawowych zasad programu z zakresu praw człowieka, praw pra-cowniczych, ochrony środowiska i przeciwdziałania korupcji. Realizacja założeń programu jest możliwa m.in. dzięki współpracy z rządem, administracją publiczną, sektorem prywatnym, or-ganizacjami pozarządowymi i instytucjami naukowymi ONZ.
Równe traktowanie
W 2020 roku sieć Lidl Polska podpisała także UN Women’s Empowerment Principles, która koncen-truje się na wspieraniu i wzmacnianiu pozycji kobiet w łańcuchach dostaw oraz w przedsiębior-stwach. W ten sposób firma postawiła kolejny symboliczny krok ku wzmacnianiu zasad równości płci. Zgodnie z przyjętą polityką personalną, sieć podkreśla, że wysokość płac nie powinna zależeć od płci czy wieku pracownika, lecz od czynników merytorycznych, takich jak wykształcenie, do-świadczenie oraz umiejętności. Chcąc zwrócić uwagę na te niezwykle istotne kwestie, firma nie tylko wdraża je w organizacji, ale także ma ambicje promowania ich poza swoimi strukturami. Chcąc wyróżnić firmy, dla których zagadnienie to jest równie ważne, Lidl Polska wraz z międzynaro-dową firmą doradczą Korn Ferry ustanowiły nagrodę Lidl Fair Pay.
„Siła Lidl Polska tkwi w ludziach. Dlatego szczególnie ważne jest dla nas, aby każdy z naszych pracow-ników czuł, że jest szanowany i ma równe szanse na rozwój w naszej organizacji. Jako firma o dużej skali działalności i sile wpływu chcemy te wzorce nie tylko wdrażać w wewnętrznych strukturach, ale także promować je na zewnątrz naszej firmy. Inspirując innych, naszym celem jest wyznaczanie god-nych naśladowania standardów dla całej branży handlowej” – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR w Lidl Polska.
Prawa człowieka a asortyment Lidl Polska
Troskę o prawa człowieka czy klimat potwierdzają również certyfikaty. Sieć dba o to, aby oferowane w jej sklepach produkty pochodziły ze zrównoważonych źródeł i były wytwarzane z poszanowaniem praw człowieka oraz środowiska. W nawiązaniu do tego, w 2019 roku firma opublikowała i stosuje serię polityk zakupowych będących wieloletnimi zobowiązaniami określającymi zasady zrównowa-żonego zaopatrywania w surowce. W efekcie w sklepach Lidl Polska klienci mogą wybierać spośród ponad 50 produktów z certyfikatem Fairtrade, które znajdują się w stałym asortymencie sieci, m.in. czekolad, pralin, owoców, kawy i herbaty. Co więcej, m.in. przed Bożym Narodzeniem ta liczba podwaja się, dzięki słodyczom marki Favorina.