Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Podsumowanie roku 2021 - FMCG, Retail, Franczyza

Kategorie produktów

Podsumowanie roku 2021 - FMCG, Retail, Franczyza

Sobota, 18 grudnia 2021 HURT & DETAL Nr 12/190. Grudzień 2021
Mijający rok podobnie jak poprzedni postawił przed przedsiębiorstwami wiele wyzwań. Trwająca pandemia COVID-19, zmieniające się oczekiwania konsumentów, rosnąca inflacja, wzrost cen – czy w takich warunkach udało się firmom zwiększyć zyski i utrzymać pozycję na rynku? Pandemia i lockdown nie pozostały bez wpływu również na branżę franczyzową. W wielu przypadkach wymusiło to kreowanie nowych rozwiązań i projektów. Rok podsumowują przedstawiciele branży FMCG, retail i sieci franczyzowych.
1_1.jpgPiotr Knauer
Dyrektor Generalny, Prezes Zarządu
Hochland Polska

2021 to rok z jednej strony dobry, z drugiej trudny. Przeszliśmy kolejne 12 miesięcy pandemii bez strat ludzkich i ciężkich przebiegów chorób. Nasze aktywne działania w obszarze zapewnienia bezpieczeństwa dla pracowników i partnerów biznesowych odniosły sukces.
Z punktu widzenia biznesu odnotowaliśmy dobre wskaźniki wzrostu sprzedaży we wszystkich kanałach. Od strony zyskowności biznesu – ciśnienie kosztowe znacznie wzrosło, kończymy rok pozytywnym wynikiem, który jednak wypada gorzej niż spodziewaliśmy się jeszcze na jego początku.
Udało się nam obronić udziały rynkowe i liderstwo naszych marek w kategorii serów. Mieliśmy udane starty nowych produktów: sera żółtego „Sielski” w innowacyjnym opakowaniu ze znacznie niższym udziałem plastiku oraz czekoladowego wariantu popularnego sera „Kanapkowy”. Pomyślnie zrealizowaliśmy kolejną już edycję wielkiej „Loterii Almette – EKO DOM Z WŁASNYM SPA”. Przeprowadziliśmy duże inwestycje w naszych zakładach i kontynuujemy ścieżkę digitalizacji i automatyzacji biznesu.
W przyszłym roku chcemy dalej rosnąć, rozwijać i wzmacniać nasze marki, w sposób jeszcze bardziej skoncentrowany. Kontynuujemy nasze plany inwestycyjne w zakładach produkcyjnych i w całym łańcuchu dostaw, uwzględniając jeszcze bardziej aspekty zrównoważonego rozwoju i atrakcyjności jako pracodawca. Hochland to będzie pyszne – również w 2022 roku!


1_2.jpgEwa Krzuś-Wiśniewska
Wiceprezes Zarządu, Dyrektor ds. Handlu i Trade Marketingu
TiM

Ostatni rok był trudny i nieprzewidywalny dla całej branży FMCG. Problemy logistyczno-transportowe były powodem opóźnień w dostawach, czego efektem był brak realizacji zamówień i piętrzące się problemy. Warto wspomnieć również o galopującej inflacji i podwyżkach cen. Wzrost kosztów surowców wpłynął bardzo mocno na politykę cenową we wszystkich segmentach rynku. Nasza spółka pomimo niesprzyjających warunków świetnie radziła sobie w 2021 roku. Odnotowaliśmy wzrost w stosunku do ubiegłego roku, co cieszy nas tym bardziej, ponieważ rok 2020 był rekordowy w historii naszej firmy. Jest to efekt szerokiego portfolio znanych marek, a także ciężkiej pracy naszego zespołu.
Z uśmiechem patrzymy w przyszłość. Mamy nadzieję, że 2022 rok będzie łaskawy dla branży winiarskiej. W TiM wierzymy, iż kluczem do sukcesu jest rozwój, dlatego niezmiennie będziemy szkolić nasz zespół oraz edukować klientów i budować ich świadomość w zakresie wina. Planujemy pobijać kolejne rekordy na fali wzrostów wierząc, że pozytywne trendy zostaną z nami dłużej. Bardzo ważnym polem dla rozwoju będzie koncept Biblioteka Wina, który jest odzwierciedleniem najnowszych trendów. W pierwszym kwartale 2022 roku uruchamiamy również nowy magazyn, w którym składować będziemy około 12-13 mln butelek, co oznacza, iż będzie on jednym z największych magazynów wina w Europie. A to wszystko z miłości do wina.


1_3.jpgDariusz Sapiński
Prezes Zarządu
Grupa MLEKOVITA

W 2021 r. MLEKOVITA, inwestując i zwiększając eksport, wciąż dynamicznie się rozwija i umacnia na pozycji lidera branży w Europie Środkowo-Wschodniej.
Realizując strategię budowy firmy globalnej, jesteśmy otwarci na rozszerzanie naszej Grupy o dobre, rentowne spółdzielnie. Liczy ona już 22 zakłady produkcyjne – w tym roku dołączyły do nas 2 podmioty w Ostrowcu Świętokrzyskim i Kaliszu. Otworzyliśmy też największe i najnowocześniejsze centrum logistyczne w mleczarstwie, aby jeszcze sprawniej dystrybuować nasz asortyment 1555 najwyższej jakości produktów, znanych w Polsce i w 167 krajach – eksportujemy ok. 40% wyrobów.
Wprowadziliśmy szereg innowacji produktowych, m.in. paluszki serowe w panierce w nowej linii dań gotowych Bistro Minutka. Rozwijamy linię produktów funkcjonalnych, w tym fermentowanych, wysokobiałkowych oraz bez laktozy. Rozszerzyliśmy ją m.in. o jogurty pitne Dar Pure o tzw. prostym składzie (tylko 3 składniki) czy wzbogaciliśmy składy mleka acidofilnego Polskiego i serwatki Dar Pro o witaminy, dodatkowo komunikując na opakowaniu pozytywny wpływ tych produktów na odporność. Wiosną zadebiutowało zaś 15 nowości w kategorii lodów, w tym mieszanki w proszku dla lodziarni.
Nasze produkty zdobyły wiele nagród, m.in. 12 Złotych Medali na targach POLAGRA 2021, a MLEKOVITA okazała się najcenniejszą firmą w branży w rankingu magazynu „Forbes”.


2_1.jpgTomasz Tarczyński
Dyrektor Marketingu i Eksportu
Tarczyński

Branża spożywcza w 2021 r. mierzyła się przede wszystkim ze skutkami pandemii oraz wzrostem cen surowców, mediów i paliw. Były również pozytywne aspekty, w tym m.in. ożywienie gospodarcze, które zaowocowało rozwojem eksportu oraz zmieniające się trendy w konsumpcji mięsa i jego alternatyw. Nasza firma 2021 rok zaliczy do udanych. Umocniliśmy pozycję marki Tarczyński jako zdecydowanego lidera wędlin paczkowanych w Polsce w ujęciu wartościowym dystansując głównych konkurentów. Dzięki nowej kampanii reklamowej oraz zmianie opakowań ożywiliśmy kategorię i przyśpieszyliśmy wzrost naszych kabanosów, a także dynamicznie zwiększyliśmy udziały rynkowe w kategorii parówek. W ciągu minionych 12 miesięcy Tarczyński wprowadził na rynek kilka nowości produktowych – w tym m.in. linię Rośl-Inne, którą na przestrzeni ostatnich dwóch lat mocno rozwijamy. Rok 2021 to również poszerzanie dostępności portfolio na kluczowych rynkach eksportowych. Zrealizowaliśmy kilka kluczowych inwestycji, m.in. w dalszą rozbudowę linii produkcyjnej i stałe zmiany związane z ekologią produkcji, opakowań i bieżącego funkcjonowania firmy. Podobnie jak w poprzednich latach, mocno angażowaliśmy się także we wsparcie lokalnych społeczności oraz sponsoring sportu. Nasz plan na 2022 r. jest jasny – chcemy nie tylko odpowiadać na potrzeby konsumentów, ale przede wszystkim zaskakiwać i nadawać tempo rynkowym zmianom, konsekwentnie dążąc do budowy pozycji globalnego lidera w produkcji przekąsek białkowych.


2_2.jpgEdmund Borawski
Prezes Zarządu
SM Mlekpol

Pomimo pandemii Spółdzielnia funkcjonowała na pełnych obrotach w zakresie przetwórstwa mleka, jak również realizując plany inwestycyjne. Nasze produkty, za sprawą wysokiej jakości i doskonałego smaku, doceniane są przez konsumentów na całym świecie. Eksportujemy do kilkudziesięciu krajów na pięciu kontynentach. Pandemia stworzyła także pretekst do współpracy z nowymi rynkami – na wschód od Europy, takimi jak: Turcja, Azerbejdżan, Gruzja, Armenia czy Kazachstan. To kierunki, które bardzo dobrze rokują i dają perspektywę na długotrwałą współpracę w przyszłości. W tym roku ogromnym sukcesem SM Mlekpol było zdobycie Nagrody Gospodarczej Prezydenta RP w kategorii „Narodowy Sukces”. Spółdzielnia została doceniona za pozytywny wpływ na rozwój polskiego mleczarstwa, a tym samym promocję regionów, w których znajdują się jej zakłady produkcyjne. Przeszliśmy naprawdę długą drogę, aby stać się jednym z liderów rynku. Nasz sukces to w ogromnej mierze zasługa naszych rolników i pracowników. Na co dzień współpracujemy z blisko 9 000 dostawców, którzy w tym roku dostarczą do Mlekpolu ponad 2 mld litrów mleka – są oni dumą naszej Spółdzielni. Mleko to jest przetwarzane w 13 zakładach produkcyjnych, gdzie zatrudniamy 2 800 pracowników. Należy wspomnieć, że w 2021 roku cała branża mierzyła się także ze wzrostem kosztów – drożeją transport, ceny opakowań, energia i paliwa – będzie to skutkowało zmianą cen produktów na półkach sklepowych.


2_3.jpgPrzemysław Gierak
Prezes
Denver Food

Rok 2021 był przełomowy w historii Denver Food. Jako firma zaistnieliśmy w dużym handlu sieciowym wchodząc do Auchan i Carrefoura ze swoimi autorskimi pasztetami roślinnymi. Produktami, które dały początek marce Denver Food, jako produkty wegańskie i bezglutenowe. Pomimo nadal panującej pandemii – jako producent bezglutenowy – sprzedaż rosła do rekordowych wyników, które na koniec tego roku powinny dać wynik ponad 25% wzrostu r/r.
Klienci coraz częściej zwracają uwagę na jakość sprzedawanej żywności i na jej skład. Produkty Denver Food są bezglutenowe, wegańskie i w większości ekologiczne. W dobie dbania o zdrowie, konsumenci coraz częściej wybierają takie produkty i rok 2022 powinien dalej utrzymywać ten trend. Ponieważ Denver Food ma w planach zwiększenie portfolio o kolejne wyroby roślinne, z wielkimi nadziejami oczekujemy nowego roku. Z uwagi na fakt, iż sprzedaż Denver Food opiera się nie tylko na rynku krajowym, ale też mocno eksportuje – przede wszystkim do Zatoki Perskiej – chcemy w 2022 roku mocniej zaakcentować swoją obecność na tym rynku. Na dziś jesteśmy praktycznie we wszystkich dużych sieciach handlowych w Katarze, a z dystrybutorami z kolejnych krajów prowadzimy zaawansowane rozmowy.
Następny rok będzie przełomowy w działalności spółki, gdyż planujemy zakup nowej siedziby, gdzie będziemy mogli zwiększyć wydajność 2-, 3-krotnie, aby być gotowym na nowe wyzwania.


3.JPGZbigniew Grycan
Właściciel
Lodziarnie Firmowe

Rok 2021 przyniósł wiele trudności i wyzwań. W szczególności dotyczyło to sieci lodziarnio-kawiarni, które już drugi rok działały w ograniczonym zakresie. Do tego doszły również podwyżki cen podstawowych surowców, problemy z łańcuchami dostaw i rosnące koszty produkcji. To wszystko sprawiło, że miniony rok był bardzo trudny. Patrząc z perspektywy całego naszego biznesu, mamy jednak przekonanie, że siła marki budowanej przez kilkanaście lat, bezkompromisowe podejście do jakości, zaufanie którym darzą nas klienci, ale także ogromne zaangażowanie pracowników i ich ciężka praca pozwoliły nam przetrwać ten trudny czas. Konsumenci chętnie sięgali po nasze lody familijne, dzięki czemu kolejny już raz umocniliśmy pozycję lidera rynku w tej kategorii. To pokazuje, że jakość, smak i tradycja, czyli wartości, które wyznajemy i które stoją za marką Grycan od samego początku, mają ogromne znaczenie.


4.JPGMieszko Musiał
Prezes Zarządu
Carlsberg Polska

Rok 2021 był dla branży trudny, trzeci z kolei ze spadkami sprzedaży wolumenowej. Walczymy nadal ze skutkami pandemii, mierzymy się też z ogromnym, często dwucyfrowym wzrostem cen opakowań, surowców, energii elektrycznej i cieplnej oraz kosztów pracy. To przełożyło się już na wzrost średniej ceny piwa o kilkanaście procent w ostatnich 3 latach. Po podwyżce akcyzy w 2020 roku o 10%, rząd proceduje już kolejną podwyżkę stawki akcyzy ponownie o 10% plus kroczącą o 5% od 2023 do 2027 roku. Te działania nie wspierają branży. Rok 2021 w Carlsberg Polska to czas dbania o zdrowie i bezpieczeństwo pracowników w związku z Covid-19, wprowadzenia licznych nowości piwnych, poszerzania oferty piw 0,0%. Nasze marki zdobyły uznanie konsumentów i liczne nagrody m.in. dla okocimskich radlerów na konkursie Chmielaki Krasnostawskie lub dla Somersby – Produkt Innowacyjny 2021. W tym roku realizowaliśmy również inwestycje, m.in. w nową myjkę do butelek zwrotnych w Browarze Kasztelan o wartości 12 mln złotych i stację dealkoholizującą w Browarze Okocim o wartości 10 mln zł. Rok 2022 jest pełen niewidomych ze względu na pandemię, zmiany stawek akcyzy na piwa i na piwa smakowe oraz tego jak zachowa się rynek i konsumenci. Czekamy też na nowe przepisy dotyczące rozszerzonej odpowiedzialności producentów i systemu kaucyjnego.


5_1.jpgWiktor Kowalski
Brand Manager
Dan Cake Polonia

Ten rok zdecydowanie upływa pod znakiem szeroko pojętych konsekwencji wynikających z pandemii koronawirusa, która w znaczny sposób oddziałuje na kolejne sfery naszego życia i w krótkim czasie mocno zachwiała światową ekonomią i łańcuchem dostaw. W związku z pandemią z jednej strony borykamy się z wyzwaniami związanymi z dostępnością surowców do produkcji i opakowań oraz niestabilnością ich cen.
Natomiast z drugiej strony bacznie obserwujemy trendy, a następnie poszukujemy obszarów do wzrostu przedsiębiorstwa i wdrażamy nowe rozwiązania. Naszą odpowiedzią na zmieniające się tendencje w kategorii ciast jest obecnie wprowadzenie do oferty wypieków w domowym stylu, które trafią do sprzedaży już w pierwszym kwartale przyszłego roku. W tej grupie produktów naszym celem było połączenie domowego wyglądu, smaku i charakteru ciast, przy jednoczesnym zachowaniu pożądanych przez konsumentów cech takich wypieków, tj. dłuższego terminu przydatności, powtarzalności smaku oraz jakości gwarantującej bezpieczeństwo. W ramach nowej oferty przygotowaliśmy serię ciast ciętych z blachy i foremkowych, zarówno w klasycznych, popularnych wersjach smakowych, jak i ich mniej oczywistych wariantach.


5_2.jpgMaciej Herman
Dyrektor Zarządzający
Lotte Wedel

Rok 2021 ponownie potwierdził znaczenie elastyczności w podejściu do biznesu. Kwestionowanie status quo i wykorzystywanie pojawiających się szans, przy jednoczesnej kontynuacji bieżącej działalności w obliczu wszystkich wyzwań to kierunek, zgodnie z którym poruszamy się w aktualnej rzeczywistości. A niepokojów i trudności nie brakuje – obawa o zdrowie zatrudnionych, trudności logistyczne, wzrost kosztów surowców i usług to tylko niektóre z nich. U producenta czekolady, szczególnie w jubileuszowym roku, nie może zabraknąć jednak optymizmu, dlatego analizując przeszkody, myślę też o szansach. Należy do nich m.in. dynamiczny rozwój polskiego eksportu czekoladowych słodyczy – w przyszłym roku znów chcemy wznieść się na tej fali, rozwijając się na dotychczasowych rynkach i zdobywając nowe. Potencjał widzimy także w nowych kategoriach produktowych, w których planujemy stopniowo zaznaczać naszą obecność. Jednocześnie nie zapominamy o naszych fundamentach, planując przyszłoroczne nowości. Wiemy bowiem, że w niepewnych czasach konsumenci szczególnie potrzebują produktów, które cenią za najwyższą jakość – w przyszłym roku, już jako licząca 171 lat firma, będziemy niezmiennie im je dostarczać, sukcesywnie rozwijając swoją ofertę.


5_3.jpgRafał Adamski
Sales Director
I.D.C. Polonia

Rok 2021 przyniósł wiele zmian, głównie ekonomicznych. Szalejąca inflacja, wzrost kosztów wytworzenia produktu przekładają się na ceny nie tylko produktów pierwszej potrzeby. Tym samym jako producenci zostaliśmy postawieni przed wyborem: ograniczyć koszty dotarcia do rynku (mniejsze inwestycje w promocje dla konsumenta, redukcje zatrudnienia, itp.), czy wprowadzić niezbędne podwyżki w celu utrzymania dotychczasowej oferty konsumenckiej i odpowiedniego serwisu placówek handlowych. W I.D.C. Polonia zdecydowaliśmy się na wariant drugi. Uważamy, że zarówno dla nas, jak i naszych partnerów handlowych najważniejsze w tym trudnym okresie jest utrzymanie wysokiego standardu współpracy: bezpośrednia współpraca ze sklepami, dopasowane do formatów i asortymentu promocje oraz innowacje produktowe wychodzące naprzeciw potrzebom konsumenta. Przykładem takich działań w mijającym roku jest rozszerzenie portfolio biszkoptów Andante o formaty „funkcjonalne” – po sukcesie minibiszkoptów kupowanych jako przekąska, zaproponowaliśmy konsumentowi warianty, które mogą być stosowane jako półprodukty w domowych wypiekach. Na rok 2022 mamy już przygotowane kolejne nowości pod marką GÓRALKI oraz liczne kampanie marketingowe i promocje, które będą wsparciem w odsprzedaży dla naszych partnerów handlowych.


6.JPGJan Kolański
Prezes Zarządu
Colian

2021 rok nie należał do łatwych. Wciąż odczuwamy wpływ pandemii na prowadzone działania biznesowe. Pierwszym zauważalnym problemem jest zerwanie łańcuchów dostaw, a co za tym idzie, komplikacje w założonych planach produkcyjnych, wynikające z braku wybranych surowców. Wzrosły ceny większości materiałów, energii elektrycznej i paliwa. To powoduje, że zwiększające się koszty prowadzonej działalności wymagają dużej finansowej ostrożności i starannie przemyślanych wydatków. Trzeba również wspomnieć o podatku cukrowym, który skutecznie hamuje rozwój rynku napojów gazowanych w Polsce. Wprowadzony z zamiarem poprawy zdrowia Polaków i redukcji cukru, zredukował jedynie zyski przedsiębiorstw i w żaden sposób nie przyczynił się do budowania właściwych nawyków wśród społeczeństwa. Obecna sytuacja nie wprowadza poczucia bezpieczeństwa w prowadzeniu biznesu i stawia wiele pytań o to, co przyniesie jutro. A jak już wspominałem nie raz, biznes lubi przewidywalność. Dodatkowe obciążenia, w połączeniu z szalejącą inflacją, gigantycznym wzrostem cen surowców i opakowań oraz rozregulowaniem łańcucha dostaw, nie sprzyjają dalszemu rozwojowi firm.


7.JPGJakub Nowak
Prezes Zarządu
JNT Group

Dla branży winiarskiej 2021 był rokiem wyzwań, wymagających od przedsiębiorców elastyczności i szybkości reakcji. Pierwsze półrocze upłynęło pod znakiem pandemii i związanych z nią ograniczeń, które przełożyły się na zmianę zachowań konsumenckich oraz problemy w łańcuchach dostaw. W drugim półroczu przyszła skokowa inflacja, a także niedobór środków do produkcji. JNT Group, które wcześniej przygotowało się do realizacji strategii szybkiego rozwoju, doskonale poradziło sobie z dynamiczną sytuacją. Weszliśmy w nowe kategorie produktowe, wprowadziliśmy wiele nowości. Jest to tym bardziej istotne, że 2022 rok również będzie obfitował w zmiany, którym gotowi jesteśmy sprostać. Wzrost akcyzy, sygnalizowane przez wiele regionów winiarskich małe zbiory spowodują skokowy wzrost cen wina na półce. W miejsce produktów, które podrożeją, wejdą nowe, których dostawcy zagwarantują wysoką jakość w korzystnej cenie. My będziemy kontynuować strategię aktywnego rozwoju, poprzez kluczowe marki, jak Monte Santi, Grzaniec Galicyjski czy Wino Chefa, wzmocnimy segment win gronowych, a także wprowadzimy na rynek nowe regiony winiarskie.


8.JPGBogusław Miszczuk
Prezes Zarządu
Sokołów

Mimo pełnej wyzwań sytuacji rynkowej, firma Sokołów wypracowała w mijającym roku dobre wyniki. Spośród niekorzystnych uwarunkowań, które dotknęły całą branżę mięsną w tym roku, bardzo dotkliwa była niestabilna sytuacja na rynku surowcowym oraz duża dynamika zmian cen surowca zarówno wołowego, jak i wieprzowego. Nadal borykamy się też z istotnym problemem, jakim jest szybko rozprzestrzeniający się wirus ASF. Już 67% powierzchni Polski jest objęte obostrzeniami, a sytuacja hodowców staje się coraz trudniejsza. Skutkiem tej epidemii są również dotkliwe ograniczenia eksportowe. Oczywiście duży wpływ na nasze działania i wyniki miała trwająca pandemia COVID-19, a co za tym idzie konieczność zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom oraz utrzymanie ciągłości produkcji. Mimo wymagających czynników zewnętrznych, firma w 2021 roku osiągnęła satysfakcjonujące wyniki. Masa sprzedaży wzrosła o ponad 4 500 ton. Sokołów przeznaczył też rekordową sumę na inwestycje – 316 700 000 zł. Realizowane inwestycje są ukierunkowane przede wszystkim na zwiększenie mocy produkcyjnych przy jednoczesnym ograniczeniu wpływu na środowisko. W tym roku wprowadziliśmy do sprzedaży ponad 50 nowości. Wiemy, jak istotne jest dziś dla konsumentów poczucie bezpieczeństwa, również jeśli chodzi o sposób dokonywania zakupów. Dlatego rozpoczęliśmy sprzedaż wyrobów firmowych drogą online. Obecnie realizujemy dostawy z 38 punktów. W nadchodzącym roku głównym celem będzie nadal prężny rozwój firmy oraz realizacja oczekiwań konsumentów. W dalszym ciągu będziemy wdrażać rozwiązania i innowacje technologiczne, dzięki którym będziemy mogli produkować w sposób bardziej przyjazny dla środowiska i ograniczać zużycie zasobów naturalnych. Przed nami z pewnością czas wytężonej pracy, jestem jednak przekonany, że po raz kolejny zdołamy sprostać tym wyzwaniom.


9.JPGMarta Klęka-Nowa
PR Manager
Prymat

To był kolejny rok, w którym trend gotowania w domu miał duże znaczenie. Polacy niezmiennie od lat chętnie gotują, a kolejne lockdowny przypomniały, że przyrządzanie posiłków w domu z rodziną jest zarówno ekonomiczne, jak i przyjemne. W odpowiedzi na ten trend firma Prymat w ostatnim roku wprowadziła wiele nowości. Podjęliśmy także kolejne, intensywne działania marketingowe i sprzedażowe. Wśród nowości w ofercie marki Prymat pojawiła się zupełnie nowa linia śniadaniowa (przyprawy do owsianki, jajek i twarogu), których do tej pory na rynku przypraw jeszcze nie było. Ponadto wprowadziliśmy przyprawy do popularnych dań: warzywa & sałatki, ziemniaki & frytki, makron & pizza, mięsa duszone & pieczone w dużej gramaturze, w praktycznych tubach. W ofercie marki Kucharek pojawiły się dwie nowe kostki rosołowe: ziołowa i mięsna. Natomiast pod marką Smak wprowadziliśmy trzy nowości: oliwki kalamata, krem czosnkowy i pomidory suszone w paskach. Ponadto uruchomiliśmy dwie duże aktywizacje prosprzedażowe – loterię z musztardami Prymat i loterię dla marki Kucharek. Nadal też utrzymujemy dużą aktywność w telewizji (programy: „Doradca Smaku”, „Kuchenne Rewolucje” i „Kolekcje Smaków”), a także sponsoringową – zarówno w TVN, jak i w TVP oraz digitalową, prowadząc szeroko zakrojone działania reklamowe.


10_1.jpgMarek Moczulski
Prezes Zarządu
Unitop

Cały czas mamy do czynienia z ogromną niepewnością. Nie pomagają zerwane łańcuchy dostaw. Sytuacja nie jest stabilna, a my odczuwamy problemy z transportem morskim, źle na kondycję rynku wpływają niestabilne ceny surowców czy opakowań. Mijający rok był trudny dla całej branży, jednak ta wyszła z niego obronną ręką. Z uwagi na radykalny wzrost kosztów wytworzenia, a co za tym idzie zmian cen produktów na półkach, trudno jest w tej chwili ocenić, na ile to wpłynie na wolumen sprzedaży w poszczególnych kategoriach.
My, jako firma Unitop, cały czas rozwijamy się i wprowadzamy na rynek nowe warianty chałwy oraz sezamków. Naszym zadaniem jest pobudzenie całej kategorii i zachęcenie – szczególnie młodego pokolenia – do spożywania produktów marki Unitop. Mocno rozwijamy się na polskim rynku, ale jednocześnie jesteśmy coraz silniejsi eksportowo. W przyszłym roku na pewno będziemy chcieli docierać do młodszego pokolenia za pomocą nowości produktowych.


10_2.jpgEvangelos Evangelou
Prezes Zarządu
„Herbapol-Lublin”


Za nami kolejny rok, w którym mierzyliśmy się z wieloma wyzwaniami, związanymi nie tylko z pandemią. Mam jednak poczucie, że od kiedy w 2020 roku zmusiła nas ona do bardziej elastycznego i kreatywnego podejścia do prowadzenia biznesu, poradziliśmy sobie z nimi dobrze. W 2021 roku skupiliśmy się na rozwoju organizacji i działaniach, które przyniosą nam korzyści także w kolejnych miesiącach czy latach: rozbudowaliśmy park maszynowy i przeprowadziliśmy modernizację obiektów w kilku lokalizacjach. W czwartym kwartale tego roku zaprezentowaliśmy też dwa nowe spoty reklamowe wspierające ważne marki w naszym portfolio: Big-Active oraz Herbapol Polana, które pojawiły się na rynku naturalnych kosmetyków pod koniec 2020 roku. Jeśli chodzi o plany na najbliższy rok, już teraz widać, że będzie to wymagający czas dla wszystkich: i producentów, i konsumentów. Bez wątpienia rosnące ceny surowców będą jednym z głównych problemów. Dlatego przygotowujemy się na to, że będziemy musieli na bieżąco reagować na sytuację rynkową, tak, aby zrealizować nasze założenia.


10_3.jpgLeszek Wąsowicz
Prezes Zarządu
HELIO

29 lat za nami. W trzydziestkę wchodzimy w świetnej kondycji. W ostatnim roku każdy kwartał był sprzedażowo rekordowy. Roczne obroty sięgają już 300 mln zł, tj. najwięcej spośród firm w bakaliowym segmencie B2C. Kontrahenci doceniają naszą jakość, nowoczesną infrastrukturę produkcyjną i rzetelność. Nasz atut to też wysokie inwestycje w markę i innowacyjne produkty. Dzięki nim jesteśmy dziś na czele bakaliowego peletonu. W 2021 marka HELIO została wyceniona najwyżej w branży bakaliowej w rankingu najcenniejszych polskich marek zarówno przez redakcję Rzeczpospolitej, jak i Gazety Finansowej. Zdobyliśmy też wiele prestiżowych nagród, np. statuetkę Super produktu Świata Kobiety, Złoty Paragon – Nagroda Kupców Polskich, Medal Europejski czy Złote Laury Konsumenta. Potwierdzają one atrakcyjność oferty i świadczą o sile marki HELIO w kluczowych dla niej kategoriach, a zarazem najbardziej perspektywicznych dla detalistów. Jak wynika z badań, wizerunek zdrowej marki HELIO ewidentnie dziś procentuje.


11.JPGBogdan Łukasik
Prezes Zarządu
Modern Expo

O ile rok 2020 zwykliśmy określać mianem nieprzewidywalnego, tak 2021 to z całą pewnością okres transformacji, nie tylko w sektorze FMCG, lecz w całej branży. Rosnący udział e-commerce, rozwój marketplace’ów, wielokanałowość sprzedaży czy jej digitalizacja to tylko niektóre ze zmian, które swe źródło miały jeszcze przed wybuchem pandemii, a w jej trakcie zostały wyłącznie przyspieszone. Wszystkie one doskonale wpisują się w rozwijane od lat przez Modern Expo Group kompetencje nie tylko w zakresie produktów SMART z wykorzystaniem najnowszej technologii, lecz także rozwiązań last mile. Dzięki temu z pełną gotowością byliśmy w stanie wykorzystać szanse, które pojawiły się w naszej branży w ostatnich miesiącach, umacniając tym samym pozycję lidera nie tylko w retailu tradycyjnym lecz przede wszystkim w segmencie last mile, nawiązując kolejne strategiczne współprace na dostawy automatów paczkowych dla wiodących operatorów w Europie. Tym samym, dzięki uważnemu śledzeniu rynku, umiejętności przewidywania i szybkiej adaptacji, rok 2021 dla Modern Expo Group to jeden z najważniejszych i przełomowych w dotychczasowej 25-letniej historii.


12.JPGPiotr Dziarski
Dyrektor Sprzedaży
Stock Polska

Mijający rok był pełen wyzwań dla naszej branży. Już drugi rok z rzędu mierzyliśmy się z dodatkowym podatkiem od małych pojemności oraz sytuacją covidową. Nie pozostało to bez wpływu na rynek, a zwłaszcza kategorię wódki, która rok do roku traci wolumen o 3,6%*. Zaobserwowaliśmy także spadek wolumenu małych opakowań przy wzroście pojemności 500 ml. W tej dynamicznej sytuacji kluczowe było to, aby marki aktywnie reagowały na zmieniające się warunki.
W Stock Polska postawiliśmy na innowacje produktowe odpowiadające na potrzeby konsumentów oraz wzmocnienie współpracy z naszymi partnerami i dostawcami. W efekcie osiągnęliśmy rezultaty, z których jesteśmy bardzo zadowoleni – rok do roku rośnie nam wolumen sprzedanych butelek. Kolejny rok z rzędu rosną także udziały rynkowe. Nasza strategia przynosi wymierne rezultaty i zamierzamy ją kontynuować. Przed nami podwyżka akcyzy, a już dziś mierzymy się z rosnącą presją inflacyjną, wyższymi kosztami energii i półproduktów. Dlatego przewidujemy istotny wzrost cen produktów na półce. Spodziewamy się także, że aktualna sytuacja ekonomiczna spowoduje dalszy spadek wolumenu kategorii i ponowną weryfikację zwyczajów zakupowych konsumentów.

*Stock za NielsenIQ – Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Food), sprzedaż wolumenowa, okres: MAT SEPT 2021, kategoria: wódki.


13.JPGMagdalena Pajor
Dyrektor ds. Sieci Franczyzowych
Groszek i EuroSklep
Eurocash

Mijający rok był dla branży franczyzowej dość wymagający. Trudna sytuacja na rynku, spowodowana epidemią, sprawiła, że osoby szukające pomysłu na biznes ostrożniej rozważały dostępne możliwości. Udało się nam jednak powiększyć grono sklepów franczyzowych o 350 nowych placówek, otwartych w ramach sieci Groszek oraz Euro Sklep. Jednoczenie nasi dotychczasowi franczyzobiorcy chętnie otwierają kolejne swoje sklepy pod wspomnianymi szyldami. W najbliższym czasie największym wyzwaniem będzie sprostanie rosnącej inflacji i presji cenowej. Dlatego stale rozwijamy działania trade marketingowe, dzięki której będziemy mogli zapewnić konsumentom produkty w niskich cenach, m.in. wykorzystując atrakcyjne mechanizmy promocyjne – na przykład tak bardzo lubiane wielosztuki. W komunikacji z konsumentem wykorzystujemy standardowe narzędzia komunikacyjnie m.in gazetka sieci, billboard, baner, a niebawem światło dzienne ujrzy również nasza aplikacja mobilna Groszek oraz aplikacja Euro Sklep. Konsumenci znajdą tam jeszcze więcej interesujących promocji. Jednocześnie poszerzamy ofertę produktów marki własnej Groszek i Euro Sklep. Widzimy rosnące zainteresowanie konsumentów tego typu produktami. Marka własna jest doskonałą odpowiedzią dla konsumentów szukających dobrych produktów za rozsądną cenę. Co więcej, stawiamy na rozwój nowych technologii, które ułatwiają codzienną pracę i prowadzenie biznesu naszym franczyzobiorcom. Jesteśmy otwarci na trendy i nowinki – obserwujemy je, analizujemy, wdrażamy wybrane. Nadchodzący rok 2022 będzie szczególny dla sieci Euro Sklep ze względu 25-lecie istnienia. Przygotowaliśmy dla naszych franczyzobiorców oraz konsumentów szereg niespodzianek i atrakcyjnych promocji, o których już niebawem będziemy informować.


14_1.jpgKrzysztof Pakuła
Prezes Zarządu
Grupa Chorten


Franczyza w Polsce od kilku lat jest bardzo stabilna i z roku na rok mocno się rozwija. Jednak w przypadku Grupy Chorten mówimy nie o koncepcie franczyzowym, a o współpracy w modelu partnerskim. To znacząca różnica, bo w naszym przypadku właściciel sklepu pozostaje niezależny w decydowaniu o swoim biznesie, ale zyskuje na efekcie skali, który wytwarzamy z ponad 2 200 placówkami. W tym roku Grupa Chorten powiększyła się o blisko 150 sklepów partnerskich w całym kraju. Dołączają do nas zarówno właściciele placówek funkcjonujących już od wielu lat na rynku, którzy szukają wsparcia znanej marki i lepszych warunków handlowych, jak i nowo otwierane punkty. W końcówce ubiegłego roku zyskaliśmy zasięg ogólnopolski i mocno ruszyliśmy na południe oraz zachód kraju. To właśnie z tych regionów dołączyło do nas ponad 100 punktów handlowych. Sytuacja na rynku wygląda tak, że w kolejnych latach niezależni detaliści będą coraz mocniej myśleli o konsolidacji, a więc zakładamy w dalszym ciągu dynamiczną ekspansję naszej grupy i łączenie sił właścicieli polskich sklepów, bo tylko w tym upatrujemy przyszłość rodzimego handlu.


14_2.jpgDamian Rybak
Dyrektor Departamentu Rozwoju i Wsparcia Franczyzobiorców
Żabka Polska

W 2021 r. kontynuowaliśmy rozwój naszej oferty franczyzowej oraz stworzyliśmy autorskie rozwiązania dla przedsiębiorców, ułatwiające codzienne prowadzenie biznesu oraz zapewniające bezpieczeństwo w czasie wciąż trwającej pandemii. W lipcu zwiększyliśmy do kwoty 17 tys. zł gwarantowany przychód miesięczny przez pierwszy rok działalności. By dodatkowo zadbać o stabilność funkcjonowania na rynku, wprowadziliśmy – jako pierwsza sieć w Polsce – nowe ubezpieczanie zbiorowe dla naszych franczyzobiorców. „Polisa na biznes” to unikatowa inicjatywa, której celem jest zminimalizowanie ryzyka związanego z niepowodzeniem biznesowym w ramach własnej działalności – w momencie zakończenia współpracy pozwala pokryć ewentualne starty finansowe. Polisa dostępna jest dla wszystkich naszych ponad 6 300 franczyzobiorców, bez względu na ich staż i sytuację finansową. Od listopada wszyscy nowi franczyzobiorcy zyskują też dodatkowe 10 tys. zł bonusu finansowego z okazji otwarcia placówki do wykorzystania na dowolny cel biznesowy, by jeszcze lepiej przygotować się do otwarcia sklepu i początkowych miesięcy działalności.


14_3.jpgMarc Dherment
Dyrektor Generalny
Grupa Muszkieterów

Rok 2021 był okresem wielu wyzwań – pandemia oraz presja inflacyjna miały istotny wpływ na rynek, a firmy musiały sprawnie reagować na potrzeby klientów. Jeszcze większą rolę zaczął odgrywać e-commerce i udogodnienia wpływające na szybkość oraz bezpieczeństwo zakupów. W odpowiedzi Grupa Muszkieterów kontynuowała rozwój usług e-commerce, czyli Intermarché Drive oraz Bricomatów. Pomimo przeciwności, odnotowaliśmy najlepsze w historii wyniki za trzy pierwsze kwartały 2021 roku i powiększyliśmy portfel placówek na polskim rynku. Za nami restrukturyzacja sieci Intermarché, wróciliśmy na ścieżkę rozwoju, osiągając bardzo dobrą dynamikę obrotów. Jesteśmy zmobilizowani do dalszych inwestycji w markę, jej pozycjonowanie cenowe, odbudowę gamy marek własnych oraz dalszą cyfryzację. Nasze marki stoją na silnych fundamentach i dlatego, równolegle do rozwoju organicznego, nasz zespół stale udoskonala ofertę dla partnerów już prowadzących sklepy, chcących pozyskać silne wsparcie zarówno w zakresie wspólnych zakupów oraz logistyki, jak i działań pod naszym szyldem. Jesteśmy po to, aby szanując niezależność przedsiębiorców, zapewniać im odpowiednie narzędzia i wsparcie.



tagi: rynek spożywczy , FMCG , retail , franczyza , sprzedaż handel , konsument , ekonomia , gospodarka , finanse , przemysł spożywczy ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51