Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Jak nie zmarnować żywności po Świętach?

Z rynku FMCG

Jak nie zmarnować żywności po Świętach?

Wtorek, 28 grudnia 2021
W Polsce szacunkowo wyrzuca się ok. 9 mln ton żywności rocznie, a swój pewny udział w tym tonażu mają produkty i potrawy pozostające w gospodarstwach domowych po Świętach. Są jednak sposoby na to, aby uniknąć nadmiernych zakupów lub w przypadku, kiedy już się przydarzą, nie zmarnować tego co pozostanie.
Gospodarstwa domowe odpowiadają za ok. 40% do 50% wyrzucanego pożywienia1. Według badania przeprowadzonego przez Federację Polskich Banków Żywności oraz PBS pt. „Czy jesteśmy gotowi na uratowanie ziemi?” (wrzesień 2021), wśród najczęściej wyrzucanych produktów spożywczych znajdują się: pieczywo (32%), owoce (30%), warzywa (24%) oraz wędliny (20%). 63% respondentów źle ocenia obecny stan środowiska. Natomiast badani w różnych obszarach deklarują otwartość na zmiany. Warto także podkreślić, że ponad 1/3 badanych (37%) deklaruje, że nie marnuje jedzenia.

Lidl Polska od lat przeciwdziała marnowaniu żywności, rozpoczynając zmiany już na poziomie łańcucha dostaw, a także podpowiada i edukuje w jaki sposób działać zgodnie z ideą no waste, wprowadzając kilka prostych zasad, które mogą zaowocować wielkimi zmianami.

Jak robić zakupy i nie marnować jedzenia?
  • W pierwszej kolejności należy zaplanować jakie posiłki przygotujemy w najbliższym czasie oraz jakich składników chcemy użyć.
  • Następnie konieczny jest przegląd produktów, które już znajdują się w kuchennych szafkach i spiżarniach. Często okazuje się, że część z nich konsumenci już posiadają. Należy zatem skorzystać z zapasów ze zbliżającym się terminem przydatności do spożycia. 
  • Istotnym elementem przygotowań jest stworzenie listy zakupów, która powinna zawierać tzw. „suche artykuły”, które mogą być długo przechowywane oraz świeże owoce, warzywa i mięso, które planujemy spożyć w krótkim czasie. W ten sposób zapewnimy sobie różnorodne i pełnowartościowe posiłki.
  • Co więcej, gromadząc produkty, które nadają się do długoterminowego przechowywania zawsze możemy przygotować z nich posiłek, nie wychodząc z domu. Należą do nich m.in. makaron, kasza i ryż, przetwory, płatki owsiane, mrożonki, bakalie oraz mąka. Pamiętajmy jednak o tym, żeby regularnie weryfikować ich daty przydatności do spożycia.
  • Konserwowanie to z kolei sposób na to, aby świeże produkty, jeżeli nie spożyjemy ich od razu, zostały z nami na dłużej. Do najbardziej popularnych metod konserwowania należą – mrożenie oraz suszenie, kiszenie, które ma zastosowanie dla wielu warzyw i owoców, marynowanie oraz peklowanie. 
  • Kreatywność w kuchni również jest bardzo cenna. Zanim wyrzucimy jakikolwiek składnik lub resztki produktu zastanówmy się, czy jednak można go jeszcze przetworzyć, jak np. przyrządzić chipsy z obierek po ziemniakach według prostego przepisu. 
  • Lidl Polska zachęca wszystkich klientów do uprawiania sztuki kulinarnej w rytmie zero waste, udostępniając specjalny e-book z przepisami na dania przygotowane z resztek i bez resztek.

W jaki sposób Lidl Polska przyczynia się do niemarnowania żywności?

Przeciwdziałanie marnotrawieniu żywności do dla sieci Lidl Polska jeden z najistotnieszych obszarów działania w zakresie CSR. Co więcej każda aktywność podejmowana w tym zakresie przekłada się na wypełnianie 12. celu zrównoważonego rozwoju ONZ, którym jest „odpowiedzialna produkcja i konsumpcja”.

Pod hasłem „Sztuka niemarnowania” w ramach ostatniej kampanii edukacyjnej firma przypominała jakie działania mogą podjąć konsumenci, aby włączyć się do walki z marnotrawieniem oraz co sama robi w tym zakresie. W ramach całego łańcucha dostaw Lidl optymalizuje zamówienia produktów w taki sposób, aby ograniczyć marnowanie żywności niemal do „0”. Od początku działania sieć współpracuje z Federacją Polskich Banków Żywności oraz Caritas Polska, z którymi dwa razy w roku realizuje zbiórki żywności dla osób potrzebujących oraz liczne działania edukacyjne. Ostatnie zbiórki przeprowadzone w listopadzie br. przyniosły kolejnych prawie 100 ton produktów. Firma prowadzi również swój autorski projekt „Kupuję, nie marnuję”, w ramach którego w niższej cenie oferuje produkty o krótkim terminie przydatności, jednak w pełni wartościowe. Przecena tych artykułów sięga nawet -70%. W obniżonych cenach Lidl oferuje także „nieperfekcyjne” warzywa i owoce. Zainteresowaniem klientów cieszą się niewymiarowe jabłka sprzedawane prosto ze skrzyń, „krzywe” buraki, marchewki oraz ziemniaki, które obrodziły w nadmiarze. Wprowadzając je do oferty, detalista przeciwdziała ich zmarnowaniu, jednocześnie wspierając polskich dostawców w sprzedaży tych produktów.

Warto także podkreślić, że owoce, warzywa oraz pieczywo, które stracą świeżość, są przekazywane przez Lidla do dalszej przeróbki na biogaz. Zatem wszystkie działania sieci Lidl Polska dążą do możliwie najlepszych rozwiązań wokół niemarnowania żywności.




1  https://kimjestesmy.lidl.pl/zrownowazony-rozwoj/jak-nie-marnowac




tagi: Lidl , sieci handlowe , żywność , Federacja Polskich Banków Żywności , PBS , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51