Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Orient po polsku

Kategorie produktów

Orient po polsku

Poniedziałek, 10 stycznia 2022 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 01/191. Styczeń 2022
Smaki rodem z przepełnionej słońcem Azji od lat inspirują polskich kucharzy – nie tylko tych profesjonalnych, ale też amatorów, którzy popisowe dania przygotowują w zaciszu własnej kuchni. Skąd wynika popularność orientalnych potraw? Zdrowie, pyszny smak i tęsknota za podróżami to tylko część powodów, które przemawiają za rozszerzeniem półki sklepowej z azjatyckimi produktami.
Wybuch pandemii mocno ograniczył podróże po świecie, w tym szczególnie do Azji, gdzie miała ona swój początek. Dla turystyki był to potężny cios, podobnie jak dla fanów klimatu i kuchni wschodu. Powoli ruch na niektórych granicach zaczyna się pojawiać, jednak do dawnego natężenia jeszcze daleka droga, tym bardziej, że niektóre z krajów jeszcze nie zdecydowały się na ponowne otwarcie na turystów.

Trendy

Do orientu może nas przybliżyć kuchnia bliskowschodnia, której dania możemy odtworzyć we własnym domu. Producenci z kategorii potraw azjatyckich i produktów do ich przygotowania mogą się cieszyć z coraz większej popularności pozycji ze swoich portfolio. Jakie są najważniejsze trendy widoczne w kategorii kuchni azjatyckich? Oczywiście wspomniana możliwość odtworzenia identycznego smaku potraw jak te, które znaliśmy z podróży po świecie.

Należy pamiętać, że trend prozdrowotny przenika wszystkie kategorie – również segment produktów orientalnych. Jakość i skład mają niebagatelne znaczenie dla konsumenta, który coraz częściej jest w stanie wydać więcej za lepszy produkt. Do tego jeśli azjatyckie przysmaki zagwarantują mu choć namiastkę odczuć smakowych rodem ze wschodniego kontynentu – sukces sprzedażowy jest gwarantowany.

„Dla Polaków niezwykle ważnym aspektem jest jakość oraz smak spożywanych potraw. Konsumenci stale szukają nowych rozwiązań kulinarnych, które urozmaicą ich codzienną kuchnię. Ze względu na aktualną sytuację pandemiczną zauważyliśmy znaczący wzrost zainteresowania produktami z kategorii Kuchnie Świata, które mogą zostać wykorzystane we własnej kuchni w zaciszu domu. Naszą misją jest wyjście naprzeciw oczekiwań konsumentów, dlatego stale rozwijamy naszą kategorię – w tym roku zdecydowaliśmy się na wprowadzenie nowej marki kuchni bliskowschodniej Al’Fez. Odpowiada ona na trendy zauważalne wśród konsumentów takie jak: łatwość przygotowaniu dania, zdrowe jedzenie, składniki wysokiej jakości oraz co jest naszym priorytetem – dostarczanie nowych, zaskakujących smaków kulinarnych z różnych zakątków świata” – podpowiada Klaudia Małek, Junior Brand Manager Poland w firmie AB Foods Polska.

Wyraziste i ostre – orientalne przyprawy

Utrudniony dostęp do obcowania z egzotyczną kuchnią w regionach, gdzie ma ona swój początek sprawiła, że półki z orientalnymi produktami stanowczo się rozszerzyły. A co można znaleźć na sklepowej półce? Zacznijmy od przypraw. Ostre, wyraziste, pełne koloru – to cechy, które wyróżniają tę kategorię. Wśród najpopularniejszych znajdziemy curry, kurkumę, kolendrę czy chili. Jak wynika z danych CMR – można je znaleźć w około 6 na 10 sklepów małoformatowych do 300 mkw. Z analizy paragonów w placówkach o wspomnianej powierzchni możemy się dowiedzieć, że najpopularniejszymi pozycjami z kategorii są curry oraz kurkuma.

Kurkuma to przyprawa, którą stosuje się nie tylko w kuchni, ale też w medycynie Wschodu. Podobna do imbiru zarówno poprzez kolor, jak i kształt korzenia, z którego się ją uzyskuje. Charakteryzuje się silnym zapachem oraz korzennym, gorzkawym smakiem. Jeszcze w starożytności wykorzystywano ją jako barwnik. Obecnie w przemyśle spożywczym oznacza się ją jako barwnik o numerze E100. W kuchni stanowi składnik musztard i sosów. Jej mielona wersja wykorzystywana jest w celu dodania koloru i smaku potrawom duszonym, zupom i daniom z dodatkiem ryżu.

Curry jest mieszanką przypraw wywodzącą się z kuchni indyjskiej. Jej barwa waha się między intensywnie żółtą a czerwoną. Curry wykorzystuje się do przyprawiania dań z ryżu, mięsnych oraz jako dodatek do sosów do mięs czy ryb. Ponadto curry można wykorzystać do przyprawiania zup oraz sałatek. Idealnie sprawdza się do potraw z owocami morza.

Chili to przyprawa znana niemal każdemu – jest w stanie zaostrzyć smak każdej potrawy, nawet deseru. Producenci słodyczy wiedzą, że połącznie czekolady z wyciągiem z ostrej papryczki zwiększa doznania smakowe i przyjemność z przysmaku. Chili to bogactwo witaminy C i A, żelaza, magnezu, miedzi i potasu. Wspomaga pracę układu krążenia, wykazuje działanie przeciwbólowe i przeciwzakrzepowe. Pomaga także obniżyć poziom cholesterolu we krwi i zmniejsza ryzyko wystąpienia wielu chorób. Do tego – kapsaicyna – która odpowiada za ostry smak papryczek przyspiesza spalanie tłuszczu, a dzięki temu świetnie wspomaga odchudzanie.

Kolendra natomiast to przyprawa, która znana jest nie tylko w Azji. Jednak w zależności od regionu, wielkość liści i ich kształt mogą się delikatnie różnić. Jednak to w orientalnych krajach jej wykorzystywanie ma najdłuższą tradycję. Kolendra traktowana jest tam jak znana z naszych ogródków natka pietruszki. Ma działanie bakteriobójcze, a napar z jej liści reguluje trawienie.

W koszykach klientów sklepów małego formatu najczęściej znajdziemy Przyprawę Curry od firmy Prymat, a na kolejnych miejscach mieloną Kurkumę marek Prymat i Kamis (McCormick). „Nie zaskakuje zatem, że największe udziały w sprzedaży orientalnych przypraw w sklepach małoformatowych mają właśnie firmy Prymat (ponad 40%) oraz McCormick (ponad 35%). Podium uzupełnia firma Colian (niecałe 9%). Sprzedaż orientalnych przypraw znacznie wzrosła w marcu i kwietniu 2020 r., co z pewnością ma związek z lockdownem i tym, że Polacy częściej przygotowywali wtedy posiłki w domach. Nie dziwi zatem, że wartość sprzedaży orientalnych przypraw w sklepach małoformatowych do 300 mkw. spadła w okresie styczeń-listopad 2021 r. o 7% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej” – wskazuje Nikodem Pankowiak, analityk danych sprzedażowych w CMR.

Makaron z ryżu?

Makaron znany z włoskich past znacząco różni się od tego z kuchni azjatyckiej. Wersja pszenna jest wyrazista i sycąca, a ryżowa – delikatna i lekka. Makaron ryżowy jest bezglutenowy i lekkostrawny, stąd też zyskuje fanów nie tylko wśród wielbicieli kuchni orientu, ale też osób z alergiami pokarmowymi. Makaron ryżowy świetnie odnajduje się w wielu daniach, zarówno w towarzystwie kurczaka, warzyw, mięsa, ryb, sałatek i zup.

„Polscy konsumenci coraz odważniej sięgają także po makarony ryżowe, które znajdziemy już mniej więcej w 1 na 5 sklepów małoformatowych do 300 mkw. Co prawda wartość ich sprzedaży w okresie styczeń – listopad 2021 r. minimalnie spadła w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej, to wzrosła o niemal 15% w porównaniu do tego samego okresu w przedpandemicznym roku 2019. Średnia cena za opakowanie 200 g makaronu ryżowego to nieco ponad 7 zł, a klienci sklepów małoformatowych najchętniej wybierali makarony ryżowe marek TaoTao (TAN-VIET) oraz House of Asia (De Care), które notują po kilkanaście procent udziałów wartościowych w sprzedaży tej kategorii” – wyjaśnia Nikodem Pankowiak.

Sosy rodem z Azji

Słodko-kwaśne połączenie w sosach od razu przywodzi na myśl kulturę kuchni azjatyckiej. Najczęściej łączy się je z ryżem i kurczakiem. Można go dodać też do makaronów – zarówno pszennych, jak i ryżowych. Do tego w jego składzie znajdziemy warzywa i owoce, których połączenie tworzy znany nam słodki i jednocześnie wytrawny smak.

„W kategorii sosów gotowych, które dostępne są w 8 na 10 sklepów małoformatowych do 300 mkw., konsumenci – co nie zaskakuje – najchętniej wybierają sosy do spaghetti, jednak w ich koszykach często znajdziemy także sosy słodko-kwaśne, meksykańskie i chińskie – zwłaszcza te marki Łowicz (Maspex)” – podkreśla ekspert CMR.

Wytrawnie czy na słodko?

Produktem, który wywodzi się z kontynentu azjatyckiego i coraz bardziej zyskuje na znaczeniu w Europie, a tym samym też w Polsce – jest mleczko kokosowe. Wytwarzane jest z miąższu orzecha kokosowego. Jego produkcja obejmuje kilka etapów tj. oczyszczenie orzechów, rozwiercenie i pozyskanie wody kokosowej, następnie odbywa się zdejmowanie łupin z orzechów, rozdrabnianie wnętrza kokosa, ekstrakcja mleka oraz jego filtracja, pasteryzacja i rozlewanie do opakowań, a na końcu chłodzenie do odpowiedniej temperatury.

Mleko kokosowe ma białą barwę, a jego konsystencja – w zależności od stężenia kokosa i ilości użytej wody – może być płynna lub kremowa. Produkt ten wyśmienicie pasuje do kurczaka curry i wszelkiego rodzaju sosów, ale też do deserów – koktajli, owsianek czy lodów.

„Klienci sklepów małoformatowych relatywnie często sięgają także po mleczka kokosowe, dostępne w co czwartej takiej placówce. Co prawda jej sprzedaż w ujęciu wolumenowym spadła w okresie styczeń-listopad o ponad 20% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej, ale nadal pozostaje wyższa niż w czasach przed pandemią. Średnia cena z litr mleczka kokosowego w sklepach małoformatowych wynosi w 2021 r. ok. 17,80 zł, podczas gdy jeszcze rok wcześniej nie przekraczała 17 zł. Najwyższe udziały wartościowe w sprzedaży tej kategorii notują marki House of Asia (De Care) oraz Real Thai (Kuchnie Świata), które notują odpowiednio ok. 25% i ponad 17%. Podium uzupełnia marka MK (Konshurt) z udziałami na poziomie prawie 15%” – wskazuje Nikodem Pankowiak, ekspert CMR.

Na szybko

A skoro o kuchni orientalnej mowa, nie można zapominać o zupkach chińskich. Jak wynika z danych CMR – te są dostępne w 9 na 10 sklepów małoformatowych do 300 mkw. Za tak wysoki wynik odpowiadają dwaj producenci – TAN-VIET oraz Unilever – którzy zdominowali tę kategorię.

Łącznie, ich udziały wartościowe w sprzedaży tej kategorii w okresie styczeń-listopad 2021 r. przekroczyły 90% (Unilever ponad 55%, TAN-VIET ponad 35%).

„Klienci sklepów małoformatowych najchętniej wybierają łagodny wariant Vifon Złoty kurczak od firmy TAN-VIET, który znalazł się na ponad 17% paragonów, na których występowały zupki chińskie. Warto zauważyć, że liczba transakcji z udziałem tej kategorii oraz wartość jej sprzedaży pozostała w tym roku praktycznie na niezmiennym poziomie w porównaniu do roku ubiegłego. Średnia cena za opakowanie zupek chińskich zbliża się już do granicy 2 zł” – opowiada ekspert CMR.

Niezależnie od tego, którym azjatyckim krajem inspirujemy się odtwarzając orientalne smaki w naszej kuchni – z pewnością dostępność produktów ułatwiających ich przyrządzenie ułatwi to zadanie. Rozszerzając ofertę orientalnych przysmaków w sklepie można znacząco zyskać nie tylko na sprzedaży, ale też w oczach stałych klientów.

Joanna Kowalska
Zastępca Redaktora Naczelnego ds. Mediów Cyfrowych





tagi: rynek spożywczy , FMCG , sprzedaż , handel , konsument , produkty spożywcze , przemysł spożywczy ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51