Rynek batonów czekoladowych w Polsce
Batony czekoladowe to jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów polskiego rynku spożywczego. Jego wartość w roku 2006 w stosunku do roku poprzedniego wzrosła o 12,8 %, gdy w tym samym okresie całkowita wartość rynku FMCG w Polsce wzrosła według szacunków firmy Gfk Polonia o około 6% - informuje Jarosław Kutelski, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w Masterfoods Polska Sp. z o.o.. Batony zdobywają więc coraz większy udział w obrotach sklepów. Wynika to z impulsowego charakteru tego typu produktów oraz relatywnie niskiej jednostkowej ceny zakupu. Rynek dojrzewa i sprzedawcy w coraz większym stopniu doceniają specjalne strefy ekspozycyjne przy kasach dla produktów tego typu. Producenci inwestują w innowacyjne rozwiązania ekspozycyjne, a konsumentom ciężko jak widać oprzeć się słodkiej pokusie.
„Niekwestionowanym liderem na rynku batonów jest Masterfoods Polska, producent batonu numer jeden w Polsce – Snickers®. Udziały rynkowe Masterfoods w 2006 roku wynosiły średnio 44,2% wartościowo oraz 47,4% ilościowo w całym rynku batonów i były znacząco wyższe od drugiego w kolejności Nestle z udziałami odpowiednio 16,6% wartościowo oraz 17% ilościowo.
W najnowszych rankingach sprzedaży króluje wspomniany już Snickers® Std, będący z wyraźną przewagą liderem sprzedaży w tzw. handlu niezależnym, impulsowym oraz na stacjach benzynowych. Jedynie w kanale handlu nowoczesnego palmę pierwszeństwa przejmuje Kinder Bueno® firmy Ferrero. Kolejne miejsca zajmują: Mars®, Bounty®, Twix®, Lion®, KitKat®, Snickers® Super oraz, co ciekawe nowość na rynku – Mars® Delight” - przedstawia Jarosław Kutelski.
Należy jednak podkreślić, iż tzw. tradycyjne kanały sprzedaży odpowiadają nadal za ponad 70% sprzedaży wszystkich batonów czekoladowych. Mocna pozycja handlu tradycyjnego w sprzedaży tego segmentu wynika z faktu, iż wraz ze wzrostem wielkości sklepu rośnie ilość batonów sprzedawanych z półki, maleje natomiast z lokalizacji przy kasie. Kasy sklepów mało-formatowych, stacji benzynowych i kiosków są więc bardzo silną bronią w walce o klienta - dodaje.
„Wzrost rynku napędzają przede wszystkim silne marki, wspierane w mediach oraz nowości” - informuje Łukasz Sobotkowski, product manager w dziale słodyczy, Nestlé Polska. Zauważalny jest też wzrost znaczenia marek prywatnych, chociaż ich znaczenie jest zdecydowanie mniejsze niż w innych kategoriach.
Konkurencja na rynku jest bardzo ostra. Świadczą o tym między innymi dynamicznie rosnące nakłady na media, które wzrosły o ponad 70% w stosunku do roku 2005. Intensyfikacja działań promocyjnych spowodowała wydłużenie tradycyjnych sezonów sprzedażowych. Nowe produkty oraz silne wsparcie mediowe pojawiają się obecnie w okresach, które do tej pory uważane były za mniej atrakcyjne (grudzień, styczeń).
Czołowe marki, w tym produkty Nestlé cieszą się niesłabnącą popularnością. LION i KIT KAT są numerem 2 i 3 w kategorii batonów.
Tak pozytywne wyniki uzyskaliśmy dzięki wprowadzanym przez nas nowościom, odpowiadającym na zmieniające się potrzeby naszych konsumentów. Dodatkowym atutem w portfolio Nestlé okazał się baton AERO, który pod koniec roku zdobył 3% rynku w ujęciu wartościowym.
Planowane przez nas aktywności pozwolą nam na zdobycie jeszcze większej części tego szybko rosnącego rynku - zapewnia Łukasz Sobotkowski z Nestle.
Duże znaczenie na rynku batonów ma spontaniczna znajomość marki przez konsumentów - twierdzi Krzysztof Gamański, junior brand manager, wafle impulsowe i batony - Jutrzenka S.A.. Marka Grześki oraz Jutrzenka są doskonale rozpoznawane zarówno przez najmłodszych, jak i starszych wielbicieli słodyczy. Są ponadto kojarzone z gwarancją wysokiej jakości produktu potwierdzoną długoletnią tradycją w połączeniu z innowacyjnością oraz kompleksowością aktualnej oferty.
Atrakcyjność segmentu batonów wynika też z tego, że należą one do produktów chętnie wybieranych przez ludzi młodych. Pasują do ich stylu życia, gdyż stanowią szybką przekąskę, która doda energii i poprawi humor. Młody konsument nie jest jednak lojalny. Jego decyzje są wynikiem impulsu i znajomości marki, która płynie z przekazów reklamowych. Jest to typ konsumenta, o którego trzeba się postarać. Z tego wynika duża konkurencyjność na tym rynku.
Warto też odnotować tendencję do wzrostu popularności tzw. batonów śniadaniowych, jak Apetit z pysznym mlekiem 20g, czy Apetit z laskowymi orzechami w mlecznej czekoladzie 44g. Ta kategoria jest chętnie wybierana zarówno przez mamy, jak i dzieci, gdyż stanowi doskonałą alternatywę porannego posiłku, który nie wymaga czasochłonnych przygotowań, pozostaje jednak smaczny i zdrowy - zapewnia Krzysztof Gamański z Jutrzenki.
Batony lodowe - hit lata
Zbliża się lato i wiele prognoz wskazuje, że będzie ono bardzo ciepłe – zapowiada to rekordowy rok dla sprzedaży lodów. Segment ten w Polsce w roku 2006 osiągnął 10% wzrost obrotów w stosunku do roku poprzedniego i szacowany jest na około 710 mln PLN - informuje Jarosław Kutelski, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w Masterfoods Polska Sp. z o.o.
Około 3/5 tej kwoty przypada na lody impulsowe, których konsumpcja (w zestawieniu z lodami familijnymi) jest w porównaniu ze średnią europejską na wysokim poziomie. Sezonowość dotyka wymienione wyżej formaty lodów w różnym stopniu. Okres letni to „żniwa” dla lodów impulsowych, które osiągają wtedy znaczny udział w sprzedaży całej kategorii, w okresie zimowym to lody familijny królują na rynku. Ze względu na swój charakter lody impulsowe sprzedają się głównie w małych i średnich sklepach spożywczych, z kolei dla lodów familijnych głównym kanałem dystrybucji są sklepy wielkopowierzchniowe.
W ramach lodów familijnych największym segmentem są lody w plastikowych pudełkach odpowiadające za sprzedaż około 4/5 tej kategorii. W ramach lodów impulsowych dominują lody na patyku, za nimi rożki, kubki, kanapki oraz najszybciej rosnąca w drugiej połowie roku 2006 - kategoria batonów lodowych - dodaje Jarosław Kutelski.
tagi: rynek batonów w polsce,batony czekoladowe,batony,batony lodowe ,
Maspex Romania SRL, spółka należąca do Grupy Maspex...
Wygodne dostawy w ciągu maksymalnie 30 minut, bogaty wybór...
Kurczący się rynek piwa może mieć poważne reperkusje –...
Na wysokich cłach stracą obie strony...
Na rynku pojawił się nowy rodzaj oszustwa...
Komisja szuka nowych źródeł dochodów...
Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc...
Komentarz Prezesa Polskiej Izby Handlu...