Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28
Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66
Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354
Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231 PIH: Sprzedaż w sklepach małoformatowych w styczniu 2022 r.
PIH: Sprzedaż w sklepach małoformatowych w styczniu 2022 r.
Środa, 23 lutego 2022
W styczniu 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 4,7% wyższa, natomiast liczba transakcji wzrosła o prawie 2% w porównaniu ze styczniem 2021 r., kiedy obowiązywały obostrzenia zawiązane z drugą falą pandemii – wynika z danych PIH i CMR Panel.
Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w styczniu 2022 r.: -14,4% mdm , +4,7% rdr. Najwięcej transakcji odnotowano w tygodniu rozpoczynającym się 10 stycznia, czyli w momencie powrotu dzieci i młodzieży do szkół (rok temu od razu po przerwie świąteczno-noworocznej nastąpiły ferie).
Pogoda (tegoroczny styczeń był znacznie cieplejszy od ubiegłorocznego) i brak ograniczeń związanych z pandemią sprzyjały wychodzeniu z domu, a co za tym idzie wstępowania przy okazji do pobliskich sklepów po impulsowe zakupy. W ostatnim miesiącu klienci przychodzili do sklepów małoformatowych częściej niż w styczniu 2021 r., ale robili mniejsze zakupy (więcej było transakcji dotyczących zakupu 1-2 produktów). W styczniu 2022 r. w przeciętnym koszyku były średnio 4 produkty – to nieco mniej niż przed rokiem, ale więcej niż dwa lata wcześniej, czyli jeszcze przed pandemią. Jak wynika z danych CMR, w styczniu 2022 r. klienci sklepów małoformatowych wydawali na zakupy średnio 20,13 zł, czyli o około 3% nieco więcej niż rok wcześniej i aż o 25% więcej niż w styczniu 2020 r.
W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: -1,1 %
Duży wpływ na wzrost obrotów w styczniu 2022 r. miały rosnące ceny. Wysokie wzrosty w ujęciu wartościowym odnotowały kategorie, które znacząco zdrożały w porównaniu z poprzednim rokiem, jak olej (średnia cena za litr była o około 50% wyższa niż przed rokiem), masło (wzrost ceny średnio o 46%), mąka (wzrost o 25%) czy cukier. Drożejące kategorie odnotowały jednak duże spadki w ujęciu wolumenowym – wydatki na olej były w styczniu o 18%, a na masło o 11% wyższe niż przed rokiem, ale w przeliczeniu na kilogramy klienci kupili ich o ponad 20% mniej niż przed rokiem. Wzrosty wartości sprzedaży z jednoczesnym spadkiem wolumenowym dotyczyły również wielu innych kategorii kulinarnych spośród m.in. produktów mlecznych, tłuszczów i produktów zbożowych.
W styczniu 2022 r. klienci sklepów małoformatowych częściej niż przed rokiem kupowali m.in. napoje energetyzujące (wzrost liczby sprzedanych opakowań o 16%), wody czystej (liczba sprzedanych butelek była o 10% wyższa niż przed rokiem), a także słodyczy impulsowych. Lepiej niż przed rokiem sprzedawały się również dania gotowe. Rzadziej na paragonach pojawiały się natomiast alkohole, z wódkami czystymi na czele - sprzedaż tej kategorii w przeliczeniu na litry spadała o ponad 10% w porównaniu ze styczniem 2021, kilkuprocentowe spadki odnotowały również piwa i wódki smakowe.
W porównaniu z grudniem 2021 r. łączne obroty sklepów małoformatowych w styczniu spadły o 14,4%, a liczba transakcji była o 7,6% niższa niż rok wcześniej.
Dynamika sprzedaży w supermarketach 301-2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) w styczniu 2022: -24,1% mdm , +1,1% rdr.
Źródło: PIH
* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.
Platforma strategicznego dialogu w Warszawie i Waszyngtonie...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.