„Każdego dnia do Spółdzielni trafia 5,5 mln litrów polskiego mleka” – o rosnącym znaczeniu patriotyzmu zakupowego, działaniach w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz innych oczekiwaniach konsumenckich rozmawiamy z Prezesem Zarządu SM Mlekpol – Edmundem Borawskim.
Czy polski konsument to świadomy konsument?
Polscy konsumenci zdecydowanie stają się coraz bardziej świadomi, zarówno w zakresie zdrowia, jak i działań na rzecz ochrony środowiska. Podczas zakupów kierują się tym, aby wybierane produkty były wysokiej jakości, zwracają uwagę na prosty skład, wartości odżywcze i naturalne cechy funkcjonalne żywności, mające pozytywny wpływ na kondycję i zdrowie. Coraz częściej podstawą decyzji zakupowych polskiego konsumenta staje się ocena działań producentów w zakresie zrównoważonego rozwoju firmy, troski o środowisko naturalne oraz zaangażowania w życie i rozwój lokalnej społeczności. Te idee przyświecają SM Mlekpol od lat. Już od czterech dekad działamy w myśl hasła „Naturalnie dbamy o ludzi”, spełniając potrzeby i oczekiwania konsumentów.
Nie bez znaczenia jest także patriotyzm zakupowy? Bo polski konsument poza innowacyjnością i odpowiadaniem na trendy rynkowe, docenia także tradycję i bezpieczeństwo.
Patriotyzm konsumencki wciąż zyskuje na znaczeniu, obserwujemy, że Polacy zwracają uwagę na wybór lokalnych produktów, od rodzimych producentów. Nie chodzi jednak tylko o samo pochodzenie żywności, kluczowe są wartości odżywcze, tradycyjna receptura i wyjątkowy smak, czym cechuje się wiele polskich produktów. Jako Spółdzielnia od ponad 40 lat stawiamy na jakość oraz bezpieczeństwo skupowanego mleka i produkowanych wyrobów. Jest to dla nas bezwzględna i niepodważalna wartość, wynikająca z szacunku do delikatnego surowca, pracy rolników i pracowników, a przede wszystkim do konsumentów, których zaufanie ma dla nas szczególne znaczenie. Wytwarzany w SM Mlekpol nabiał produkowany jest z mleka pochodzącego z najczystszych regionów naszego kraju, od lokalnych, sprawdzonych dostawców. Każdego dnia do Spółdzielni trafia 5,5 mln litrów polskiego mleka, które następnie przetwarzane jest w 13 wysokospecjalistycznych zakładach produkcyjnych. Warto zaznaczyć, że posiadamy wyższe standardy dotyczące jakości, niż wymagają tego przepisy prawa polskiego czy unijnego. Właśnie dlatego, za niepowtarzalny i pyszny smak produktów, doceniają nas konsumenci nie tylko w kraju, ale także za granicą.
Zrównoważona produkcja i biodegradowalne opakowania – to nie tylko modne hasła, a ważne aspekty, również coraz istotniejsze dla konsumenta.
Ekologia odgrywa coraz większą rolę w naszym życiu, a trend ten z roku na rok staje się silniejszy – zarówno dla przedsiębiorstw, jak i konsumentów. Dlatego i my, jako jeden z liderów polskiego mleczarstwa, podejmujemy działania wpisujące się w te założenia. W Spółdzielni Mleczarskiej Mlekpol dążymy do tego, aby opakowania po zużytych produktach były bezpieczne dla środowiska naturalnego. Systematycznie zwiększamy w opakowaniach udział tworzyw PCR, czyli pochodzących z odzysku i recyklingu. Naszym celem jest stosowanie opakowań nadających się w 100% do recyklingu. Działamy w kierunku zmierzającym do ograniczenia stosowania tworzyw pochodzących z paliw kopalnych zastępując je biosurowcami. Przykładem jest marka Łaciate, która chcąc dopasować swoje produkty do oczekiwań konsumentów, wprowadziła innowacyjne opakowania kartonowe, które w 89% zostały wykonane z materiałów pochodzących z surowców odnawialnych. Dodatkowo, w całości nadają się do recyklingu. Pracujemy także nad zmniejszaniem masy opakowań, przy zachowaniu pełnej funkcji ochronnej dla produktu, tym samym przyczyniając się do redukcji produkcji plastiku. Wiemy, że wiele gospodarstw domowych bardzo docenia takie rozwiązania.
Dziękuję za rozmowę.
Monika Górka