Przepis na sukcesGin „przywędrował” do Polski, a konkretnie na Żuławy oraz Kujawy, wraz z pojawieniem się Mennonitów (osadników z Niederlandów), produkowali oni głównie Genever – służył przede wszystkim jako środek medyczny.
Przez lata, jako kategoria, nie zdobył dużej popularności. Najwięksi producenci alkoholi mocnych mieli co prawda w swojej ofercie gin lub wódkę jałowcową, jednak odbywało się to bez większych sukcesów rynkowych (w porównaniu do wódek smakowych czy nalewek).
Odrodzenie ginu w Polsce współczesnej rozpoczęło się w 1987 – wtedy to Polmos Zielona Góra wprowadził na rynek wysokiej jakości gin destylowany.
Był to pierwszy poważny impuls do rozwoju całej kategorii. Do dziś Gin Lubuski wytwarzany jest w ten sam sposób co 35 lat temu. Owoce jałowca są macerowane i destylowane w wysokiej jakości alkoholu, co nadaje ginowi wyrazisty smak jałowca, wzbogacony nutami majeranku, lawendy i kolendry.
Do wersji „Original” sukcesywnie dołączają kolejne – infuzowane smakami cytrusów, ziół i owoców. Na sklepowych półkach znaleźć można m.in. Gin Lubuski Bitter Orange oraz Fresh Lime.
- Gin Lubuski nieustannie się rozwija i jako lider nadaje ton kategorii ginu w Polsce – mówi Marta Tyszkowska, Kierownik Marki Gin Lubuski w firmie Henkell Freixenet Polska.
Od 2009 roku marka należy do firmy Henkell Freixenet Polska, a produkcja Ginu Lubuskiego odbywa się w Toruniu.
Jedyny takiGin Lubuski to najchętniej kupowany gin w kraju
1. Powodów jest kilka. - Konsumenci wskazują na wyjątkowy, wyrazisty, mocno jałowcowy smak naszego ginu, wzbogacony o aromatyczne zioła. Duże znaczenie ma też polskie pochodzenie Ginu Lubuskiego, jego lokalność wzbudza zaufanie. Wielu konsumentów ma także sentymentalny stosunek do naszej marki – jest z nimi od lat i przywołuje dobre, nieraz młodzieńcze wspomnienia – tłumaczy Marta Tyszkowska, Kierownik Marki Gin Lubuski w firmie Henkell Freixenet Polska.
- Gin Lubuski stanowi doskonałą bazę do tworzenia drinków i koktajli – podkreśla z kolei Marek Posłuszny, jeden z najlepszych barmanów flair na świecie, ambasador Ginu Lubuskiego. Z okazji 35-lecia Lubuskiego przygotował 35 przepisów na nieoczywiste koktajle oparte na ginie Lubuskim. - Gin jest bardzo łatwym produktem do budowania koktajli. Możemy go znaleźć w recepturach praktycznie wszystkich rodzajów koktajli – od lekkich, owocowych, orzeźwiających po ciężkie, charakterne, o intensywnych smakach. Dlatego myśląc o koktajlach z ginem możemy użyć różnorodnych składników. Warto spróbować owocowego spritza i pobawić się smakiem naszych ulubionych owoców - malin, truskawek, borówek, cytrusów czy arbuza, dodać do tego nutę świeżość w postaci np. mięty, rozmarynu, tymianku czy bazylii – a całość uzupełnić wodą gazowaną lub smakowym tonikiem. Produkty te, zwłaszcza latem, są łatwo dostępne, a zabawa smakiem przednia! – przekonuje Marek Posłuszny.
Urodziny z przytupemAutorskie przepisy Marka Posłusznego na koktajle z zastosowaniem Ginu Lubuskiego znaleźć można zarówno na fanpage`u marki w serwisie Facebook, jak i na stronie:
www.lubuskigin.pl/miksologia Nie zabraknie także urodzinowych ekspozycji w sklepach w całej Polsce. - To będą urodziny z przytupem, jak na lidera przystało – mówi Anna Pawłowska-Kruzińska, Szef Krajowego Trade Marketingu w firmie Henkell Freixente Polska. - Obok naszych ekspozycji z Ginem Lubuskim w roli głównej trudno będzie przejść obojętnie. Ale nasz gin to w końcu idealna propozycja na wakacje - zapraszamy do wspólnej przygody!
Kategoria z potencjałemZ badań wynika, że gin – obok rumu, tequili czy whiskey – to jedna z najszybciej rozwijających się kategorii alkoholowych w Polsce. Przez wielu konsumentów jest postrzegany jako alkohol stosunkowo lekki – ponieważ prawie zawsze jest serwowany w postaci drinków. Badania pokazują, że zarówno ci młodsi (25-35 lat), jak i starsi (36-55 lat) konsumenci, najczęściej spożywają gin w domu, koniecznie w towarzystwie – partnera bądź przyjaciół czy znajomych. Jest to więc dobry pretekst do eksperymentowania z ginem. Zwłaszcza, że to alkohol uniseksowy – sięgają po niego zarówno kobiety, jak i mężczyźni.
- W Polsce rzeczywiście od kilku ostatnich lat widzimy prawdziwy rozkwit konsumpcji ginu – podsumowuje Marek Posłuszny, Ambasador Ginu Lubuskiego. - Gin nie jest już kojarzony tylko z popularnym koktajlem gin&tonic, sięgają po niego wszyscy ci, dla których gin daje więcej smaku i przyjemności niż np. picie wódki.
1 Henkell Freixenet za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food) Sprzedaż wolumenowa w litrach, w okresie II 2021 - I 2022, w kategorii: Gin