Z jakimi wyzwaniami mierzy się obecnie branża słodyczy?
Rynek słodyczy w Polsce jest rynkiem scentralizowanym, na którym kilku największych graczy realizuje ponad połowę jego wartości. Z tego powodu wyzwania te są inne dla mniejszych graczy, a odmienne dla dużych. Okres pandemii pokazał, iż ludzie zaczęli przywiązywać większą uwagę do jakości produktów, co spowodowało wzrosty sprzedaży w sektorze słodyczy premium. Obecny okres postcovidowy oraz sytuacja związana z działaniami wojennymi w Ukrainie, powodują z kolei szereg negatywnych konotacji w obszarze cen surowców oraz siły nabywczej. Drastyczne podwyżki mediów, surowców bazowych oraz rozpędzona inflacja powodują zwiększenie kosztów produkcji. Koszty te, finalnie musi ponieść klient końcowy, jednakże każdy produkt ma swój poziom ceny krytycznej. Czynniki te oddziałują negatywnie na branżę, która w kolejnych latach może odnotować spadek sprzedaży wskutek utraty siły nabywczej przez konsumentów.
Sytuacja epidemiologiczna i geopolityczna, a także wszystkie ich skutki mocno odbiły się na handlu, a także zachowaniach konsumenckich. Czego oczekuje współczesny klient?
Współczesny klient jest klientem świadomym. Coraz więcej osób zwraca uwagę na specyfikacje produktów na opakowaniach i świadomie je wybiera. Kwestie jakości produktów, ich naturalność oraz wyeliminowanie substancji niepożądanych takich jak syntetyczne, coraz bardziej przemawiają do odbiorcy końcowego. Niestety obecna sytuacja spowodowana wysoką inflacją, może doprowadzić do odwrócenia tego trendu. Koszt produktu końcowego może stać się czynnikiem decydującym o jego wyborze, z pominięciem składu.
Które z produktów z Waszego portfolio mają obecnie najlepszą sprzedaż? Czy tutaj zauważalne są zmiany względem poprzednich lat?
PPH „EWA” S.A., jest spółką działającą w sektorze farmaceutycznym, a branża tzw. „słodyczy” jest dla nas rynkiem dodatkowym. Jednakże widzimy wzrost zainteresowania produktami na bazie karmelu i staramy się zwiększać sprzedaż w tym obszarze. Nasze produkty, wytwarzane są w tych samych warunkach co wyroby o przeznaczeniu aptecznym dzięki temu klient ma pewność, iż otrzymuje produkt o najwyższej jakości potwierdzony posiadanymi przez Spółkę certyfikatami.
W ofercie firmy pojawiły się ostatnio cukierki Koffini – czym wyróżnia się ta pozycja?
Cukierek Koffini jest produktem nowym w naszej ofercie. Kompozycja smakowa oparta jest na subtelnym smaku filiżanki kawy. W procesie produkcyjnym cukierka, stosuje się naturalny ekstrakt z prawdziwej kawy, co nadaje mu wyrazisty charakter. Jest to produkt z kategorii premium, kierowany do świadomego odbiorcy, idealny dla kierowców, osób będących w biegu, które chcą pobudzić organizm działaniem kofeiny.
W jakim kierunku rozwija się PPH „EWA”? Jakie działania są zaplanowane na najbliższy czas?
Spółka planuje stały rozwój, jednak jest on uzależniony od sytuacji rynkowej. Rozwijamy bardzo intensywnie segment produkcji suplementów i leków, gdzie w przyszłym roku planujemy postawić najnowocześniejszą, obsługiwaną w pełni cyfrowo linię produkcyjną w Europie. Pozwoli to nam na uzyskanie unikalnej jakości naszych produktów oraz uwolnienie wąskich gardeł produkcyjnych. Zmieniamy także jakość opakowań naszych słodyczy, podążając za aktualnymi trendami. Jednocześnie poszukujemy cały czas nowych pomysłów na produkty cukiernicze i rozwój tej gałęzi firmy. Stąd właśnie rodzą się takie pomysły jak Koffini.
Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska
tagi: EWA Krotoszyn , słodycze , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , przemysł spożywczy ,
W listopadzie 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
ALDI kontynuuje dynamiczną ekspansję na polskim rynku...
Najwięcej konsumentów chce kupić podarunki dla 4-5 osób –...
Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów...
Może objąć technologie pochłaniania CO2...
Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla...
Prognozy na najbliższe miesiące są zróżnicowane, a...
Już ponad 38% dorosłych Polaków słyszało o tym, że ktoś...