Polakom daleko jeszcze do mieszkańców innych krajów Europy Zachodniej. Oczywiście rekordzistami w spożyciu makaronu są Włosi z konsumpcja przekraczającą 20 kg na osobę. Różnica w poziomie konsumpcji makaronu wynika m.in. z faktu, iż do niedawna Polacy wykorzystywali makaron głównie jako dodatek do zup. Jednakże wraz z rozprzestrzenianiem się w Polsce mody na kuchnie obce zaczęto podawać makron jako samodzielne danie - spaghetti, makaronowe zapiekanki, lasagne itp.
Makaron stosowany jest jako dodatek do zup (różne kształty i rodzaje makaronów), coraz częściej konsumenci wskazują na wykorzystywanie makaronu jako składnika zapiekanek (np. makarony krótkie, tj. wstążki, świderki, muszelki, kokardki), sosów (np. świderki), dodatek do mięs i ryb (np. wstążki i krajanka), a nawet sałatek i dań słodkich. Duże znaczenie dla zwiększającego się popytu na makarony przypisywane jest także wzrastającej ofercie rynkowej pod względem nowych gatunków i nowych kształtów makaronów. Pojawiające się na rynku nowe produkty z grupy mrożonych mieszanek warzywnych i warzywno-mięsnych oraz gotowych sosów również wpływają na większe zainteresowanie różnymi rodzajami makaronów, dostosowanymi do gotowych potraw.
Zdaniem Doroty Liszki, managera ds. komunikacji korporacyjnej Maspex Wadowice Sp. z o.o. polski rynek makaronów powinien nadal się rozwijać. Konsumenci będą prawdopodobnie poszukiwać produktów wysokiej jakości oraz nowych, ciekawych form, a także pomysłów na szybkie, smaczne i zdrowe dania. Polacy coraz częściej będą eksperymentować w kuchni. Wynika to między innymi z szerszego wykorzystania makaronów do przyrządzania potraw oraz z chęci skrócenia czasu przygotowywania posiłków w domu.
Różnorodność kształtów i smaków
„Jeśli chodzi o naszą firmę, to największy udział w sprzedaży ma makaron nitka luksusowa (makaron rosołowy), ale również cała gama naszych makaronów jajecznych cieszy się bardzo dużym powodzeniem czego dowodem jest uzyskany w 2006 roku Złoty Laur Konsumenta” – mówi Grzegorz Nicpoń, dyrektor handlowy Goliard.
„Z naszych produktów - PPU WIENOX Sp. z o.o. - najczęściej wybierane produkty przez konsumentów detalicznych to: świderki, gniazdka, zacierka i makaron Razowy-Graham Super” – wyjaśnia natomiast Mirosław Dalidowski, dyrektor handlowy PPU WIENOX Sp. z o. o.
Coraz lepiej sprzedają się także makarony nowego rodzaju. Makarony Polskie S.A., (posiadają w swym portfelu trzy główne produkty skierowane do różnych segmentów rynkowych: makaron Sorenti, makaron Staropolski, Solare) chwalą się makaronem Sorenti, który jest produkowany w 100% z włoskiej mąki pochodzącej z przemiału twardoziarnistej pszenicy durum. „Gwarantuje ona, że makaron się nie rozgotowuje i pozostaje al dente. Mąka ta uznawana jest za najbardziej odpowiedni surowiec do produkcji makaronu. Taki makaron wyróżnia się najlepszymi walorami smakowymi, nie skleja się, jest sprężysty, jędrny i ma piękny, złocisty kolor” – mówi Paweł Nowakowski, prezes zarządu Makarony Polskie S.A.
Sorenti jest dostępny w wielu kształtach takich jak: fale, gniazda nitki, gniazda wstążki, kokardki, pióra, spaghetti, świdry, świderki, muszelki, spaghetti, spaghetti 25 cm. Dzięki ciekawemu, wyróżniającemu się na półce stylowi opakowania, nawiązującemu estetyką i kolorystyką do makaronów włoskich, które mają opinię najlepszych makaronów na świecie, oraz kształtowi opakowania z innowacyjnym formatowaniem bocznych zgrzewów, produkt ma lepszą ekspozycję na półce. Dodatkowo producent umieścił na opakowaniu propozycje przygotowania, a specjalnie dla internautów rozpoczął działanie serwis produktowy www.sorenti.pl, gdzie można znaleźć przepisy inspirujące do przygotowania dań z tym nowym makaronem.
„Z naszych badań wynika, że pomimo dużej różnorodności wśród makaronów są jeszcze obszary do wypełnienia” – mówi Piotr Fojucik, dyrektor handlowy - Secpol Sp. z o. o. Firma ta posiada w swojej ofercie kilkanaście rodzajów makaronów, posiadających certyfikat rolnictwa ekologicznego. Największym powodzeniem cieszą się makarony wytworzone z mąki orkiszowej, dzięki której nasze produkty zawierają duże ilości białka, błonnika, nienasyconych kwasów tłuszczowych biopierwiastków oraz witamin. Szczególnym powodzeniem cieszą się makarony zawierające spirulinę – algi morskie – dostarczające organizmowi miedzy innymi aminokwasy ezogenne, białko, beta-karoten, witaminy z grupy B oraz kwas gamma-linolenowy (GLA), który redukuje cholesterol, zapobiega nadciśnieniu i chorobom serca. Firma Secpol oferuje makarony w postaci spaghetti, kolanek, świderków i łazanek.
„W trosce o zdrowie konsumentów, jako jedyni wprowadziliśmy do sprzedaży w br. Makaron z Amarantusem. Poza walorami smakowymi gwarantuje on również duże wartości odżywcze. Jest idealnym produktem na półkę z żywnością funkcjonalną. Mamy nadzieję, że Makaron z Amarantusem zyska uznanie w oczach konsumentów, tak jak wszystkie produkowane przez nas makarony pod marką SULMA – mówi Teresa Juśkiewicz-Kowalik, prezes PPH „SULMA” Sp. z o.o. w Sulechowie.
Makaron wzbogacony mąką z nasion Amarantusa to doskonały składnik diet dla osób, których praca wiąże się z dużym wysiłkiem fizycznym i psychicznym. Produkt opracowano w kooperacji z Fundacją Rozwoju Kardiochirurgii, w ramach projektu „Poznaj siłę serca” - profilaktyki zdrowotnej w żywieniu. Mąka z Amarantusa, zawiera związki wykazujące działanie przedłużające życie ludzkich komórek oraz antyoksydanty przeciwdziałające chorobom nowotworowym. Wzmacnia organizm, pomaga w usuwaniu objawów przemęczenia, ma również wpływ na regulację syntezy cholesterolu. Makaron „Siła Serca” z Amarantusem dostępny jest w trzech formach : świderki, spaghetti i rurki.
Nowością w ofercie Lubelli jest natomiast nowy makaron Lubella Domowa Jajeczna, produkowany według tradycyjnej domowej receptury z najwyższej jakości mąki i świeżych jaj, co sprawia, że ma doskonały smak, naturalny kolor oraz zapach. „W asortymencie mamy specjalnie dobrane kształty - nitka, krajanka i krajaneczka, w opakowaniach 250 g.” – mówi Dorota Liszka, manager ds. komunikacji korporacyjnej Maspex Wadowice Sp. z o. o.
Makaronowe zmiany
„Ostatnio zaczęły występować bardzo delikatne sygnały postępu i wzrostu zainteresowania się produktami o wyższej jakości niż tzw. grupa ekonomiczna - mam na myśli spojrzenie na dane rynku ogólnopolskiego. Nadal jednak w przeważającej grupie są klienci kierujący się przy zakupie wyłącznie ceną detaliczną. Najpopularniejsze opakowania to gramatura 500g, 400g i 250g a formy - nadal: świderki, nitki i gniazdka. W ostatnim czasie wyraźnie wzrosło jednak spożycie takich form jak: spaghetti, rurek, kolanek, kokardek, lasagne i tortellini. Swoją pozycję coraz wyraźnie zajmują makarony z grupy zdrowotnych i fitness” – podkreśla Mirosław Dalidowski, dyrektor handlowy PPU WIENOX Sp. z o. o.
„Mimo, że na chwilę obecną spożycie makaronu w Polsce jest o wiele niższe niż za granicą, zauważalna jest jednak tendencja wzrostowa, spowodowana zmianą stylu życia Polaków. Poszukujemy potraw szybkich i łatwych w przygotowaniu oraz zdrowych. Makaron bowiem to przede wszystkim węglowodany złożone, które dostarczają energii, a nie tłuszczy. Do zakupu nakłaniają również nowe nietypowe kształty, kolorystyka, marka, przystępna cena oraz nietypowe smaki” – mówi Jarosław Waśkowski, współwłaściciel, P. W. Mlexer Sp. J.
„Rozwój rynku makaronów charakteryzuje się znaczną dynamiką związaną z rosnącym popytem na te produkty. Rynek ten jest bardzo rozdrobniony a duża konkurencja sprawia, że aby wypromować markę potrzebne są wysokie nakłady finansowe” – ocenia Aleksandra Jarmolik, product manager, marka Agnesi North Coast S.A.
tagi: makaron,rynek makaronów,sulma,goliard ,
Maspex Romania SRL, spółka należąca do Grupy Maspex...
Wygodne dostawy w ciągu maksymalnie 30 minut, bogaty wybór...
Kurczący się rynek piwa może mieć poważne reperkusje –...
Na rynku pojawił się nowy rodzaj oszustwa...
Komisja szuka nowych źródeł dochodów...
Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc...
Komentarz Prezesa Polskiej Izby Handlu...
13,6 dnia – takie terminy przelewów firmy MŚP zapisywały...