Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Podsumowanie roku 2022 na rynku FMCG

Kategorie produktów

Podsumowanie roku 2022 na rynku FMCG

Wtorek, 13 grudnia 2022 HURT & DETAL Nr 12/202. Grudzień 2022
Rok 2022 przyniósł wiele zmian na rynku. Nieoczekiwane wydarzenia, inflacja, rosnące ceny – grudzień to dobry moment na podsumowania. Z jakimi wyzwaniami musieli się mierzyć producenci? Które tematy zdominowały branżowy dyskurs? Które kategorie zdobyły konsumenckie serca (i paragony), a także, które trendy najmocniej odbiły się na ofercie czołowych graczy? Przedstawiciele branży analizują ostatnie 12 miesięcy w sektorze handlu i określają plany na przyszłość.
1.JPGJan Kolański
Prezes
Colian

W mojej ocenie miniony rok był czasem bez precedensu – z mocno poturbowaną gospodarką po pandemii COVID-19 i dodatkowo nadwyrężoną przez wojnę w Ukrainie. Niestabilna sytuacja geopolityczna przyczyniła się do wzrostów cen na rynku surowców oraz podwyżek energii elektrycznej, gazu i innych paliw. Koszty wytwórcze stały się więc największym hamulcem rozwoju większości przedsiębiorstw, skupiając ich uwagę na działaniach zmierzających do poszukiwania oszczędności. Colian nie stanowi wyjątku – w równym stopniu jak inne podmioty zostaliśmy zmuszeni do weryfikacji założonych budżetów. W niepewnym otoczeniu podejmujemy starannie przemyślane decyzje, by obronną ręką wyjść z kryzysu. Bacznie obserwujemy trendy rynkowe, które umiejętnie wdrażamy w naszym portfolio. W ostatnich latach świadomość konsumentów wzrasta, a wraz z nią zapotrzebowanie na wyroby wege i eko. Z pewnością obecnie to nasz główny kierunek działań. Troska o środowisko sprawiła, że w kolejnych latach będziemy inwestować w zieloną energię. Z uwagi na inflację, a także szereg innych czynników, pozostałe plany zostały wstrzymane.


2.JPGLeszek Wąsowicz
Prezes Zarządu
HELIO


Za nami 30 lat działalności. Ostatni rok zakończyliśmy rekordową sprzedażą, przekraczając po raz pierwszy poziom 300 mln złotych. Wynik ten jest o tyle spektakularny, gdyż oznacza, że jesteśmy największym dostawcą bakalii na rynku detalicznym w Polsce. W perspektywie najbliższego roku ciężko jednak dopatrywać się pozytywnych symptomów, w szczególności pod kątem rentowności. Inflacja, deprecjacja złotego, rosnące ceny energii, transportu, opakowań, topniejąca marża brutto ze sprzedaży czy w końcu rosnące stopy procentowe nie są naszymi sprzymierzeńcami. Z taką skalą podwyżek nie mieliśmy jeszcze do czynienia. Niestabilna sytuacja makroekonomiczna, w szczególności na rynku walutowym powoduje liczne trudności, począwszy od składania ofert na dłuższe okresy. Na korzyść działają zaś wypracowane przez lata przewagi konkurencyjne. Mamy jeden z największych w Europie zakładów w branży oraz jesteśmy liderem rynku detalicznego w Polsce. Dzięki temu uzyskujemy istotny efekt ekonomii skali. Popyt nie powinien być zatem dla nas problemem, ale rosnące koszty oznaczają spadek marż.


3.JPGJacek Górecki
Dyrektor Zarządzający
Lantmannen Unibake Poland


Rok 2022 był dla Lantmannen pracowity i owocny. Zrealizowaliśmy z wyprzedzeniem kolejny etap inwestycji w piekarni w Nowej Soli uruchamiając nową linię produkcyjną. Pozwoliło to w pełni zaspokoić oczekiwania polskich i zagranicznych klientów Grupy Lantmannen Unibake. Odnotowaliśmy znaczący wzrost wolumenów produkcyjnych i sprzedażowych, po okresie stagnacji w gastronomii wywołanym pandemią. Dzięki bardzo dobremu planowaniu i dyscyplinie kosztowej ograniczyliśmy do niezbędnego minimum podwyżki cen generowane kryzysem energetycznym i galopującymi wzrostami cen surowców. Branża piekarnicza zmaga się z dostępnością i kosztami gazu oraz prądu, a my przygotowaliśmy się na jeszcze mocniejszą ochronę tego obszaru przed nieprzewidywalnymi czynnikami, zwłaszcza wynikającymi z okrutnej wojny tocznej przeciwko naszym sąsiadom w Ukrainie. Cieszymy się również tym, że nasza praca zyskała uznanie wyrażone nagrodami, jak choćby Diamentem Forbes’a czy Innovation Supplier of the Year otrzymanego od kluczowego klienta.


4.JPGAgata Makowska
Dyrektor Handlu
OSM Łowicz


Rok 2022 był kolejnym, trudnym okresem, z którym przyszło się zmierzyć nam i też całemu rynkowi. O ile udało się złapać lekki oddech po trudnym pandemicznym roku 2021, który już był czasem niezwykle trudnym, nieprzewidywalnym, zaskakującym i daleko odbiegającym od przyjętych planów, tak 2022 r. i rozpoczęta w lutym inwazja Rosji na Ukrainę zaskoczyła i przeraziła wszystkich. Polska gospodarka staje przed szeregiem wyzwań, o niespotykanej skali na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Najbliższe miesiące, a być może lata będą trudnym okresem za sprawą wielu czynników – m.in. galopującej inflacji, wzrostu cen surowców energetycznych i perspektywie ich niedostatku. Obawiamy się wystąpienia w Polsce zjawiska stagflacji, czyli sytuacji, w której występować będzie zarówno znacząca inflacja, jak i okres stagnacji gospodarczej. Na znaczeniu stracą pozacenowe aspekty produktów, gdyż konsument będzie zwracał największą uwagę na cenę. Dobrze wiemy za dobrą jakość trzeba zapłacić więcej niż produkt z półki ekonomicznej, co martwi nas jako producenta wysokiej jakości nabiału – konsumenci mogą wybierać nieco tańsze, a znacznie gorsze jakościowo produkty. Liczymy jednak, że prowadzone przez nas w ostatnich latach silne działania marketingowe, które wpłynęły na umocnienie naszej marki na rynku oraz niezmienna, wysoka jakość pozwolą zachować rzesze lojalnych konsumentów nawet w dobie kryzysu. Będzie to okres próby dla wielu przedsiębiorstw. OSM Łowicz posiada solidne fundamenty – rozpoznawalną markę, ugruntowaną pozycję rynkową, wykwalifikowaną kadrę, nowoczesne linie technologiczne oraz dobrą bazę surowcową, aby trwać i rozwijać się nawet w tych niełatwych czasach.


5.JPGArtur Węgłowski
Dyrektor Handlowy
Goodvalley


2022 rok był dla naszej firmy bardzo intensywny. Zmieniliśmy nazwę marki i wygląd opakowań. Wprowadziliśmy na rynek nowość: Parówki Dobre. To propozycja Doliny Dobra, którą wprowadziła zamieszanie na rynku, ze względu na połączenie aspektów, które do tej pory się wykluczały: czystej etykiety, zrównoważonej produkcji oraz przystępnej ceny. Cieszymy się, że udało nam się zrealizować wszystkie cele, mimo niełatwej sytuacji gospodarczej. Ostatni rok pokazał jak bardzo zmienna może być sytuacja na rynku i jak ciężko przewidzieć jak będzie się ona kształtować w przyszłości. To, co jednak można w tym momencie potwierdzić to wzmocnienie znaczenia zrównoważonej produkcji mięsa i wędlin. Nadchodzący rok będzie oznaczał także rozwój postawy patriotyzmu konsumenckiego. Klienci chętniej sięgają po polskie produkty, wspierają polskie przedsiębiorstwa. Wbrew pozorom kryzys nauczył nas dużo dokładniej wybierać produkty i przełamywać dotychczasowe przyzwyczajenia.


6.JPGZbigniew Mojecki
Z-ca Prezesa ds. Handlowych
WSP „Społem”


Rok 2022 okazał się niezwykle intensywny i pełen wyzwań. Szybko rosnąca inflacja spowodowała, że konsumenci zaczęli uważniej robić zakupy, np. chętniej wybierają produkty o mniejszych gramaturach. Dla naszej branży, ten rok to także ogromna niestabilność rynku – nie tylko trudny do przewidzenia wzrost cen, ale także zachwiany ciąg dostaw komponentów niezbędnych do produkcji. 2022 rok zamykamy z sukcesem. Pomimo kryzysu odnotowaliśmy wzrost obrotów – zarówno w ujęciu wartościowym, ale co niezwykle cenne również ilościowym. Oznacza to, że także w cięższych czasach konsumenci mając do wyboru wiele produktów sięgają coraz częściej po te tradycyjne, sprawdzone, o dobrym składzie.
W związku z niestabilną sytuacją najbliższa przyszłość jest dla naszej firmy i całej branży trudna do przewidzenia. Spodziewamy się, że konsumenci zaczną jeszcze bardziej optymalizować swoje wydatki, co prawdopodobnie także wpłynie na rynek produktów spożywczych, w tym również majonezów.
Patrząc w przyszłość przede wszystkim uważnie obserwujemy rynek i globalną sytuację. Pomimo trudności, które pojawiają się z powodu sytuacji gospodarczej, konsekwentnie robimy swoje i staramy się realizować założone przez nas plany długoterminowe. Mamy strategię, która do tej pory się sprawdzała, dlatego sukcesywnie ją kontynuujemy. Na pewno skupimy się na rozszerzaniu naszej oferty. Jeszcze w listopadzie do rodziny naszych produktów dołączyła Ćwikła z chrzanem, a już na początku roku 2023 planujemy kolejne nowości.


7.JPGIwona Jacaszek-Pruś
Dyrektorka ds. korporacyjnych
Kompania Piwowarska

2022 był kolejnym trudnym rokiem dla branży piwowarskiej. Kolejna podwyżka podatku akcyzowego o 10%, wojna w Ukrainie i jej konsekwencje, szybko rosnąca inflacja oraz zakłócenia w łańcuchu dostaw postawiły nas przed niezwykle trudnymi wyzwaniami. Musieliśmy także stawić czoła nastrojom konsumenckim, które były gorsze niż w najtrudniejszych chwilach COVID-19. Wg danych Kompanii Piwowarskiej sprzedaż piwa w sezonie kwiecień-sierpień spadła wolumenowo o ok. 2,5% rok do roku. Wartość rynku wzrosła wyłącznie ze względu na wzrost cen detalicznych piwa wynikających z inflacji. Rosły wolumenowo, ale znacznie wolniej niż w poprzednich latach piwa bezalkoholowe – blisko 6%, smakowe – blisko 5%, lagery premium, głównie marki międzynarodowe – blisko 7%, specjalności – ponad 3%. Kompania Piwowarska odnotowała dwukrotnie wyższy wzrost niż średni na rynku w specjalnościach. Utrzymaliśmy pozycję lidera branży i realizowaliśmy cele strategii „Lepsza Przyszłość 2030”. Nadal będziemy rozwijać segmenty piw 0,0%, smakowych, lagerów premium i superpremium: Kozel, Pilsner Urquell, Peroni oraz wspierać nasze marki, które są liderami na polskim rynku: Żubra i Tyskie.


8.JPGMaciej Częścik
Wiceprezes Zarządu ds. Handlu i Marketingu
Sokołów


Ten rok postawił przed nami szczególnie wiele wyzwań. Wybuch wojny w Ukrainie przyniósł dalekosiężne konsekwencje dla sytuacji gospodarczej nie tylko w naszym regionie, ale i w ujęciu globalnym. Wszyscy borykamy się z szalejącą inflacją. Koszty produkcji osiągnęły niezwykle wysoki poziom i są ogromnym wyzwaniem dla producentów. W branży mięsnej wyzwaniami są ponadto wciąż rozprzestrzeniający się ASF, niestabilna sytuacja na rynku surowcowym oraz spadek pogłowia trzody chlewnej. Mimo tych trudnych uwarunkowań, dzięki ciężkiej pracy całego zespołu Grupy Sokołów, aktywnemu poszukiwaniu rozwiązań i nowych możliwości, udało nam się osiągnąć satysfakcjonujące wyniki. Ze względu na niezwykle złożoną sytuację rynkową, trudno dziś stawiać jakiekolwiek uzasadnione prognozy na przyszły rok. Pewne jest jednak, że konsumenci nadal będą wykazywać zwiększoną wrażliwość na relację jakości do ceny i poszukiwać promocji. Dla nas niezwykle istotne jest dążenie do utrzymania równowagi między stabilnym rozwojem naszej Grupy, a zachowaniem takich cen, które będą akceptowalne dla klientów. Będziemy nadal aktywnie szukać i wdrażać rozwiązania optymalizujące w wielu obszarach. Niezmiennie realizujemy też inwestycje z zakresu zrównoważonej produkcji żywności. Naszym celem pozostaje dostarczanie wysokiej jakości, bezpiecznych i smacznych wyrobów, zgodnie z oczekiwaniami naszych konsumentów.


9.JPGDariusz Sapiński
Prezes Zarządu
Grupa Mlekovita


Rok 2022 to dla Mlekovity, firmy o długoletniej tradycji i ugruntowanej pozycji nie tylko na rynku polskim, ale również zagranicznym, rok wyjątkowy, bo jubileuszowy: obchodzimy w nim 30-lecie marki. Mlekovita w roku jubileuszu 30-lecia brandu jest największą grupą mleczarską nie tylko w Polsce, ale w całej Europie Środkowo-Wschodniej.
Dla upamiętnienia tego jubileuszu i trzech dekad rozwoju naszej firmy zorganizowaliśmy w 2022 r. szereg wydarzeń, m.in.: I Ogólnopolskie Forum Partnerów Biznesowych, I Ogólnopolski Mleczarski Kongres Handlu. Z okazji jubileuszu we wrześniu wizytę w centrali naszej firmy złożył Premier Mateusz Morawiecki.
Wszystko, co wydarzyło się w mijającym roku, dowodzi, że obrana 30 lat temu droga była słuszna – Mlekovita od początku swojego istnienia cieszy się uznaniem zarówno konsumentów, jak i ekspertów, zdobywając liczne nagrody dla marki i jej produktów.
Cieszę się, że Mlekovita niezmiennie okazuje się najlepszą i najcenniejszą marką w branży. To kolejne potwierdzenie właściwie obranej 30 lat temu strategii, w której stawiamy na długofalową i partnerską współpracę z dostawcami mleka oraz konsekwentny rozwój dla dobra konsumentów. Bo historia marki Mlekovita pisana jest ciągłym rozwojem. Pozwala to z ufnością patrzeć w przyszłość i rozwijać firmę oraz brand Mlekovita.


10.JPGEdmund Borawski
Prezes Zarządu
SM Mlekpol


Rok 2022 był niezwykle wymagający dla całej branży FMCG. Gdy ustały ograniczenia gospodarcze związane z pandemią, w Ukrainie wybuchła wojna. W jej obliczu na producentach żywności, w tym również na SM Mlekpol, jako liderze rynku mleczarskiego, spoczęła szczególna odpowiedzialność za zapewnienie polskim konsumentom bezpieczeństwa żywnościowego. Dzięki doświadczeniu, optymalizacji i zmianie kierunków produkcji Mlekpol wyszedł z tej sytuacji obronną ręką. Realnym zagrożeniem stało się natomiast możliwe ograniczenie dostaw energii. Racjonowanie zużycia paliw, które są niezbędne w procesie przetwórstwa żywności, okazało się koniecznością. Jednak największą siłą Spółdzielni są ludzie, którzy ją tworzą: dostawcy mleka, pracownicy i partnerzy. SM Mlekpol działa zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Podejmuje liczne przedsięwzięcia z myślą o lokalnej społeczności i środowisku naturalnym. Systematycznie rozwija także produkcję. W przyszłym roku oferta również będzie poszerzana o kolejne, zgodne z aktualnymi trendami i potrzebami konsumenckimi nowości. Wszystko to sprawia, że Spółdzielnia prężnie się rozwija, odnotowując kolejne rekordy w skupie, przetwórstwie i sprzedaży produktów nabiałowych w Polsce i za granicą.


11.JPGJakub Nowak
Prezes Zarządu
JNT Group


Po pandemii rok 2022 przyniósł gospodarce, a więc i branży winiarskiej, kolejne wyzwania w postaci konfliktu w Ukrainie oraz skokowej inflacji. Wojna przełożyła się na problemy z dostępnością butelek, wzrost cen surowców opartych na pszenicy i kukurydzy oraz wzrost cen energii. Jeśli chodzi o inflację, to koszty materiałów i surowców w JNT Group w ciągu roku wzrosły o 75%. Równocześnie rośnie presja ze strony konsumentów, którzy ograniczają wydatki. Wyraźnie zahamował obserwowany w ostatnich latach na rynku wina trend premiumizacji – Polacy wybierają nieco tańsze produkty, ale jednocześnie dobrej jakości. Przyszły rok będzie równie trudny dla branży, a zwłaszcza dla mniejszych firm, ze względu na prognozowaną recesję i utrzymującą się inflację.
JNT Group, mimo recesji, kończy rok z dobrymi wynikami. Stawiamy na rozwój portfolio produktowego i w mijającym roku wprowadziliśmy na rynek m.in. Galicyjską i nowe warianty Grzańca Galicyjskiego. Rozwijamy także rosnącą kategorię win aromatyzowanych, m.in. o nową linię Monte Santi Frizzante. W 2023 roku planujemy m.in. dalszy rozwój kluczowej marki Monte Santi oraz intensywne działania marketingowe.


12.JPGJacek Wyrzykiewicz
PR & Marketing Services Manager
Hochland Polska


Hochland Polska w 2022 roku był dobrze zorganizowany i nawet w trudnych czasach był w stanie zapewnić praktycznie nieprzerwaną dostępność oferty dla rynku i sklepów. Nie da się jednak ukryć, że branża mleczarska dobitnie odczuwa skutki postępującej inflacji, która ma wpływ na to, jak ludzie wydają i oszczędzają, nie mówiąc już o produktach, które kupują. W Hochland Polska działamy z niespotykaną szybkością i elastycznością, na każdym etapie działalności, także w obszarze projektowania i zarządzania kosztami oraz cenami. Kolejny rok pandemii udało się przejść bez strat w ludziach i ciężkich przypadków choroby. Obroniliśmy także nasz udział w rynku i utrzymaliśmy pozycję lidera naszych marek w kategorii serów. Hochland Polska kontynuuje swój rozwój i robi to, co umie najlepiej: rozwija i wzmacnia swoje marki.
Największym osiągnięciem 2022 roku dla Hochland Polska były nowe serki wiejskie Almette. To wyróżniający się na rynku koncept, który zaskakuje nowoczesną interpretacją klasycznego serka wiejskiego. Kilka tygodni od wejścia na rynek serki wiejskie Almette zostały uznane Złotą Innowacją FMCG 2022 roku.
O konsumenta walczymy cały czas! Każdego dnia w całej Polsce konsumenci zjadają prawie 2 400 000 kanapek z naszymi serami, a nasz plan na przyszły rok zakłada, że będzie ich jeszcze więcej!


13.JPGMarek Zachalski
Analityk
CMR


Rok 2022 zapadnie w pamięć większości detalistów i producentów. Pierwszy, w zasadzie całkowicie bez restrykcji rok po pandemii, z którą obie grupy musiały mierzyć się w dwóch poprzednich latach miał przynieść chwilę oddechu w handlu. Stało się jednak odwrotnie. Szalejąca inflacja, wpłynęła (i wpływa nadal) zarówno na zachowania samych konsumentów, ale także na polityki producentów i sieci handlowych, mierzących się z drastycznymi wzrostami kosztów szeroko rozumianej działalności (media, płace, transport). Niesie to wyzwania z punktu widzenia polityki cenowej i powoduje konieczność balansowania w niej przez jednych i drugich pomiędzy utrzymaniem zysku operacyjnego a wizerunkiem cenowym i ostatecznie rotacją. Kryterium ceny, które dotąd zdawało się mieć drugorzędną rolę dla konsumentów, znów zaczyna wychodzić na pierwszy plan co potwierdzają dotychczasowe ich reakcje jakie obserwujemy jako agencja.
Finalnie, na wielu detalistach czy wytwórcach rok 2022 wymusił zrewidowanie wielu celów ilościowych i wartościowych ale przede wszystkim przyjrzenie się kosztom prowadzenia swoich biznesów, optymalizację portfolio i oszczędności.
Pomimo tak niesprzyjających okoliczności, rok 2022 to jednak kontynuacja postępujących trendów z ostatnich lat: usieciowienia handlu, rozwoju e-commerce, rozwoju kategorii prozdrowotnych, convenience czy dalszego poszerzania swoich wpływów w kategoriach tytoniowych przez nowoczesne odpowiedniki.
Z punktu widzenia wyników sklepów, to również korekta roku pandemicznego kiedy to nadal obowiązywały wybrane restrykcje a część z nas, uczyła się i pracowała zdalnie.


14.JPGKamil Gębski
Dyrektor Marketingu Wódek
CEDC International, Grupa Maspex


Rok 2022 był pełen wyzwań dla całej branży FMCG, a w szczególności dla napojów alkoholowych ze względu na rosnącą akcyzę i bezprecedensowy wzrost kosztów wytworzenia. Jednocześnie jest to rok dużej nadziei dla branży – z powodzeniem testowane są nowe koncepty i smaki jak: Soplica Zimowa, Żubrówka Rześki Rokitnik czy Rajska Cytryna.
To był rok dużych zmian związanych z dołączeniem CEDC do struktur Grupy Maspex, przy jednoczesnej walce o ciągły rozwój kategorii wódek i innych alkoholi w Polsce.
Branża alkoholi mocnych w Polsce wciąż się rozwija, a konsumenci pokazują swój apetyt na innowacje. Polacy chętniej i częściej eksperymentują z nowymi smakami alkoholi, formatami czy opakowaniami. Od lat obserwujemy trend premiumizacji alkoholi mocnych, w ramach którego konsumenci coraz chętniej sięgają po droższe, wysokogatunkowe alkohole – zarówno do konsumpcji, jak i na prezent. Polscy konsumenci wybierają sprawdzone produkty znanych marek. Poszukują oni również tradycyjnych trunków, które powstają według starych receptur. Z całą pewnością w ten trend wpisują się nalewki oraz likiery Soplica. Jako lider branży alkoholowej chcemy wziąć odpowiedzialność za jej rozwój z korzyścią dla naszych partnerów handlowych. Planujemy wiele mocnych działań w obszarze oferty, ale też innych doświadczeń konsumenckich i narzędzi handlowych.


15.JPGDominik Pazgrat
Prezes Zarządu
Quest Food


Mijający rok był wymagający. Ciężki zarówno dla gospodarki, jak i dla nas – ludzi. Odnotowaliśmy znacznie wyższą dynamikę zmian niż w poprzednich latach. Robiliśmy co w naszej mocy, by nie zawieść naszych dotychczasowych klientów, pozyskując przy tym nowych i śmiało możemy powiedzieć, że się udało! Zauważyliśmy ogromny wzrost świadomości żywieniowej konsumentów na naturalne i zdrowe produkty. Budujący jest też fakt, że widzimy wysoką lojalność i potrzebę odbiorców do konsumpcji produktów naszych marek. Pomimo wyzwań jakie stawiał nam 2022 rok nieustannie poszerzaliśmy swoją dystrybucję i zwiększaliśmy sprzedaż w obecnych, jak i nowych kanałach. W przyszłym roku stawiamy na silniejszą edukację i budowanie świadomości marki nt. właściwości wody kokosowej. W planach mamy również poszerzenie portfolio. Głęboko wierzymy, że nadchodzący Nowy Rok przyniesie spokój i stabilizację zarówno na płaszczyznach biznesowych, jak i osobistych każdego z nas.


16.JPGEvangelos Evangelou
Prezes Zarządu
Herbapol-Lublin


W 2022 roku globalna gospodarka musiała zmierzyć się z wyjątkowymi wyzwaniami. Na konsekwencje kilkuletniej pandemii nałożyły się dalekosiężne skutki wojny w Ukrainie. Ograniczona dostępność surowców i brak płynności w łańcuchu dostaw były dla całej branży przemysłu spożywczego bardzo dotkliwe. Ta sytuacja pokazała jak ważne jest odpowiednie planowanie oraz właściwa współpraca z dostawcami. Tylko dzięki wcześniejszym zakupom kluczowych surowców, możliwe było zapewnienie pewnego zabezpieczenia w tym zakresie.
W przyszłym roku należy się spodziewać brutalnej weryfikacji modeli funkcjonowania dla wielu przedsiębiorstw, której część z nich nie podoła. To naturalne zjawisko podczas każdego kryzysu. Co więcej, z uwagi na coraz wyższe stopy procentowe, odsetki będą coraz większym obciążeniem dla spółek, które ratują niekiedy już dzisiaj działalność operacyjną kredytami. W tym wyjątkowym czasie zatem warto stawiać na stabilne firmy, które mają sprawdzony model działania i odpowiednie zaplecze zasobów, także tych finansowych.


17.JPGMieszko Musiał
Prezes Zarządu
Carlsberg Polska


2022 był kolejnym rokiem poważnych wyzwań. Branża notuje dalsze spadki wolumenu sprzedaży piwa i wartościowy wzrost, będący wynikiem wyższych cen. Ma to związek z bezprecedensową inflacją, wyższych kosztów pracy, surowców, energii a także podatków, bo po raz kolejny akcyza rośnie o 10%. W 2022 r. branża odnotowała poważne braki w dostępności niektórych surowców i usług, wiele z nich było bezpośrednio związane z wojną za naszymi granicami. Z kolei słabnące nastroje konsumentów wpłynęły na ich preferencje, kierując je ku produktom tańszym, co będzie kontynuowane w 2023 r.
Wyzwania branży dotyczyły też naszej firmy. Staraliśmy się w tej dramatycznej sytuacji, poza standardową działalnością biznesową, pomóc naszym kolegom i koleżankom z Ukrainy, organizując dla nich schronienie w Polsce, jak również budując obóz przetrwania w naszym Lwowskim browarze. Jeśli chodzi o rynek piwa, dzięki wysiłkowi całej organizacji zaproponowaliśmy konsumentom wiele ciekawych innowacji, dalej rozwinęliśmy ofertę piw 0,0%, która obejmuje już 15 produktów. Wprowadziliśmy nowe marki premium, w obszarze lagera – Brooklyn, a także smakowy i unikalny Blanc 1664, obie bardzo pozytywnie przyjęte przez konsumentów.
W 2023 roku obecne wyzwania nie znikną, a najpewniej pogłębią się. To będzie też trudny rok dla Carlsberg Polska. Sytuacja na rynku wymusza na nas odcięcie wszystkich pozycji kosztowych, które nie są absolutnie konieczne do podstawowej działalności. Naszym priorytetem będzie jak zawsze nietuzinkowa oferta nowości, bez kompromisów jeśli chodzi o jakość oraz dbanie o nasz zespół – jego dobrostan. Musimy razem przetrwać ten trudny czas.


18.JPGMarcin Tarka
Dyrektor ds. Sprzedaży
Upfield Polska


2022 był rokiem ciekawym w segmencie roślinnych produktów zastępujących nabiał. Zaczął się od podwyżek wymuszonych inflacją, brakiem surowców, wyższymi kosztami, na co naturalną reakcją było skupienie się na wdrożeniu cennika, ograniczeniu promocji i marketingu.
Pomimo dużej zmienności, końcówka roku napawa optymizmem, dostępność surowców nie jest taka zła i jesteśmy bardziej skłonni angażować się w aktywności promocyjne stawiające konsumentów w centrum naszej uwagi.
Wartość segmentu masła, margaryn i miksów przekroczyła 5 mld, wyprzedzając wartościowo kategorię kawy. Oczywiście jednym z powodów był wzrost cen – jednak dziś kategoria, w której Upfield jest liderem na świecie i w Polsce stała się nie do przecenienia nawet dla takich graczy jak np. Biedronka, Lidl, Kaufland, Dino czy Żabka.
W 2023 r. przewidujemy stopniowy powrót do normalności rozumianej jako wspieranie naszych Partnerów Biznesowych – sieci handlowych – w odsprzedaży kultowych produktów np. Rama, Flora, ProAktiv czy Violife, poprzez realizację przez Upfield nowych kampanii marketingowych. Ponownie zaskoczymy nowościami, dzięki którym segment się mocno rozwija, ale nie zapomnimy o naszych specjalnościach: Delmie, dostępnej w wariancie „Sandwich”, który sprawdza się w tych trudnych czasach i Kasi, która w kategorii baking już dawno wyparła masło i zajmuje obecnie pozycję lidera. Sieci handlowe dążą dziś do rozwoju marek własnych, ale to niefrasobliwa ścieżka, bo siła znanego brandu jak np. Rama czy Flora daje obustronną korzyść z rozwoju rynku. Bo dzięki silnym markom producenckim konsumenci mogą łatwiej porównywać cenę produktów o tej samej jakości.
To prawda, konsumenci są obecnie otwarci na marki własne, ale sieci handlowe z długofalowym podejściem do biznesu zachowają zdrowy balans, wiedząc, że jednak to producenci inwestują w rozwój rozpoznawalności swoich brandów i przez to pobudzają ogólny wzrost kategorii. Oczywiście my także możemy produkować markę własną i wszystko zależy od warunków cenowych negocjacji. Jednak dziś ceny marek własnych dają małą przestrzeń do tego, żeby był to rentowny biznes dla handlu więc zakładam, że jest to sytuacja tymczasowa.


19.JPGJoanna Olczak
Sales & Trade Marketing Director
ETi International


2022 był rokiem pełnym wyzwań. Inflacja wpłynęła na ceny surowców, kosztów produkcyjnych i transport. Zmusiło to producentów do podniesienia cen. Pojawił się problem dostępności i ciągłości dostaw. Jednak polski rynek słodyczy urósł dzięki produktom markowym, private label i nowościom.
Rośniemy, wprowadzamy nowości i rozszerzamy współpracę z partnerami realizując przyjętą strategię stawiając na innowacyjność, jakość i różnorodność.
Wysoka świadomość i dobra opinia marki Dare, ułatwia kolejne wdrożenia. W 2022 poszerzyliśmy ofertę Dare o ciastka pełnoziarniste (wyróżnione: Innowacyjny produkt 2022), w których pszenica pochodzi z kontrolowanych i zrównoważonych upraw.
Polacy kochają słodycze, dlatego pomimo inflacji i mniejszej siły nabywczej, nadal będą je kupować. W trudnych warunkach ekonomicznych większą uwagą przyłożą do składu produktów, wpływu na organizm, zapewnienie przyjemności. Koncentracja na własnych potrzebach to sposób odreagowania przykrych wydarzeń: pandemii, wojny, kryzysu.
W planach na przyszły rok chcemy być konsekwentnym: budować pozycję, podnosić dystrybucję, dostarczać jakość i „smak szczęścia” konsumentom.


20.JPGAleksandra Kusz vel Sobczuk
Kierowniczka Komunikacji
Korporacyjnej
LOTTE Wedel


Mijający rok 2022 upłynął branży czekoladowej pod znakiem wyzwań wynikających z inflacji i wojny w Ukrainie. Historycznie wzrosły ceny kluczowych surowców – kakao, mleka, cukru, nośników energii. Z kolei wojna w Ukrainie to ryzyko zaburzenia łańcucha dostaw czy brak dostępności wybranych surowców. Wynikająca z obu czynników nieprzewidywalność dalszego rozwoju sytuacji przekłada się na spadek optymizmu konsumenckiego i siły nabywczej. Jednocześnie tegoroczny raport firmy Wedel „Światowy i polski rynek czekolady” dostarcza nieco pozytywnych informacji, prognozując na lata 2023-2027 stabilny wzrost wartości światowego rynku czekoladowych słodyczy o około 6-7% rocznie*.
Dla Wedla aktualna sytuacja ekonomiczna to szereg wyzwań i konieczność elastycznego reagowania na wyzwania rynkowe, ale też… szansa. Zamierzamy kontynuować strategię rozwoju, wzmacniając pozycję w nowych dla Wedla kategoriach, jak np. lody oraz wykorzystywać potencjał eksportu, którego wartość chcemy podwoić w najbliższych latach.
* Euromonitor International, 2022






tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51