Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28
Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66
Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354
Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231 Firmy produkcyjne zaciągają hamulec inwestycyjny
Pierwszy tegoroczny subindeks Barometru EFL dla sektora produkcyjnego wyniósł 48,9 pkt. i jest o 1,9 pkt. wyższy niż trzy miesiące wcześniej. Jest to najwyższy wskaźnik od roku, kiedy w I kwartale 2022 roku wyniósł 49,9 pkt. Hamulec inwestycyjny pozostaje zaciągnięty – tylko 1% firm produkcyjnych planuje wzrost inwestycji, a co dziesiąty ich spadek. Choć w produkcji na tle pozostałych badanych sektorów znajduje się najliczniejsza grupa optymistów sprzedażowych (10%), to z drugiej strony 13% badanych obawia się mniejszych zamówień. Sen z powiek 46% producentów spędza wysoka inflacja, a 29% firm obawia się gorszej kondycji swojego biznesu z uwagi na konsekwencje wojny w Ukrainie.
Subindeks Barometru EFL na I kwartał 2023 roku dla branży produkcyjnej był najwyższy od roku (w I kwartale 2022 roku wyniósł 49,9 pkt) i odnotował wartość 48,9 pkt., o 1,9 pkt. więcej niż w ostatnim kwartale ubiegłego roku.
– Pierwszy tegoroczny pomiar to pierwsza od roku pozytywna wiadomość dla sektora produkcyjnego. Widzimy wzrost subindeksu branżowego, podczas gdy we wcześniejszych trzech pomiarach mieliśmy do czynienia ze spadkami lub sytuacją bez zmian. Ale to na razie tyle, jeśli chodzi o dobre informacje. Skłonność przedsiębiorców do większych inwestycji, która świadczy o lepszych perspektywach, jest niemal zerowa, a więcej producentów obawia się spadku sprzedaży niż jej wzrostu. Wysoka inflacja, w największym stopniu i tocząca się za naszą wschodnią granicą wojna w nieco mniejszym, bardzo mocno wpływają na negatywne nastroje producentów i obawy co do przyszłości – mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.
Inflacja groźniejsza niż wojna
Niemal połowa firm produkcyjnych (46%) obawia się, że w kontekście rosnącej inflacji kondycja ich biznesu w perspektywie najbliższych sześciu miesięcy pogorszy się. Choć jest to bardzo wysoki wynik, to i tak pozostaje jednym z niższych na tle pozostałych branż objętych badaniem. Dla przykładu w HoReCa 59% zapytanych obawia się inflacji, a w handlu 53%. Co trzecia firma produkcyjna uważa, że inflacja będzie neutralna dla jej biznesu, a 15% nie potrafi przewidzieć tego, co się wydarzy.
Mniej niż inflacji, producenci obawiają się wojny. Na negatywny wpływ konfliktu toczącego się za naszą wschodnią granicą na ich działalność wskazuje 29% zapytanych. Ponad połowa przedsiębiorstw (57%) uważa, że sytuacja w najbliższych miesiącach pozostanie bez zmian.
W inwestycjach bez zmian
W I kwartale br. zdecydowana większość producentów (89%) planuje podobny poziom inwestycji co w poprzednich miesiącach, a tylko 1% spodziewa je zwiększyć. Niestety co dziesiąta firma obawia się mniejszego poziomu inwestycji.
Nieco lepiej wyglądają prognozy dotyczące sprzedaży. 10% zapytanych liczy na jej wzrost – to najwyższy wskaźnik wśród badanych branż. 75% spodziewa się podobnego poziomu zamówień co w poprzednim kwartale, ale już 13% obawia się ich spadku.
Większość firm produkcyjnych nie obawia się o swoją „płynność finansowa” – 74% uważa, że w najbliższych miesiącach będzie na takim samym poziomie, co w minionych miesiącach. Jednak aż 16% obawia się pogorszenia kondycji finansowej swojego przedsiębiorstwa, a tylko 7% jej poprawy.
Wartość głównego indeksu Barometru EFL na I kwartał 2023 roku wyniosła 48,5 pkt. Osiągnięty poziom jest o 1,3 pkt. wyższy niż w IV kwartale 2022 roku.
Już ponad 38% dorosłych Polaków słyszało o tym, że ktoś...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.