– Rok 2022 był rokiem wyjątkowym dla nas wszystkich, nie tylko dla Mlekovity, która obchodziła 30-lecie marki. Mierzyliśmy się i nadal musimy się mierzyć z wyzwaniami na wielu polach, ale jesteśmy firmą odpowiedzialną i codziennie wywiązujemy się z tego zobowiązania. Cokolwiek nie działoby się w bliższym czy dalszym otoczeniu, dla Mlekovity nie ma innej drogi niż zrównoważony rozwój. Tę misję podzielamy wszyscy w firmie: od rolników – dostawców mleka poprzez pracowników po kadrę zarządzającą. Bo pozycja lidera, rosnące wyniki – w tym kolejny rekord przychodów, które w minionym roku zbliżyły się do 9,5 miliarda złotych, prestiżowe nagrody i wyróżnienia to nasze wspólne dzieło: członków spółdzielni, Rady Nadzorczej, producentów mleka i pracowników wszystkich zakładów produkcyjnych, hurtowni i sklepów firmowych – mówił Prezes Zarządu Grupy Mlekovita Dariusz Sapiński podczas sobotniego spotkania.
Mlekovita to obecnie firma o zasięgu globalnym – jej produkty trafiają do 167 krajów świata na wszystkich kontynentach. To polski koncern mleczarski, który tworzą własne komplementarne podmioty: 22 zakłady produkcyjne, 34 hurtownie, 147 sklepów firmowych Mlekovitka i sklep internetowy mlekovitka.pl. Funkcjonowanie całej grupy mleczarskiej opiera się na szeregu fundamentalnych wartości, takich jak:
- stabilność – firma ugruntowana na rynku, rozwijana od pokoleń, z bardzo konserwatywnym podejściem do zarządzania ryzykiem,
- zaufanie – fundament partnerskich relacji z klientami,
- solidność – odpowiednia płynność finansowa przedsiębiorstwa,
- zrównoważony rozwój – zapewnieni rentowności inwestycji i droga do utrzymania ciągłości na przestrzeni czasu i pokoleń,
- skuteczność – przemyślana, prosta i efektywna filozofia działania przy jednoczesnym zachowaniu najwyższej jakości.
Dbając o swój nieustanny rozwój, m.in. inwestuje w infrastrukturę techniczną i technologiczną. W związku z regularnym zwiększaniem zdolności produkcyjnych w sposób odpowiedzialny oraz przemyślany realizowane są kolejne inwestycje, starając się, aby utrzymywać wydatki na nie na zbliżonym poziomie, z możliwością modyfikowania ich w zależności od sytuacji na rynku. W 2022 r. na inwestycje wydanych zostało blisko 100 mln złotych. Związane one były m.in. z uruchomieniem fabryki serów dojrzewających w Białej Podlaskiej, farmy fotowoltaicznej w centrali w Wysokiem Mazowieckiem, nowych linii produkcyjnych, w tym w centrali na wydziałach UHT i masłowni oraz pierwszego Bistro Mlekovitka, zlokalizowanego również w centrali Grupy. Nie ma dziś bowiem rozwoju bez inwestycji, a Mlekovita – jako lider branży w Europie Środkowo-Wschodniej i kreator modelu nowoczesnego biznesu mleczarskiego – musi nieustannie ewaluować i stawiać sobie najwyższe cele, spośród których celem nadrzędnym jest utrzymanie statusu firmy globalnej, którą jako największy polski eksporter żywności docierający do niemal każdego kraju na świecie już osiągnęła.
– Podsumowanie ubiegłego roku pokazuje, że 2022 rok był kolejnym, w którym Mlekovita może pochwalić się dobrą kondycją. Osiągnęliśmy sukces w postaci stałego rozwoju firmy i wzrostu wartości marki Mlekovita, zrealizowaliśmy kolejne ważne inwestycje, rozbudowując i modernizując infrastrukturę wewnętrzną. To sprawia, że Mlekovita jest szansą dla młodych rolników i producentów mleka – stabilność i bezpieczeństwo, jakie daje nowoczesna, wciąż rozwijająca się grupa mleczarska, pozwala im spokojnie planować rozwój produkcji i modernizację gospodarstw – podkreślał Prezes Dariusz Sapiński. – Z uwagą wsłuchujemy się również w potrzeby i oczekiwania naszych konsumentów, by jak najlepiej na nie odpowiadać. Wprowadziliśmy szereg nowych produktów i planujemy kolejne nowości – z tych ubiegłorocznych wiele od momentu pojawienia się na rynku zyskało uznanie konsumentów i zdobyło nagrody na krajowych i międzynarodowych targach i konkursach.
Ogrom pracy wkładanej w rozwój firmy poprzez rozbudowę bazy produktowej znakomicie ilustruje liczba nowych produktów oferowanych konsumentom każdego roku. W ostatnich latach, nawet tych najbardziej kryzysowych, Mlekovita wprowadza na rynek szereg nowości, często jako pierwsza na polskim rynku. Ubiegły rok to kolejnych 28 nowych produktów:
- śmietana Polska termizowana 18% w tubie 240 g,
- batoniki twarogowe MiaMu w polewie toffi 40 g: waniliowy i truskawkowy,
- napoje mleczno-kawowe Wypasione 330 ml: cappuccino i caffe latte,
- jogurty Polskie 1 kg: naturalny, truskawka, karmel,
- lody bez laktozy 1 l i kubek 200 ml,
- śmietanka bez laktozy 30% 330 ml,
- ser Favita w plastrach 150 g: klasyczny, z chrzanem i koperkiem, z papryką, ze szpinakiem i czosnkiem,
- ser Favita do grillowania i sałatek 200 g,
- jogurt typu islandzkiego skyr Super Body Active 500 g: naturalny, z truskawkami, z brzoskwinią i marakują,
- ser Bialski z Doliny Krzny oraz ser Bialski z dziurami z Doliny Krzny w bloku (linia Regionalne Rarytasy),
- ser topiony kremowy w kostkach 140 g (8 x 17,5 g): klasyczny, z papryką, z szynką,
- śmietana Polska 12% 400 g,
- śmietana Polska 18% 1 kg,
- jogurty Polskie na deser 125 g: truskawkowy, nektarynka – pomarańcza,
- ser Mozzarella & Cheddar wiórki 200 g.
Plany na kolejny rok obejmują dalszy, konsekwentny rozwój firmy i marki Mlekovita, w tym także w zakresie eksportu, w którym Mlekovita od wielu lat jest numerem 1: największym eksporterem produktów mleczarskich w Europie Środkowo-Wschodniej. Jest liderem nie tylko w wartości eksportowanych produktów, ale także pod względem liczby obsługiwanych krajów oraz asortymentów wysyłanych na rynki zewnętrzne: obecnie na eksport, w sumie do już 167 krajów na wszystkich kontynentach: w Europie (w tym do wszystkich 27 państw Unii Europejskiej), Azji, Afryce, Australii oraz obu Amerykach: Północnej i Południowej, kierowanych jest około 35% wytwarzanych przez Mlekovitę produktów. Codziennie poza granice Polski wysyłanych jest średnio 150 kontenerów z produktami. Co miesiąc Grupa Mlekovita dostarcza na rynek krajowy i zagraniczny m.in. minimum: 60 mln l mleka, 8 tys. ton serów, 6 tys. ton masła, 10 tys. ton proszków mlecznych.
Produkty marki Mlekovita cenione są przez krajowych i zagranicznych odbiorców za unikatowe wartości odżywcze i bezpieczeństwo pod względem zdrowotnym. Eksport produktów mleczarskich oraz wszelkie działania w tym zakresie podejmowane przez prezentują i promują Polskę na arenie międzynarodowej jako wiarygodnego partnera gospodarczego, wspierają dobry wizerunek polskiego przedsiębiorcy, przyczyniają się do rozwoju gospodarczego kraju oraz przyciągają inwestorów, a także budują kapitał zaufania wobec Polski i Polaków.
Źródło: Mlekovita