Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Ruszamy w plener – zwyczaje Polaków

Z rynku FMCG

Ruszamy w plener – zwyczaje Polaków

Środa, 17 maja 2023 Autor: Monika Górka, HURT & DETAL Nr 05/207. Maj 2023
Wraz z pierwszymi słonecznymi dniami Polacy tłumnie ruszyli na grille i pikniki. Letnie biesiady są już na stałe wpisane w sposób spędzania czasu na świeżym powietrzu. Posiłki w plenerze smakują najlepiej a oferta grillowa jest niezmiernie bogata. Na jakie produkty warto postawić w tym sezonie?
Piękna pogoda zachęca do spędzania czasu na świeżym powietrzu. I chociaż grillowanie jest jedną z najpopularniejszych form biesiadowania w plenerze, to równie chętnie wybieramy także romantyczny piknik w parku, przyjacielską wyprawę rowerową, a także biwak pod namiotem.

Pomysłów na spędzanie wolnego czasu na świeżym powietrzu jest wiele. Ale podstawą udanego wypadu za miasto jest odpowiedni prowiant. Bo biesiadowanie pod chmurką to już pewnego rodzaju sztuka, którą na nowo tworzymy podczas każdego spotkania w plenerze. Wszystko zależy od naszej fantazji i pomysłowości. Producenci co roku starają się sprostać wymaganiom konsumentów oferując szeroki wybór odpowiednich produktów. Co przygotowali w tym sezonie?

Po pierwsze: GRILLUJEMY

Majówka oficjalnie rozpoczęła sezon na spotkania z rodziną i przyjaciółmi na świeżym powietrzu, szczególnie przy grillu. Warto przypomnieć, że 2 maja obchodzony był dzień grilla.

O tym, że grillowanie jest jednym z najpopularniejszych sposobów spędzania czasu i konsumowania ulubionych przysmaków pod chmurką – nikogo nie trzeba przekonywać. W Polsce, największą popularność grillowanie zyskało w latach 80-tych. Wówczas kuliste grille szybko zastąpiły popularne niegdyś ogniska i zaczęto uprawiać tę dyscyplinę z dużym zaangażowaniem. Był to sposób spędzania czasu dla większości polskich rodzin, w towarzystwie sąsiadów i znajomych. Nie inaczej jest dzisiaj. Zmieniły się może nieco niektóre zwyczaje konsumpcyjne i chętniej niż kiedyś wrzucamy na ruszt także warzywa, owoce, ryby czy produkty pochodzenia roślinnego, ale królową grilla wciąż pozostaje oferta mięsna.

Polacy w ubiegłym roku na przygotowanie grilla – według badań przeprowadzonych przez UCE Research oraz Grupę BLIX – wydawali jednorazowo:
  • od 50 zł – 7,8% badanych
  • od 50 do 100 zł – 36,6% badanych,
  • od 100 do 150 zł – 30,8% badanych,
  • od 150 do 200 zł – 14,5% badanych,
  • od 200 do 250 zł – 5% badanych,
  • od 250 do 300 zł – 2,4% badanych,
  • ponad 300 zł – 1,2% badanych.
Powyższe dane wskazują, że grillowanie to spory wydatek, ale też zwyczaj, z którego nie zamierzamy rezygnować. Do koszyka grillowego najczęściej trafiały produkty takie jak m.in. karkówka lub pierś z kurczaka (83,6%), kiełbasa (82,5%), ketchup (73,6%), pieczywo (65,5%), piwo (62,1%) oraz musztarda (54,5%)1.

Jak grillują Polacy?2

W raporcie „Jak grillują Polacy?” przygotowanym przez firmę Decofire.pl znajdujemy odpowiedź na to, jaka jest częstotliwość grillowania wśród Polaków podczas trwania sezonu. Aż 45% osób deklaruje, że w trakcie cieplejszych dni grilluje przynajmniej raz w tygodniu. Ważnym wnioskiem jest także wzrost popularności i zainteresowania grillami gazowymi. Mimo, że grille węglowe mają wciąż przewagę, to znaczna część ankietowanych korzysta także z grilli na gaz. W pytaniu wielokrotnego wyboru o rodzaj grilla, 65% ankietowanych wskazało korzystanie z grilla węglowego, a 44% z grilla gazowego. Jeżeli grillujemy na grillach węglowych, to najchętniej korzystamy z brykietu – co potwierdziło 55% ankietowanych.

Z raportu wynika, że niekwestionowaną królową grilla jest karkówka. Przygotowuje ją aż 79% respondentów. Dużą popularnością cieszy się także kiełbasa (74%) i kurczak (68%). Jeżeli chodzi o techniki grillowania, to nadal wiele osób nie zwraca uwagi na metody grillowania (39%), a 66% respondentów przygotowuje potrawy „na oko”, nie kontrolując temperatury potraw za pomocą termometru. Podczas grillowania najchętniej pijemy piwo (84%) oraz wodę (52%). Wiele osób sięga także po mocniejsze alkohole, soki i napoje gazowane (40%). Dodatki do grillowanych potraw, które cieszą się największą popularnością to: sosy, ketchup i musztarda.

Najchętniej grillujemy w ogrodzie obok domu (73%), a grill organizujemy dla większej grupy – najczęściej do 6 osób (35%). Aż 73% Polaków poszukuje nowych przepisów do przygotowania na grillu. Oznacza to, że wiele osób chce zaskoczyć swoich najbliższych, przygotowując niestandardowe dania na ruszcie. Grillowy budżet oscyluje najczęściej w okolicach kwoty 100-200 zł – odpowiedź tę wskazało 34% badanych.

79% Polaków najbardziej ceni grillowanie za możliwość spędzania czasu z przyjaciółmi i rodziną, smaczne jedzenie (77%) oraz spędzanie czasu na świeżym powietrzu (72%).

Bez kiełbasy ani rusz na ruszt

Wędliny paczkowane, w tym paczkowane kiełbasy, to kategoria, która zdecydowanie najlepiej sprzedaje się w dyskontach. Odpowiadają one za niemal 75% wartości sprzedaży tej kategorii, podczas gdy sklepy małoformatowe do 300 mkw. generują zaledwie 9% wartości sprzedaży.

Jeśli zaś chodzi o paczkowane kiełbasy, wartość ich sprzedaży w okresie marzec 2022 r. – luty 2023 r. urosła w sklepach małoformatowych aż o 41% względem analogicznego okresu rok wcześniej. Jak zauważa Nikodem Pankowiak, Analityk danych sprzedażowych, CMR – co ciekawe, tych wzrostów nie można wytłumaczyć jedynie inflacją – wolumen sprzedaży tej kategorii wzrósł w tym okresie o 24%. Jedną z przyczyn tych wzrostów może być rosnąca dostępność kiełbas paczkowanych w sklepach małego formatu – w ciągu ostatnich 12 miesięcy można było je znaleźć średnio w 4 na 10 placówek tego typu. W szczycie sezonu grillowego – od maja do sierpnia – paczkowane kiełbasy były dostępne w co drugim sklepie małoformatowym. To właśnie te 4 miesiące – czas, gdy Polacy chętnie odpalają swoje grille – generują nieco ponad 50% wartości sprzedaży kiełbas paczkowanych.

„Polacy najchętniej sięgają po kiełbasę śląską – odpowiada ona za 34% wartości sprzedaży kiełbas paczkowanych, kolejne miejsca zajmują zaś kiełbaski, m.in. drobiowe (24%) i kiełbasy cienkie inne (21%). Najrzadziej klienci sklepów małoformatowych sięgają po kiełbasę białą w paczce. Osoby robiące zakupy w sklepach małego formatu mogą wybierać średnio spośród 4 wariantów kiełbas paczkowanych. Ich średnia cena za kilogram w ciągu wzrosła o 14% – najbardziej zdrożały frankfurterki (19%) i kiełbasy podwawelskie (15%).

Wśród producentów kiełbas paczkowanych największe udziały w sprzedaży tej kategorii w sklepach małoformatowych w okresie marzec 2022 r. – luty 2023 r. miała firma Animex (marki Morliny i Krakus) z wynikiem 38%. Drugie miejsce zajęła firma Sokołów – 19%, a trzecie JBB Bałdyga – 8%. W koszykach klientów sklepów małoformatowych najczęściej można było znaleźć kiełbasę śląską 550 g marki Morliny” – dodaje Nikodem Pankowiak.

Upodobania Polaków – jakie będą w tym sezonie?

Polacy od lat uwielbiają okres grillowania, żartujemy, że to nasz „sport narodowy”, który rozkwitł w latach 80-tych. „Dla 75% Polaków to okazja do spotkania się z rodziną i znajomymi na świeżym powietrzu. Średnio uczestniczymy w około 9 grillowych imprezach w ciągu roku. 80% Polaków posiada własnego grilla. Sobota jest najczęściej wybieranym dniem na BBQ” – mówi Iwona Techmańska, Kierownik Kategorii bułek do burgerów i hot dogów, Lantmannen Unibake Poland.

Sezon grillowy w 2023 roku upłynie pod znakiem naturalnych składników i kreatywnego podejścia do łączenia smaków. Jeszcze do niedawna grill wielu Polakom kojarzył się głównie z potrawami mięsnymi – kiełbaskami, karkówkami czy tradycyjną kaszanką. Wraz z rozwojem trendów związanych ze zdrowym odżywianiem – coraz częściej na ruszty kładzie się warzywa, sery, ryby, a nawet owoce. Nie inaczej będzie w najbliższych miesiącach. Jak podkreśla Dorota Grabowska, Kierownik Działu Marketingu SM Mlekpol – fani gotowania na świeżym powietrzu śmielej eksperymentują z różnymi smakami i technikami grillowania. Można się więc spodziewać, że na grillach pojawią się bardziej kreatywne dania, domowe, autorskie marynaty czy nietypowe połączenia składników. To samo dotyczy sosów, których asortyment dawno nie ogranicza się już do klasycznego ketchupu czy musztardy. Rosnąca świadomość sprawia, że częściej stawiamy na samodzielnie przygotowywane sosy do grilla – np. ze śmietany, jogurtu naturalnego czy maślanki. Produkty mleczne są dobrą bazą dla tego typu dodatków, świetnie dopełniają smak potraw z rusztu i komponują się z czosnkiem, koperkiem, pietruszką czy innymi świeżymi ziołami.

Nie oznacza to jednak, że Polacy rezygnują z gotowych produktów. Na wielu ogrodowych stołach zagoszczą wysokiej jakości dodatki o dobrym składzie. „W portfolio produktów Mlekpolu posiadamy na przykład trzy smaki dipów typu crème fraiche, które pasują do mięs i warzyw z grilla. Starannie wyselekcjonowane składniki, z których powstają dipy od Mlekpolu, wpisują się w trendy dietetyczne, a jednocześnie pozwalają zaoszczędzić czas. Ciekawą kategorią produktów grillowych są także sery. My polecamy szczególnie Mozzarellę, od niedawna dostępną także w formie plastrów, czy Krążki serowe do smażenia i grillowania. Chętnie wykorzystywane są także sery w plastrach i sery tarkowane, które dodane pod koniec pieczenia lub bezpośrednio po zdjęciu mięsa czy warzyw z rusztu, nadają potrawie pełniejszego smaku. Jeśli chodzi o przekąski idealne do zabrania ze sobą w plener, to niezmiennie królują tu chłodniki Sokólski i warzywny pod marką Mlekpol, jogurty pitne oraz maślanki naturalne lub z dodatkami. Na orzeźwienie mogą też liczyć kupujący, którzy sięgną po naszą nowość – Ayran. To turecki napój jogurtowy o kwaśno-słonym smaku, który nie dość, że przyjemnie chłodzi, to świetnie komponuje się z daniami z grilla” – dodaje Dorota Grabowska.

Eksperci wskazują, że prawie 70% osób w Polsce grilluje. Jak zauważa Jacek Wyrzykiewicz, PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska – to strategicznie ważny okres dla serów sałatkowych. Ich sprzedaż w tym czasie generuje ponad 50% rocznego obrotu. Hochland proponuje całą gamę produktów na sezon grillowo-sałatkowy, które idealnie wpasowują się w oczekiwania konsumentów. Hochland, aby nadać sałatkom oryginalny i wyrazisty smak proponuje sery typu greckiego. Do wyboru jest klasyczna wersja w bloczku (opcja tradycyjna, z ziołami, lekka) lub kostkach (bez oleju), a także ser w gotowej zalewie oleju z oliwkami i papryką lub wersji smakowej z ziołami. Wystarczy dodać sałatę lub inne ulubione warzywa i pyszne danie w śródziemnomorskim klimacie gotowe. To wygoda i doskonały smak w jednym. „W kreowaniu nowych smaków sałatek nie ma żadnych ograniczeń, a liczą się wyłącznie dobre inspiracje i kulinarna wyobraźnia. Dzięki nim i serowym akcentom w greckim stylu można stworzyć autorskie, najpyszniejsze sałatki!” – komentuje Jacek Wyrzykiewicz.

Każdy miłośnik grilla z utęsknieniem czeka na pierwsze promienie słońca, by móc oficjalnie rozpocząć sezon spotkań przy ruszcie. Przygotowywanie dań na grillu towarzyszy nam przy wielu okazjach, spontaniczne i planowo, w ramach spotkań rodzinnych i ze znajomymi. Najczęściej przyrządzamy na nim potrawy mięsne, takie jak kiełbasa, karkówka, kaszanka czy kurczak, ale z roku na rok dania kuchni wegetariańskiej również zyskują popularność podczas letniego grillowania. „Całości smaku naszego dania niezmiennie dopełniają ketchupy Kotlin – na stole nie może bowiem zabraknąć wariantów – łagodnego i pikantnego. Marka Kotlin chcąc pokazać, jak grillują Polacy i oddać klimat towarzyszący im przy ruszcie, przygotowała dla konsumentów specjalną kampanię pod hasłem „Mistrzynie i Mistrzowie Grilla”. W czasie jej trwania w sklepach pojawią się specjalne etykiety na opakowaniach ulubionych ketchupów konsumentów. Dodatkowo, marka chcąc podkręcić apetyt na grillowanie zorganizowała konkurs, w którym zadbała o wyjątkowe nagrody” – podkreśla Dorota Liszka, Manager ds. Komunikacji i Public Affairs, Grupa Maspex.

Grillujmy zdrowo3

Najpopularniejszy grill, z którego korzystamy w sezonie letnim to ten opalany węglem drzewnym. Biorąc jednak pod uwagę aspekt zdrowotny lepszym wyborem jest opiekanie mięsa czy warzyw z użyciem grilla elektrycznego lub gazowego, alternatywą jest także patelnia grillowa.

Jakie obawy wzbudza grillowanie tradycyjne? Opiekając na ruszcie mięso, bo to ono ląduje najczęściej, po kontakcie z wysoką temperaturą zaczyna tracić tłuszcz. Na pierwszy rzut oka wydaje się to korzystne bo poniekąd „odchudza” kiełbaskę bądź karkówkę ale podczas kontaktu tłuszczu z rozżarzonym węglem powstają liczne rakotwórcze substancje. Lotne związki, następnie osiadają na grillowanych produktach i koniec końców trafiają do naszego żołądka. By to ograniczyć niezwykle ważne jest by grillować na specjalnych, jednorazowych tackach lub w folii. Podczas grillowania na sprzęcie elektrycznym lub gazowym do powstawania szkodliwych związków nie dochodzi, więc warto rozważyć alternatywne grille.

 – Warzywa na ruszcie

Zapewne mało kto wyobraża sobie grilla bez mięsa, ale większość akceptuje grillowanie bez warzyw. Pora to zmienić! Latem mamy ogromny asortyment warzyw, które po zamarynowaniu doskonale nadają się do opiekania na ruszcie. O tyle są ważne, gdyż dostarczają przeciwutleniaczy, które neutralizują wolne rodniki powstające w organizmie na skutek jedzenia silnie zrumienionych potraw.

 – Niezbędne dodatki

Wybierając pieczywo zadbajmy by było wypiekane z mąki pełnoziarnistej, możemy je także podpiekać na ruszcie. Smacznym rozwiązaniem będą pieczone ziemniaki, warto jednak wcześniej je podgotować, by grillowanie przebiegło sprawniej. Ziemniaki są doskonałym źródłem potasu a w towarzystwie ryby i połowy talerza warzyw mogą stanowić pożywną i zdrową obiadokolację. Warto zadbać także o przygotowanie na stół sałatek lub pokrojonych w słupki warzyw, co ułatwi sięganie po nie. Doskonale sprawdzą się marchewka, papryka czy kalarepa. Spośród owoców zainteresowaniem gości powinny cieszyć się truskawki, jagody kamczackie, borówki, maliny i czereśnie.

Co z ketchupem i musztardą? Tutaj diabeł tkwi w szczegółach, wszystko zależy od składu, najlepiej by był krótki, zrozumiały a wśród składników nie figurował wysoko cukier. Ciekawe w smaku są wytrawne konfitury do mięs. Proste dipy można też zrobić samodzielnie, np. łącząc gęsty jogurt ze startym ogórkiem, czosnkiem i ziołami. Zamiast ketchupu sprawdzi się salsa pomidorowa. Wystarczy sparzyć kilka pomidorów, wyciąć gniazdo nasienne a resztę posiekać w drobną kostkę, dodać bazylię, czerwoną cebulę, skropić olejem, octem jabłkowym i gotowe. To kolejny sposób na wprowadzenie warzyw do spotkań przy grillu.

Sezon na pikniki, biwaki i grillowanie – w pełni. Polacy uwielbiają przyjęcia na tarasie, w ogrodzie i wycieczki poza miasto, kiedy majowo-czerwcowa pogoda rozpieszcza słońcem! Są to idealne okazje do spotkania z przyjaciółmi, spędzenia trochę czasu we dwoje czy wyjechania za miasto z dziećmi.

Wśród oferty grillowej w sklepach nie może zabraknąć szerokiego wyboru mięs, ryb i przypraw, serów – które są idealnym dodatkiem do sałatek oraz sosów mokrych i gotowych dipów. Dla biwakowych klientów, którzy do plecaka pakują niezbędny prowiant i ruszają przed siebie producenci polecają dania gotowe, produkty paczkowane, przekąski i wszystko to, co można przekąsić, kiedy podczas wycieczki dopadnie nas głód.

Dla tych, którzy wolą pozostać w mieście i spotkać się z przyjaciółmi na imprezie ogrodowej, warto mieć w sklepie gotowe sałatki oraz wybór ciekawych alternatyw mięsnych, w postaci roślinnych kiełbasek, burgerów czy słonych przekąsek. Warto pamiętać także o dostępności i szerokiej ekspozycji świeżych warzyw i owoców, które dodadzą smaku i witamin wszystkim potrawom.

Biesiadowanie pod chmurką to czysta przyjemność, także dla detalistów, którzy w tym czasie notują zwiększone obroty. Warto wykorzystać ten czas w handlu i posiadać w sklepie różnorodną ofertę, zwracając szczególną uwagę na asortyment dedykowany na konkretne okazje oraz nowości produktowe, których na rynku nie brakuje. Życzymy udanego i owocnego sezonu grillowego 2023!

Monika Górka
Zastępca Redaktora Naczelnego




1 źródło: www.strefaagro.pl
2 źródło: https://decofire.pl/jak-grilluja-polacy
3 źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw


Fot: AdobeStock


tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51