Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Klasyczne smaki czy niecodzienne połączenia? – lodowe wybory Polaków

Kategorie produktów

Klasyczne smaki czy niecodzienne połączenia? – lodowe wybory Polaków

Czwartek, 18 maja 2023 Autor: Monika Górka, HURT & DETAL Nr 05/207. Maj 2023
Lody to nie tylko najsmaczniejszy sposób, żeby ochłodzić się w upalny dzień, ale też doskonały pomysł na deser czy słodką przekąskę. Sprawdzamy, które pozycje najczęściej znajdują się na paragonach konsumentów.
Polacy uwielbiają lody – w ciągu ostatnich 12 miesięcy zajmowały one pierwsze miejsce spośród wszystkich słodyczy* zarówno w sprzedaży wartościowej, wolumenowej w litrach oraz ilościowej w sztukach! Na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy kupiliśmy 187 mln litrów lodów, czyli niecały 1% mniej niż w poprzednim okresie, natomiast wartość kategorii wzrosła o 13%1.

Klasyczne smaki na topie

A jakie smaki lubimy? „Wśród najczęściej wybieranych smaków w sprzedaży ilościowej w ciągu ostatnich 12 miesięcy znalazły się: śmietanka, wanilia, czekolada, mix smaków i truskawka. Warto przy tym dodać, że kupujemy więcej lodów bio – kategoria ta urosła aż o 56% na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy w ujęciu wolumenowym, ale w ujęciu wartościowym spadła o 32%. Jest to związane z wejściem na rynek nowych produktów o dużo niższej cenie” – komentuje Martyna Sobotka, Sales Specialist, International Sales Generalist NielsenIQ.

Najpopularniejsze formaty2

Nie będzie zaskoczeniem to, że lody kupujemy najczęściej latem – sprzedaż od czerwca 2022 do września 2022 odpowiadała za ponad połowę całorocznej sprzedaży lodów zarówno w sprzedaży wartościowej, jak i wolumenowej w litrach.

Jak podkreśla Martyna Sobotka, najwięcej lodów w ujęciu wolumenowym na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy Polacy kupili w dyskontach, które odpowiadają aż za 50% sprzedaży wolumenowej we wszystkich kanałach oraz za prawie 40% sprzedaży wartościowej. Drugim miejscem, gdzie najczęściej kupowaliśmy lody, były średnie sklepy spożywcze z wynikiem 17% sprzedaży wolumenowej i 25% sprzedaży wartościowej.

Biorąc pod uwagę podział lodów na typy, duży spadek sprzedaży (o 33%) w litrach w ciągu ostatnich 12 miesięcy zanotowały lody w formie deserów i ciast. Natomiast w przypadku dużych opakowań rodzinnych oraz lodów impulsowych standardowych i w multipakach sprzedaż wolumenowa pozostaje na tym samym poziomie. Jeżeli chodzi o sprzedaż wartościową, obserwowany jest wzrost szczególnie multipaków (o 19%), pozostałych form poza deserami średnio o 13%, a deserów – o 7%.

Wśród formy lodów wyróżniamy m.in.: batony, ciasta lodowe, rożki, lody na patyku, lody w tubce / tubki, lody familijne, lody w kubkach. Spośród nich trzema najpopularniejszymi w ciągu ostatnich 12 miesięcy były: lody na patyku, w rożku oraz familijne powyżej 400 ml. Łącznie odpowiadały one za 73% sprzedaży wolumenowej całej kategorii, jak również za 87% sprzedaży wartościowej. Co ciekawe, największe wzrosty sprzedaży zanotowały w tym okresie batony lodowe.

„W tej kategorii spożywczej wyraźnie widać wpływ inflacji na ceny – na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy lody podrożały średnio o 16%. Czy będzie to miało wpływ na zmianę spożycia tych mrożonych deserów przez Polaków latem? Zobaczymy!” – dodaje Martyna Sobotka.

Lody impulsowe na topie w małych sklepach

Lody to z pewnością jedna z ulubionych przekąsek Polaków, szczególnie w czasie przyjemnej letniej aury. Za szczyt sezonu uznaje się okres od czerwca do sierpnia, czyli miesiące, w których notowane są najwyższe temperatury.

Według danych CMR, sklepy małoformatowe o powierzchni do 300 mkw. są głównym kanałem sprzedaży lodów impulsowych, odpowiadając w 2022 roku za ponad 60% wartości kategorii. Drugie miejsce zajęły dyskonty z blisko 30% udziałami, pozostałe 10% należało do super – oraz hipermarketów. W przypadku lodów familijnych dyskonty są dominującym kanałem sprzedaży, osiągając prawie 60% wartości, podczas gdy sklepy małoformatowe do 300 mkw. odpowiadały za ok. 1/4 udziałów w rynku.

„W sklepach małoformatowych do 300 mkw. w 2022 r. lody impulsowe stanowiły 3/4 wartości sprzedaży obrotu lodów ogółem. Wśród wariantów impulsowych najczęściej wybieraną przez konsumentów opcją są lody impulsowe na patyku – w miesiącach kwiecień – wrzesień 2022 r. występowały one na ponad 60% paragonów z lodami w sklepach małego formatu. Lody w rożku znalazły się na ok. 23% paragonów, natomiast w kubku – ok. 12%. Jedynie ok. 16% transakcji dotyczyło lodów typu sandwich, w tubce czy w formie batonów.

Do głównych producentów kategorii lodów impulsowych należały kolejno Koral, Unilever i Froneri, posiadający w sumie ponad 80% udziałów w wartości sprzedaży tej kategorii w sklepach małego formatu. Za wiodące marki uchodziły Magnum, Big Milk oraz Kaktus. Do rankingu top 3 wariantów trafiły: Koral Koktajlowe krówka kukułka w kubku 220 ml, Koral Kostka Śnieżna o smaku śmietankowym w opakowaniu 180 ml oraz Algida Magnum Almond (Unilever) o pojemności 120 ml” – komentuje Ilona Mazurek, analityk danych CMR.

Opakowania familijne3

W przypadku lodów familijnych większość transakcji dotyczyła wersji mlecznych, w opakowaniach o dużych pojemnościach, głównie 900-1000 ml. Jak wynika z danych CMR, wiodącym liderem tego segmentu od lat pozostaje Grycan a tuż za nim plasują się Unilever oraz Koral. Dla kategorii największe znaczenie miały marki takie jak Grycan, Big Milk, Bracia Koral i Carte D'Or (z portfolio Unilevera), odpowiadające łącznie za ponad połowę udziałów w wartości sprzedaży lodów familijnych w sklepach małoformatowych. W rankingu wartości sprzedaży w ubiegłym sezonie w Top 3 znalazły się Big Milk o smaku śmietankowym w opakowaniu o pojemności 900 ml, Koral Koktajlowe o smaku krówka-kukułka w opakowaniu o pojemności 400 ml oraz Grycan o smaku czekoladowym w opakowaniu o pojemności 500 ml.

„Wystrzałowe” smaki

„Przeglądając popularne typy wariantów impulsowych zauważymy wzrost zainteresowania lodami wodnymi w polewie z dodatkiem strzelającego cukru. Mowa tu o wprowadzonych w poprzednim sezonie Kaktusie Boom w niebieskiej i fioletowej polewce oraz lodach Koral Ekipa dostępnych obecnie w aż pięciu smakach (jabłka, kwaśnego jabłka, pomarańczy, truskawki i cytryny), w wersjach zwykłych (50 ml) oraz XL (65 ml). Innymi propozycjami z polewą gwarantującą „wystrzałowy” efekt były Buzz Astral oraz Oranżada Hellena. Gorącymi nowościami obecnego sezonu zapowiadają się natomiast Chmurka oraz Burza od Korala” – podkreśla analityk danych CMR.

Klasycznie, i z odrobiną innowacji

Oczywiście nadal klasycznymi pozycjami pozostają lody mleczne o smakach śmietankowych, czekoladowych bądź waniliowych w czekoladzie.

„Dla smakoszy słodkości pojawiają się też rozchwytywane warianty o smaku karmelu lub toffi. Warto wspomnieć tu lody Koral Koktajlowe krówka-kukułka 220 ml, Algida Zapp toffi 60 ml (Unilever), Algida Magnum Double Gold Caramel Billionaire 85 ml, Big Milk Toffe Intense 100 ml, czy Nuii o smaku słonego karmelu i australijskich orzechów makademia w opakowaniu 90 ml. Obecny sezon kusi również propozycjami Algida Magnum Double Starchaser o smaku karmelu i popcornu 85 ml (Unilever), czy nowym Nuii Biała Czekolada z Karmelem & Orzeszkami Pekan z Texasu 90 ml (Froneri)” – zauważa Ilona Mazurek.

Konsumenci polubili także warianty o smaku gumy balonowej. Według danych CMR w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w zeszłym roku dość wysoko w rankingu znalazł się wcześniej wspomniany Kaktus Boom w niebieskiej i fioletowej polewce – lody wodne z polewą o smaku gumy balonowej, a także Koral Top Gum w kubku o pojemności 150 ml. Tym razem możemy spodziewać się nowości pod postacią Koral Bubble i Koral Gum o pojemnościach 90 ml.

Dla wyrafinowanych smakoszy

Jak podkreśla Ilona Mazurek, na rynek wchodzą również impulsowe propozycje dla bardziej wyrafinowanych gustów takie jak: Nestlé Kaktus lava w dwóch wariantach jabłko-wiśnia oraz brzoskwinia-pomarańcza 45 ml, egzotyczne Algida Magnum Double Sunlover 85 ml o smaku mango, kokosa oblanych w białej czekoladzie (Unilever), dwa warianty E.Wedel OH! – mango i melon w opakowaniach 90 ml oraz Nestlé Kaktus w formie kanapki 135 ml w wersji truskawki, mango i marakui.

„Pośród lodów familijnych na uwagę w sezonie 2022 zasługiwały lody waniliowe z sosem karmelowym z nutą likieru Baileys marki Carte D’Or, Koral Kolorowe Lato o smaku słonego karmelu z wanilią bourbon, oraz lody jogurtowe z sorbetem z czarnej porzeczki szyldu Braci Koral. W tym roku zwróćmy uwagę na świeżynki Grycan: borówkowe z nutą wanilii (500 ml) oraz śmietankowe z czekoladą i sosem wiśniowym (900 ml), a także na Algida Magnum Doubles Starchaser (Unilever) w kubkach o pojemności 440 ml. Do pozostałych familijnych nowości zdecydowanie można zaliczyć duety smakowe Koral Vibes w opakowaniach 1000 ml i odsłonach śmietankowo-jagodowych, czekoladowo-miętowych, waniliowo-czekoladowych, waniliowych ze słonym karmelem, oraz bakaliowych” – komentuje analityczka danych CMR.

Mając w pamięci wszystkie te smaki trzymamy kciuki za dobrą pogodę i wiele okazji do kosztowania chłodnych przyjemności!

Monika Górka
Zastępca Redaktora Naczelnego





* biorąc pod uwagę kategorie: lody, batony, batony muesli, ciasta gotowe, ciastka kruche i wafle familijne, chałwa i sezamki, tabliczki czekoladowe, cukierki i lizaki, pralinki, słodkie wypieki, wafle impulsowe
1,2 źródło: NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, rynek: cała Polska z dyskontami (Food), sprzedaż w wartości, wolumenie i sztukach, tydzień 13’2022–tydzień 12’2023; kategorie: lody, koszyk słodyczy w definicji NielsenIQ – produkty pakowane, stałowagowe (zawierające: drażetki, batony muesli, praliny, batony, wafle impulsowe, figurki i zestawy czekoladowe, gotowe ciasta, chałwę i sezamki, gumy do życia, tabliczki czekoladowe, ciastka, cukierki i lizaki)
3 źródło: dane CMR, sklepy małoformatowe do 300 mkw.


Fot: AdobeStock




tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51