Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Produkt na cztery łapy

Kategorie produktów

Produkt na cztery łapy

Czwartek, 18 maja 2023 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 05/207. Maj 2023
Zwierzęta domowe to dziś pełnoprawni członkowie rodzin, co ma niebagatelny wpływ na ofertę producentów żywności dla czworonogów. Rynek karm nie tylko rośnie, ale też mocno rozwija się w segmencie premium.
Miłość do zwierząt Polacy mają zapisaną w DNA. Z roku na rok liczba pupili domowych rośnie, a niedawna pandemia wzmocniła ten trend. Potwierdza to badanie 3D Market przeprowadzone na zlecenie marki Brit1. Wynika z niego, że 48% badanych posiada w swoim domu psa, a kotem opiekuje się 35%. Oba te zwierzaki jednocześnie są mieszkańcami w domach 31% respondentów.

Polacy kochają swoje zwierzaki

Według danych GfK, w Polsce mamy mniej gospodarstw domowych posiadających dzieci, niż gospodarstw posiadających psa. „Z roku na rok przybywa właścicieli psów, a także kotów. Stanowią oni ponad połowę społeczeństwa. Zwierzęta domowe są nam bliższe niż kiedykolwiek wcześniej, zajmując coraz częściej pozycję na równi z innymi członkami rodziny. Troskliwi właściciele chcą, aby ich pupile pozostawały jak najdłużej w dobrej formie i jeśli tylko domowy budżet na to pozwala, starają się wybierać dla nich produkty najlepszej jakości. Przekłada się to na popularność gotowych karm i przysmaków dla czworonożnych przyjaciół. Choć nadal duża część zwierząt domowych dostaje jedzenie przygotowywane przez domowników, to widoczny jest trend przestawiania się na karmę gotową. Wartość rynku karm i przekąsek dla psów i kotów w Polsce z każdym rokiem rośnie. Według danych za okres MAT luty 2023 pochodzących z Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia, jest to już ponad 731 mln złotych” – wskazuje Jakub Dubniak, Consultant w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Jak wynika z danych GfK Polonia, wiodącym kanałem zakupów, zarówno dla karmy dla kotów jak i dla psów, są dyskonty. Znaczący jest również kanał e-commerce. Przy zakupach online koszyk jest ponad 5 razy większy niż w przypadku dyskontów. Przez internet Polacy kupują też więcej produktów premium. Co ciekawe, ważne są również drogerie, w szczególności w przypadku karmy kociej.

„Futrzasty” budżet

Posiadanie zwierzęcia to nie tylko przyjemność, ale też spore wydatki. „Okazuje się, że na karmę dla kotów wydajemy więcej niż w przypadku psów. Fani kotów wydają w ciągu roku średnio 393 złote na kocie jedzenie. Zdecydowanie dominuje tu karma mokra, głównie w opakowaniach typu saszetki czy puszki. Warto zwrócić uwagę, że znaczna część kupowanego wolumenu to produkty w opakowaniach do 100 g. Dla większości kotów to odpowiednik jednego posiłku. Produkty tego typu stanowią ponad połowę wartości kupowanej karmy dla kotów. Największymi producentami są Mars oraz Nestlé” – informuje ekspert GfK Polonia.

Ile wydaje przeciętny właściciel psa na jego karmę? Rocznie średnio 292 złote. Nieco więcej przeznacza na karmę suchą niż mokrą i najchętniej zaopatruje się w opakowania poniżej 5 kg, choć i większe opakowania zyskują na popularności. Wśród 10 najczęściej kupowanych brandów dominują marki własne topowych sieci.

„Podsumowując, rynek karm oraz przysmaków dla zwierząt rośnie i wygląda na to, że dobrostan naszych pupilów jest dla nas coraz ważniejszy. Kupujemy więcej karmy gotowej oraz przysmaków i często sięgamy po marki własne. Nie brakuje także klientów poszukujących artykułów najwyższej jakości, a kanał e-commerce wspiera rozwój innowacyjnych produktów oraz marek premium” – podsumowuje ekspert.

Pieskie życie, koci los

Jak wynika z danych CMR, zarówno pod względem wartości jak i wolumenu sprzedaży największe znaczenie w sklepach małoformatowych do 300 mkw. ma karma mokra dla psów, która w czwartym kwartale 2022 roku stanowiła około 60% sprzedaży kategorii. „W sklepach tego formatu wartość sprzedaży wszystkich karm dla psów wzrosła w tym okresie o 16% względem ostatniego kwartału roku poprzedniego. Wynik ten jest efektem przede wszystkim wzrostu cen, za 1 kg karmy mokrej płaciliśmy w grudniu 2022 o 36% więcej niż w roku 2021, za 1 kg karmy suchej – ponad 50% więcej” – zaznacza Joanna Gackowska-Paszkiewicz, analityczka danych sprzedażowych, CMR.

W sklepach małoformatowych do 300 mkw. w czwartym kwartale 2022 r. wartość sprzedaży karm dla kotów wzrosła w porównaniu do poprzedniego roku o 16%, natomiast wolumen sprzedaży spadł o blisko 18%. To kolejne dane zebrane przez CMR. „Podobnie jak w przypadku karm dla psów, największe znaczenie w sprzedaży mają karmy mokre, stanowiące blisko 75% wartości sprzedaży kategorii. Jest to rodzaj karmy polecany przez zwierzęcych dietetyków, ponieważ koty większość wody przyjmują z pożywieniem, nie mając wykształconego zmysłu pragnienia” – dodaje ekspertka.

Niezależnie od tego czy w naszym życiu pojawi się kot czy pies, a może oba te zwierzaki jednocześnie – od dawna traktujemy je jak członków rodziny. Dlatego też szczególną uwagę zwracamy na to, co podajemy naszym pupilom do jedzenia. Karmy powinny być zatem obowiązkowym asortymentem każdego sklepu.

Joanna Kowalska
Zastępca Redaktora Naczelnego ds. Mediów Cyfrowych





1 źródło: badanie przeprowadzone w okresie maj-czerwiec 2022 r.


Fot: AdobeStock



tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51